Belangrijkste aan opfok?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Belangrijkste aan opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 14:59

Omdat wij zoveel slechte verhalen horen over opfok en zelf ook genoeg voorbeelden hiervan zien (veel stallen waar je veulen/jaarling niet buiten komt, slecht gevoerd wordt, niet opgelet wordt, zonder schuilhok/beschutting van bomen buiten staan, zonder een droog stuk waar ze kunnen liggen, enz, enz), en wij zelf misschien een groot stuk land kunnen huren, waar ook onze eigen jonge paarden komen, willen wij misschien ook een paar opfok plaatsen aanbieden voor veulens/jaarlingen van buiten af. Vandaar de vraag, wat vinden jullie de belangrijkste punten van een goede opfokstal?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:14

Kennis en ervaring met jonge paarden.. Dat vind ik het belangrijkste..

En dan bedoel ik ervaring op elk gebied:
-gezondheid
-opvoeding
-ziekten
-voeding
-hoeven en evt. afwijkingen
-ontwormen (zo ontzettend belangrijk bij die jonge dieren!)
-karakteranalyse

Verder vind ik dat ze elke dag een paar uur moeten kunnen uitrazen, lekker buiten een frisse neus halen.
Daarnaast vind ik het belangrijk dat je wordt bijgestaan door een dierenarts en hoefsmid. Je moet zelf kennis hebben, maar ook kennis van buitenaf erbij betrekken. 2 weten meer dan 1.

Bedenk ook wat je wilt houden, merries of hengsten.
Qua karakters is het belangrijk dat je kunt inschatten welke paarden bij elkaar passen in de groep en welke niet. Als er 1 een buitenbeentje is, dan wordt die echt door de hele groep belaagd. En dat kan vies aflopen.. Eigenlijk zou je dus 2/3 groepen moeten kunnen houden, apart van elkaar, zodat de best passende groep kan worden samengesteld.

Onderschat het niet, want jonge paarden zijn best vaak 'ziek' in meer of mindere mate. Dit moet je echt goed in de gaten houden, want als er 1 ziek wordt, wordt meestal de hele groep ziek. En dat moet je nalopen..
Daar is waar het volgens mij fout gaat, opfokkers onderschatten de naloop die ze hebben van de jonge paarden. Het is meer dan ze lekker laten opgroeien op het land en 3 jaar later eruit plukken.

Wat betreft hoeven: vaak laten ze maar wat aanklooien. Zolang ze jong zijn, kun je nog iets corrigeren. vanaf 2,5 is het eigenlijk te laat..Echt aandacht aan schenken dus!

Ik heb bij mijn opfok ook wat twijfel gehad, maar nu ik er bijna 2 jaar sta, heb ik er wat meer rust van. Ze houden alleen hengsten. Ze hebben echt niet alle kennis, maar hebben 2 DA's die regelmatig meekijken. Zodra er zieken zijn, gaan ze of apart of ze krijgen meteen allemaal een medicijn. Ze komen elke dag buiten, een gediplomeerde smid bekapt ze en corrigeert ze eventueel.
Er worden mestmonsters genomen ivm wormen en echt stipt ontwormt.
Verder laten ze het voer testen op voedingswaardes, zodat brok en kuil/hooi op elkaar afgestemd worden en ze niet te hard groeien (slecht voor de botten).

Ik vind het lastig om zo 1,2,3 te verzinnen wat ik verder belangrijk vind. Maar echte kennis en ervaring toch wel het meest!

edit: toevoeging!
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 30-03-09 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:29

Valt weinig aan Jibbel toe te voegen, maar ontwormen, regelmatig hoeven bekappen, leeftijdgenootjes om mee op te groeien (3 >< 8), veel buiten en anders veel buitenlucht, vind ik heel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:41

Jibbel is idd lekker volledig.

Ik vind 'een paar uur' buiten niet voldoende. Wat mij betreft moeten ze 24/7 buiten kúnnen, maar; ze moeten ook een ruime en droge schuilplaats (schuur) hebben waar ze droog kunnen liggen. dus in feite een open stal waar ze zelf voor kunnen kiezen hoe / wat ze doen.

Verder bij voorkeur een ruimte om er een aantal apart te zetten als er eentje niet lekker of ziek is, of te stelselmatig in elkaar getrapt wordt.

Ideaal zou ook zijn als je er een paar ouwe rotten, en wat jonkies voor een gemengde groep en elkaar opvoeden hebt.

lelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:23

Het liefst 24 uur per dag naar buiten op een groot stuk waar ze de benen kunnen strekken of kunnen vluchten voor anderen.
Zonder prikkeldraad!!
Met een droge schuil gelegenheid. Goed hooi of voordroog.
Ervaren paarden mensen, dagelijkse controle en een inderaad een mooie gemengde paarden groep zoals Maya zegt.
Maar dit zou wel heel super zijn :o

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:34

voor mij ook bovengenoemde punten en uit de ervaring die ik heb met een hele goeie opfok:
toezicht

niet 5 keer daags 5 minuutjes kijken, maar liever 2 keer daags een half uur 3 kwartier goed kijken.
vb was mijn jaarling hengst, die man ging sochtends en savonds kijken en ging dan geowon lekker een half uur tot uur door het weiland heen lopen, groep observeren, paardjes van dichterbij bekijken. Hij wist welke paarden er erg levindig waren en welke juist rustiger en derlijke. Van de 5 bruine paarden zonder aftekeningen in die groep wist hij precies welke hoe in elkaar zat qua energie (een heel belangrijk indicatiemiddel bij jonge paarden vind ik zelf) en heeft zo ook optijd mijn hengstje uit de groep geplukt toen die voor de 2e keer (!!) droes kreeg, achteraf bleek dus dat zijn eerste droes stilletjes was gebleven. Toen de opfok eigenaar zag dat hij minder energiek was is hij vaker daags gaan kijken en is hij gelijk getemperatuurt. Toen zijn temperatuur boven de 38 kwam is hij direct uit de groep gehaald en op een 'ziekte-stal' gekomen. Deze was extra groot. binnen 24 uur was mijn mannetje omgeslagen van gezond naar doodziek. Zonder echt toezicht, had hij het waarschijnlijk niet gehaald.

Dat is dus mijn echte voorkeur(naast natuurlijk beweging wat met kop en schouders bovenaan staat), dat er echt goed toezicht wordt gehouden. Op die manier kom je ook weer uit op kennis van ziektebeelden, afwijkende beenstanden etc etc. Door te observeren weet een mens het meest :)

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:22

Mijn veulens zijn tot nu toe nog bij ons op stal gekomen. (Aan de overkant van de straat).

Ze staan per 2 in een stal. Merries en hengsten appart.

Ze gaan zoveel mogelijk naar buiten.
Bij ons in de winter niet dag en nacht, maar sowieso als het droog is de hele dag. Ze staan massaal te drammen dat ze naar binnen willen als het erg regend en lopen ook nog eens alles kapot.

Wij willen graag dat de paarden vanaf april, als het 's nachts niet meer zo koud is, de paarden dag en nacht naar buiten doen..

Verder is natuurlijk goed voer belangrijk voor ons en inderdaad een goede smid die eventuele rare been/hoef standen optijd kan corrigeren.
Ook ontwormen is natuurlijk belangrijk!! Net als je gevoel bij de stal/ mensen waar je paardje komt te staan, natuurlijk bepalen ze een deel van de opvoeding van je paardje, en dat moet je maar net passen..

Verder staan ze bij ons dus met 2 in een stal, maar buiten meestal tussen de oudere merries, wel mooi te zien hoe ze zich dan aanpassen..

Bij ons is de opfok natuurlijk niet zo grootschalig, maar daar door is de controle, veiligheid en aandacht wel helemaal goed!!

Ik zou er niet aan moeten denken die van mij naar een grote loopstal te brengen of de klei op, of iets dergelijks..

Maar ieder z'n ervaring, leuk topic om van elkaar te leren!! Goed gedaan Al_Zawraa!!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 19:13

Bedankt voor jullie reacties! Fijn dat jullie de tijd hebben genomen om zulke uitgebreide reacties te geven. En net wat Pippalex zegt, leuk om van elkaar te leren!

Wat jullie noemen zijn inderdaad voor ons ook hele belangrijke punten voor een opfok. Wij zetten onze veulens ook niet in de opfok, omdat ik ze liever thuis wil houden, helemaal als je wat meer jonge paarden hebt staan.
Omdat wij nu een stuk land kunnen huren, dachten wij eraan om misschien een kleinschalige opfok te beginnen. Vooral omdat er zoveel mensen zijn die hun paarden niet in een grootschalige opfok willen hebben, omdat daar ook veel te weinig toezicht is (over het algemeen). En omdat er zoveel mensen zijn die hun paard in super slechte conditie uit een opfok hebben opgehaald.
Het meest ideale is inderdaad een gemengde groep, met ook wat oudere paarden. Dat is moeilijker te realiseren, omdat de volwassen paarden die we hebben drachtige merries zijn, die dus niet in contact mogen komen met de jongere paarden(die staan ook op een andere locatie).

Het is ook nog helemaal niet zeker dat wij dit gaan doen, we willen eerst alles eens goed op een rijtje zetten. We weten dat het veel werk en een grote verantwoordelijkheid is.

Ons idee was om dit ongeveer aan te bieden (kunnen natuurlijk nog veranderingen in komen):

-Kleinschalige opfok, merries of hengsten moeten we nog even bekijken, ongeveer 4 tot 8 paarden.
-24/7 buiten.
-Meerdere schuilstallen, zodat paarden die elkaar niet zo graag mogen elkaar ook kunnen ontwijken en toch droog kunnen staan.
-Ruimte met schuilstal(die ook dicht te maken is) om een paar paarden apart te zetten als ze echt niet goed in de groep passen, of als ze ziek zijn.
-Elke dag minimaal een uur toezicht, verdeeld over 1x per dag of 2x per dag.
-Onbeperkt kwaliteitshooi, vooral in de winter als er minder gras is.
-Regelmatige ontworming.
-Regelmatig maar de hoefsmid.
-Regelmatig even controle van een DA.

Ik geloof dat ik zo alles heb, als jullie nog iets missen, laat het even weten.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 20:57

Het lijstje nog even aanvullen:

-Aan 2 kanten van het land ligt een sloot, verder gaan we het land afheinen met breed schriklint, wat goed zichtbaar is.
-Het land is vrijwel niet zichtbaar vanaf de weg, dus weinig tot geen last van mensen die er niets te zoeken hebben.

frenia

Re: Belangrijkste aan opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:19

ik ga met iedereen die hier al wat gezegd heeft helemaal mee :j

het grote nadeel aan opfok blijf ik echter nog stééds vinden (zelfs als aan àlle andere voorwaarden wordt voldaan) dat het groepjes kleuters zijn die je bij elkaar gooit, ze missen de eigenlijke verscheidenheid van een kudde met verschillende leeftijdscategorieën (die oa ook een opvoedend, maar tevens leerrijk nut hebben, dit laatste in de zin van: ze kijken van de volwassen paarden het gedrag af voor wat betreft wal wel of niet eten etc)

Eén van mijn veulens staat in een soort van opfok waar hij zowel een speelkameraad (ook hengst) van eigen leeftijd heeft àls ook een dominante ruin in de groep. Dat vind ik dan wel ideaal.