Monty meets Cadiz again!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Monty meets Cadiz again!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 06:08

The story continues..

Gisteravond kwamen Monty en Annemarie (en Karel en nog iemand van het MR-team) nog even op stal om naar Cadiz te kijken. Gelukkig was die alweeer bijna de oude na afgelopen vrijdag.

Eerst even gekeken hoe hij er in zn box bij stond en dat was vrij rustig met al die mensen ervoor. Halstertje om en even wandelen op het erf.
Afbeelding
even wat oefeningetjes doen met Annemarie en kijken hoe hij reageert.

Op naar de bak waar we wat meer ruimte hadden...
Afbeelding

En tussen het wandelen en oefeningen doen door even overleg..
Afbeelding

Terwijl ik met Annemarie aan de klets was ging Monty even met Andy en Cadiz aan de gang met hints en tips..
Afbeelding

En gelukkig iedereen weer blij!
Afbeelding

Conclusie: Clinic is te snel afgesloten zonder ontspanning vandaar zn uitbarsting op zaterdag bij Louise. Het waren in combi met lange reis, file, weer enz teveel indrukken ineens waardoor hij zo extreem reageerde tijdens de clinic.
Hij is niet dominant of agressief, eerder introvert (Laden zich op wanneer ze alleen zijn met hun gedachten en ideeën.) en heel sensibel voor een fjord. We kunnen op zeker nog eens zo'n uitbarsting verwachten in de loop van zijn opleiding maar dat hadden we zelf ook al bedacht hahaha.
De keuze om hem nu een time out te geven wat nieuwe dingen leren betreft is goed maar we moeten hem wel "aan het werk houden" want hij verveelt zich snel.
Oftewel we zitten prima op 1 lijn qua gedachtegang en ben blij dat Monty en Annemarie gekomen zijn en Cadiz in zn eigen omgeving hebben kunnen zien hoe hij is.
Monty stapt nu met een gerust hart in het vliegtuig straks, Annemarie zien we snel weer terug op een cursus en mogen we altijd bellen als er wat is. Top!

An jij nog wat toe te voegen?

janouk
Blogger

Re: Monty meets Cadiz again!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:24

Goede service. En toch fijn dat je je zelf er nu beter onder voelt.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:27

Fijn dat het zo is afgelopen.
Jammer dat het eerst allemaal uitgemeten op bokt moest. Ik weet zeker dat, als je contact had gezocht met Annemarie, zij direct actie had ondernomen en dan had heel dit circus niet gehoeven.

Succes met je leuke paardje !

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 08:35

Dan had je goed moeten lezen, ik had nl ook contact opgenomen met Annemarie, en heel bokt maakt er een circus van (ook weer gezien jouw reactie) ik heb alleen verslag gedaan van de clinic. Dus laten we het niet weer in het negative trekken dat is al genoeg gedaan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:39

Blij dat je je mening hebt bijgetrokken, eht was dus neit monty zijn schuld alleen.. geen panikerend paard, geen dwang...
maar gewoon iets waar geen tijd voor was.

mischien voor de volgende keer, eerst even afkoelen voor je een boos topic opend Lachen dat had jou een hoop ellende bespaard.

blij dat het nu zo opgelost is, eind goed al goed!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:45

Monty heeft dat paard toch klemgezet? Met wél een panikerend paard en wél dwang. Als er geen tijd was had hij moeten zeggen dat het niet ging lukken.

Vippie ik geef je groot gelijk, heb je topics gelezen en vind dat je het nog redelijk netjes gereageert hebt want ik zou werkelijk ziedend zijn als ze mijn paard zo behandeld hadden.

Maar eind goed al goed, netjes van ze dat ze nog langs zijn geweest en fijn dat het zo afgesloten is Ja

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:50

Ezumii schreef:
Monty heeft dat paard toch klemgezet? Met wél een panikerend paard en wél dwang. Als er geen tijd was had hij moeten zeggen dat het niet ging lukken.

Vippie ik geef je groot gelijk, heb je topics gelezen en vind dat je het nog redelijk netjes gereageert hebt want ik zou werkelijk ziedend zijn als ze mijn paard zo behandeld hadden.

Maar eind goed al goed, netjes van ze dat ze nog langs zijn geweest en fijn dat het zo afgesloten is Ja

heb nergens een panikerend paard gezien op de filmpjes.
vind het allemaal echt enorm opgeblazen, zeker omdat er nu weer een discussie topic is geopend bij naturals.
[NH] Monty Roberts, kunnen we dat nog wel onder NH rekenen?

en ach, een keer iets fout zien, lekker makkelijk een mening maken he? Lachen dat kan ik ook Ja
''Anky trok laatst een keer aan het stang bit.. ohhh nu vind ik anky vét stom!!''

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:54

Hoi hoi, wat super dat jullie het toch nog zo hebben kunnen afsluiten. Jammer van HE dat er zoveel spanning in zat maar wel fijn dat het nu op is gelost. Zo kun je allemaal met een goed gevoel verder.
Succes met je cursus en je paardje. Ik vind het een erg lekker ding!.

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:59

goh wat een service dat hij dan nog eens langs komt, dat had ik eerlijk gezegt niet van hem verwacht. maarre heeft deze man maar 1 setje kleding? hihi

voor jou en Cadiz fijn dat het toch zo afgelsoten kan worden..

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:17

Ik vind het mooi dat het nu wel is goed gegaan. En het is zo beter voor alle partijen. Jij blij, paard blij, NH team blij Haha! Geen problemen meer niks, alleen jammer dat er zo'n ophef over gemaakt wordt. Zal denk ik erg vervelend voor jou zijn geweest.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:39

Super dat jullie het zo met zijn alle hebben kunnen oplossen!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:12

Jolliegirl schreef:
Blij dat je je mening hebt bijgetrokken, eht was dus neit monty zijn schuld alleen.. geen panikerend paard, geen dwang...
maar gewoon iets waar geen tijd voor was.

mischien voor de volgende keer, eerst even afkoelen voor je een boos topic opend Lachen dat had jou een hoop ellende bespaard.

blij dat het nu zo opgelost is, eind goed al goed!

De reden dat koudbloediger paarden (haflingers, fjorden, welsh cobs, tinkers), zo vaak als onhandelbaar of eigenwijs worden gezien, of dat het zo vaak fout gaat bij het beleren, is dat mensen totaal voorbijgaan aan het feit dat deze paardjes vaak anders op stress reageren.

Het zijn vaak (hoewel natuurlijk niet altijd, blijven ook individuen, Knipoog ) binnenvetters, die weinig 'beweging' in hun lijf hebben, maar op het moment dat de emmer te vol raakt, zichzelf helemaal afsluiten en dan krijg je idd dat gedoe van 'hij is dominant want hij loopt over me heen' of 'ik kon hem kompleet met de zweep afrossen, hij reageert er gewoon niet op, zo bot is hij'.

Terwijl het in de meeste gevallen gewoon gaat om paardjes die geestelijk even overnomen zijn.
Ook ik heb door schade en schande moeten leren dat je op moet passen te ver te gaan. Ze lijken zo koel en makkelijk dat alles 'wel even' gaat, maar het zijn gewoon paarden. Knipoog

@Vippie:
Daarom denk ik dat als je Charaz vanaf het begin van het africhten heel veel tijd geeft voor nieuwe dingen, die uitbarsting best mee kan vallen: en je leert vanzelf wel inschatten wanneer je een stapje terug moet doen.
Een uitbarsting van het paard is altijd het gevolg van een inschattingsfout van ons.

Mijn ervaring met fjorden, haflingers is dat ze helemaal niet koppiger zijn dan het gemiddelde paard.

Ik wens je dan ook veel plezier met je supergave fjord, en fijn dat het zo opgelost kon worden!
Top van het MR-team!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:15

waarom quote je mij nu?
Ik heb idd ook alleen koudbloeden gereden, en idd er wordt vaker sneller gezegd dat ze onhandelbaarder zijn e.d terwijl dat idd vaak met de bouw en beweging te maken hebben.

maar een paard is een paard vind ik Ja

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:18

Omdat jij geen panikerend paard ziet, maar ik wel degelijk een pony die over de rand van zijn theewater zit?
Die zijn lichaam hard maakt en doordramt, omdat hij zich afsluit?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:35

fijn dat je die service gekregen hebt, maar ik vind het gewoon not done wat getoond is geweest op die clinic... Mijn mening blijft dat monty geen zak waard is...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 10:49

Laten we het hier gewoon gezellig houden, wilde het goed afsluiten maar helaas.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 10:54

randalinpony schreef:
[
@Vippie:
Daarom denk ik dat als je Charaz vanaf het begin van het africhten heel veel tijd geeft voor nieuwe dingen, die uitbarsting best mee kan vallen: en je leert vanzelf wel inschatten wanneer je een stapje terug moet doen.

Wie? Je bedoelt Cadiz denk ik Haha! Het is niet het eerste paard wat ik beleer en ook niet de eerste fjord. Komt allemaal wel goed hoor, mn vorige fjord is ook prima paard geworden met dezelfde methode Haha!

randalinpony schreef:
Een uitbarsting van het paard is altijd het gevolg van een inschattingsfout van ons.

Helemaal mee eens! En dat hebben wij en het MR ook onderkent.

randalinpony schreef:
Mijn ervaring met fjorden, haflingers is dat ze helemaal niet koppiger zijn dan het gemiddelde paard.

Ook mee eens, zelfde ervaring hier. Elk paard is anders ongeacht het ras.

randalinpony schreef:
Ik wens je dan ook veel plezier met je supergave fjord, en fijn dat het zo opgelost kon worden!
Top van het MR-team!

Dank je wel en ben ook blij dat ze nog even langs zijn gekomen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:55

Vippie schreef:
Laten we het hier gewoon gezellig houden, wilde het goed afsluiten maar helaas.

dit heb je nu toch gedaan?
maar ik heb dan wel zoiets, de harde woorden die je over monty gezegd hebt, mogen hier wel rechtgezet worden. toch? Lachen
Dat is nu toch wel zo'n beetje gedaan Lachen

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:56

he super dat het zo is afgelopen!

Zo is het voor alle partijen nog goed gekomen!

veel plezier met de verdere opleiding van Cadiz Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:58

Eehhh Cadiz dus.. Tong uitsteken

En we verwachten over een gepaste tijd natuurlijk wel de pictures van jou op een coole Cadiz. Pling

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:15

Heb de clinic vrijdag ook gezien, wat een mooie fjord is het zeg! Vond m echt super chique overkomen.

Wat fijn dat MR en Annemarie zijn langsgekomen, béétje jammer dat heel bokt er nu over is gevallen. Natuurlijk ken jij je paard het beste, dus jammer dat er voor jou zo'n naar gevoel is ontstaan, wel fijn dat het is opgelost. Daar hou ik het bij want verder wil je het gezellig houden Lachen

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:34

Super Vippie! Mooi om te lezen dat rust toch veel goed doet Knipoog

En een pluim van het MR team dat ze bij jou zijn gekomen om te kijken hoe Cadiz in zijn eigen omgeving is.

katla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:46

Ook ik heb de topics gevolgd. Fijn dat er nogmaals naar Cadiz gekeken is, maar dan in zijn eigen omgeving. Nu wel goed afgesloten, succes met de verdere training van je paardje.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:20

Fijn dat je er weer wat rust over hebt na het bezoek van Monty en Annemarie.

Heb er zelf wel gemengde gevoelens over (voor zover dat mogelijk is op afstand), want het apart nog eens langskomen heeft denk ik ook wel een commercieel aspect, zeker nu er zoveel over geschreven wordt op een groot forum. Recht zetten van wat is gebeurd is ook voor hen van belang.

Het is voor je paard natuurlijk sowieso goed als er nogmaals goed gewerkt wordt met hem, maar helaas heeft hij wel een heel vervelende ervaring opgedaan, en die is hij denk ik niet zo snel weer kwijt. En dat is jammer, want je hebt meegedaan aan de clinic om vooruitgang te boeken met Cadiz en niet met het risico om in de toekomst ergens tegen aan te lopen dat teruggrijpt op deze ervaring ...

Verder veel succes gewenst met Cadiz, door zelf rustig met hem te blijven werken zal hij vanzelf wel weer zijn oude vertrouwen gaan terugkrijgen.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:43

Vippie schreef:
Dan had je goed moeten lezen, ik had nl ook contact opgenomen met Annemarie, en heel bokt maakt er een circus van (ook weer gezien jouw reactie) ik heb alleen verslag gedaan van de clinic. Dus laten we het niet weer in het negative trekken dat is al genoeg gedaan.

Door mijn reactie ? Je haalt de dingen nu wel erg door de war... Clown
Ik reageer zelden, maar vind hier, ook nu je het hier probeert recht te breien allemaal, dat JIJ degeen was die er een circus van hebt gemaakt, gewoon door alles zo op bokt te knallen....dan moet je niet achteraf zeggen dat heel bokt er een circus van maakt. Daar is er maar 1 schuldig aan.

Super van het MR-team dat ZIJ het zo goed hebben afgesloten door het probleem op te gaan zoeken !!