Merrie en veulen moeilijk benaderbaar; hoe nu verder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Merrie en veulen moeilijk benaderbaar; hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:07

Ik heb jullie NH - ervaring nodig....

Sterre is altijd een verschrikkelijk lieve merrie........ behalve als ze een veulen heeft, heb ik wel in de gaten. Ze heeft nu haar 2e veulen, vorig jaar ging het precies zo (maar toen nog erger)
Zolang ze staat te eten kan ik zowel haar aaien, en ook het veulen over zijn achterhand kriebelen en aaien als ze dichtbij haar staat of drinkt.

Als Ster NIET staat te eten, mag ik niet in de buurt komen en al helemaal niet als het veulen ligt te slapen. Dreigementen, oren in de nek, neus opgetrokken, achterbenen in de aanslag om uit te halen, binnen 6 meter.

Nu heb ik wel begrepen dat je ze dan voetje voor voetje, achterwaarts moet benaderen en vooral geen aandacht aan hen schenkend. Vanmiddag heb ik dat zo gedaan, me geconcentreerd op het verkeer op de snelweg, de irritante kippen, de buurpaarden, kortom ze volledig negerend. Uiteindelijk stond ik met mijn rug (ogen in mijn achterhoofd) 2,5 meter van een slapende Vue en een staand slapende, maar alerte Sterre vandaan, maar wel met het "veilige" dressuurhekje van 35 cm hoog tussen hen en mij in.

Ik wil zo min mogelijk fouten maken, maar hoe ga ik nu verder?
Ik wil uiteindelijk merrie en veulen kunnen aaien, halstertje om kunnen doen, kortom alles wat iedereen doet.

Als Sterre staat te eten of net klaar is met eten, kan ik haar wel gewoon meevoeren aan het halster. Dan doet ze niet nijdig; controleert alleen of haar kind meeloopt.

Sorry, mensen zonder fok-ervaring hoeven niet te reageren ;)

fjordnina

Re: Merrie en veulen moeilijk benaderbaar; hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:32

Gewoon even merrie een aantal keer vast laten houden en dan het veulen benaderen. Is vaak even in het begin. Als je eenmaal door die barricade heen bent zouden er geen problemen meer moeten zijn.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:54

Je merrie gewoon duidelijk maken door haar vast te houden of iemand anders haar vast laten houden. Haar gaan poetsen en rommelen alsof het veulen er niet is en tussen de brdijven door ook het veulen betasten. Wel op letten dat je nooit tussen merrie en veulen inkomt te staan zolang zij nog zo boos doet. En een keer een strenge benadering doet ook nog wel eens wonderen. Je hebt waarschijnlijk gewoon een echte alfa merrie ;-)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:45

Mmmm, heeft volgens mij weinig met een Alfa-merrie te maken. Een pony van mij doet dit ook en zij staat echt onderaan in de groep. Is normaal ook een ontzettend lief, braaf beestje, totdat ze een veulen heeft.....dan verandert ze in een draak. En dan moet je echt goed uitkijken hoor, want ze dreigen niet alleen met slaan, ze dóen het ook.

Bij ons hielp het om een halstertouw over haar rug te leggen/gooien. Heel gek, maar dan had ze het gevoel (denk ik) dat ze vast stond en dan kon je haar benaderen, een halster omdoen en tutten maar. Na een paar weken is dit beschermende gedrag wel over.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 14:11

Fjordnina: meestal sta ik er alleen voor, maar wil dat idd proberen als iemand Sterre vasthoudt.

Spiritoes: Sterre stond vorig jaar in een groep van ongeveer 10, en daar was ze nummer 2 in rang, dus het klopt dat ze waarschijnlijk wel wat dominant is. Vanmorgen heb ik haar idd de volledige aandacht gegeven en het veulen genegeerd, ook half tussen hen in gestaan en dat gaf gelukkig geen problemen.

Diablo: ook met jouw idee kan ik wel wat. Het is idd zo, dat het poetsen normaal gesproken los gebeurt, maar ik haar (wat jij zegt) altijd een halstertouw om doe en over haar hals leg, om haar hoeven te kunnen krabben, anders loopt ze gewoon weg bij het opnemen van de hoef. Ze heeft dan idd blijkbaar het idee dat ze vast staat en is hoeven krabben geen enkel probleem.
Dat moet ik dan ook maar eens proberen als ik het veulen tussendoor een kriebeltje wil geven, wie weet lukt het.

Dank jullie wel, tot zover.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:19

Je zult hier je merrie toch wat flinker moeten vertellen dat haar wil geen wet is. Niet alleen om je eigen veiligheid, maar ook voor het geval er een keer iets met je veulen is. Daarnaast leert het veulen nu van de moeder dat je mensen mag wegjagen zonder dat het een consequentie heeft. Je moet hier je merrie in opvoeden en laten weten dat ze zich niet zo moet aanstellen: er gebeurt niets met je kind als ik er aan kom.
Gewoon duidelijk en doortastend zijn. Opzij of achteruit gaan op druk moet OOK als je een veulen hebt. Het makkelijkst kun je een hulpje zoeken die de merrie kan vasthouden en bezig houden terwijl jij je op het veulen concentreert (of andersom).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 14:34

Ik ben absoluut geen watje en zoals jij zegt heb ik het dus vorig jaar gedaan, maar dat gaf toch wel behoorlijk stress bij de merrie. Veulen van vorig jaar voelde dit haarfijn aan, en bleef de eerste tijd mooi aan de andere zijde van moeders staan, ook als ik, of juist een ander de merrie vasthield.
Ik wil het dit keer meer op basis van vertrouwen doen, en wil er geen "jachtpartij" op het veulen van maken.

Buiten dat, ze jaagt me niet weg, dat zou me te ver gaan }> .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:42

Dan lijkt er fundamenteel ook wel wat mis in het vertrouwen in de mens.
Staat ze in een groep? Zoniet kan dat een oplossing zijn want dan kunnen de andere merries het voor je oplossen. Kindjes gaan op den duur toch samen spelen ook als het de moeder niet helemaal bevalt.
De merrie lichtjes aan het werk gaan zetten kan je ook helpen (dus eerst alle aandacht op de moeder) tijdens het werk kan een ander proberen de aandacht van het veulen naar zich toe te trekken.
Ik zou de merrie ook niet weer laten dekken trouwens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:51

hoe oud is het veulen nu?
mijn verzorgpaard is de eerste anderhalve week ook heel beschermend tegenover haar veulen

kun je de merrie wel pakken met wat brokjes?
wij lokken de merrie dan met wat voer, nemen haar mee naar stal en zetten haar vast.(veulen gaat uiteraard mee)
zodoende kunnen we dan het veulen ook pakken en die dan dus ook wat aandacht geven..

heeft ze je eigenlijk ook daadwerkelijk wel es getrapt?
of is het echt alleen dreigen?
ik heb zelf een merrie gehad die vreselijk lelijk kon doen,maar als je gewoon stug doorliep, en de merrie vooral niet aankeek dan gingen op het laatste moment de oortjes naar vorren en was alles oke en kon je zo bij haar en haar veulen komen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:05

Ha komt spuitelf aan die gem weleens even wat zal vertellen ;)

Ik zou het veulen in eerste instantie gewoon negeren en me op de merrie richten..gewoon net zoals je altijd doet..laat ze je niet dichterbij komen, blijf dan gewoon eens op afstand staan/zitten..en probeer dichter bij te komen door haar je kwetsbare kant aan te bieden..hoofd wegdraaien en alsware schuin naar haar toe lopen..dreigt ze, blijf dan weer staan..en zo telkens een stukje dichterbij..

Madelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:11

Mijn dochter heeft een merrie in de groep lopen die ditzelfde gedrag vertoond.
De merrie heeft zich een week lang niet laten pakken. Gevolg -> veulen wilde niets met mensen te maken hebben.
Nou is mijn dochter laatst weer ernaartoe gegaan, en heeft totaal geen aandacht aan de merrie met het veulen besteed, des te meer aan de andere pony's. Toen de merrie kwam snuffelen heeft ze haar zo kunnen pakken. Veulen los meegenomen, en in de stal gevangen en een halstertje om gedaan. Voor het veulen is het een wereld van verschil. Smorgens ging ik kijken en toen kwam ze niet in de buurt, smiddags kwam ik terug stond het veulen in de wei tussen alle andere pony's in te tutten met mijn dochter.. Geweldig om te zien.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 18:26

Sizzle schreef:
Dan lijkt er fundamenteel ook wel wat mis in het vertrouwen in de mens.

Denk ik niet.
Citaat:
Staat ze in een groep? Zoniet kan dat een oplossing zijn want dan kunnen de andere merries het voor je oplossen. Kindjes gaan op den duur toch samen spelen ook als het de moeder niet helemaal bevalt.
De merrie lichtjes aan het werk gaan zetten kan je ook helpen (dus eerst alle aandacht op de moeder) tijdens het werk kan een ander proberen de aandacht van het veulen naar zich toe te trekken.

Goed idee, over een paar weken.
Citaat:
Ik zou de merrie ook niet weer laten dekken trouwens.

Omdat ik aangeef dat IKZELF niet zo'n ervaren merriehouder ben, en haar en veulen op een andere manier wil benaderen dan vorig jaar, is de merrie fout? Vorig jaar heb ik uiteindelijk een PRIMA veulen afgeleverd aan zijn nieuwe eigenaar, die lyrisch was van zijn karakter. Maar hier wil ik verder niet op doorgaan, dat is een andere discussie.

ellepel schreef:
hoe oud is het veulen nu?
mijn verzorgpaard is de eerste anderhalve week ook heel beschermend tegenover haar veulen

veulen is pas 3 dagen oud, maar ik wil goed beginnen. Merrie heeft overigens nog nooit getrapt.

Jeanine84 schreef:
Ha komt spuitelf aan die gem weleens even wat zal vertellen ;)

:D

Citaat:
Ik zou het veulen in eerste instantie gewoon negeren en me op de merrie richten..gewoon net zoals je altijd doet..laat ze je niet dichterbij komen, blijf dan gewoon eens op afstand staan/zitten..en probeer dichter bij te komen door haar je kwetsbare kant aan te bieden..hoofd wegdraaien en alsware schuin naar haar toe lopen..dreigt ze, blijf dan weer staan..en zo telkens een stukje dichterbij..

Zo ben ik gisteren ook begonnen en dat ging goed.

Update: vanmiddag weer een stukje vooruitgang geboekt.
Zonder voer: veulen genegeerd, kon linea recta naar de linkerzijde van de merrie toelopen, heb haar flink in haar manenkam gescratched (vindt ze erg lekker), met mijn vingertoppen naar achteren gerost tot boven haar staartwortel (haar favoriete scratch-plek)
Daarna halster vastgepakt en naar de rechterkant gelopen en ook daar manenkam gekneed, steeds een stukje verder naar achteren, tot ik niet verder kon, anders zou ik op het veulen staan :+ . Ik ben er dus al dichtbij!

Nogmaals, zie openingstekst: als merrie staat te eten, en veulen te drinken, kan ik het veulen aaien over haar achterwerk en rug, terwijl mijn andere hand de merrie aait. Het is niet zo dat ik helemaal niet aan het veulen kan komen.
Laatst bijgewerkt door Gem op 08-06-09 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:34

Als het veulen pas drie dagen oud is vind ik dat je heel prima bezig bent. Gewoon volhouden wat je nu doet! Ik denk dat het dan vanzelf goed komt. Merrie mag het veulen die eerste week best beschermen....wat zou jij doen als je merrie was? Prima aanpak dus!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 18:39

wuswa schreef:
Als het veulen pas drie dagen oud is vind ik dat je heel prima bezig bent. Gewoon volhouden wat je nu doet! Ik denk dat het dan vanzelf goed komt. Merrie mag het veulen die eerste week best beschermen....wat zou jij doen als je merrie was? Prima aanpak dus!

Dank je, fijn te horen :o ...
Ik heb zelf 3 kinderen, maar vind het wel moeilijk om me in een paard te verplaatsen, zonder het gevaar te lopen dat je een paard gaat "vermenselijken". Ik ben van nature een "verstandsmens", maar zou wel iets meer "gevoelsmens" willen worden, vandaar dat ik een nieuwe aanpak probeer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:54

Oooh 3 dagen oud, dat had ik er even niet bij begrepen!! Voor mijn gevoel ging het over een veel ouder veulen aangezien je al het een en ander geprobeert leek te hebben. Ook kwam het op mij een stuk 'gevaarlijker' over dan het blijkbaar is.
Dat kwam denk ik door het:
Citaat:
Dreigementen, oren in de nek, neus opgetrokken, achterbenen in de aanslag om uit te halen, binnen 6 meter.

Typische internet miscommunicatie :+ (sorry)
In dat geval ben ik het helemaal met Wuswa eens hoor :j

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:21

wuswa schreef:

Helemaal mee eens. Kom op zeg, de merrie laten weten dat haar wil géén wet is? Dit is instinct, daar kan de merrie niets aan doen. Onze pony is normaal gesproken de makste pony die er bestaat, alleen de eerste weken dat ze een veulen heeft, is het anders. En van mij mag ze.
Haar (tweede) veulen is nu 3 weken oud en nu mag het ook met andere veulens spelen. Wat ik al zei, het komt vanzelf wel.

Sizzle, waarom zou jij de merrie niet weer laten dekken?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 19:30

Sizzle: nee, nee, nee :D . Gelukkig niet.
Dat is juist de reden dat ik er nu meteen een topic aan wijd en kijk of ik iets met de adviezen kan. Ik wil fouten proberen te voorkomen.

Vorig jaar hebben we volgens het "geen gezeik, je moet gewoon luisteren" gehandeld.
Dus, meenemen naar een box, 1 houdt de merrie vast en de ander ging veulen "vangen", proberen op zijn gemak te krijgen, halstertje om doen etc. Dat ging uiteindelijk ook wel, maar voor mijn gevoel kan het beter en met minder stress, en wil ik gewoon dat merrie en veulen me allebei graag zien komen, zonder dat ik steeds hulp hoef in te roepen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:33

Diablo schreef:
Sizzle, waarom zou jij de merrie niet weer laten dekken?

Nu denk ik daar anders over, maar die reactie heb ik gegeven omdat ik de indruk had uit de eerste post dat die merrie echt gevaarlijk deed (aanvallen) en het veulen al een stuk ouder was. Als ik een merrie zou hebben die je gericht aanvalt en daarin totaal niet te corrigeren zou zijn is dat geen karakter dat ik terug zou willen zien in de fokkerij. Blijkt dus achteraf een stuk genuanceerder te liggen en blijkt Gem eigenlijk juist heel netjes bezig te zijn ;)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:58

Ik heb precies zoiets meegemaakt met een veulen twee jaar terug. Dat is met veel geduld en rust helemaal in orde gekomen. Vaak blijven proberen zoals je nu doet. Zolang merrie en veulen gezond zijn, kan je het gewoon de tijd geven. Hou ons nog even op de hoogte van de vorderingen. Wedden dat het probleem over max 1 week weg is?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 22:10

Nou, ik kan je al vertellen dat we reuzesprongen maken!
Vanavond heb ik met een vriendin op het hekje van de dressuurring gezeten, 35 cm hoog, dus je zit daar heel kwetsbaar klein te zijn. Voerbak 2 meter van ons af, Sterre van voor tot achter masserend, maar de bak was natuurlijk zo leeg. Mirjam (vriendin) had nog een zakje worteltjes bij zich en terwijl zij de merrie aan het vermaken was heb ik het veulen van voor naar achter kon kriebelen :):) .

Daarna hebben we op het zere-billen-hekje gewoon over van alles zitten kletsen en kwam Sterre, theekransjes-paard als ze zonder veulen normaal gesproken is, er gezellig bij hangen en grazen. Vue (het veulen) kwam er ook bij en zelfs die heeft Mirjam (zij zat het dichtst bij) helemaal kunnen aaien, zolang we klein bleven.
We gaan vooruit!

Het klinkt misschien wat infantiel, maar ik voel me momenteel de koning te rijk *\o/* .

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 11:53

Vanmorgen heb ik bij een slapende Vue'tje in de wei kunnen zitten en haar over hoofd en hals aaien, terwijl Ster erbij stond te grazen. Ik zit me echt te verbazen hoe snel dat nu gaat. Dit heb ik vorig jaar bij Draak nooit kunnen doen.

Maar ehhh, tips blijven welkom hoor!
Bijvoorbeeld.... er zal uiteindelijk toch een halstertje om moeten, en een beetje wormmiddel ingespoten moeten worden met 14 dagen. En ik hoop niet weer helemaal terug naar af te moeten gaan.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:13

Ontwormen met 10 dagen doen (alleen ivermectine) en gewoon voor 100 kg (als het een kwpn-er is en geen pony) op je vinger doen. Vervolgens vinger in de mond van het veulen en klaar is Klara. Halster al een paar keer meenemen zonder dat je 'm om doet maar gewoon mee over de rug gaan etc. Dan een keertje alleen de 'neusriem' om en weer af en zo door. Alles een paar keer herhalen zodat het gewoon wordt. Je zult zien, op enig moment zit ie op. Even laten kennismaken (dwz veulen gaat rennen, bokken, steigeren etc). Pas in alle rust afdoen als merrie en veulen weer rustig zijn. Ook dit: herhalen, herhalen en herhalen + niet teveel in 1 x willen doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:00

Fijn dat het zo goed gaat.
Wat me nog niet helemaal duidelijk is (en daarom reageerde ik ook zo fel) is of het verdedigen dan vorig op den duur wel of niet vanzelf minder is geworden.

Wbt het halster. Als je er 1 hebt die je ook op de neus kan gespen kun je er evt voor kiezen om het eerst alleen als een halsbandje om te doen tot ze accepteert dat je over haar heen buigt met je arm en dan na verloop van tijd over de neus te sluiten.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 17:36

Sizzle schreef:
Wat me nog niet helemaal duidelijk is (en daarom reageerde ik ook zo fel) is of het verdedigen dan vorig op den duur wel of niet vanzelf minder is geworden.

ik pb je wel even, anders staat het hier vol met zaken die verder niet met de vraagstelling te maken hebben.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 23:32

*trots*, Sterre stond erbij en vond het prima!

Afbeelding