Jazz-dochter 'Jazzy' ITP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Saida_

Jazz-dochter 'Jazzy' ITP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 23:29

Sinds kort mag ik samen met nog een meisje op stal een hele leuke stermerrie doen.
Aangezien we haar naam nog niet weten (eigenaar heeft zo veel paarden, hij weet ze niet allemaal bij naam, moet hij even in de papieren kijken) hebben we haar Jazzy genoemd, naar haar vader.
Ze is een hele leuke, lieve en pittige merrie en 5-6 jaar oud.

Hier een paar fotootjes van Jazzy!

Even opgepoetst, ze bleef vrij netjes staan.
Afbeelding

Mooie hengstenvlecht erin.
Afbeelding

Foto van gisteren in de binnenbak.
Afbeelding

En een filmpje van haar, voor de 3e keer aan de longe.
Afbeelding

SillyWilly

Re: Jazz-dochter 'Jazzy' ITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:35

een mooi paardje, maar ik vind jouw longeren er maar raar uitzien! door haar zo op te jagen heeft ze straks misschien nog schrik van jou en gaat ze het longeren niet meer leuk vinden!
denk dat je toch iets anders moet gaan longeren!

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:40

ik ben het eens met SillyWilly
maar verder vind ik het wel een mooi paardje Lachen

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 00:04

leuk paard, maar ook ik vind het longeren er heel erg klungelig uitzien.

als het paard het niet snapt laat dan iemand anders meelopen, en als ze niet reageert op commandos pak er dan een longeerzweep bij, die kan je makkelijker richting kont laten wijzen op het moment dat ze door moet blijven lopen.

deze schrikreactie heeft ze over een paar keer ook niet meer

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 00:14

Ik was haar daar niet aan het longeren, en het ziet er idd rommelig uit.
Even later waren we wel serieus bezig en toen ging het al een stuk beter.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 01:18

Heel leuk paardje Saida! Filmpje van dat longeren ziet er idd best rommelig uit. Maargoed, miss is het wat beter om het in de longercirkel te doen? Met een lange zweep. Gaat wel goed komen.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 01:47

_Saida_ schreef:

Wat was je wel aan het doen dan? Voor mij is aan een longeerlijn rond lopen longeren. Zo maak je het paard volgens mij bang.
Verder een mooi paardje.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 05:30

Um, ja mee eens met het bovenstaande, het ziet er idd rommelig uit. Het is niet echt handig om haar zo te gaan longeren, je kan beter ff in een longeercirkel en dan ook meteen een zweep erbij pakken want het principe snapt ze wel volgens mij Ja Mooi paard hoor, zuinig op zijn. Ze lijkt een stuk liever dan Jazz babys die ik gekend heb Nagelbijten / Gniffelen

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 09:33

_Saida_ schreef:

waarom je maak je daar geen video van?

verder wel een leuk paard!

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 09:54

Leuk paard hoor Haha!

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 10:52

Heey saida!
Wat een leuke merrie, word dat je toekomstige nieuwe paardje?
Ik vind haar erg mooi, wist niet dat ze al rond de 6 jaar was, ik dacht dat ze jonger was..

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:25

Het is een mooi beessie, Saida en ze kan echt lekker lopen,
Ik denk dat jullie daar nog veel plezier aan gaan beleven.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 13:37

Tyke schreef:
Wat was je wel aan het doen dan? Voor mij is aan een longeerlijn rond lopen longeren. Zo maak je het paard volgens mij bang.
Verder een mooi paardje.

Ik stond het filmpje te maken.
Ze heeft het eerst zonder zweep geprobeerd door telkens een stap naar haar achterhand toe te zetten om haar door te laten lopen of in draf te krijgen, maar dat lukt niet waarop dat meisje haar 'opjoeg'.
Zolang ze zich maar goed concentreert op het paard, dan gaat het nog wel, maar zodra je ook maar een fractie je aandacht van haar af hebt gaat het fout.

houvanponies schreef:
waarom je maak je daar geen video van?

verder wel een leuk paard!

Dankje! Daar heb ik geen filmpje van omdat ik toen zelf bezig was. Haha!

Figo schreef:
Heey saida!
Ik vind haar erg mooi, wist niet dat ze al rond de 6 jaar was, ik dacht dat ze jonger was..

Het is niet de bedoeling dat ik haar erbij neem, maar wie weet hoe het loopt........
Ze stond idd de hele zomer tussen de enters en twenters omdat ze niet zo goed in d'r vel zat, misschien dat je daarom dacht dat ze nog zo jong zou zijn?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:39

Ik vind het longeren er ook niet goed uitzien, ook niet als je 'zomaar even' voor het filmpje longeert. Vooral dat stampen op de grond vind ik niet fijn uitzien. Verpest het niet, wees duidelijk een vooral consequent (je doet haar steeds verschillend aandraven of sneller gaan). Het is prima als je het daarna beter deed, maar doe dat vanaf het begin, in het leerproces is dat zeer belangrijk, erna trouwens ook. Je paard snapte het hier niet.

Ik vind haar een prachtig en heel soepel drafje hebben...! Nog heel veel plezier met haar, dat moet wel een droom zijn om te rijden Lachen

PiieterLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:52

Ik vind je een beetje raar longeren je Schrikt haar af en trekt haar weer terug zodra zij weg wil rennen van jou :|?

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:02

_Saida_ schreef:
Figo schreef:
Heey saida!

Het is niet de bedoeling dat ik haar erbij neem, maar wie weet hoe het loopt........
Ze stond idd de hele zomer tussen de enters en twenters omdat ze niet zo goed in d'r vel zat, misschien dat je daarom dacht dat ze nog zo jong zou zijn?

Ja klopt Ja daarom dacht ik dat..
Maar er heeft dus nog nooit een zadel opgelegen?

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:02

mooi paardje ze heeft inderdaad een mooi drafje!
Ik vind alleen ook dat het longeren niet echt duidelijk. Ik denk niet dat het paardje op den duur snapt wat de bedoeling hier van was. Maar gelukkig ging het later beter!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 22:00

PiieterLY schreef:
Ik vind je een beetje raar longeren je Schrikt haar af en trekt haar weer terug zodra zij weg wil rennen van jou :|?
Dat ben ik niet, ik maak het filmpje, maar het is idd niet de juiste manier.
Ze wilde het eerst graag zonder zweep proberen door een stap naar haar achterhand te zetten om haar voorwaarts te laten lopen, maar dat lukte (nog) niet.
Ze moet eerst goed doorkrijgen wat de bedoeling is als ze aan de longeerlijn loopt.
Komt helemaal goed! Haha!

Figo schreef:
Ja klopt Ja daarom dacht ik dat..
Maar er heeft dus nog nooit een zadel opgelegen?
Nee, er is nog nooit iets met haar gedaan behalve aan de hand lopen en poetsen.
Dat mogen wij doen. Knipoog

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:16

een paard voorwaarts krijgen door een stap naar de achterhand te zetten is niet de goede manier.. longeer dan op lichaamstaal..

tuurlijk is het fijn als het zonder zweep gaat, maar met is vaak toch duidelijker, en ze snapt het denk wel alleen deze manier niet. op deze manier houdt ze er een negatief gevoel over dus zal ze het neit zo leuk vinden.... niet zo verstandig, ook al was jij het niet, je stond er wel bij dus je had er wel wat van kunnen zeggen... het paard snapt het niet, is bang, wil wegrennen en wordt teruggetrokken, leef je in in haar wereld, zou jij nog snappen wat ze wilde? denk het niet..

volgende keer voor de duidelijkheid maar gelijk de longeerzweep erbij houden dan, al is het maar voor de duidelijkheid

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:48

_Saida_ schreef:
Ze heeft het eerst zonder zweep geprobeerd door telkens een stap naar haar achterhand toe te zetten om haar door te laten lopen of in draf te krijgen, maar dat lukt niet waarop dat meisje haar 'opjoeg'.
Zolang ze zich maar goed concentreert op het paard, dan gaat het nog wel, maar zodra je ook maar een fractie je aandacht van haar af hebt gaat het fout.

De fout ligt niet bij het paard, maar bij degene die de longeerlijn in handen heeft Lachen
Veel mensen hebben niet door dat ze het paard tegengestelde signalen geven, namelijk enerzijds drijven ze het paard naar voren door 'druk' op de achterhand te zetten (door hier een stap naartoe te zetten), maar het paard van voren blokkeren door met hun schouder. Geloof mij, een paard is daar enorm gevoelig voor en júist jonge paarden die het principe nog niet kennen zullen in twijfel vervallen en zich dus gedragen zoals op het filmpje: 'Baaaas, wat wil je nou?' Haha!

Tip is dan ook om schouder die het verst bij de achterhand vandaan zit en dus het dichtst bij het hoofd, 'open' te zetten, dus overdreven weg te draaien waardoor het paard niet geblokkeerd wordt Ja

Vind het overigens een sprekend paardje Ja

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:34

Jeetje ze is goed opgeknapt zeg. Ik herkende haar bijna niet meer. Knipoog
Hopelijk blijft ze het straks ook braaf doen onder het zadel Knipoog Ja

(grappig dat ik je hier ook weer tegenkom trouwens *LOL* Haha!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 18:41

Maethoriel schreef:
De fout ligt niet bij het paard, maar bij degene die de longeerlijn in handen heeft Lachen
Veel mensen hebben niet door dat ze het paard tegengestelde signalen geven, namelijk enerzijds drijven ze het paard naar voren door 'druk' op de achterhand te zetten (door hier een stap naartoe te zetten), maar het paard van voren blokkeren door met hun schouder. Geloof mij, een paard is daar enorm gevoelig voor en júist jonge paarden die het principe nog niet kennen zullen in twijfel vervallen en zich dus gedragen zoals op het filmpje: 'Baaaas, wat wil je nou?' Haha!

Tip is dan ook om schouder die het verst bij de achterhand vandaan zit en dus het dichtst bij het hoofd, 'open' te zetten, dus overdreven weg te draaien waardoor het paard niet geblokkeerd wordt Ja

Vind het overigens een sprekend paardje Ja
Je hebt helemaal gelijk!
Zoals je het beschrijft in je tip heb ik na het filmen zelf gedaan en dat ging beter.
Ik moest zo wel veel zelf kleine voltes meelopen, maar dat komt volgens mij ook omdat ik mij zoveel mogelijk achter haar binnenoog en richting haar achterhand wilde houden.
Volgende keer wil ik het idd eens proberen met een zweep, alhoewel ik van het meelopen ook wel wat conditie krijg. Knipoog

obelix schreef:
Jeetje ze is goed opgeknapt zeg. Ik herkende haar bijna niet meer. Knipoog
Hopelijk blijft ze het straks ook braaf doen onder het zadel Knipoog Ja

(grappig dat ik je hier ook weer tegenkom trouwens *LOL* Haha!
Hey San!
Ja ik hoor van de meesten dat ze heel erg is veranderd, zelfs Melis herkende haar niet terwijl ze afgelopen winter naast Xena heeft gestaan.
Ik hoop dat ze onder het zadel haar eigen lieve karakter blijft behouden maar wel uiteindelijk kan laten zien dat ze de goede genen van haar vader heeft meegekregen! Knipoog Haha!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:23

_Saida_ schreef:
alhoewel ik van het meelopen ook wel wat conditie krijg. Knipoog

dan ga je maar hardlopen Clown