Merrie niet gediend van veulen, opnieuw fokken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Merrie niet gediend van veulen, opnieuw fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 04:00

Onze D- pony merrie heeft bijna 5 jaar geleden een veulen gehad wat ze in eerste instantie niet wilde, moest er echt niets van hebben. Na veel doorzettingsvermogen is het goedgekomen en heeft ze haar wel gewoon 'opgevoed'.
Ze is voor 2009 weer drachtig gescand, veulen komt begin juni.
Nu vraag ik me af, kunnen we weer dezelfde situatie verwachten?

Romy18

Re: Merrie niet gediend van veulen, opnieuw fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 04:22

Ik zou inderdaad wel extra opletten bij deze merrie, hoe oud was ze destijds? Vaak zien we dit soort gedrag voornamelijk bij hele jeugdige merrie's. Het is een beetje afwachten het kan goed gaan zeker als ze toen nog heel jong was of het kan weer 'fout' gaan gaat het komend jaar weer niet goed zou ik niet meer fokken met deze merrie, tenzij ze heel heel speciaal is en dan zou ik embryo transplantie overwegen. De grootste rampen zijn de flessen veulens en daar moet je als het even kan niet aan beginnen!

Wat je eventueel ook nog extra kan doen is je tegen de tijd dat ze uitgerekend is alvast aanmelden bij de moederloze veulen centrale zodat mocht het fout gaan je zsm een vervangende merrie hebt. Deze worden tegenwoordig ook al geprepareerd dus hoeven niet eens meer merrie's te zijn die zelf een veulen verloren hebben.
Mocht je zelf nog een oudere werkloze merrie met veulen ervaring hebben kan je in overleg met de da ook die merrie tegen de tijd dat ze moet veulenen stand by zetten. (standby bedoel ik dat die merrie dmv hormoon injectie's moedergevoelens aan maakt en melk produceert zodat het veulen na de biest (die moet ie wel krijgen van mams) naar een merrie kan die voldoende melk aanmaakt.) Mocht het niet nodig zijn stop je simpel weg met de injectie's of help je mss een ander veulen uit de brand. (allemaal nog een beetje controversieel maar wel succesvol)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 04:51

Zit die melk van die stand-by merrie dan niet helemaal vol met hormonen door die injecties? Is dat dan wel goed voor het veulen?

Heb er trouwens nog nooit van gehoord, moedergevoelens in een spuitje Haha!
Ik dacht altijd dat ze bij die centrales alleen merries gebruikten die ook daadwerkelijk een veulen gehad hadden. Mede doordat je regelmatig hoort dat er een te kort aan merries is.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:09

lukraak beginnnen en stoppen met heftige hormooninjecties lijkt me voor de standbymerrie niet zo lollig eigenlijk. Kan me voorstellen dat je dit als controversieel omschrijft.

Je vast aanmelden bij de centrale lijkt me wel een hele goede tip.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:56

Ik denk persoonlijk dat je deze merrie na de geboorte zo veel mogelijk met rust moet laten. Dus als veulen er uit is, onmiddellijk alle deuren en luiken dicht, geen mensen er bij en merrie zeker een halve dag met rust laten. Geen bemoeienissen van mensen, geen ingrijpen. Bij meer dan 95% van de merrie die hun veulen niet willen kennen, is de oorzaak teveel inmenging van de mens. Hebben het getest bij een grote Arabieren fokkerij. Daar wilden elk jaar ongeveer 25 van de 30 merries hun veulen niet kennen, met flesveulens en pleegmoeders tot gevolg. Dit jaar kwam er een andere trainer, die het op bovenstaande manier aangepakt heeft. Geen enkele merrie heeft haar veulen verstoten, ook niet diegene die hun veulen al jaren niet wilden kennen. BIj een stuk of vijf is de merrie na een halve dag eens verdoofd en kregen ze een pijnstiller voor het eerste drinken, maar al de rest heeft het zelf gedaan. Dus niet mee bemoeien! Je hebt een dag tijd voor de eerste slokjes, dus niets overhaasten. Daarna kan je nog altijd ingrijpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:33

JaBa schreef:
Daarna kan je nog altijd ingrijpen...

Als de merrie tot de 5 % hoort die echt niks van het veulen wil hebben, met of zonder menselijke tussenkomst, dan kan je wel eens een heel naar tafereel aantreffen als je na een dag het luik opendoet! Vind ik een waardeloos advies! Overigens heb je wel gelijk wat betreft de moeder met rust laten, maar de boel zijn beloop laten kan het veulen duur komen te staan.
Van het veulen doodliggen door er bovenop te gaan liggen tot gewoon bruut afmaken, ik heb het al eens gezien en het was geen prettig gezicht.

Ik zou wel zorgen dat je bij de geboorte aanwezig bent en je kan overwegen direct de eerste melk uit te melken en aan het veulen te geven. Dan is de druk van het uier en doet het drinken dus geen pijn meer. Het veulen heeft dan in ieder geval wat biest gehad. Merrie verder met rust laten, zelf veulen laten drooglikken maar ik zou zeker ingrijpen als de merrie agressief wordt. Dat was dan meteen ook de laatste keer dat ik haar liet dekken.

Maar volgens mij: de meeste gevallen van agressieve merries zijn die waarbij ze voor het eerst moeder worden. De merrie weet nu wat het is en accepteerd het veulen waarschijnlijk gewoon.

Je zou nog kunnen overwegen om bij de merrie bloed te laten prikken. Als ze verder ook wat nerveus gedrag vertoont kan het best een gebrek zijn aan een bepaalde vitamine of mineraal zoals magnesium.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:10

Het lijkt me dat je ze ook wel genoeg ruimte moet geven als je besluit de luiken dicht te doen. Grote loopstal of gewoon buiten.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:40

Kan jij een waardeloos advies vinden, maar het werkt wel. Het is uiterst zelden dat een merrie haar veulen echt zou dood slaan. We hebben het dus wel uitgestest met 25! merries! Waaronder merries die al vier of vijf veulens hadden geweigerd, met agressief gedrag! 100% van de merries heeft haar veulen aanvaard op deze manier. Dus het is zeker geen waardeloos advies. Je kan altijd een camera in de stal hangen om toch het één en ander in de gaten te houden. En een veulen doodliggen of op gaan staan is ten eerste al een zeldzaam feit en ten tweede: zit jij 24u per dag in de stal om te vermijden dat de merrie er op gaat liggen/staan? Dus dat vind ik nu eens een waardeloos voorbeeld. Rust hebben deze merries nodig, eventueel een wakend oog via de camera, maar voor de rest, niet ingrijpen. Met later ingrijpen bedoel ik moest het veulen nog niet gedronken hebben na een halve dag, tot een hele dag.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 18:57

De merrie was destijds 4, veulen van toen is nu bijna 5 dus merrie is 9.
Ze heeft toen alleen geveulend op stal, mijn zusje ontdekte het toen het veulen er net was en heeft ons gehaald, toen we erbij kwamen lag het veulen in het gangpad. (open box)
Veulen is gewoon terug gelegd en verder hebben we ons er eigelijk niet mee bemoeid maar de merrie deed zelf verder niets dus hebben we na een tijdje veulen wel droog gewreven en richting tepel geholpen. Dat liet ze toe maar onder flink protest.
De dag erop had ze uierontsteking omdat ze het veulen niet liet drinken als we er niet bij waren. Verder liet ze merken dat ze d'r niet moest maar geen bloederigheden gelukkig. Wel heeft ze het veulen meerdere keren de stal uit geduwd/mept (gelukkig hebben we geen muur maar enkel een 'balk') en een van de keren vonden we het veulen in de stal tegenover, bij de Tinkermerrie (die al vele veulens had gehad en haar wilde beschermen tegen mij toen ik haar eruit wilde halen).

Verder heb ik veel nasty streken gezien maar dus geen bloederigheid. Veulen zat na enkele dagen wel onder de kale plekken, schrammen en littekens.
We hebben het veulen er wel bij gelaten en de merrie steeds vast gezet met 4 man en zo het veulen laten drinken.

Na 1 week zijn ze samen naar buiten gegaan en toen ging het ietsje beter, paar dagen laten eens een andere merrie erbij gedaan en toen werd ze ineens heel beschermend, joeg de ander de hele bak door en het veulen was ineens het einde. Vanaf dat moment is het dus verder goed gegaan.

Edit; de planning is om haar nu in de weide te laten bevallen zodat ze meer ruimte heeft om bij het veulen weg te gaan. Ik twijfel of ik het oudere veulen erbij moet zetten of niet, zou dat rust brengen of juist averechts werken?
We hebben lang getwijfeld of we haar weer wilden laten dekken maar uiteindelijk toch gedaan omdat het bij haar uiteindelijk toch goed ging. Gaat dit weer mis dan was dit haar laatste veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:18

JaBa schreef:
En een veulen doodliggen of op gaan staan is ten eerste al een zeldzaam feit en ten tweede: zit jij 24u per dag in de stal om te vermijden dat de merrie er op gaat liggen/staan?

Jij durft wel om iets wat je zelf uitgetest zou hebben aan iemand te adviseren met 100 % garantie. Zo werkt het bij paarden niet en je moet altijd waakzaam blijven, helemaal als je weet dat de merrie moeilijk doet met het accepteren van een veulen. Ik vind je verhaal sowiezo raar, 30 merrie's die het veulen niet accepteren Ach gut Een halve dag het luik dichtdoen en niet meer gaan kijken bij een merrie die haar veulen niet accepteerd Gestoord
Teveel menselijke bemoeienis is niet goed, maar een normale merrie zal daar niet haar veulen door verstoten, als er iets uiterst zeldzaam is dan lijkt het me dat wel.
Een veulen doodliggen is bij merries die het veulen weigeren helemaal niet zeldzaam, en daar hebben we het hier over. Omdat het veulen niet bij de moeder drinkt bouwt het stel geen band op en is er een reeele kans dat de merrie op het veulen gaat liggen of het doodslaat. Dit doen ze bewust! Bij jonge merries is het slaan een reactie op de stuwing van het uier, maar bij een ervaren merrie die het veulen niet moet is een beschermende balk in de stal geen overbodige luxe.

En zelfs bij merries die het veulen wel accepteren is het na de geboorte oppassen geblazen in een stal. Als de merrie koliek krijgt of last heeft van een terugkrimpende baarmoeder met heftige krampen, dan kan je het veulen maar weghalen en zelf ook aan de kant gaan tot de veearts er is!

anneliesdj schreef:
Na 1 week zijn ze samen naar buiten gegaan en toen ging het ietsje beter, paar dagen laten eens een andere merrie erbij gedaan en toen werd ze ineens heel beschermend, joeg de ander de hele bak door en het veulen was ineens het einde. Vanaf dat moment is het dus verder goed gegaan.

Bij shetten wordt dat wel toegepast. Doordat andere merries veel interesse in het veulen tonen worden de beschermende moedergevoelens getriggerd. Persoonlijk vind ik het eng om ze in een te grote groep te zetten. Als het echt tot confrontaties komt en er lopen teveel pony's door elkaar dan bestaat er volgens mij ook weer een kans dat het veulen een mep krijgt, misschien wel per ongeluk van haar beschermende moeder. Maar 1 of 2 erbij zou wel een positief effect kunnen hebben. Hoe is de merrie naar mensen toe? Zou je haar wel kunnen pakken als ze het veulen in de wei niet laat drinken?
En merries beschermen hun veulens voor de omheining door om ze heen te lopen en als ze net geboren zijn ze op een klein stukje te houden, als je merrie dat niet doet moet het veulen niet in het draad of in de sloot belanden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 19:26

Destijds hebben we alleen een oudere superbrave merrie erbij gelaten en die was ook helemaal niet opdringerig, schrok zich wild toen de merrie een flinke winkelhaak in d'r deken beet. Daarna is zij ook als enige erbij geweest en ook niet continu.

Ze komt nu iig apart te staan maar ik twijfel dus of ze helemaal alleen moet of dat er wel 1 bij moet, ze staan nu namelijk in een grotere groep en als ze ineens alleen staat gaat ze denk ik aan het zenuwen. Maar de vraag is dan of het veulen de slimste keuze is om erbij te doen.

De andere optie's zijn; kwpn merrie die ooit een veulen heeft gehad en redelijk onderdanig is, mept wel van zich af als zij begint.
Epony merrie, behoorlijk dominant, geen ervaring met veulens.
Of een shettenmerrie met veel veulenervaring maar die is wel een heel stuk kleiner dus zou misschien voor de shet niet goed aflopen.

De merrie helemaal alleen laten de eerste dag ga ik zeker niet doen, ga wel proberen haar veel rust te geven maar blijf wel in de buurt. Ga nu voor de zekerheid maar een birth-alarm huren want ik heb geen zin in akelige verrassingen.

Lemon_Bite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:27

JaBa schreef:
Ik denk persoonlijk dat je deze merrie na de geboorte zo veel mogelijk met rust moet laten. Dus als veulen er uit is, onmiddellijk alle deuren en luiken dicht, geen mensen er bij en merrie zeker een halve dag met rust laten. Geen bemoeienissen van mensen, geen ingrijpen. Bij meer dan 95% van de merrie die hun veulen niet willen kennen, is de oorzaak teveel inmenging van de mens. Hebben het getest bij een grote Arabieren fokkerij. Daar wilden elk jaar ongeveer 25 van de 30 merries hun veulen niet kennen, met flesveulens en pleegmoeders tot gevolg. Dit jaar kwam er een andere trainer, die het op bovenstaande manier aangepakt heeft. Geen enkele merrie heeft haar veulen verstoten, ook niet diegene die hun veulen al jaren niet wilden kennen. BIj een stuk of vijf is de merrie na een halve dag eens verdoofd en kregen ze een pijnstiller voor het eerste drinken, maar al de rest heeft het zelf gedaan. Dus niet mee bemoeien! Je hebt een dag tijd voor de eerste slokjes, dus niets overhaasten. Daarna kan je nog altijd ingrijpen...

Het spijt me zeer, maar imo is dit niet de manier..

Je kan een pasgeboren veulen niet in een stal laten liggen met een moeder die het veulen niet accepteerd en als gevolg daarvan agressief kan worden. Dat is vragen om moeilijkheden of zelfs gewonde/dode veulens!

Ik vind 25 van de 30 merries ook wel een hoog aantal dat hun veulens niet accepteert. Ik denk zelf, tenzij deze merries uitzonderlijke bloedlijnen hebben, dat er ook niet meer gefokt zou worden als het jaar op jaar raak was met het verstoten van veulens.

TS ik raad je ten zeerste aan dit advies niet op te volgen!

Ik vind het bevallen in het land, met genoeg ruimte en niet te veel andere pony's/paarden in de buurt een veel beter idee. Mits je wel in de buurt ben uiteraard om een oogje in het zeil te houden.

Wij hebben elk jaar een shetlander met veulen, die kunnen normaal gesproken niet tussen de grotere paarden lopen ivm opjagen van moeder en kind uit nieuwsgierigheid. Dit jaar is ze bevallen in het land en het heeft nooit een probleem gegeven. Iedereen was er gelijk aan gewend en het was gewoon goed.

Miss dat het voor jouw merrie ook een soort van trigger is als ze niet alleen is dat ze het veulen toch moet beschermen.

Succes iig!

Gr. LB

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 19:30

Zou ze het veulen dan ook beschermen tegen haar eigen veulen van 5? Of zou ze dan juist voor het eerste veulen kiezen?

Lemon_Bite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:33

Waarschijnlijk kiest ze dan voor het pasgeboren veulen. Ze ziet de 5 jarige wss ook niet meer als haar veulen.

Die is neem ik aan wel gewoon afgespeend en dergelijke?

Een merrie kiest in principe altijd voor het pasgeboren veulen. Heb het zelf dikwijls mee gemaakt dat dochter van het jaar ervoor niet in de buurt hoefde te komen want dan kreeg ze toch echt een rake pets van de merrie.

Gr. LB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:33

Ik zou een paard erbij zetten waar je merrie zich het meest bij op het gemak voelt, en die niet dominanter is dan de merrie zelf.
Tot de bevalling kan ze toch nog heel lang in het koppel lopen? Meestal geven ze op het laatst zelf wel aan dat ze rust willen en zonderen ze zich wat af, meestal zelfs met een vriendin samen.
Ik heb mijn 22 jarige oppasoma bij de hoogdrachtige merries. Ik heb het idee dat ze wel steun aan elkaar hebben. En ze hebben dan meestal geen zin meer in dat jonge opdringerige spul om zich heen. In jouw geval zou ik dus gaan voor de shet of de KWPN merrie.

In de natuur wordt het eigen veulen van het jaar ervoor ook verstoten aan het eind van de volgende dracht, dus ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat ze het bij haar eerste veulen houdt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:36

[***] schreef:
anneliesdj schreef:

Bij shetten wordt dat wel toegepast. Doordat andere merries veel interesse in het veulen tonen worden de beschermende moedergevoelens getriggerd. Persoonlijk vind ik het eng om ze in een te grote groep te zetten.

Het helpt wel, maar wel in een vertrouwde groep. Ik heb een merrie die al meer dan een jaar loopt te kwakkelen na soort gelijke actie. Veulen was al 3 maanden, liep al lang in de groep, kreeg een nieuwe merrie die bij haar oude eigenaar bij haar veulen weg gehaald werd. Maar super moeder zag een veulen en wou meteen weer moederen, maar de echte mama pikte dat niet (veulen heeft inmiddels 2 pleegmama's waarvan 1 zelfs melk gaf en 1 echte mama die alle 3 voor haar door het vuur gaan, veulen is ook erg ziek geweest en is dankzij al haar mama's een brutale jaarling geworden).

Een 2e veulen gaat vaak beter, maar het is zeker aan te raden de merrie goed in de gaten te houden. Merries blijven rare wezens.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 19:47

Dat ik daarover twijfel is omdat ze wel heel lang heel close is geweest (en nog) met het veulen, ookal is die nu al 5, ze plakken nog steeds behoorlijk aan elkaar en de wereld is te klein als er een weg gaat.
Veulen is uiteraard wel gewoon afgespeend, heeft zelfs 3 maanden compleet apart gestaan maar toen ze terug kwam dook ze meteen weer onder mams en die was er helemaal blij mee.

Met de kwpn merrie heeft ze eigelijk niets, die staat het meest bij de E-pony en de shet ben ik huiverig voor omdat ze een stuk groter is en niet vies van wat gemep (reageert snel wat aggressief tegen vreemde paarden) dus ben bang dat de shet dan het onderspit gaat delven. (shet staat nu apart)

Het best kan ze opschieten met het oudere veulen(lees; ze plakken) en we hadden gehoopt dat ze beiden drachtig zouden zijn maar helaas is dat niet gelukt.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:43

[***] schreef:
Maar volgens mij: de meeste gevallen van agressieve merries zijn die waarbij ze voor het eerst moeder worden. De merrie weet nu wat het is en accepteerd het veulen waarschijnlijk gewoon.

Ik hoopte al dat dit er stond.
Wilde hetzelfde melden in het topic. Kan het ook niet "paniek" bij de merrie zijn geweest?

Veel succes iig! Extra spannend zal het iig zijn!
Hou je ons op de hoogte? Lachen

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:11

Kan je niet in de wei waar de groep staat een stuk van zeg 10 op 10 meter afmaken? Zo staat ze toch 'in' de groep maar kan ze zich afzonderen van de rest. En zo is de kleine veilig voor de andere paarden en voor mams omdat die ook genoeg afstand kan nemen. Ook is het bevordelijk voor de merrie om gevoelens te krijgen naar haar veulen toe omdat de rest er dus wel bij in de buurt kan komen, maar wel veilig is.
Neem gewoon wat extra voorzorgsmaatregelen en hou ze goed in het oog de eerste 4 uur binnen 4 uur moet ie echt wel van mams mogen beginnen te drinken, maar probeer je niet te druk te maken grote kans dat het deze keer wel gewoon goed gaat.

Wat betreft die hormoon injectie's die noem ik idd niet voor niets controversieel, het is niet het ideale beeld natuurlijk maar nog altijd een stuk beter als een dood of flesseveulen. Deze injectie kunnen trouwens geen kwaad voor het veulen, voor de merrie opzich ook niet enkel dat de hormoonhuishouding behoorlijk door de war geschopt wordt. Met deze injectie's krijg je zeg maar een schijndrachtige merrie die met een grote kans een veulen makkelijk accepteerd. Mede omdat deze methode zo controversieel is ken ik ook maar 1 dierenarts/kliniek die zich hiermee bezig houdt en jaarlijks zo'n 30 merrie's op deze manier 'verhuurt' aan eigenaren met een moederloos veulen en dat werkt eigenlijk heel goed.

25 van de 30 merrie's op 1 stal die het veulen niet accepteerd vind ik heel abnormaal zoiets komt zoizo al haast niet voor, wat doen ze daar in hemels naam met die beesten dan? Natuurlijk wil je een merrie met nieuw geboren veulen zo veel mogelijk met rust laten maar zonder toezicht vind ik wel heel onverantwoord!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 00:28

Sjoert schreef:
[***] schreef:

Ik hoopte al dat dit er stond.
Wilde hetzelfde melden in het topic. Kan het ook niet "paniek" bij de merrie zijn geweest?

Veel succes iig! Extra spannend zal het iig zijn!
Hou je ons op de hoogte? Lachen

Tuurlijk maar weet je tegen die tijd nog waar het precies over gaat?

@ Romy; ik heb ook al zitten denken aan een stuk afzetten maar is een beetje een twijfelgeval. Ze kan namelijk in de wei bij de kudde een apart stukje krijgen maar dan moeten we steeds naar achter lopen om te kijken hoe het is. Ze kan ook in de weide ernaast, die loopt langs het huis, staat ze wel iets verder bij de rest vandaan maar hebben we er wel veel beter zicht op.
Denk dat ik haar daar maar neer ga zetten en voor de zekerheid een paar meter van de omheining een extra draad maken zodat het veulen niet zo snel in de (droge) sloot beland (of erger; in de weide met de hengst...)
En dan dus wel haar eerste veulen erbij, die is verder wel rustig en denk niet dat die vreemd doet tegen het veulen.
Helaas hebben we de brave KWPN'er en de ervaringsdeskundige Tinker die we destijds hadden niet meer.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:32

JaBa schreef:
Ik denk persoonlijk dat je deze merrie na de geboorte zo veel mogelijk met rust moet laten. Dus als veulen er uit is, onmiddellijk alle deuren en luiken dicht, geen mensen er bij en merrie zeker een halve dag met rust laten.

ik zou toch eerst zorgen dat een veulen de biest binnenkrijgt, daar kun je echt geen halve dag mee wachten!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 22:51

Dat ben ik ook niet van plan hoor, zoals ik hierboven ook heb geschreven Knipoog

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:55

anneliesdj schreef:
Tuurlijk maar weet je tegen die tijd nog waar het precies over gaat?

I think so!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 00:10

Ze begint al een leuk buikje te krijgen Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 00:21

Vraagje voor de TS: fokken of niet, dat had je moeten bedenken voordat je er een veulen instopte.
Maar de kans is groot dat ze onthouden heeft waar het om ging, en dat het dit keer goed gaat.
Heb zelf een primapara, ben benieuwd hoe dat gaat aflopen.