zijn linkervoorijzer zat (zaterdags) er los maar niet dat ik het eraf kreeg.
hoefsmid gebeld maar is op vakantie en ik ben maandag meteen aan de beurt.
zondag hing het ijzer er nog aan,ik hoopte dat hij het nog een dag vol hield.
maandag middag na mijn werk(13.00 uur),de hoefsmid kwam eraan.
max staat aan het einde van de wei,ik zie aan zijn hoofd/halshouding dat het niet oke is,
dichterbij gekomen staat hij op 3 benen,het ijzer is eraf.
hij liep erg kreupel,het ijzer heeft een stuk van de zijkant van de hoef ermee afgekregen!
met iets moeite kon de smid een ijzer eronder plaatsen met een leertje ertussen voor de gevoeligheid.
de volgende dag stapte hij al aardig rond in de weide.ik dacht: het is een kwestie van aangroeien,het kon enkele weken duren..het leek iedere dag iets beter te gaan.
tot ik afgelopen maandag hem controleerde ,de binnenkant van de linkerpees is gevuld met vocht.er gaat vanalles door je hoofd op dat moment(peesklap,overbelasting,ijzer slecht eronder enzo...)
dinsdagsmorgen voor mijn werk nog naar het been gekeken,de pees is nu rondom dik,meteen kliniek gebeld,donderdagmorgen kon ik terecht,kliniek adviseerde dat hij naar stal moest,zo gezegd zo gedaan.dit had even wat aarde in voeten omdat ik eigenlijk even geen stal tot beschikking heb.
gelukkig heeft mijn ex-stal plaats,mijn andere ponys konden ook mee...
max heeft ondertussen iets verhoging..
donderdagmorgen inladen naar wassenaar :

uitgeladen:

na het hele verhaal uitgelegd te hebben aan veearts,toen op het rechte harde draven en op de volte,hij liep niet zo erg alsof hij een hoefzweer zou kunnen hebben,misschien dus toch een peesprobleem?
buigproeven wezen niets uit,misschien dus toch een hoefzweer?
bij nader onderzoek vond de veearts bovenop de kroonrand toch iets van een ''gat''.
dat leek toch dan op een zweer.
na verdoving van de ondervoet stappen om het in te laten werken:

daarna liep hij dus zoveel beter dat het toch een hoefzweer moest zijn,hier luister ik naar haar oordeel.

bij onderzoek aan de hoeven is de plek gevonden,ijzer is eraf gehaald en ze(veearts) probeert onderaan een gaatje te zoeken om ook een uitweg naar onderen aan te bieden voor het pus.
met behulp van een foto van zijn voet is het gevonden,daarna kon ze gericht een gaatje maken.

peesprobleem is dus ECHT uitgesloten en tijd voor feestje dus!!
daarna broeiverband eromheen...dichttapen en nat maken.

max blijft een nachtje slapen zodat daar morgen de hoefsmid het ijzer er onder kan leggen als alles schoon is....