merrie heeft veulen verworpen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charmedwoman

merrie heeft veulen verworpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 16:19

hoi allemaal,

vandaag is een sombere dag voor mij en iedereen op stal, mijn merrie van 4 jaar ( zelf gefokt ) heeft na 7 maanden dracht haar 1e veulen verworpen Verdrietig ...... het was een hengstje........ op de 210 dagen...nog helemaal niet levensvatbaar zoals te begrijpen.....

Weet iemand waaraan dit gelegen kan hebben?? Ze is niet verhuisd wel is er een nieuwe drachtige merrie naast gekomen, maar ze staan met 5 paarden op stal...kunnen elkaar allemaal zien...... ook is ze een week geleden geent en ontwormt....... de enting was wel een nieuwe zei de dierenarts maar er zou geen gevaar voor de dracht ontstaan zeiden ze..........

De dierenarts heeft zowel de veulen als de nageboorte etc onderzocht en heeft niets abnormaals gevonden....... rhino zou uitgesloten zijn omdat ze dan meestal 1 tot 2 maanden voor de geboorte verwerpen volgens da.....

Zou dit verwerpen gevolgen kunnen hebben voor de andere 3 drachtige merries????

Inmiddels als het 2e veulentje dat we verliezen...het andere veulentje is 2 weken na een tweelingdracht gestorven...andere leeft nog wel.....

Nu maar hopen dat het met de andere merries wel goed gaat........ ze moeten veulenen op 22 arpril en 1 mei

geerke

Re: merrie heeft veulen verworpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:21

zou het toch niet de enting zijn?,weet je de merknaam,en werkzame stof?zal ik eens kijken of ik iets kan vinden....

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:22

Of de ontwormingspasta?

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:25

mijn merrie heeft haar veulen vorig jaar verworpen. Met het veulen en de nageboorte was niks. De DA merkte alleen wel op dat zij tochtig is. Dat btekent dat haar vagina wat openstaan waardoor er bacterieen naar binnen kunnen komen. Mischien was dat het bij jou merrie ook wel?

charmedwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 16:30

de enting was voor influenza.....weet zo de naam etc niet.....de ontwormpasta..staat duidelijk op vermeld dat er geen bijwerkingen zijn voor drachtige of lakterende merries....zou dus uitgesloten moeten zijn...........DA heeft de merrie gezien en behandeld en heeft niets gezegd over tochtig zijn....... ik zal voor de entingsstof nog eens nakijken

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:31

Ik zou toch eens je DA nog een keer navragen. Aan de ontwormingspasta kan het niet liggen dus, al 1 ding dat uitgesloten is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:34

als er bacterieen naar binnen zouden komen ,moet ze toch zeker ziek zijn en koorts hebben,of niet?

charmedwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 16:36

geerke schreef:
zou het toch niet de enting zijn?,weet je de merknaam,en werkzame stof?zal ik eens kijken of ik iets kan vinden....

ik heb het in de paspoorten even nagekeken.....er staat equilis prequenza TE nummer A011A03 van intervet....

als je hier iets over weet zou ik het graag horen......

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:40

Oh wat vreselijk. Heel veel sterkte! Zo'n veulentje is toch iets waar je met smart op zit te wacht en en waar je de dagen voor aftelt, als het dan opeens voorbij is komt dat hard aan. Ach gut

Ik hoop dat jullie de oorzaak kunnen achterhalen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:45

ik ga zoeken...is ze verkouden geweest,met flinke snot neus?
verwerpen kan ook komen door een herpes virus,het zou dan wel erg toevallig zijn....

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:48

Vreselijk om zoiets mee te maken, sterkte ermee. Toevallig is bij een kennis van mij vorige week hetzelfde gebeurd. Ook op zeven maanden verworpen even nadat een andere drachtige merrie erbij was gekomen. Zou kunnen dat deze merrie een schadelijk iets heeft meegenomen. Maar de oorzaak blijft speculeren zolang je geen onderzoek hebt laten doen.

charmedwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 16:51

ze is totaal niet ziek geweest...altijd even levendig.....na het verwerpen ook ...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:51

Jeetje wat heftig. En dan al zover he. Sterkte ermee!
Hoop dat er wel achter gekomen kan worden wat de oorzaak was.

charmedwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 16:53

ik weet wel dat er ophef was dat mijn beste vriendin de drachtige merrie naar ons wilde halen ...ook vanwege het verwerpen maar dan bij het paard wat verhuisd wordt en nu is het dus mijn veulentje..maar of dat nu verband zal hebben??

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:27

Die andere drachtige merrie kan een virus bij zich gehad hebben.
Het zou trouwens volgens mij wel rhino geweest kunnen zijn, heb echt nog nooit gehoord dat dat alleen 2 maanden voor de bevalling abortussen veroorzaakt.

charmedwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 19:02

September schreef:
Die andere drachtige merrie kan een virus bij zich gehad hebben.
Het zou trouwens volgens mij wel rhino geweest kunnen zijn, heb echt nog nooit gehoord dat dat alleen 2 maanden voor de bevalling abortussen veroorzaakt.

Ik heb het meteen aan de DA gevraagd en die heeft mij deze informatie gegeven......dus ja....

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:27

heel veel sterkte hoor ,mag er niet aan denken Boos!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:45

ik vind niets over eventuele bijwerkingen ,of verwerpen van veulen bij entstof equilis prequenza te....zoek nog wel verder als ik wel iets vind hoor je het...of via pb.

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:40

He bah,veel sterkte toegewenst.
Rhino lijkt me sterk want dan had die andere drachtige merrie toch al eerder moeten verwerpen als zij de drager is?
Weet alleen dat je drachtige merries beter niet in contact kan laten komen met nieuwe paarden.
groetjes Debby

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:46

hoi! het kan ook een bacterie zijn,rode kokken.dan is de stal besmet of het land,en sommige merrie's houden het ook bij zich.maar het is een raadsel natuurlijk,je zou het moeten laten onderzoeken.vorig jaar was het ook gebeurd op de stal waar mijn vriendin haar paard zou veulenen!doodeng,haar paard stond op de box er naast..maar alles is goed gegaan gelukkig Ach gut het was wel spannend!jullie sterkte hoor,groetjes deess

stoere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:22

owwh meid heel veel sterkte met dit grote verlies!

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:33

wij hebben 2 jaar geleden bij een drachtige merrie zij verwierp met de 8 maanden.
In eerste instantie dachten wij gelijk aan rhino. We hebben het veulen toen weggebracht voor onderzoek in Deventer. Daar konden ze geen gekke dingen vinden alleen bleek het uiteinde van de navelstreng wat dikker. Ze vermoeden dat er tijdens het draaien van het veulen er een knik in de navelstreng is gekomen waardoor het veulen het dan niet overleefd. Het was heel triest maar we waren toch ook blij dat het niet van rhino kwam, dit is gewoon pure pech geweest.

kvij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:43

Tja, helaas is de oorzaak niet altijd te achterhalen. Bij een kennis van mij is in januari ook een veulentje veel te vroeg geboren en meteen overleden. Ze hebben nooit kunnen achterhalen waarom. Jammer genoeg bestaat er ook gewoon domme pech....

Dat van een navelstreng waar te veel knopen in zitten heb ik ook wel eens gehoord. Er kunnen dan geen bloed en voedingsstoffen meer bij het veulen komen en dan gaat het in de buik van de merrie dood aan ondervoeding. Sterkte ermee in ieder geval!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:46

Jeetje. Da's niet leuk zeg!
Sterkte ermee..
Ik kan me voorstellen dat je je toch blijft afvragen hoe dit kon gebeuren.
Maar of je ooit antwoord op die vraag zal krijgen?

Ach gut

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:24

Drie jaar geleden heeft mijn merrie haar veulen verworpen op 11 maanden. Ik zeg "verworpen" omdat ze normaal langer draagt en er ook echt nog niet "klaar" voor was: geen uier, geen slappe banden, etc. Het was een red bag delivery, zoals bij eigenlijk alle verwerpingen. De da heeft niks vreemd kunnen vinden. We hadden dat jaar nog een veulen van een andere merrie en dat was prima in orde. De merrie is opnieuw gedekt en is het jaar daarop bevallen van een gezonde dochter, overigens MET alle tekenen die we van haar gewend zijn qua uier, banden, etc. Soms is het gewoon niet te achterhalen waar het aan ligt, maar is het gewoon een heel, heel naar "foutje" van Moeder Natuur ...