paloma @ the kliniek im bronchoscopie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

paloma @ the kliniek im bronchoscopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 22:56

Zoals sommige wel wisten is Paloma vandaag naar de kliniek gegaan. Ben toch, mede door bokkers met goede ervaringen ben ik dus naar Ell gegaan.

Trailer geleend van oom en tante, bleek te laag te zijn Bloos
gelukkig had ik Yve en vriend meegenomen en hun hadden trailer vlakbij staan en hebben we die gebruikt.
Ik met paloma naar hun weiland gelopen terwijl mn moeder en hun al gingen aanhangen. Kwam paar auto`s tegen, liep ze normaal langs, en ook door het dorp gaf ze niks om.
Trailer liep ze zo op en de reis kon beginnen

helemaal bezweet kwam ze van trailer af 9 geen idee waarpm, vorige keer 2,5 uur op gestaan en niks aan hand, was nu wel heel warm, 28 graden) 45 min later dan gepland ( ivm onverwacht trailer ruilen)

Liep zo de onderzoeksruimte in, wat me echt verbaasde, heel rustig en keek even om zich heen maar superbraaf. ook toen ze spuitje kreeg om suf te maken

Onderzoek ging goed, spuitje gezet, praam erbij en ze sliep bijna, zo stoned als een garnaal wankelde ze op haar benen terwijl 2 artsen bezig waren

Uitslag is Chronische bronchites, maar doordat ze al 24-7 buiten stond, nat hooi en hoestmix kreeg was al bijna niks meer te zien. Ik kan nu gewoon rijden, maar moet rustig opbouwen en heb nu kuurtje ventipulmin gekregen.

hier zijn de foto`s, op grond ligt geen mest, is haar zweet wat er echt afdroop!!

Net begonnen, praam zit net erop en kunnen zo beginnen

Afbeelding

Heel suf
Afbeelding

begin van kijk operatie
Afbeelding
water op grond overal is haar zweet van trailerrit, was warm, dnek dat ook daardoor kwam, want ze stond wel heel rustig

3e paardenarts komt even kijken
Afbeelding

helemaal tot aan eind van slang met camera de neus en luchtwegen in

Afbeelding

Moest echt hoofd omhoog trekken aanhalster, ze maakte zich echt zwaar
Afbeelding

En ik mocht ook even kijken, ik zag wazig klei beeld ter grootte van 0.50 cent muntstuk, en was iets gelig gekleurd, was dus het laatste slijm wat er in zat
Kijk ook hoe haar benen staan, ze viel echt bijna om
Afbeelding

#Ymke#

Re: paloma @ the kliniek im bronchoscopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 00:16

Je hebt wel de beste dierenartsen, zie bekende koppen.
Balen dat het chronisch is, wel fijn dat er genoeg is om het te verlichten!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 09:02

idd, en ik wete nu in elk geval wat het is, en zoals hij al zei, op moment zat er weinig slijm in longen en als ze goe duit stof bleef zou dit ook zo blijven
Ze heeft zich echt voorbeeldig gedragen, stond er van te kijken hoe makkelijk ze was

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:35

Hihi op die laatste foto is wel duidelijk te zien hoe stabiel ze was Tong uitsteken
Mooi dat je gewoon kunt rijden Ja

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 12:38

idd, kan weer beginnen zonder me bang te maken dat ik wat verkeerd doe. En stabiel... 1 keer blazen en ze viel om. mn moeder was haar aan kriebelen toen we trailer aan openmaken waren, en vond ze rustgevend en kieperde bijna helemaal om. Tild eook amper dr benen op, slofte echt over d egronf. Wel lekker rustig zo hahaha
Nu staat ze weer levendig op de wei

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:02

Gelukkig kun je weer wat doen met Paloma. Moeten maar eens een buitenrit afspreken.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:42

Ik vind het er behoorlijk onhyginiesch (sorry ben dyslexties) uitzien! De DA's wie geen handschoenen dragen, en de hele ruimte opzich straalt iets onverzorgds uit, maargoed dat zal wel aan mij liggen.

Balen natuurlijk dat 't chronish is, je hebt wel een leuk paardje! Hopen dat 't de goede kant op blijft gaan! Haha!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 19:58

waarom moet handschoen aan? Als handen goed gewassen zijn met betadine of infecterende wasgel , en die slang ook, is toch ook goed?

en @ marijke, ja, wil wel naar buiten gaan en kom binnenkort eens springen, kijken hoe dat gaat. Zolang ik nog niet bij ponyclub ben kan ik bij ruud rijden. Bos in gaat wel maar is ze beetje gespannen, weet niet hoe die van jou daarop reageerd??

bolle_henkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:01

ik las dat je een kuur ventipulmin had gekregen. werkt idd super!! heb zelf een pony gehad met hetzelfde probleem: chronische bronchites. je kunt er heel goed rijden, ik liet in het begin altijd de teugels lekker lang tot ze klaar was met hoesten. daarna nergens meer last van. het enige waar je een beetje voor op moet letten is dat ventipulmin positief is (ik weet niet of je wedstrijden rijd) en sommige paarden, waaronder dus ook mijn pony, worden resistent tegen de ventipulmin. dus liever niet vaker gebruiken dan nodig. soms wil foenegriek ook nog wel eens helpen. verkrijgbaar bij de ruitersportzaak, maar ook bij sommige apotheken. vaak zijn die nog veel goedkoper ook. heel veel succes met paloma en hou ons op de hoogte!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 13:27

fenegriek voer ik al 3 maanden aan haar. werkt best goed, ze kuchtte ook niet meer, maar heb onderzoek laten doen omdat ik wilde weten wat het nu precies was met haar.
Ik wil nu weer meer gaan rijden en ook lessen, en idd mss starten komend seizoen, maar is nu nog niet zeker

hoe deed ij dat met winter, paard binnen of buiten? We hebben wel buitenstallen dus met stof vakt het wel mee, buiten is nl geen beschutting in in winter vind ik toch echt dat ze ook droog moet kunnen staan. nu krijgt ze nat hooi, in winter wil ik plastic hooi gaan geven aan haar omdat weken niet kan

bolle_henkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:21

wij voerden idd ook "plastic" hooi on de winter. de eigenaar was loonwerker en had zijn eigen land om hooi en voordroog van af te halen dus voor ons was dat makkelijk. je hebt van die kleine balen te koop, volgens mij heet het HORSE-HADGE (?) maar ja, ik was de gene met de spelfouten in de fenegriek dus..... Bloos ik weet niet of je er ooit van gehoord hebt, anders moet je me het laten weten, dan zoek ik even voor je uit waar je dat kunt krijgen. is wel vrij prijzig, maar van een hele goede kwaliteit. je hebt 2 soorten: groen en blauw. (de verpakking dan hé). de ene heeft aanzienlijk meer eiwit dan de andere dus daar moet je dan wel even naar kijken!

ik had een stal met een deur naar de wei. die deur stond altijd open. regen of zon, zomer of winter, mijn merrie kon altijd naar buiten. alleen met een serieuze storm werd hij gesloten en de eerste twee dagen nadat ze een veulen had gekregen. ze kon dus altijd zelf de meest comfortabele plek opzoeken en de stal was zo altijd fris. dit heeft haar problemen echt een heel stuk verlicht en ze werd eigenlijk steeds beter Ja ! alleen s'omers als het echt warm was had ze het moeilijk, maar dan sproeide ik het dak van de stal en vroeg in de ochtend zette ik emmers met koud water in de gang om de stal mooi koel te houden. dat hielp ook heel goed!

ik hoop dat je er iets aan hebt. die pony van mij is nu 26 jaar en nog zo fit als een hoentje!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 12:34

mn oom is boer en heeft ook plastic hooi, moet alleenmet staleigenaar kijken heo we doen, aangezien hooi bij prijs zit inbegrepen en ik sit apart moet kopen.
Ze staan in buitenstallen, kunnen hoofd naar buiten doen, en zitten bij de stallen schotten, die niet tot bovenaan sluiten, genoeg frisse lucht dus.
Ik kan helaas niet stal open laten zodat ze zelf binnen en buiten kan lopen.
Kan op andere wei van me wel, maar dat duurt nog ene jaar voordat die ingezaaid is en alles, en ik wil niet weg op de plek waar ik nu sta. Geweldig natuurgebied in de buurt en leuke stalgenootjes en mensne in buurt met ook paarden. handig met buiten/samen rijden.
Ik probeer dus gewoon uit, als echt niet gaat met alleen sàvonds op stal, dat hoesten danw eer erger word, moet ik kijken wat ik dan doe. maar zover is het nu nog niet

kan jij van dat plastic hooi ook onbeperkt geven? Worden ze daar niet te dik van?

bolle_henkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 13:08

we geven iets minder dan dat we normaal hooi geven. je moet vooral op de eiwitten letten die er in plastik hooi zitten!! maar als je oom boer is en koeien heeft, weet ie waarschijnlijk ook precies wat er in zijn hooi zit. koeienboeren laten vaak hun kuilgras onderzoeken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 10:11

ok, dat is handig
ik wil het alleen geven als in winter vriest. ik kan nu hooi wel weken, maar als vriest niet, We hebben op stal alleen grondwater en handpomp, die werkt niet mer temp. onder 0
krijgen wel water bijgevuld vanuit en huis, maar laten weken geen optie, vriest nl vast in de emmer dan

bedankt voor je reactie