Het grote DRACHTIGE MERRIE topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Het grote DRACHTIGE MERRIE topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 14:16

Hallo allemaal.
Het leek mij leuk om een beetje te kletsen over onze drachtige merries.Heb jij een drachtige merrie?Zo ja,is ze veranderd,wordt ze al dikker,voel je het veulentje al?Zulk soort dingetjes zeg maar.

Ik zal maar beginnen.Kim is nu op de helft;dus 5,5 maanden drachtig.Ze wordt al dikker en voelt zich super.Haar voorpluk wordt langer dan anders.Ik heb het veulentje nog niet gevoeld (kan dat al rond die tijd?),maar zal het vanmiddag weer eens proberen.

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 14:19

Mijn twee merries zijn ook al aardig dik.
De ene is in Februari uitgeteld en de andere in Mei.
Ben nu al zo benieuwd wat eruit gaat komen, maar als ze maar gezond zijn ben ik al heel blij Haha!

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 15:06

Ja,idd.Ik zal blij zijn als het er naast staat,ja.Ik word inmiddels ook al erg nieuwsgierig.Kim is momenteel zo gek als een deur.Of het nou door de dracht komt;ik weet het niet,hoor.Maar ze heeft veel zin om te rennen.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 18:39

hoi ik kan misschien ook mee doen, bij mn pony is het nog niet zeker of ze drachtig is. De dierenarts zei dat het wel zo voelde, maar hij kon er niet helemaal bij. Dus 100% zeker kon hij het niet zeggen, we wachten af.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 18:59

Mijn paardje is ook 6 maanden drachtig (ruim) en ze wordt al lekker dik!!!
Ze voelt zicht super, ondanks dat we problemen hebben gehad. 2 maanden terug is ze geopereerd aan koliek, maar dat heeft het veulen gelukkig niet geschaad. Ik kan niet wachten tot volgend jaar begin mei, dan moet die komen!!!! Lachen

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:14

Wij hebben op dit moment 3 merries (Arabisch Volbloed) drachtig. De eerste verwachten we al over een maand, nl. rond 14 januari 2004. De andere twee worden op 1 en 4 mei 2004 verwacht.

De eerste merrie is 5 jaar oud, en 1.56m hoog en heeft al een flinke dikke buik. Haar benen houden het vocht al aardig vast, en ook haal uier begint heel zachtjes te zwellen. Hoewel het midden in de winter is, heeft zij een redelijk dunnen vacht, en voelt zich meestal nog opperbest. Loopt regelmatig door de wei te showen of te bokken en heeft nog weinig last.

De andere twee zijn 6 en 13 jaar oud en hebben al meerdere veulens gehad. De eerste van die 2, Farilla, verwacht een veulen van onze eigen hengst Perlamon, en daar wacht iedereen met spanning op. Beide merries tekenen al iets, en zeker het karakter is veranderd. Wel verkeren ze beiden in blakende gezondheid en worden nog steeds mooier.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:18

Wij hebben 5 trekpaarden drachtig.
Ze zijn allemaal rond mei-juni uitgeteld, en zijn al behoorlijk dik. Ik heb de veulens ook nog niet zien bewegen en nog niet voelen bewegen.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:25

Ik heb 1 merrie drachtig, ze verwacht midden april het veulen. Ze is echt mega dik, maar daar kijk ik niet meer van op.
Het eerste jaar dat we een veulen bij haar fokten maakte ik me enorme zorgen. Ze wordt altijd meerdere keren gescant, maar als mensen tegen je blijven zeggen dat er twee in zitten ga je je toch wel even zorgen maken. Gelukkig was er niets aan de hand en blijkt ze gewoon enorm veel vruchtwater te hebben. Dus gewoon 1 veulentje in april. Hopelijk een merrie-tje. De vader is Krack C.

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:02

Frietje is nu (als t goed is) zo'n 6 maand drachtig. Ze is niet gescand, dus het is nog ff afwachten. Over een maandje of 2 moet het wel te zien zijn.
Ze is gedekt door Jars Lachen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:43

3e week van maart is mijn oude zwarte merrie uitgerekend, 10 dagen later de andere.
De zwarte krijgt al aardig buik, de vos nog niet. Maar daar zie je altijd erg weinig aan voor het veulenen.
Tot begin februari hoop ik ze nog dag en nacht buiten te laten, daarna komen ze 's nachts op stal om een beetje aan het stalritme te wennen.

Ben vandaag al wel eens gaan puzzelen voor namen, ieder jaar weer een heel gedoe om namen te verzinnen...

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:54

Lady is nu bijna 6maanden drachtig
Begin het nu redelijk goed te zien dat ze een buikje krijgt.
Ze is wel veranderd in haar gedrag, ze is veel aanhankelijker geworden. Als ik haar aan het poetsen ben staat ze echt te genieten terwijl ze dat nooit deed voordat ze drachtig was.
Tja en dan nog een naam verzinnen. Gelukkig heb ik nog een tijdje om na te denken. Maar het is wel moeilijk om echt een leuke naam te vinden.

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:58

Wij hebben 6 merries drachtig:

Zahiah Fame U.S., arabier: voor 14 maart: Zij begint al opvallend voorzichtig te lopen, geen gekke toeren meer in de weide, is al mooi rond en zeer rustig, wanneer zij eet zie je soms die hele buik heen en weer bewegen...

Nefertiti "S", arabier: voor 16 maart, is ook al mooi rond, is nog altijd even gek, karakterverandering: humeurig

Constellation, engels volbloed: voor 16 maart, mooi buikje, glanst als nooit ter voren, is ook al zeer rustig bij het lopen op de weide

Tornado, kruising engels volbloed met springpaard: voor 10 juni, kan ik nog niet echt iets aan zien

Andira, arabier: voor 18 juli, kan ik nog niet echt iets aan zien

J.S. Nazoufah, arabier: voor 15 augustus, ook nog niets aan te zien

Groetjes Janna

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:59

Wij hebben 6 merries drachtig:

Zahiah Fame U.S., arabier: voor 14 maart: Zij begint al opvallend voorzichtig te lopen, geen gekke toeren meer in de weide, is al mooi rond en zeer rustig, wanneer zij eet zie je soms die hele buik heen en weer bewegen...

Nefertiti "S", arabier: voor 16 maart, is ook al mooi rond, is nog altijd even gek, karakterverandering: humeurig

Constellation, engels volbloed: voor 16 maart, mooi buikje, glanst als nooit ter voren, is ook al zeer rustig bij het lopen op de weide

Tornado, kruising engels volbloed met springpaard: voor 10 juni, kan ik nog niet echt iets aan zien

Andira, arabier: voor 18 juli, kan ik nog niet echt iets aan zien

J.S. Nazoufah, arabier: voor 15 augustus, ook nog niets aan te zien

Groetjes Janna

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:17

Mijn merrie moet begin maart werpen dus die zit al in de negende maand
Buikje begint aardig te groeien, maar ze doet nog net zo jolig als altijd. Ze is wel veel aanhankelijker geworden

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:33

ik weet nog niet zeker of mijn shetteke drachtig is..
maar dat word dus een verassing Haha!

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:03

Mijn merrie is 4 maart uitgeteld en haar buikje is al behoorlijk dik.
Het veulen is een echte wilde bras, beweegt flink.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:10

Wij hebben er 6 gedekt, weet niet of ze allemaal drachtig zijn.
De eerste komt in de 2 maand, en wat is ze al dik!

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 22:55

Ik heb vandaag gevoeld,maar kon het veulentje nog niet voelen.Nou ja,misschien sliep het of zou het nog te vroeg zijn? (5,5 mnd. drachtig)
Ze is nu al zo dik (?!) dat de singel bij de tweede/achterste singelstoot een gaatje losser moet.

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:53

Kimmes schreef:
Ik heb vandaag gevoeld,maar kon het veulentje nog niet voelen.Nou ja,misschien sliep het of zou het nog te vroeg zijn? (5,5 mnd. drachtig)
Ze is nu al zo dik (?!) dat de singel bij de tweede/achterste singelstoot een gaatje losser moet.


Als je singel een gaatje losser moet, komt dat eerder doordat je haar teveel verwent dan door het veulen. De meeste verandering van omvang vindt achter op de buik plaats, en daardoor zal tot de 9e a 10e maand de singel nog redelijk tot goed liggen met de singel op hetzelfde gaatje.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 00:01

Mijn merrie is drachtig, nu 6,5 maand, en het veulen schopt goed!! Ik ging voelen en ik voelde zacht getrappel tegen mijn hand! Heel schattig!

ze is eind april uitgerekent
Fleur is ook al aardig dik! Als ik foto`s vergelijk met haar 1ste maand en nu! Pff...ik ben benieuwd hoe ze na 11 maanden staat.

Fleur dr singel past ook nog steeds, op het zelfde gaatje als ervoor

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 00:03

Hazzebaz"]
[quote="Kimmes schreef:
Ik heb vandaag gevoeld,maar kon het veulentje nog niet voelen.Nou ja,misschien sliep het of zou het nog te vroeg zijn? (5,5 mnd. drachtig)
Ze is nu al zo dik (?!) dat de singel bij de tweede/achterste singelstoot een gaatje losser moet.


Als je singel een gaatje losser moet, komt dat eerder doordat je haar teveel verwent dan door het veulen. De meeste verandering van omvang vindt achter op de buik plaats, en daardoor zal tot de 9e a 10e maand de singel nog redelijk tot goed liggen met de singel op hetzelfde gaatje.
[/quote]

Dat denk ik niet, ik vind Kim nog niet echt veel dikker geworden om te zien.
In ieder geval niet vetter Scheve mond Ze ziet er echt heel goed uit en is in goede conditie!!

lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:52

Jolynn"]
[quote="Hazzebaz"][quote="Kimmes schreef:
Ik heb vandaag gevoeld,maar kon het veulentje nog niet voelen.Nou ja,misschien sliep het of zou het nog te vroeg zijn? (5,5 mnd. drachtig)
Ze is nu al zo dik (?!) dat de singel bij de tweede/achterste singelstoot een gaatje losser moet.


Als je singel een gaatje losser moet, komt dat eerder doordat je haar teveel verwent dan door het veulen. De meeste verandering van omvang vindt achter op de buik plaats, en daardoor zal tot de 9e a 10e maand de singel nog redelijk tot goed liggen met de singel op hetzelfde gaatje.
[/quote]

Dat denk ik niet, ik vind Kim nog niet echt veel dikker geworden om te zien.
In ieder geval niet vetter Scheve mond Ze ziet er echt heel goed uit en is in goede conditie!!
[/quote]

Bij een van de 2 merries die ik rijdt (ze is in februari uitgeteld) zit ik wel al aan een andere maat singel. Ze is normaal van postuur en heeft ook niet echt veel ruimte om het veulen 'kwijt' te kunnen. de andere merrie zien we nog niet zo heel veel aan. maar die is ook een stukje langer in het lijf.

Bij ons dus vanaf februari spannend!! 5 stuks in totaal, allemaal kwpn dressuur gefokt.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:42

Ik heb mijn merrie ook drachtig van Jet Set D. Ze wordt stilletjes aan al wel wat dikker. Ze is alleen niet zo dik van haar zelf. Als ik haar van achteren zie lopen dan is de bui in ieder geval al wel een stuk ronder, zeker aan de achterkant.
Mijn merrie zit nu op 6 maanden en moet in juni bevallen. Ik heb het veulentje nog niet gevoeld (als dat nu al kan). Maar ik heb er dan ook nog niet echt op gelet moet ik zeggen Knipoog
Misschien moet ik maar eens even in de stal gaan zitten en opletten?

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:59

Ishana is 10 juni uitgerekend en is nu dus 5 mnd drachtig( van Rubiquil Lovers ).
Ze heeft in mijn ogen al een enorme buik.
Waarschijnlijk ook omdat ze nu een peesblessure heeft en niet meer in het werk staat Haha!
Ik kan het veulen nog niet echt voelen,maar voel wel haar buik verschuiven als ik lang aan dezelfde kant m'n handen er tegenaan hou.
Het wordt m'n eerste eigen veulie en ik kan niet wachten om het te zien!
De namen zijn al verzonnen( best moeilijk met de Z) en ik ben er nu al klaar voor,maar ja, we moeten nog een half jaar......

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:53

oei leuk topic!
Joy is nu bijna 8 maanden drachtig. De eerste bewegingen van het veulen heb ik gemerkt op ongeveer 5 maanden. toen een hele tijd weinig tot niks, en de laatste weken is het heel duidelijk te zien\Joy is zo rond 15-20 maart uitgerekend
Hoe rekenen jullie de datum uit? wat houden jullie aan? daar ben ik heel benieuwd naar..zelfs boeken verschillen. de een zegt 320 dgn, 330 dgn of 340 dgn en de ander weer 11 mnd, of 11 mnd en 5 dagen Lachen
dus hoe rekenen jullie de datum uit??
Joy is trouwens al behoorlijk rond (zie topic op ITP)