Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JaBa schreef:Daarna kan je nog altijd ingrijpen...
JaBa schreef:En een veulen doodliggen of op gaan staan is ten eerste al een zeldzaam feit en ten tweede: zit jij 24u per dag in de stal om te vermijden dat de merrie er op gaat liggen/staan?
anneliesdj schreef:Na 1 week zijn ze samen naar buiten gegaan en toen ging het ietsje beter, paar dagen laten eens een andere merrie erbij gedaan en toen werd ze ineens heel beschermend, joeg de ander de hele bak door en het veulen was ineens het einde. Vanaf dat moment is het dus verder goed gegaan.
JaBa schreef:Ik denk persoonlijk dat je deze merrie na de geboorte zo veel mogelijk met rust moet laten. Dus als veulen er uit is, onmiddellijk alle deuren en luiken dicht, geen mensen er bij en merrie zeker een halve dag met rust laten. Geen bemoeienissen van mensen, geen ingrijpen. Bij meer dan 95% van de merrie die hun veulen niet willen kennen, is de oorzaak teveel inmenging van de mens. Hebben het getest bij een grote Arabieren fokkerij. Daar wilden elk jaar ongeveer 25 van de 30 merries hun veulen niet kennen, met flesveulens en pleegmoeders tot gevolg. Dit jaar kwam er een andere trainer, die het op bovenstaande manier aangepakt heeft. Geen enkele merrie heeft haar veulen verstoten, ook niet diegene die hun veulen al jaren niet wilden kennen. BIj een stuk of vijf is de merrie na een halve dag eens verdoofd en kregen ze een pijnstiller voor het eerste drinken, maar al de rest heeft het zelf gedaan. Dus niet mee bemoeien! Je hebt een dag tijd voor de eerste slokjes, dus niets overhaasten. Daarna kan je nog altijd ingrijpen...
[***] schreef:anneliesdj schreef:Na 1 week zijn ze samen naar buiten gegaan en toen ging het ietsje beter, paar dagen laten eens een andere merrie erbij gedaan en toen werd ze ineens heel beschermend, joeg de ander de hele bak door en het veulen was ineens het einde. Vanaf dat moment is het dus verder goed gegaan.
Bij shetten wordt dat wel toegepast. Doordat andere merries veel interesse in het veulen tonen worden de beschermende moedergevoelens getriggerd. Persoonlijk vind ik het eng om ze in een te grote groep te zetten.
[***] schreef:Maar volgens mij: de meeste gevallen van agressieve merries zijn die waarbij ze voor het eerst moeder worden. De merrie weet nu wat het is en accepteerd het veulen waarschijnlijk gewoon.
Sjoert schreef:[***] schreef:Maar volgens mij: de meeste gevallen van agressieve merries zijn die waarbij ze voor het eerst moeder worden. De merrie weet nu wat het is en accepteerd het veulen waarschijnlijk gewoon.
Ik hoopte al dat dit er stond.
Wilde hetzelfde melden in het topic. Kan het ook niet "paniek" bij de merrie zijn geweest?
Veel succes iig! Extra spannend zal het iig zijn!
Hou je ons op de hoogte?
JaBa schreef:Ik denk persoonlijk dat je deze merrie na de geboorte zo veel mogelijk met rust moet laten. Dus als veulen er uit is, onmiddellijk alle deuren en luiken dicht, geen mensen er bij en merrie zeker een halve dag met rust laten.
anneliesdj schreef:Tuurlijk maar weet je tegen die tijd nog waar het precies over gaat?