Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fnanne

Berichten: 14272
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 21:04

Al een aantal jaren leek het me een gaaf idee: een trektocht maken. Gewoon; mijn paard en ik...
Dit jaar werd het tijd om de droom eens werkelijkheid te maken. Mijn merrie Fanja, inmiddels 21 jaar, mag met pensioen. Ik vond een mooi en fijn plekje in Duitsland, bij Bokker Kaotictjinta. Na wat over en weer overleggen werd het duidelijk; ik zou Fanja daarheen gaan rijden. Een stalgenootje kreeg lucht van dit plan en werd enthousiast; zij wilde ook wel meegaan Lachen Dus zo gezegd zo gedaan, er werden plekken gezocht waar we zouden kunnen overnachten en op 29 juni was het dan zo ver: wij zouden gaan trekken van IJsselmuiden (Overijssel) naar Duitsland; Groß Berßen (Emstland)
Afbeelding
29 juni 2008
Van IJsselmuiden naar Nieuwleusen.
's Ochtends vroeg al op tijd vertrokken naar stal, alles klaarmaken voor vertrek, én nog even wat foto's gemaakt van Fanja en Andante. Haar driejarige dochter;
http://img.photobucket.com/albums/v718/ ... cht005.jpg

Nadat de stallen aan kant waren, de zadels bepakt en de vriendjes uitgezwaaid waren, konden we daadwerkelijk op pad gaan. Onderweg kwamen we Wranglerbutt @ Bokt tegen, die maakte nog even wat mooie sfeerplaatjes Lachen
Me and Fanja: http://i188.photobucket.com/albums/z245 ... ayone8.jpg
En onze chaperones, Niels en zijn baasje: http://i188.photobucket.com/albums/z245 ... ayone5.jpg

De rit verliep super, de omgeving was wat eentonig (Mastenbroeken polder) maar genieten (en verbranden Nagelbijten / Gniffelen ) deden we wel. We reden niet één keer fout, maar kwamen wel een obstakel tegen...
http://img.photobucket.com/albums/v718/fanja/debrug.jpg gelukkig leverde dit niet veel problemen op.
Al met al zijn we die dag een kleine 6 uur onderweg geweest, lekker rustig aan en genieten.

30 juni 2008
Van Nieuwleusen naar Zuidwolde.
Na een rustig nachtje heerlijk rustig wakker geworden en een heel bijzonder cadeautje gehad van paardlief. Na het voeren en voordat we op weg wilden gaan lag Fanja heerlijk te dutten in de bak. Op zich al vrij bijzonder. (in de 14 jaar dat ik haar ken heb ik haar slechts een enkele keer betrapt op liggen) heel voorzichtig heb ik het hek open gemaakt en ben ik naast haar gaan zitten. Ik denk dat we een kwartiertje zo samen gelegen en gezeten hebben, dat was heel erg intens en bijzonder, de tranen kwamen dan ook vanzelf. Op een gegeven moment ging ze languit liggen, met het hoofd op mijn schoot... Toen hield ik het helemaal niet meer droog. Een heel speciaal en bijzonder moment aan het begin van de dag.
Fanja tijdens het opzadelen: http://img.photobucket.com/albums/v718/ ... leusen.jpg
En Fanja tijdens één van de pauzes in Boswachterij Staphorst:
Afbeelding
We hebben met een CRB (Cross-Rope Bridle) gereden. De weken voorafgaande aan de tocht veel geoefend en ermee gewerkt. Ik zou niet anders meer willen...
Aangekomen in Zuidwolde -dit was de eerste dag dat ik mijn kont ook daadwerkelijk voelde- kwamen we in een soort 5 sterren hotel terecht: http://img.photobucket.com/albums/v718/ ... dwolde.jpg
De paarden stonden op ongeveer 200 meter afstand, in een stal van een zeer vriendelijke man. We waren doodop na deze etappe, rond een uurtje of half 10 ging het lichtje uit die dag...

1 juli 2008
Van Zuidwolde naar Dwingeloo.
Na een heerlijke, verkwikkende nacht in ons luxe hotel gingen we vol goede moed weer op pad. De paarden stonden 's morgens er weer fris en fruitig voor. Onderweg kregen we écht het idee dat ze aan het genieten waren. Het tempo lag prettig, voornamelijk stap, en de oortjes en koppies keken alle kanten op. We konden er alle vier weer tegenaan!
Vandaag stond een práchtige route op het programma: het Dwingelderzand. Dit was op en top, intens genieten Haha! wat een mooie omgeving, fijne routes om te rijden, nouja: puur vakantie!
Niels en baasje in volle glorie:
Afbeelding
En mijn uitzicht tijdens sommige delen van de rit: http://img.photobucket.com/albums/v718/ ... erzand.jpg
En een pauzemoment onderweg: http://img.photobucket.com/albums/v718/ ... Ruinen.jpg
Onderweg hebben we veel afgewisseld; de ene keer Fanja voorop, dan weer Niels. Sommige stukken naast elkaar en ook hele delen naast het paard. (Kont-technisch gezien zeer aangenaam Nagelbijten / Gniffelen )
Aangekomen op ons overnachtingsadres genoten van alle gastvrijheid en het feit dat er een barretje aanwezig was. Haha!

2 juli 2008
Van Dwingeloo naar Orvelte.
Een zeer warme, zeg maar gerust; hete dag...
Van een vriendelijke meneer die de omgeving goed kende, een práchtige route meegekregen. Fanja en ik hebben genoten tijdens de rit, Niels vond het na drie dagen eigenlijk wel genoeg. We hebben daarom ook lekker rustig aan gedaan, regelmatig pauzes gehouden en de paarden wat laten eten en bijtanken.
Het uitzicht op de heide:
Afbeelding
Lekker even wat eten onderweg: http://img.photobucket.com/albums/v718/ ... s-0273.jpg
Liefde is; samen een appeltje delen Lovers
Afbeelding
Aangekomen op de stal in Orvelte de paarden lekker afgespoten en nog even op de wei gezet. Fanja in een stofwolk na het rollen: Afbeelding
Haha!
Daarna onze eigen nestjes klaargemaakt en ons voorbereid op een rustdag. Paarden even lekker rust en wij bijkomen en bijtanken. Die avond genoten we van het uitzicht over onze paarden en een spectaculair onweer aan de horizon...

3 juli 2008
Een rustdag in Orvelte.
Na heerlijk uitslapen -voor zover dat lukte tussen de vliegen door- zijn we naar Westerbork gegaan. Daar kwamen we een westernstore tegen... Volgens mij hebben we daar ongeveer de hele middag doorgebracht. Onderbroken door een heerlijke lunch en een onverwacht bezoekje van Wranglerbutt Haha! hebben we de store enigszins geplunderd...
's Avonds sloten onze grooms zich bij ons aan. Vanaf die dag werden we vergezeld door een camper + trailer. Over luxe gesproken Nagelbijten / Gniffelen
's Avonds alvast wat teruggekeken op de dagen die al achter ons lagen, en tevens de route voor de dag erna concreet gemaakt.

4 juli 2008
Van Orvelte naar Emmen.
Na een rustdag weer tijd om op het paard te klimmen. Onvoorstelbaar wat een dagje niets doen je dan aan energie op kan leveren Lachen we hadden er écht zin in! De paarden ook, we maakten een redelijk vliegende start. Het weer werkte het eerste deel van de rit fijn mee. Achter ons, echter, kwam een dreigende lucht opzetten... http://img.photobucket.com/albums/v718/fanja/dag6-1.jpg
Fanja vermaakt zich prima tijdens een pauze:
Afbeelding
En ik bekeek in de verte hoe lang het zou gaan duren voordat de bui bij ons zou zijn... http://img.photobucket.com/albums/v718/ ... achten.jpg
Helaas haalde de regen ons op een gegeven moment toch in... Gelukkig waren we niet ver meer van Emmen, alwaar ons kampement reeds klaarstond Cool http://img.photobucket.com/albums/v718/ ... pement.jpg
Nadat we de paarden verzorgd hadden en ze fijn stonden te eten konden wij de omgeving een beetje verkennen en genoten we van een waterig avondzonnetje... Óp naar de volgende etappe: de grens over naar Duitsland, én een bezoek aan de McDrive Haha! Nagelbijten / Gniffelen (Dat was iets wat we absoluut wilden gaan doen...)

5 juli 2008
Van Emmen naar Hilten (Duitsland...)
Wederom een route meegekregen die ons langs de McDrive zou brengen en rondom Emmen heen naar de Duitse grens.
Tijdens het poetsen een kriebelplek bij Fanja ontdekt:
Afbeelding
En toen: op naar de McDrive Haha! Gelukkig voldeden we aan de maximumhoogte en mochten we door.
Afbeelding
Het bestellen: http://img.photobucket.com/albums/v718/ ... Drive6.jpg
Fanja besluit de Mac ongeveer in te duiken: http://img.photobucket.com/albums/v718/ ... Drive5.jpg
Niels moest even met de 'M' op de foto: http://img.photobucket.com/albums/v718/ ... Drive4.jpg
En natuurlijk; onze 'buit' http://img.photobucket.com/albums/v718/ ... Drive3.jpg

En dan; samen eten:
Afbeelding
Afbeelding
Vervolgens weer met een volle maag op pad. Helaas verliep de rit vanaf hier een beetje anders... We hadden een route meegekregen, maar tot onze grote frustratie waren we na een dik 2,5 uur rijden nog maar een frustrerende 5 (!!!!) km van Emmen af... Hoezo: omgereden??? Ach gut
Onze grooms kwamen ons tegemoet en de route moest bijgesteld worden; Hilten zouden we niet gaan halen, dat bleek...
Op één van onze ruiterkaarten hadden we een andere plaats gevonden. De grooms gingen vast vooruit, en wij reden verder. Op zoek naar de Duitse grens. Dit bleek nog niet zo makkelijk...
Op een gegeven moment hadden we het idee dat we in de buurt waren, er kwam een mevrouw aangefiets en wat bleek; we wáren er al! Haha!
Even later reden we langs het bewijs: http://img.photobucket.com/albums/v718/fanja/grens.jpg
Op dat moment hadden we er al heel wat tijd opgezeten, en eigenlijk waren we het beiden een beetje zat... Tot overmaat van ramp negeerden de Duitse dazen onze spray en vliegendeken bijna volledig en werd het een allesbehalve ontspannen laatste etappe. Veel te laat en behoorlijk gebroken kwamen we op ons overnachtingsadres aan.
Paarden lekker afgespoten en met brok, muesli en hooi op de weide gezet. Daarna zelf onderuitgezakt nog wat gedronken en daarna vrij snel plat gegaan. Óp naar de laatste etappe van deze rit...

6 juli 2008
Van Neu-Versen (Duitsland) naar Groß Berßen (Emstland)
De weergoden waren ons gunstig gezind die dag. Er stond een flinke bries die de dazen wegwapperde. Dat gaf enorm veel rust en was zeer welkom.
Nadat we de paarden weer opgepoetst, gevoerd en gezadeld hadden; weer op pad!
Een onderonsje tussen onze kanjers:
Afbeelding
De route van die dag was prachtig, mooie stukjes gezien en heerlijk genoten. Eén van onze uitzichtjes: http://img.photobucket.com/albums/v718/ ... tappe2.jpg
Een een groom-stop onderweg:
Afbeelding
En dan ineens... Voor je het doorhebt, ben je er bijna... De kilometers vlogen ineens voorbij, dat voelt toch best wel gek. Rond half 7 reden we het erf op en wáren we er ineens. Dat voelt raar, ineens is het dan 'voorbij,' iets waar je een lange tijd naartoe hebt geleefd, waar je mee bezig bent geweest... Dat zit erop!
Het welkomstcomité had een lekkere barbecue klaargemaakt, en nadat we de paarden hadden verzorgt hebben we die lekker naar binnen gewerkt.

Al met al een práchtige rit en een onvergetelijke ervaring! Iets om nog (veel) vaker te gaan doen!!!
*LOL*

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:18

Dat ziet er prachtig uit Fnanne Lachen . Zitten echt hele mooie plaatjes tussen van de omgeving! Zo te zien vond Fanja het ook hartstikke leuk om te doen Lachen.
Die camper met grooms is echt een luxe idd Haha! . Jullie hadden het echt helemaal goed geregeld OK dan! .
Beetje jammer van die ene route, maar ach... je hebt echt een geweldige rit gehad volgens mij Lachen .

Zal vast moeilijk zijn om Fanja in Dld. achter te laten, ook al weet je dat ze het bij Tjinta hartstikke goed zal krijgen Ach gut ...

Whizper08

Berichten: 485
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: zoetermeer

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:37

Wat een leuk verslag!! En mooie foto's. De paarden zijn erg braaf geweest zo te horen... Fanje zal het vast naar haar zin krijgen...

tender_yon
Berichten: 256
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: zundert

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:45

wat een geweldig verslag
wat moet het moeilijk zijn om je mooie paardje daar achter te laten !!!!!!!!!!
maar zo veel mooi herinneringen maakt het vast goed

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:33

wat een prachtige rit... ooit hoop ik deze ook nog te mogen maken zo lang en mooi! fijn dat ze nu een mooi nieuw plekje heeft gekregen. hoe is de fries uiteindelijk terug gekomen? Haha en ik heb hier dubbel-gelegen om het mc-drive dingetje!

Anoniem

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:29

Sjee Fnanne Lachen Wat een immens mooi en gaaf verslag Lachen Prachtige foto's, prachtige verhalen. Jullie hebben het echt onwijs getroffen met het weer en alle zaken zo te lezen. Geen vervelende dingen of situaties. Echt gaaf hoor!

Ben zelf ook eens op trektocht geweest van de ene naar de andere plaats met een eigen pony en vriendin. En dat is inderdaad gewoon zo geweldig mooi en gaaf en leuk om te doen Lachen Moet er helemaal aan terugdenken hierdoor Ja Waus! Haha!

Dit is echt een herinnering voor het leven Lachen Super hoor!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78569
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:33

Wat een geweldig leuk verslag! Mooie tocht is het.
Die foto's van de McDrive, geweldig! ROFL

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:39

Wauw, dat willen we allemaal wel een keer doen. En jij hebt het gewoon echt gedaan.
Wat een heeerlijk verslag om te lezen. Zo zijn we er toch een beetje bijgeweest.
De mooie en leuke foto's maken het helemaal af.

Die McDrive Haha!

Wat een prachtige herinnering hou je hier aan over. Zo te lezen is het een heerlijke tocht geweest Ja
Dit moet je toch een enorme kick hebben gegeven.

Viel het afscheid van Fanja erg zwaar?
Laatst bijgewerkt door Kimmes op 10-07-08 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Dowski

Berichten: 2274
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: de gekste

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:43

10!! wat geweldig!! echt gaaf om zoiets een keer mee te maken en heerlijk natuurlijk dat je van die geweldige grooms had *LOL*

zal wel een heel dubbel gevoel geven toch, nu Fanja dan daar blijft Ach gut maar ze zal het ongetwijfeld goed krijgen Kusje

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:52

Wow Fnanne, wat een prachtige tocht hebben jullie gemaakt en wat een geweldig verslag. Lijkt me dat je dan nog hechter wordt met je paard. Is het geen raar idee dat Fanja nu met pensioen gaat? Ze ziet er iig toppie uit Ja en haar vriendje Niels is een indrukwekkend dier zeg! Wat kun je eigenlijk een eind komen he op de rug van een paard?

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:53

het was dus een supertocht Haha! ,
nu met adante verder?

Lontje

Berichten: 9350
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:56

De rit van je leven! Wat een mooi verslag en wat een speciale mooie herinnering Lovers Je hebt het gewoon gedaan!! Haha! Die foto's bij de McDrive zijn geweldig Nagelbijten / Gniffelen Wat zullen ze daar raar hebben opgekeken toen jullie eraan kwamen *LOL*
Een bijzonder 'afscheid' van een bijzonder paard al zul je haar nog regelmatig bezoeken.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:41

Dat Fanja een knap paard was wist ik al, maar Niels is ook een schoonheid zeg Lachen

Mooi verslag van een bijzondere rit, mooi 'afscheid' voor jullie samen!

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:49

mooi verslag Fnanne, Knap dat jullie dat gedaan hebben!!!!
Fanja heeft het goed daar maar dat weet je wel.

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:36

Wat een gaaf verslag, lijkt me een mooie afscheid en iets wat je altijd bij zult blijven Lachen

Wranglerbutt

Berichten: 10393
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:43

Super verslag! OK dan! Echt leuk leesvoer! *LOL*
Vind het zoooooooo gaaf dat je deze droom werkelijk hebt gemaakt! Respect! Afgod
Ik wil voor over een paar jaar vast een ritje met Andante & Dainty boeken; waar gaan we heen? Tong uitsteken

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:22

Wat een gaaf verslag en een geweldige ervaring lijkt het me.
Ook een erg mooie "afsluiting" voor Fanja en fijn dat je er een reismaatje bij had.

Ziet er echt super uit.

Lontje

Berichten: 9350
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:23

Wranglerbutt schreef:
Ik wil voor over een paar jaar vast een ritje met Andante & Dainty boeken; waar gaan we heen? Tong uitsteken

Uhhhh vergeet Lonnie en Hunter niet Schijnheilig Clown

Berdien

Berichten: 64560
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:56

Wat een prachtig verslag! Klinkt en ziet eruit als de rit van je leven. Schitterende omgeving, geweldige paarden en geen tegenslagen. Met recht een 'afscheidsrit' Lachen

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:16

Wat een ontzettend leuk en mooi verslag van jullie supertocht helemaal top hoor.
Hier gaan jullie nog vaak aan terug denken Knipoog .
Fanja heeft een super tehuis en jullie hebben super herinneringen hartstikke mooi !

Dowski

Berichten: 2274
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: de gekste

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:43

Lontje schreef:
Wranglerbutt schreef:
Ik wil voor over een paar jaar vast een ritje met Andante & Dainty boeken; waar gaan we heen? Tong uitsteken

Uhhhh vergeet Lonnie en Hunter niet Schijnheilig Clown


hé!! en de Juud en de Shad dan?! Vork

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31331
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:57

Wat een gave ervaring, echt een ontzettend mooi 'afscheid'.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:41

H E L E M A A L geweldig! Wat super gaaf dat jullie dit gedaan hebben zeg! En jullie waren zo dichtbij ons! Als ik dat toch had geweten!

Moielijk wel om Andante met pensioen te "sturen" maar toch ook heel erg fijn dat je de mogelijkheid hebt!! Wat een "afscheid"!

_janet_

Berichten: 8633
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Nagele

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:44

Wat een prachtig verslag zeg! Wat gaaf om dat een keer te doen zeg!

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re: Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:44

Prachtig verslag Fnanne, wat enorm bijzonder om dat met je dier te doen Lachen Geniet nog van elkaar en de omgeving, dat hebben jullie wel verdiend!