Na de bevalling: hoe het rijden weer oppakken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
babli

Berichten: 2468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Breda

Na de bevalling: hoe het rijden weer oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 20:02

heej ik heb een verzorgshet en die is in verwachting van een lief klein veulentje Lovers maar nu had ik een vraag wanneer kan je weer beginnen met echt rijden en hoe moet je dat aanpakken je kan moeilijk opzadelen en zo dat veulen alleen laten...

Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:11

Je kunt het veulen eerst met je mee laten lopen tijdens het rijden, en later op stal laten als je gaat rijden

babli

Berichten: 2468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 20:15

hoelang kan een veulen dan aan het begin lopen?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:19

En mocht dat niet lukken, of mocht je die mogelijkheid niet hebben dan kun je liefst met iemand samen de staldeur dichtdoen en het veulen daar in laten natuurlijk. Zadel in stal op en pas op 't laatste moment dat je helemaal klaar bent haal je de moeder eruit en zorgt de 2de persoon dat 't veulen erin blijft. Wacht zo'n week of 2 voordat je dit doet. Houdt er rekening mee dat zowel veulen als moeder zeer van streek kunnen raken. Zorgt dat 't veulen echt niet uit kan breken of zich kan bezeren aan iets. Houdt de eerste keer kort. Niet langer dan een half uur en breidt dit na gelang de leeftijd uit tot gewoon een vol uur. Bedenk je wel dat de merrie ook onhandelbaar kan worden. De voorkeur gaat natuurlijk uit naar gewoon 't veulentje in de bak mee laten lopen. Zorg dat hij/zij voldoende de tijd krijgt om te drinken en dat je 'm hierbij niet in de weg zit. Begin dan ook met max. een half uur en bouw dit dan uit tot een uur of de gewone tijd dat er mee gereden wordt.
Je kunt beter langer wachten met rijden dan te vroeg. Succes!

babli

Berichten: 2468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 20:32

we beschikken niet over een bak alleen een weitje en wat bedoel je met de merrie onhandelbaar...???

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:07

babli schreef:
we beschikken niet over een bak alleen een weitje en wat bedoel je met de merrie onhandelbaar...???



de merrie kan ook enorm dwars gaan doen in zoverre dat ze er alles aan doet om maar terug te kunnen naar haar veulen ....

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:10

Dus bokken, staken, steigeren, wild doen, enz..

En een weilandje is ook prima

babli

Berichten: 2468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 19:27

dus als het veulentje is geboren kan je ongeveer na 2 weken beginnen met rijden in het weitje en dan neem je het veulentje mee gewoon los? in de wei..? of met je het veulentje aan een halstertje doen...?

starlet

Berichten: 908
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:04

DeesDeBest schreef:
Dus bokken, staken, steigeren, wild doen, enz..


Dat kan een veulen ook hoor !!!!! Bij mijn pony waren haar veulens kleine draakjes en zijzelf een engeltje als ik op haar ging rijden...... dus na 2 keer proberen maar rijden zonder het veulen..... Ik wens je heel veel succes en plezier met rijden en je veulen......
Groetjes,
Arlette

Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:07

Je kunt inderdaad ongeveer na 2 weken weer beginnen met rijden, je moet het dan wel rustig opbouwen het veulen moet er aan wennen maar de merrie natuurlijk ook.
Op het begin zal het veulen er de hele tijd achter aan lopen, over een poosje kun je de merrie van het veulen scheiden.
Je MOET daar inderdaad zoals hier al gezegd werd wel op verdacht zijn dat de merrie en het veulen graag naar elkaar toewillen en dat dus ook waarschijnlijk zullen proberen.
Maar als je de merrie en het veulen gewoon bij elkaar laat lopen zal het veulen er over een poosje ook niet meer de hele tijd meer achteraan lopen.
Als hij nog meer vriendjes heeft kun je hem daar later ook gewoon bij laten staan en dan zal hij of zij het al een stuk minder erg vinden dan op het begin.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd Bloos .

Veel suc6 *LOL*

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:23

starlet"]
[quote="DeesDeBest schreef:
Dus bokken, staken, steigeren, wild doen, enz..
Dat kan een veulen ook hoor !!!!!
[/quote]

heb ik ergens gezegd dat die dat niet doen? Scheve mond

starlet

Berichten: 908
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:55

DeesDeBest"]
[quote="starlet"][quote="DeesDeBest schreef:
Dus bokken, staken, steigeren, wild doen, enz..
Dat kan een veulen ook hoor !!!!!
[/quote]

heb ik ergens gezegd dat die dat niet doen? Scheve mond
[/quote]

nee hoor, ik zeg helemaal niet dat jij hebt gezegd dat veulens dat niet doen. Ik geef alleen aan dat niet alleen merries moeilijk kunnen zijn met rijden maar veulens ook.
Arlette

Hilda79
Berichten: 3462
Geregistreerd: 05-02-04
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:13

Bij mijn vorige verzorgpaard ben ik na twee dagen al begonnen met het leren dat ze even niet bij elkaar waren. Veulen in de stal en dan met de merrie stukje gaan lopen in de buurt van de stal. De merrie is eerst druk omdat het nieuw is. Na 10 dagen ben ik weer gaan rijden. Geen problemen gehad. Doe het wel altijd met iemand anders er als hulp bij om ongelukken te voorkomen.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:29

Het ligt er ook een beetje aan of je merrie een moederlijk type is. Sommige merries vinden het helemaal niet erg dat ze even bij het veulen weg zijn, anderen zijn compleet van slag. Ik longeer trouwens de eerste keer altijd, even kijken hoe de vlag er bij hangt........
Ik ben het trouwens niet eens met mensen die zeggen dat je lang moet wachten - ik begin na ongeveer een week de merrie even bij het veulen weg te halen, net zoals Fryske zegteven een ommetje maken. Als je langer wacht wordt het veulen sterker en meestal wordt het dan moeilijker om ze uit elkaar te halen.

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:54

Bij ons was de merrie de dag dat het veulen geboren was er gelijk 5 minuten afgeweest en dan werd elke dag een paar minuten meer. Na een week zat ik er al weer op en toen was de merrie ook niet zo druk omdat ze het al gewend was het het veulen ook.

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 12:42

hoihoi, kijk je wel wat je doet met zo'n veulen?? Ik heb enge dingen meegemaakt! 1 keer is het veulen door een ruit heen gesprongen! Hier zat geen tralies o.i.d. voor (bij oud boertje). En ik heb een keer een veulen gevonden die ze hadden vastgezet aan een touw in de stal. En deze had zich bijna opgehangen.... Dus laat t veulentje maar gewoon los lopen. Oh ja, je kan met de merrie ook alleen beginnen met 5 minuten poetsen buiten de stal. Worteltje enz en het veulen wat brokjes en dat dan uitbreiden. Rustig aan beginnen en t komt vanzelf goed! Succes!!

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 12:53

Ik ben na 5 dagen begonnen ze een beetje uit elkaar te halen.
Veulen in de box en merrie aan de andere kant van de deur buiten de box.
Zo konden ze elkaar wel zien en ruiken en met de neuzen tegen elkaar maar meer niet.
De merrie even gepoetst en weer terug bij het veulen in de box.
Iedere dag iets langer en na paar dagen eens rustig naar de andere kant van de stal lopen en weer terug, steeds iets verder van het veulen vandaan.
Toen het veulen 2 weken was heb ik de merrie weer aan het werk gezet en ook dat heb ik rustig opgebouwd.
Je moet ook niet vergeten dat zo'n bevalling heel wat van een merrie vraagt en ze dus ook tijd nodig heeft om daarvan te herstellen.
Na een maand bleef het veulen gewoon bij de andere paarden in de wei als ik mn merrie mee nam.
De eerste weken liet ik wel altijd iemand in de buurt van het veulen om haar in de gaten te houden, maar er is nooit iets mis gegaan.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Re: Na de bevalling: hoe het rijden weer oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:41

ik heb ook de merrie af en toe uit de box gehaald en het veulen laten staan, na 7 dagen de merrie meegenomen om te longeren en veulen in de box. Het veulen was vrij rustig alleen wat hinnikken. De merrie was erg gespannen, heeft al de tijd enorm lopen te brullen.
De volgende dag opgezadeld en gereden (na 8 dagen dus) wederom een gespannen merrie, heel sterk, maar heb er toch 20 minuten goed voorwaarts gereden. De derder dag weer erop gerden weer hetzelfde verhaal en de vierde dag was de merrie rustig, niet meer hinnikken, geen gespannenheid, en wordt met de dag weer lekkerder ontspannen.