niet meer galopperen na 9 maanden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

niet meer galopperen na 9 maanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 17:42

Mijn trainer vertelde mij maanden geleden dat het niet goed was om na 9 maanden nog te galopperen. nou rij ik dolly al een maand rustig, maar gisteren konden we weer eens in de buitenbak, en het was nogal fris dus ze vond het wel leuk daar Knipoog
Om een lang verhaal kort te maken: ze heeft echt keihard gerend, plat door de bochten (bak is 40x50m), achter andere paarden aan die al net zo gek waren. Ik heb er verder niet meer aan gedacht dat ze nu dus 9 maanden en 2 dagen drachtig is, maar dat bedacht ik me vanmorgen.

nou heb ik zelf zoiets van laat maar gaan, ze weten zelf wel wat wel en niet kan, en 3 dagen ervoor was ze in haar eentje in de paddock rollbacks gaan maken enzo, terwijl dat ook niet goed is omdat de baarmoeder kan gaan draaien als ze echt te snel draait.
Maar aan de andere kant, misschien is het toch niet zo gezond voor de baby, dus ik weet niet wat ik er nou helemaal van moet denken.. vandaag is het weer mooi weer, dus kan ik weer buiten rijden, zal ik haar weer gewoon lekker laten rennen als ze dat wil, of toch inhouden?

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:47

die van mij zit nu al op 8 en die is van de week nog 3 uur op pad geweest! Ze geven het zelf het beste aan!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:48

ik galopeer ook nog stukjes
Joy is nu 9mnd en 7dgn Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:11

Als ze zo hard rent, heeft ze er vast geen last van, anders zou ze dat niet doen... Het zou wat anders zijn als jij haar op zou jagen, maar als ze het uit zichzelf doet, is het geen probleem hoor

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:21

Hilde is nu ook bijna 9 maanden en ik galoppeer ook nog steeds. Ze geeft zelf wel aan als ze het niet meer prettig vindt. Tot nu toe wil ze nog steeds goed hard.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:08

Die van mij is 8 maanden en 2 maanden drachtig, en ik gallopeer ook nog gewoon, maar alleen een paar rondjes. De galop is voor haar nog extra moeilijk daar moeten we nog steeds goed aan werken.

Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:50

Ik denk dat ze zelf wel wat wat ze kan en wat ze niet kan, die van mij is nu ook ong 8 manden drachtig.
Maar ik gallopeer nog tseeds met haar. Ze wil dat ook nog steeds wel. *LOL*
Ik zou er wel mee stoppen als ik heel erg veel been moet geven om in gallop te komen, want normaal reageert ze snel op been. Haha!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 15:15

Ik galoppeer de laatste maanden niet meer in de bak, wel buiten op het rechte stuk. Als ze erg dik worden is de kans dat ze in onbalans komen wat groter. Daarom stop ik ook met longeren rond 8, 9 maanden (afhankelijk van de omvang).
Verder geven ze zelf wel aan wat ze nog willen en kunnen.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 18:30

Kendra dat dacht ik dus ook, ze heeft altijd al problemen gehad met haar evenwicht, echt hard galopperen op een kleine volte was moeilijk enzo, maar ze gaat nu zonder moeite in een gladde natte bak plat door de bocht zonder ook maar een stap verkeerd te zetten, dus waarschijnlijk vindt ze dat het kan (vreemd paard Knipoog)

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:40

In het wild gaat een merrie die meer als 9 maanden drachtig is ook niet alleen maar draven als er een hongerige wolf achter haar aan zit. Haha!

GillyZidane

Berichten: 4409
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:31

bubbels schreef:
In het wild gaat een merrie die meer als 9 maanden drachtig is ook niet alleen maar draven als er een hongerige wolf achter haar aan zit. Haha!

haha nee dat is idd zo!
vind zelf ook dat het paard het wel aangeeft hoor!
pony bij ons op stal werd op de dag van de bevalling nog even gereden om de overtollige energie eruit te gooien. ze was namelijk nogal happy Tong uitsteken

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:03

bubbels schreef:
In het wild gaat een merrie die meer als 9 maanden drachtig is ook niet alleen maar draven als er een hongerige wolf achter haar aan zit. Haha!


1/ Dat klopt - maar daarom hoeft het nog niet goed te zijn, het is ook niet zeker of die merrie dat overleeft...
2/ Meestal zit er geen ruiter op in het wild Haha!

missevisu
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: vijfhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 12:23

mijn merrie moet nu nog maar 11 dagen en als zij in de paddock staat doet ze ook nog af en toe gek. dat is echt niet erg. gister heb ik haar nog gelongeerd maar na een paar rondjes wou ze niet meer dus ben ik gestopt. beweging is echt wel goed moeten ze anders dan de hele dag op stal staan omdat ze anders misschien een beetje te gek gaat doen???

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 12:35

nee hoor zo erg dat helemaal niet ze geven het zelf wel aan hoor.. ik ben in de 9 de maaand nog op het strand geweest met mijn dikke fries, ze vond het heerlijk !!!
De laatste 6 weken heb ik niet meer gereden maar gewandeld enzo en stond ze op de wei... beweging is het aller beste voor hoog drachtige merries des te beter komen ze door de bevalling, conditie is super belangrijk !!!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 15:59

ik wilde ook voornamelijk gaan wandelen met d'r ja, maar dat wil ze niet, dan gaat ze bijten (wat ze dus normaal nooit doet). Zonder zadel rijden gaat goed, af en toe met vindt ze ook fijn maar wandelen voelt ze zich te goed voor ofzo Verward

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:07

Ik heb vandaag nog in rengalop over een zandpad gescheurd, samen met een ander paard. Vonden ze leuk!!! Die van mij is nu 8 maanden drachtig, maar heeft absoluut geen moeite met een rengalopje!!! Lachen

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:09

Fleur ook echt niet hoor! Vandaag heb ik buiten ook nog een heerlijk galopje genomen! En leuk dat ze het vond! Het tempo nam toe!

Het is gewoon wat je denkt dat je merrie aankan! Vaak is dat meer dan je denkt!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:59

Een merrie weet zelf prima wat ze aan kan, zolang je haar niet pusht of extra moeite moet doen om haar in galop te krijgen, kan het nog prima!