Deze cursus is opgebouwd volgens een makkelijk te volgen stappenplan. De cursus is voor iedereen, ongeacht leeftijd, grootte of ras.

1. We beginnen met lekker losrijden. Liefst in galop, en natúúrlijk nageeflijk. Dat is veel beter voor je rug, en daar heb je de rest van de cursus alleen maar voordeel van.

2. Vervolgens schudden we het hoofd en alles wat daaraan vast zit lekker los. Dit gaat het beste als je je staart lekker overdreven omhoog draagt.

3. Daarna zoek je de dichtstbijzijnde plas uit voor een verfrissend voetenbad. Dit is verder nergens goed voor, maar als je dit goed doet, zodat je echt vies bent, word je daarna lekker geborsteld.

4. Vervolgens gaan we onszelf eens mooi uitstrekken. Je achterhoeven moet je bíjna voor je voorhoeven neerzetten. Niet helemaal, want dan ga je waarschijnlijk onderuit.

5. De volgende stap is het twee beens systeem. Dit spreekt voor zich, 2 benen in de lucht en 2 op de grond. Meer benen heb je als het goed is ook niet.

6. Nog steeds het twee beens systeem. Maar nu doe je 2 benen naar voren, en deze keer je oren synchroon met je benen flink naar voren steken. Dit zorgt ervoor dat je aero-dynamisch in balans bent.

7. Nog stééds twee beens systeem. Deze keer je benen overdreven hoog optillen, mensen noemen het ook wel knie actie??

8. Deze oefening heeft geen naam, maar je word er flink lenig van. De uitvoering is vrij simpel, probeer met je neus je achterhoef aan te raken. Als je er goed in word, kun je voortaan zelf je hoeven uitkrabben!

9. Dit is een rustpuntje in mijn cursus. Zak even door je voorbenen heen, en blijf ongeveer 5 minuten zitten. Ondertussen haal je diep adem. Als je voldoende gekalmeerd bent, ben je klaar voor de volgende oefening.

10. We zijn bijna aan het einde van deze cursus, dus we zijn toegekomen aan de cooldown. Lekker gaan liggen, een beetje rollen, dat is goed voor je rug. Doe het wel rustig, anders raken je benen in de knoop.

11. Als je bent uitgerold, sta je rustig op...

12. ... loop je rustig naar je eigenaar en zorg je dat je naar je stal/wei/paddock gebracht word. Maak vooral duidelijk dat je je voer wilt hebben, dat is van essentieel belang!
Dit was mijn cursus in 12 stappen.
De foto's zijn gemaakt door mijn baasje Nienke. Als jullie vragen hebben, of tips, of reacties, laat dan gewoon een berichtje achter. Nienke zal ze aan mij doorgeven. Als er veel vraag naar is, komt er waarschijnlijk binnenkort een 2e deel van mijn cursus, * doe het zelf springen * of zoiets.
Succes met mijn oefeningen,
mvg Carolyne

ik mail dit even door naar mijn stijve shetlander
Leuke foto's en leuk commentaar