Veulen met liesbreuk... ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Veulen met liesbreuk... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 10:46

Vannacht is er hier een veulen geboren met een flinke liesbreuk. Veearts is er natuurlijk al bijgeweest, en heeft de liesbreuk geconstateerd. Het gat is vrij groot, maar dat was eigenlijk juist wel positief zei ze. Nu moet ik het goed in de gaten houden dat het zacht blijft, en als ze wat ouder is dan eraan laten opereren.

Ik heb al even hier op bokt gezocht naar liesbreuk, maar wat ik daar vond werd ik niet vrolijk van... eentje dood door de liesbreuk, eentje dood door de operatie.. Zijn er hier ook goede ervaringen??

Hier een foto waar de liesbreuk op te zien is:
Afbeelding

yashilha

Re: Veulen met liesbreuk... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:18

Jeetje meid het zit ook niet mee bij je
Ik heb er geen ervaring mee,maar ik wil je heel veel sterkte en succes wensen Ach gut
(wat een plaatje is ze trouwens Lovers )

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:15

Als eerstgefeliciteerd met deze prachtige meid, heeft ze al een naam??

Baba Ghanoush, mijn kleine meisje had een navel breuk die ook best erg leek, maar daarzie je nu helemaal niets meer van.

Nou weet ik niet precies hoe dat met een liesbreuk gaat, maar laat je in ieder geval niet gek maken door alles wat je leest, daar wordt je over het algemeen niet heel erg vrolijk van..
Vaak lees je alleen hoe het in het ergste geval kan gaan, en hoor je niet de verhalen die goed aflopen..

Gewoon lekker genieten van je veulen, en gewoon afwachten wat het gaat worden..

Heel veel plezier met je paardjes..

Ik zie nu trouwens dat je erg dichtbij woont, ik kom uit Weerdinge.. haha..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 21:39

Bedankt voor de reacties!!

Ik heb haar de toepasselijke naam Hope gegeven. Ze heeft vanmiddag op het gras gelopen, en gedroeg zich als een normaal veulen.. lekker rennen rond mams, veel drinken en af en toe slapen. Vanavond met op stal zetten nog even gevuld, en de bult leek wel nog groter, maar wel nog steeds mooi zacht. Moet zeggen dat ik er weinig vertrouwen in heb dat het vanzelf overgaat, maar wel iets meer vertrouwen dat ze niet meteen dood ligt Haha! Haha! Maar ben dus nog wel een beetje een bezorgd baasje.

@pippalex : Kun je niet een keertje langskomen, kijken of die bij jouw veulen een beetje hetzelfde was qua maat en hardheid enzo?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 23:21

Vorig jaar had ik hier een veulentje met een navelbreuk van zo'n 4/5cm doorsnede.
Het leek steeds wat minder te worden maar uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen om hem te laten opereren toen hij 8 maanden oud was.
De DA op de kliniek dacht eerst dat het wel mee viel maar toen hij op tafel lag, viel het toch wat tegen.
Op de kliniek adviseerden ze om te opereren als het gat groter bleef dan een euro muntstuk.
Een relatief simpele ingreep maar uiteraard wel met het risico van een narcose.
Ik heb hem toen meteen laten castreren (hij lag daar toch op tafel) en een dag later kon ik hem al ophalen uit de kliniek en na 4 dagen aan de hand stappen, kon hij weer 24/7 de wei op en hij heeft nooit ergens last van gehad Lachen

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 23:50

Kijk dat zijn de betere berichten.

Heb je een idicatie (of nog beter een foto) van hoeveel darmen er buien hingen? Bij Hope is het echt meer dan een flinke hand vol op dit moment.. En hoe was het verloop? Ging er steeds minder buiten hangen? En ging het allemaal naar binnen als ie lag?

Had trouwens het idee dat ze wat warm was, maar temperatuur viel op zich mee (39,1, en dat terwijl ze aan het wurmen was om weg te komen)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 00:28

Volgens mij heb ik er geen foto's van gemaakt...
Het was iig wel van een afstand goed te zien, je kon er wel je hand omheen leggen. En het wisselde ook, soms leek het een stuk minder en dan later zag je het weer erg goed.
Ik denk dat het wel minder was dan op jouw foto.

Ik heb wel een foto van 1 dag na de operatie:
Afbeelding
Er zat nog een minimale zwelling door de operatie, rechts van de plek zit z'n koker, misschien helpt dat wat met de grootte/doorsnede?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik van te voren opzag tegen die operatie maar het viel echt heel erg mee.
Hij heeft op de kliniek 1x antibiotica IV gekregen en thuis niets meer. De eerste dagen mocht hij niet al te gek doen dus heb ik hem aan de hand gestapt en daarna is hij weer de wei op gegaan bij de rest van de groep.
Wel 2/3x per dag gecontroleerd uiteraard maar het genas erg snel.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 00:35

Een vriendin van mij heeft vorig jaar haar veulen laten helpen aan een liesbreuk en dat is super gegaan kwa operatie en ook erna.
Ze heeft hem op de kliniek laten helpen en hij heeft er een weekje gestaan.
Kwam weer thuis en was alweer helemaal het ventje.
Moet er wel bij zeggen dat het niet een hele grote liesbreuk was.
Dus of dat verschil uitmaak weet ik niet.
Heel veel sterkte meid

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:54

Zo erg heeft mijn meisje het gelukkig niet..

Maar gelukkig is het dus vaak goed te verhelpen..

Goewoon het beste er van maken, en lekker gaan genieten van je veulen, en jezelf niet al te gek maken..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:26

TS heeft het over liesbreuk ..Marije over een navelbreuk ..is dat hetzelfde ?
Bij oudere hengsten is een liesbreuk toch vaak fataal of hou je meestal een ruin over ,toch ?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:31

Veulen gekend dat ook geboren is met een liesbreuk. Deze was nog een stuk groter dan de liesbreuk van jouw veulen! WIj moesten de inhoud elke dag eens terugduwen. De breukring verkleinde eigenlijk behoorlijk snel. Is helemaal toegegroeid, niks aan gedaan. Behalve dus elke dag de inhoud terugduwen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 18:25

Bedankt voor de reacties!!
@JaBa: Hoe deden jullie dat terugduwen? Legde je haar/hem dan op de grond? Die van mij is daar namelijk niet echt gecharmeerd van Haha! Haha!

De bult wordt trouwens nog steeds groter... verdorie...
Hier een foto waar het een beetje op te zien is:

Afbeelding

Afbeelding

Zijn er hier misschien mensen die de opleiding Diergeneeskunde doen, die voor mij eens willen nakijken of er een gevaar is als de bult buiten de buik te groot is? Volgens mijn DA maakt het niet uit, maar ik kan me toch niet voorstellen dat het echt goed is als er zoveel uithangt?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:17

ik zou de foto's toch eens doormailen naar een kliniek ..lijkt me toch erg groot om zomaar te laten

Rovinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:31

Ik heb je een pbtje gestuurd met onze ervaringen met een liesbreuk.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 22:56

Pfffff wordt er allemaal toch een beetje zenuwachtig van....

Ze voelt zich verder helemaal goed, gedraagd zich als een normaal veulen. Alleen die grote bult..

@besita: Denk niet dat klinieken daarop zitten te wachtten.. en die zullen dan toch zeggen dat ik langs moet komen.

Maar ik denk dat ik voor de zekerheid morgen even contact opneem met Wolvega..

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:14

Wij hielden hem gewoon vast met twee en 1 persoon masseerde de bult zachtjes naar binnen. Het is gewoon de inhoud zeg maar terug duwen. Ik dacht ook dat het van zijn leven niet goed ging komen, maar de breukrand groeit bij die kleintjes blijkbaar heel vaak vanzelf toe. Ik zou zeker eens langs gaan of bellen bij een kliniek! Daar zijn ze toch voor? Dan ben je misschien wat geruster.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:51

Bij welke kliniek zit je??

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:50

Aa en Hunze in Schoonloo.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:50

JaBa schreef:
Wij hielden hem gewoon vast met twee en 1 persoon masseerde de bult zachtjes naar binnen. Het is gewoon de inhoud zeg maar terug duwen. Ik dacht ook dat het van zijn leven niet goed ging komen, maar de breukrand groeit bij die kleintjes blijkbaar heel vaak vanzelf toe. Ik zou zeker eens langs gaan of bellen bij een kliniek! Daar zijn ze toch voor? Dan ben je misschien wat geruster.

dit lijkt mij ook beter inderdaad, want zolang het erbuiten hangt, is het moeilijk dichtgroeien lijkt mij.
ga anders informeren in een kliniek, die zullen het wel vaker hebben mee gemaakt

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:00

Hebben ze er ook goed naar gekeken??

Niet zo van aah dat komt vast wel goed, bel maar als je haar onder het mes wil..

Ik moet zeggen dat ik het er toch best heftig uit vind zien..

Ik denk dat ik zelf had gewilt dat ze er beter naar gingen kijken, en anders bij een andere kliniek..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 19:20

Net met binnenzetten zag ik dat ze sinds vandaag ook een oedeem-schijf heeft zitten onder haar buik, ter hoogte van het borstbeen. Bult is nu zo groot als een volleybal...

Ik ga morgen voor een second opinion naar Klijndijk.. Heb al telefonisch overlegd, en deze dierenarts vertelde ook dat ze proberen zo laat mogelijk te opereren. Niet alleen om de narcose, maar ook omdat het vlies wat gehecht moet worden nog heel zacht is bij jonge veulens.

Ik laat morgen wel weten wat hij zegt.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:37

Goede keuze..

Ik was eerder niet zo kapot van Klijndijk, maar ik heb de laatste tijd veel goede ervaringen daar, beter als bij Aa en Hunze..

Ik ben erg benieuwd wat ze zeggen, nou succes morgen!!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 20:05

Oedeemschijn is nu weer weg, misschien heeft ze lang gestaan in de wei en is het daardoor ontstaan?? Geen idee..

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:18

Ik weet het ook niet, maar als ik jou was liet ik er gewoon even naar kijken, dan ben je er zelf ook veel geruster op.. Toch?!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:55

Lijkt op de 2e serie foto's een stuk groter dan op de 1e foto, ik zou er idd ook eens goed naar laten kijken.

Zelf kom ik juist vaak bij Aa en Hunze ipv Klijndijk. Mijn DA hier in het dorp wil niet eens naar Klijndijk doorverwijzen...
Het dier met de navelbreuk is ook in Schoonloo geopereerd.