Cadiz @ Horse Event (Clinic Monty filmpjes)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Cadiz @ Horse Event (Clinic Monty filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 11:00

Hier zijn ze dan de beruchte filmpjes...

Het loswerken.
Afbeelding

Join up:
Afbeelding

So far so good....
Stokkie pesten:
Afbeelding
Dit doen we overigens thuis ook met een plastic zak aan een longeerzweep. Vindttie geweldig om mee te spelen normaal gesproken.

Hier wordttie al boos...
Afbeelding

En nog bozer...
Afbeelding

Et voila mijn pony is echt niet dom hoor.... 2 man aan een longeerlijn hangend. Misschien boek kado moeten doen: als fluisteren niet meer helpt ROFL ROFL
Afbeelding

Tsja en wat doe je dan, dan sluit je hem toch gewoon op en ga je zelf buiten het hek staan:
Afbeelding

Tsja kijken doettie wel, om daarna (buiten bereik van de camera) gewoon weer in de aanval te gaan als het hek open gaat.
Afbeelding

Dit heeft dus niks met join up en luisteren naar het paard te maken m.i. en niet alleen omdat het toevallig mn eigen paard is. Knipoog

cruesli

Re: Cadiz @ Horse Event (Clinic Monty filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:33

Tsja, ik ben niet zo heel erg bekend met de methode van MR, maar is het niet zo dat hij werkt vanuit de vrijheid van een paard en luistert naar en inspeelt op wat het paard laat zien?
Ik vind het een beetje raar dat eerst het paard gedwongen wordt om zo'n stok op zn rug te moeten accepteren. Het paard geeft volgens mij duidelijk aan weg te willen en het niet prettig te vinden, waarom wordt er dan aan die longeerlijn gehangen dat hij moet blijven ipv dat hij weg kan? (Ik weet niet of hier een achterliggende gedachte achter zit van de MR methode?)
En ik vind het opsluiten in zo'n 'hokkie' echt vreselijk en doodeng.. Wat als hij echt helemaal door het lint was gegaan? Ik moet er niet aan denken..
En wat heeft dat dan nog met luisteren naar paardentaal te maken?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:36

Lekker topic..... Je wil dus gewoon Monty Roberts zwart maken?
Als je het niet eens bent met zijn methode, waarom heb je je paard daar dan voor opgegeven?

Op het eerste filmpje waar jij bij schrijft dat je paard daar kwaad wordt, zie ik een hufter van een paard dat zich omdraait en gericht bokt. Ongelooflijk dat Monty zo rustig blijft, mijn paard was dan echt nog niet jarig geweest, hij moet het niet eens in z'n hoofd halen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 13:20

Even voor de goede orde, ik was al een jaar of 16 bekend met Monty maar dan in positive zin, vandaar dat ik er alle vetrouwen in had.
Maar filmpjes liegen niet en als je iets meer weet van mijn paard dan weet je ook (en kun je ook in mijn reacties lezen) dat hij die nog nóóit gedaan heeft. Wij hebben hem nog nooit zo kwaad gezien en gericht bokken/trappen heeft hij ook nog nooit gedaan dus het lag in dit geval écht niet aan het paard maar de manier hoe er met hem omgegaan werd.
Ik maak niemand zwart, ik vertel gewoon mijn ervaring en die is gewoon niet positief, kan ik ook niet helpen. maar je mag zeker alleen positief praten hier?

Nog voor de clinic kregen we al aangeboden om thuis langs te komen en er verder mee te gaan maar daar hebben we vriendelijk voor bedankt. Hij heeft nu rust nodig en vertrouwen van ons.
Komt echt wel weer goed met het ventje maar dat heeft tijd nodig.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:35

Niet fijn om te zien. Zonde van je tijd en je paard.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:39

Ik zie eerder een paard waar altijd een behoorlijke mate van dominantie van geaccepteerd werd. Zolang je dat blijft doen, is er weinig aan de hand. Zodra je echter de dominantie over wilt nemen, heb je tijdelijk een probleem. Slaag je daarin, zul je vaak veel prettiger/veiliger met je paard om kunnen gaan.
Heel verstandig van Monty dat direct aangeboden werd om thuis verder te gaan. Het begonnen werk moet immers wel afgemaakt worden zodat het kan slagen. Met rust en vertrouwen leert het paard nu alleen maar dat een dominante rol is toegestaan. Jammer.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:42

Ik zie 3 mannen die een paard opsluiten

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:45

Een vraag ben je er heen gegaan omdat je een probleem met je paard had? Toonde hij geen respect?
Wanneer dat niet het geval was waarom dan een join up. Bij het eerste filjmpje viel me op dat hij je paard laat galloperen en tussendoor steeds weer die longeerlijn naar hem toegaat terwijl het paard niets anders doet. Hoe moet je dat als paard nog begrijpen? De rest van de filmpjes ga ik nog bekijken.

Ik heb bij mijn paardje een keer bij een canadees een join up gedaan en daarna samen. Sindsdien nooit meer nodig gehad. Mijn paardje heeft respect.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:47

MarcoBorsato schreef:

Omdat het paard trapt.... Gek hè....

Ik zie geen geweld... Paard wordt niet geslagen, wordt niet getrapt. Alleen voor de eigen veiligheid gaat het dier even in een kooi.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:51

Aimee schreef:
MarcoBorsato schreef:

Omdat het paard trapt.... Gek hè....

Ik zie geen geweld... Paard wordt niet geslagen, wordt niet getrapt. Alleen voor de eigen veiligheid gaat het dier even in een kooi.

Nou het paard is er goed van opgeknapt!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:53

MarcoBorsato schreef:

Aan het einde van het laatste filmpje zie je dat het paard stil staat, z'n hoofd laat zakken, geaaid wordt over de kruin, terwijl Monty staat te spuiten. Voor zover uit deze filmpjes op te maken, is er dus prima afgesloten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:54

Aimee schreef:
MarcoBorsato schreef:

Aan het einde van het laatste filmpje zie je dat het paard stil staat, z'n hoofd laat zakken, geaaid wordt over de kruin, terwijl Monty staat te spuiten. Voor zover uit deze filmpjes op te maken, is er dus prima afgesloten.

Lees maar even het topic over de clinic (berichtengeschiedenis TS)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:15

ik zit t met verbazing te lezen en te bekijken...
ik ben niet aanwezig geweest bij die clinic, was ik t wel, was ik weggelopen...

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:46

Hallo Vippie,

Ik heb vanochtend je mail aan Monty laten lezen en hij zou graag morgen bij je langs willen komen. Wij hebben je al een mail gestuurd, maar zou je even kontakt met ons op kunnen nemen? Ik heb ook jullie mobiele nummer ingesproken.

Alvast bedankt,

Annemarie van der Toorn

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:58

Aimee schreef:
Ik zie eerder een paard waar altijd een behoorlijke mate van dominantie van geaccepteerd werd. Zolang je dat blijft doen, is er weinig aan de hand. Zodra je echter de dominantie over wilt nemen, heb je tijdelijk een probleem. Slaag je daarin, zul je vaak veel prettiger/veiliger met je paard om kunnen gaan.
Heel verstandig van Monty dat direct aangeboden werd om thuis verder te gaan. Het begonnen werk moet immers wel afgemaakt worden zodat het kan slagen. Met rust en vertrouwen leert het paard nu alleen maar dat een dominante rol is toegestaan. Jammer.

Ik zie hetzelfde. En dat verklaart ook waarom het dier bij jou niet schopte.
Ik hoop voor je dat je toch Monty nog even laat helpen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 15:45

annemariev schreef:
Hallo Vippie,

Ik heb vanochtend je mail aan Monty laten lezen en hij zou graag morgen bij je langs willen komen. Wij hebben je al een mail gestuurd, maar zou je even kontakt met ons op kunnen nemen? Ik heb ook jullie mobiele nummer ingesproken.

Alvast bedankt,

Annemarie van der Toorn

Ik had al terug gemailt An.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 16:09

LoveLeandro schreef:
Aimee schreef:

Ik zie hetzelfde. En dat verklaart ook waarom het dier bij jou niet schopte.
Ik hoop voor je dat je toch Monty nog even laat helpen.

Mijn paard schopt niemand, nooit gedaan ook (dan schoppen we nl gewoon terug) daar heeft hij geen reden voor, en hij is NIET dominant (dat was mn vorige merrie wel ik herken na 32 jaar in de paarden écht wel het verschil).
Cadiz is juist enorm onderdanig en onzeker, logisch op die leeftijd. Hij wordt consequent opgevoed en evt dominantie wordt meteen de kop in gedrukt als hij het al vertoont.
Maar angst is geen dominantie, daar zit hem het verschil. Knipoog

Makkelijk oordelen als je een paard niet kent natuurlijk, ik vergeef jullie. maar ik maak hem 7 dagen per week mee dus ik denk dat ik mn eigen paard wel enigszins ken.
Hij werd niet opgesloten voor ieders veiligheid maar om hem te "dwingen" de spuit te accepteren.
En ieder paard wat in paniek is gebruikt zijn kracht, logisch, zo zit de natuur in elkaar. En helmaal als hij tegengehouden wordt en dus niet weg kan, dan gaat hij vechten, volledig normaal gedrag wat élk ander paard ook zou doen. Daarbij is hij ook nog eens superlenig en vliegensvlug.

Als hij écht dominant was geweest liep hij niet na paar minuutjes loswerken al achter Monty aan hoor. Dan was hij dáár het "gevecht" al aan gegaan. Net als mn merrie destijds met Emiel ook op HE.

Aimee: na het laatste filmpje werd hij nogmaals bespoten en begon het van voor af aan, daarna mocht hij de ring verlaten omdat de tijd op was. Jammer dat ik niet álles op heb kunnen nemen blijkbaar. Dus er is niet goed afgesloten imo want buiten werd hij panisch van een plastic tasje aan mn arm waar hij voor de clinic niet eens naar omkeek. Maargoed beestje stond stijf van de adrenaline dus ergens logisch.
Karel was overigens hartstikke lief voor hem hoor, degene die hem vast had.

Maargoed als eigenaar zijnde kan ik zeggen dat we er hoe dan ook van geleerd hebben. Positief en negatief.
Vanavond gaan we kijken hoe hij er nu onder is na 2 dagen. En ik hou Annemarie daarover gewoon op de hoogte, geen zorgen. Voor nu is het iig even klaar, hij heeft even rust. En tot die tijd spuiten stalgenoten hun paard maar even ergens anders in Knipoog

Kan prima tegen kritiek maar ongegrond mn paard de grond in trappen ben ik niet van gedient. Je kent hem niet dus neem geen dingen voor waar aan waar je niks vanaf weet. Tips hebben we meer aan dan kritiek, maarja die zijn lastiger te geven natuurlijk Knipoog Haha!

Doei!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:14

Wat ik me afvraag, tijdens het loswerken join uppen, als Cadiz gewoon aan het galloperen is, gooid hij wel gewoon weer het touw achter zn kont, imo ook niet nodig, loopt ie, dan loopt ie hoor Knipoog
Als hij echt dominant was geweest had hij daar dan wel een reactie op gegeven lijkt mij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:35

Hier dan een stiller meelezer van het EF die het verhaal van Cadiz toch behoorlijk gevolgd heeft. Ondanks dat de TS geen steun nodig heeft om haar gelijk te halen (wat ze in mijn ogen heeft) wil ik toch even laten weten hoe tot nu toe mijn ervaringen zijn met Cadiz en de TS.

Uit al haar verhalen, foto;s filmpjes en hun manier van werken die ik op het EF heb kunnen volgen is mij niet opgevallen dat er een verkeerde verhouding tussen cadiz en zijn eigenaren is. In tegendeel Cadiz lijkt veel vertrouwen en respect te hebben voor ze, hij volgt hen in vreemde situatie's en zie totaal niet dat Cadiz hier de leiding heeft over zijn baasjes of een dominatieprobleem.

De methode die ik van Monty roberts kende vind ik helemaal geen verkeerde methode. Door het lezen van zijn boeken en door hem aan het werk te zien ben ik meer bewuster geworden dat het helemaal niet vanzelfsprekend is dat een paard zomaar voor je werkt. Maar de foto;s en filmpjes die ik hier zie en op het EF heb gezien doen mij schrikken. Dit is niet de manier van werken van MR die ik gewend ben. En kan me voorstellen dat Cadiz hier ook totaal niet beter van terug is gekomen.

Ergens zal de tijdsdruk, de druk van het plubliek ect. er wel mee te maken hebben gehad. Maar een prettige manier van werken laat MR in dit filmpje niet zien.

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:35

Ik ben als totale leek deze clinic gaan kijken,en het was absoluut niet wat ik verwacht had,Monty was een leuke stand-up comedian(heb echt dubbel gelegen) maar de afsluiting van deze clinic vond ik 3x niks.
Hij had beter gewoon kunnen zeggen dat ie zich vergist had in "kees" en dat het probleem gewoon meer tijd nodig heeft(net als Chris irwin deed met het paard dat een "bit-vast-pak-probleem" had) ik vond het echt jammer dat ie als laatste "nood-greep" de pony klem vast zette en vanachter het hek de spuitfles gebruikte...ik denk niet dat de pony daar iets mee op schiet en er minder bang van wordt...

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:53

ik vind het er nogal gedwongen uitzien, denk dat het paardje wat meer tijd nodig had.

Vind het tussen die hekken doodseng, brrrr Sigaar

Jammer, erg jammer

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:38

Moderatoropmerking:
Ik kan me voorstellen dat de meningen over dit onderwerp sterk zullen verschillen. Letten jullie er daarom op dat de emoties niet te hoog op zullen lopen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:31

oke.. deze filmpjes vind IK veel minder erg dan jij omschreven had. ik zie nou niet echt een panikerend paard.
snap er nu helemaal niets meer van. vind hem netjes tussen de hekken staan,en zie dat er nog wat ruimte tussen was.
een echt panikerend paard was omhoog gekomen lijkt me?
stok pesten, vind ik ook reuze! meevallen. paard staat stil, monty doet de stok weg(belonen) en loopt weg.

sneu dat het uiteindelijk wel zo heeft moeten aflopen, er is blijkbaar érgens iets fout gegaan...
maar ik snap er nu helemaal niets meer van, had een panikerend paard verwacht zoals jij omschreef?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:38

MarcoBorsato schreef:
Lees maar even het topic over de clinic (berichtengeschiedenis TS)

Ik reageer op de filmpjes en niet op het verhaal. De filmpjes spreken voor zich, een verhaal is altijd eenzijdig.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:50

Dit is helemaal niet wat ik van Monty verwacht had. Ik heb filmpjes van hem gezien waar die in alle rust en geduld met een paard omging. Dat zie ik hier totaal niet terug. Misschien door de tijdsdruk dat hij toch aan de spuit toe wilde komen. Maar imo maakt hij hier op dit moment mee kapot mee dan goed.
Ik denk ook dat als dit gewoon thuis was geweest, dat het een hele andere afloop had gehad, als met publiek erbij.
Erg jammer dat het zo is gelopen.. (en dit vooral voor paard en eigenaar).
Als het mijn paard was, zou ik hem nog wel thuis laten komen(want dit is wat er aangeboden is toch?) om het op een rustige manier op te lossen.
In ieder geval veel succes