Blissfully is haar oogje kwijt!!(Kan schokkend zijn)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

savath

Blissfully is haar oogje kwijt!!(Kan schokkend zijn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 18:16

Vorige week maandag had bliss een trap gekregen van ons ander veulen.
Het lot wil dat het nou net op haar oog was en dat het een gemene trap was.
Haar hele oog was zwaar beschadigd.
Veearts gebeld ,en die was snel ter plakke.

De gehele buitenvlies was van het oog losgesprongen door de klap en hing buiten haar oogje.

We hadden drie keuzes

A: haar laten inslapen
B: Ze zo laten lopen en zien wat de toekomst bracht,maar ze zou dan een leven vol pijn en de ene ontsteking na de na de andere hebben
C: Opereren en oog verwijderen.

We hebben dus voor C gekozen en woensdag is ze naar de kliniek gebracht en donderdag geopereerd.

De reden dat ik dit hier zet is omdat ik zelf weinig info vond op het internet en vooral ook weinig foto's van paarden met dus een oog wegname.

We hebben ook nu nog enkele optie s die we kunnen maken wanneer alles mooi genezen is,maar ze blijft dus wel aan één kant blind.
Het zijn dus vooral esthetischeopties.

A: gewoon de holte laten ontstaan waar vroeger het oog was.
B: siliconen inplaatsen zodat he ter eigenlijk gaat uitzien zoals het er nu net na de operatie uit ziet.
C: een porselijnen oogbol die vastgehecht wordt en net lijkt of ze een echt oog heeft maar dan zonder wimpers(die zijn verwijderd)
nadeel is veel onderhoud en kans op ontstekingen
Dus eigenlijk zit er nadeel voor het paard bij.

We gaan hier afwachten en dan zien of we voor de siliconen gaan of niet.Het is dan een soort borstprothese die ze inplanten.
Ik zou dat alleen doen als het echt een zeer grote holte is.

De eerste foto's zijn van het binnenhalen en opereren vanop afstand getrokken.
De volgende zijn van bliss drie dagen na de operatie.
Ik blijf wat foto's posten zodat jullie kunnen meevolgen.

Er zijn ook foto's genomen van rechtop het opereren,die plaats ik ergens volgende week.
Die zijn niet voor de gevoelige kijkers.
Ik heb ze zelf pas volgende week dus kan ze niet eerder plaatsen.

Oja.
Op de vraag waarom ik dus mijn veulen heb in leven gehouden is omdat ik vind dat ze best een normaal leven kan leiden.
Haar moeder is ook rechts blind door een klap op haar oog,alleen zij heeft nog wat zicht en het oog was niet zo erg beschadigd.(gebeurd als twee jarige op pensionstal-)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat zijn ze voorlopig.
Commentaar mag ,maar dan ook een beetje uitleg waarom jullie het wel of niet zouden doen.
Ps:
Ze voelt zich lekker,is rustig en goed handelbaar,kortom ze past zich zeer goed aan.

savath schreef:
Zoals beloofd,hier de enkele foto's van de operatie zelf.
Ik heb de bloederigste weg gelaten want ik wil hier geen sensatie maken,alleen tonen hoe het een beetje in zen werk gaat en hoe groot de massa is die wordt weggenomen.

Ps: vandaag zijn de draadjes verwijderd,en ze was erg flink!!

Ik heb nog een vraagje willen de mensen die hier foto's of liks geplaatst hebben mee werken aan de wiki hier op bokt over oogenulatie!!
Graag dan je toestemming om de foto's voor dat doeleind te mogen gebruiken en dat wiki ze dus mag gebruiken.
Ik plaats enkel foto's vanwie ik toestemming heb,dus graag jullie antwoord,(Ja of neen = even goede vrienden)

Maar via wiki gaan we dus wel wat bekendheid aan deze zaken geven en krijgen wat meer eenogigen de kans om te ontplooien.
Afbeelding
hier is haar oogje er nog in,klaar om verwijderd te worden.

Afbeelding

Hier zijn ze het oogje aan het losmaken

Afbeelding
Hier is de oogbol met zenuwen verwijderd(let op de grootte van het geheel dat verwijderd is,dat wordt later de grootte van de holte ongeveer)

Afbeelding
De oogkast zonder oogbol

Afbeelding

de oogholte dicht genaaid.

Ik heb nog veel foto's van de tussen stappen ,maar die zijn te bloederig.

Ik wil wel mijn da ''Stefan de Keersmeaker'' bedanken om deze foto's te maken en zijn toestemming te geven deze op bokt te zetten.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 08-01-08 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht met foto's pagina 3 toegevoegd, titel aangepast

Yinka

Re: Blissfully is door een ongeluk haar oogje kwijt!!(6 maand ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:20

Een half blind paard kan een hartstikke goed leven leiden Lachen
Wel sneu voor zo'n veulentje. Hopelijk geneest het snel Ach gut

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:20

Op mijn vorige manege stond ook een paard met één oog, en die redde zichzelf ook heel goed...
Bij hem hadden ze de oogkas ook niet opgevult ofzo dus er zat gewoon een gat... De eerste keer vond ik dat best wel eng, maar het went wel...

Ik vind het heel goed dat je het veulen in leven hebt gelaten!! Ze kan nog steeds een heel goed leven hebben met één oog!!

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:23

Heel veel sterkte ermee! Ik denk dat ik voor keuze A zou kiezen.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:56

Oh arme paardje..

Goed dat je keuze C hebt gekozen Knipoog
Ben benieuwd naar de foto's van de operatie ..
Sterkte met de de kleine Ach gut

AnnaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:33

Ik vind het goed dat je voor C hebt gekozen..... Ze went eraan en kan zich straks hartstikke goed redden en ze is nu al mooi rustig zeg je.., dus komt vast helemaal goed Ja Er zijn ook wel poezen of honden met één oog.... kan prima!

In elk geval veel geluk en sterkte ermee!! Ach gut

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:05

Dank jullie voor jullie reacties.
Ik plaats zeker de foto's nog van de operatie.
Ik hoop zo mensen die hetzelfde mee maken en die beslissing moeten nemen de possitieve en negatieve dingen mee te geven.
Want je vind in het nederlands zo weinig over oog verwijdering bij paarden en hoe ze achteraf er uit zien en functioneren.

En ook vooral hoeveel weefsel er weg genomen wordt,want dat was eigenlijk echt veel!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:15

ik vind het super dat je het gedaan hebt, ik had het zelf ook gedaan, ik denk zonder twijffels als het risico niet te groot is.

Is het een gekocht of een zelf gefokt veulen?
(niet dat dat er toe doet hoor!)

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:24

Ze is zelf gefokt uit mijn eerste eigenfok veulen van paard.
Haar moeder heb ik met de fles grootgebracht.
Ze stond nog bij de moeder maar die had zer weinig melK

Na drie jaar proberen drachtig te krijgen is dus bliss het eerste veulen van tjes en daarom heb ik er zoveel voorover.

Ik had ze nochtahans te koop staan omdat ze klein van maat is ,maar door omstandigheden nu zal ze een blijvertje worden en zijn.

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:44

Heb zelf op een fries gereden die blind is aan 1 oog. Je merkt er eigenlijk weinig van, met rijden is ze ook heel braaf, zal alleen wat sneller opkijken als ze iets hoort, maar niet kan zien.
Omdat ze nu nog maar 1 oog heeft, zegt nog niet dat niemand haar zou willen hebben als je besluit om haar te verkopen.. Lachen

Voor nu; heel veel succes en sterkte met je dappere meid!! Je houdt ons vast wel op de hoogte in het bonte topic Lachen

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:58

Ahgoss, zo jong nog en dan overkomt haar zoiets Ach gut Maar waarschijnlijk heeft ze er straks niet eens erg meer in. Mijn pony kreeg ook op jonge leeftijd een trap tegen haar oog en deze moest ook verwijderd worden, ze was er zo aan gewend Ja

Sterkte en succes met de kleine meid Ach gut

Mariettuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:06

Bij ons op de manege staat ook een paard met 1 oog. Gaat super goed hoor.
Volgens mij heeft ze er weinig last van. Niet dat we kunnen merken iig. Vooral nu ze zo klein is zal ze eraan wennen en weet ze niet beter dan dat ze 1 oog heeft.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:26

Mijn verzorgpaard is slechtziend, je merkt er niks van
Hij is alleen wat schrikkeriger dan een gewoon paard.

De kleine zal er al snel aan gewend zijn!

kell_gino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:48

arm beestje! Wat ontzettend fijn dat je haar nog haar leventje gunt en voor optie C hebt gekozen. Het word vast een sterke meid! Veel sterkte ermee!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 01:34

geen zorgen hoor. mn oom heeft ook een paard met 1 oog: anouska. ze loopt voor de wagen in het enkelspan. hij rijd overal met haar, in de bossen, langs het kannaal endat zonder dat hij een groom of iets bij zich heeft. het enige wat anouska af en toe doet is haar hoofd een beetje scheef houden om zo meer te kunnen zien. je merk verder nauwlijks aan haar dat ze maar 1 oog heeft. afgelopen jaar heeft hij zelfs marathons met haar gereden.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 08:20

elien x : heeft ze dan een beetje diepte zicht?
Want tjessy mijn merrie(moeder bliss) is slechtziend (bijna blind) rechts.
Maar met trotoirs en kleine cavaletti's moet je ze soms wat helpen.
Moet je nonkel dat ook doen?
Of heeft ze haar diepte zicht nog.

Mischien is hier iemand die weet hoe het met het diepte zicht van een halfblind paard zit.
Ik weet dat sommige er nog goed mee springen(tjess kan dat ook maar die ziet nog wat wazig)
Kan zulk paard leren alleen de afsprong en hoogte in te schatten of niet!!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:44

Super Savath, dit topic..Ik heb je al gezegd dat ik vind dat je de juiste keuze hebt gemaakt en nu ik veel positieve ervaringen lees van (half) blinde paarden, denk ik nog meer dat je er goed aan hebt gedaan Lachen het is een blijft een super mooi paardje en ik weet zeker dat ze je versteld gaat laten staan van wat ze allemaal nog doet..
Ik zou voor het oog ook voor de silliconen gaan al ben ik het wel met evdpanne eens: een gat went ook wel Lachen
Optie c zou ik niet doen..Staat misschien het mooist, maar wel risico voor het paardje! ik denk niet dat dat het waard is,maar dat is persoonlijk..
Je doet het goed Savath, kus voor Bliss Kusje

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:03

Goed van je dat je deze keuze hebt gemaakt! Ik zou denk ik ook het zelfde doen voor mijn veulen hoor. En denk ook zelf persoonlijk voor de siliconen. En die derde optie staat mischien wel mooier, maar ach.. 100% schoonheid is ook niet alles. Zie topic fotoshoot in mn onderschrift Lachen

Ik wens jullie beide heel veel succes en sterkte!

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:18

op de stal waar ik met de huifkar men hebben we een haflinger. Zijn gehele oog is verwijders en er is nu een gat. Deze haflinger leidt een normaal leven en staat gewoon voor de kar en onder het zadel.

Ik vind het persoonlijk erg goed van je dat je dit voor je veulen hebt gedaan ! Lachen

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:05

jeej is toch niet niks voor een veulen, maar je hebt de juiste beslissing genomen! sterkte ermee, ik zal je topic blijven volgen Lachen

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:59

Saskia, super dat je het beestje nog een kans geeft. Wij hadden ook een paard met 1 oog op stal. Er zat een gat, verder niets ingeplaatst. Werd dressuur mee gereden en ging ook op buitenritjes. Ze had er zelf geen last van.

Sterkte met Bliss! (en de rest... Knipoog )

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:26

Zoow, niet niks. Sneu voor het veulen! Jammer genoeg niets aan te doen.. Sommige dingen gebeuren nu eenmaal.

Zelf zou ik niet weten waarvoor ik gekozen heb. Ik vindt wel dat je een goede beslissing hebt genomen!

Bij mij op de manege staat er 1 ook zonder oog geboren geloof ik. En een haflinger die een gezwel had op dr oog en toen moest dr oog erook uit.. Die is wel aan de oudere kant.

Volgens mij redden ze zich prima Lachen

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:34

Ik ken een paard die op late leeftijd een oog verloren heeft. Dat paard loopt nu nog L eventing in Belgie (M in Nederland). Dit paardje doet alles heel goed.

Erg jammer, maar heel mooi dat je haar een kans heeft want dat verdiend ze zekers Lachen.

dodi459

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:45

Zoals je dus al wist heb ik ook sinds drie weken een paard dat blind is geworden aan het rechteroog, ze is achttien.

Onze dierenarts vertelde ook over silicone...dit doen ze in Amerika...ik weet even niet meer waarom maar daar zijn ze op terug gekomen. Dit doen wij dus niet. Ik heb zelf ook weinig op het internet kunnen vinden en dit topic is dan ook slim gemaakt! Ik had jou al een foto laten zien toch? Ik zal er nog een plaatsen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-R8K8YPFI.jpg
over een paar dagen gaat de hechting eruit en blijft het dicht. Ik krijg trouwens elke dag te horen dat het er mooi én netjes uit ziet. Ik wens je in ieder geval veel sterkte, ik weet wat je mee maakt. Het zal niet makkelijk zijn, dat merk ik nu ook...maar het gaat vast lukken! Succes!

Nog even een vraag: waar is jou veulen geopereerd? Welke kliniek.

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:40

Wat zielig zeg...op die leeftijd al zo'n operatie. Ziet er ook altijd sneu uit zulke foto's. maatrja je had niet veel keus.

Goed gedaan...voor mij zou dit de enige keus zijn.
Bij ons op de manege staat ook een paardje welke haar oog is verwijderd na een trap van een ander. Ze loopt gewoon mee in alle lessen. Ze kunnen er dus prima mee overweg en het hoeft geen belemmering te zijn in haar ontwikkeling.