Het lot wil dat het nou net op haar oog was en dat het een gemene trap was.
Haar hele oog was zwaar beschadigd.
Veearts gebeld ,en die was snel ter plakke.
De gehele buitenvlies was van het oog losgesprongen door de klap en hing buiten haar oogje.
We hadden drie keuzes
A: haar laten inslapen
B: Ze zo laten lopen en zien wat de toekomst bracht,maar ze zou dan een leven vol pijn en de ene ontsteking na de na de andere hebben
C: Opereren en oog verwijderen.
We hebben dus voor C gekozen en woensdag is ze naar de kliniek gebracht en donderdag geopereerd.
De reden dat ik dit hier zet is omdat ik zelf weinig info vond op het internet en vooral ook weinig foto's van paarden met dus een oog wegname.
We hebben ook nu nog enkele optie s die we kunnen maken wanneer alles mooi genezen is,maar ze blijft dus wel aan één kant blind.
Het zijn dus vooral esthetischeopties.
A: gewoon de holte laten ontstaan waar vroeger het oog was.
B: siliconen inplaatsen zodat he ter eigenlijk gaat uitzien zoals het er nu net na de operatie uit ziet.
C: een porselijnen oogbol die vastgehecht wordt en net lijkt of ze een echt oog heeft maar dan zonder wimpers(die zijn verwijderd)
nadeel is veel onderhoud en kans op ontstekingen
Dus eigenlijk zit er nadeel voor het paard bij.
We gaan hier afwachten en dan zien of we voor de siliconen gaan of niet.Het is dan een soort borstprothese die ze inplanten.
Ik zou dat alleen doen als het echt een zeer grote holte is.
De eerste foto's zijn van het binnenhalen en opereren vanop afstand getrokken.
De volgende zijn van bliss drie dagen na de operatie.
Ik blijf wat foto's posten zodat jullie kunnen meevolgen.
Er zijn ook foto's genomen van rechtop het opereren,die plaats ik ergens volgende week.
Die zijn niet voor de gevoelige kijkers.
Ik heb ze zelf pas volgende week dus kan ze niet eerder plaatsen.
Oja.
Op de vraag waarom ik dus mijn veulen heb in leven gehouden is omdat ik vind dat ze best een normaal leven kan leiden.
Haar moeder is ook rechts blind door een klap op haar oog,alleen zij heeft nog wat zicht en het oog was niet zo erg beschadigd.(gebeurd als twee jarige op pensionstal-)

Dat zijn ze voorlopig.
Commentaar mag ,maar dan ook een beetje uitleg waarom jullie het wel of niet zouden doen.
Ps:
Ze voelt zich lekker,is rustig en goed handelbaar,kortom ze past zich zeer goed aan.
savath schreef:Zoals beloofd,hier de enkele foto's van de operatie zelf.
Ik heb de bloederigste weg gelaten want ik wil hier geen sensatie maken,alleen tonen hoe het een beetje in zen werk gaat en hoe groot de massa is die wordt weggenomen.
Ps: vandaag zijn de draadjes verwijderd,en ze was erg flink!!
Ik heb nog een vraagje willen de mensen die hier foto's of liks geplaatst hebben mee werken aan de wiki hier op bokt over oogenulatie!!
Graag dan je toestemming om de foto's voor dat doeleind te mogen gebruiken en dat wiki ze dus mag gebruiken.
Ik plaats enkel foto's vanwie ik toestemming heb,dus graag jullie antwoord,(Ja of neen = even goede vrienden)
Maar via wiki gaan we dus wel wat bekendheid aan deze zaken geven en krijgen wat meer eenogigen de kans om te ontplooien.
hier is haar oogje er nog in,klaar om verwijderd te worden.
Hier zijn ze het oogje aan het losmaken
Hier is de oogbol met zenuwen verwijderd(let op de grootte van het geheel dat verwijderd is,dat wordt later de grootte van de holte ongeveer)
De oogkast zonder oogbol
de oogholte dicht genaaid.
Ik heb nog veel foto's van de tussen stappen ,maar die zijn te bloederig.
Ik wil wel mijn da ''Stefan de Keersmeaker'' bedanken om deze foto's te maken en zijn toestemming te geven deze op bokt te zetten.