een rondje natuurlijk bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

een rondje natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 20:38

onze 3 kanjers waren vandaag weer aan de beurt. Helaas staat gam er niet op want toen moest de fotograve, ikke dus, zelf het touwtje beethouden.
dus dan ewald en lutske maar op de foto!!

hier een kleine impressie met uitleg.
zoals je ziet, zit er optisch weinig verschil in met het traditioneel bekappen. toch zijn die er. als de hoeven het toelaten worden de hielen lager gezet. de hoefzool laat zelf zien tot welk punt de hoefwand ingekort kan worden, want dat is het enige wat er gebeurd.
verder wordt er een mustangroll gemaakt, wat zorgt voor het goed afrollen van de hoef. de hoefwand wordt rondgevijlt, een stukje voor de witte lijn is hierbij ongeveer de grens. door de mustangroll heb je ook minder kans op brokkels etc.

ewald, zool schoongemaakt en de bekapper kijkt en voelt hoever de hoefwand is doorgegroeid.
Afbeelding

dode zool wegkrabben, en de overgroeide steunsels die naast de straalgroeven lopen, wegsnijden
Afbeelding

de hielen zijn verlaagd
Afbeelding

idem met de andere achterhoef
Afbeelding
Afbeelding

van de straal wordt in principe niks afgehaald, dat is de 'groeisensor'.

de mustangroll wordt in een voorhoef aangebracht
Afbeelding

Lutske is aan de beurt!
Ze heeft een graashoefje, waar nooit iets aan gedaan is door de vorige bekapper. je ziet dat de rechter korter en hoger is.
Afbeelding

ook hier is het verder een terugkerend ritueel, hoefzolen uitkrabben
Afbeelding

de overgroeide steunsels wegsnijden
Afbeelding

en de te lange hoefwand afknippen, beginnend bij de hielen.
Afbeelding

Lut die gister nog in een klein opfok groepje stond staat er wat verwilderd bij.
Afbeelding

hoefwand rond vijlen
Afbeelding

van haar hoge hoef moest toch de straal bijgesneden worden, anders liep ze er teveel op.
Afbeelding

hier kun je mooi zien hoe de hoefwand te ver is doorgegroeid en waar de witte lijn zit. mét een mooie holle zool!
Afbeelding

en de laatste, bijknippen
Afbeelding

hierna ging ik een bakje koffie zetten dus helaas geen mooi eindresultaat op de foto! ik hoop dat het een beetje weergeeft hoe natuurlijk bekappen in zijn werking gaat.

MissJapke

Re: een rondje natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:40

ja, zeer leuke foto's en interessant !
ik vroeg me af hoe het juist werkte en nu heb ik er al een beeld van..

maaike93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:42

moie foto's! lijkt me goed..natuurlijk bekappen!:

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 20:47

ja geen wereldschokkend nieuws Japke, het zijn maar kleine details

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:59

Leuk topic Pel!
Alleen wel jammer dat je geen totale eindrultaatpica's erbij hebt staan. Hoe ziet dat graashoefje er nu uit?

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:15

Ziet er weer netjes uit.. Alleen in dat natuurlijk bekappen heb ik geen vertrouwen Niet dat ik er tegen ben, maar het is niet anders dan het bekappen door een hoefsmid! Mijn pony is ook altijd bekapt door zo'n iemand en zijn hoeven werden er zeker niet 'sterker' of zo van ze waren helemaal kapot en zaten scheuren in. Dus je kan net zo goed door een normale man zijn hoeven laten bekappen dan door zo'n iemand!

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:49

Sammie, ik doe nu sinds 3 maanden aan natuurlijk bekappen en kan wel degelijk verschil zien. De hoeven van mijn paardje zijn er een stuk sterker van geworden. Als ik eerst gewoon in het bos reed braken er stukken af. Nu kan ik zelfs zonder beschadigingen over de weg draven ohz en mennen.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:04

Ik vind het prachtig dat je het zo uitgebreid laat zien!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 21:41

je hebt gelijk jellie v.w.b. de foto's van het eindresultaat maar ik moest de gastvrouw uithangen en een bakje koffie zetten!!

erg jammer sammie, misschien deed die bekapper het ook niet goed, wie was het als ik vragen mag? het is soms ook goed dat je het zelf tussendoor bijhoudt, want daar draait het in principe ook om denk ik. als ik gam zijn hoeven niet bijvijl etc. dan krijgt hij ook weer hoeven waarbij de hoefwand te lang doorgroeit, wat gaat scheuren of flares krijgt.

dank je lon!

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:06

Leuke foto's

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:12

Pellie schreef:
je hebt gelijk jellie v.w.b. de foto's van het eindresultaat maar ik moest de gastvrouw uithangen en een bakje koffie zetten!!

Volgende x een thermoskan klaar zetten Grapje hoor, ik vind dit al super om te zien!

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 01:34

Leuk om te zien die foto's, interessant.
Wat ik me alleen afvraag, wat is de theorie achter het weghalen van de steunsels?
Jordy wordt bekapt door een gewone smid, en die laat de steunsels dus zitten.
Op het moment wordt Jordy vaker bekapt dan voorheen, voorheen wordt hij eigenlijk nauwelijks bekapt, hij liep heel veel op de weg en hield zo zijn hoeven netjes. Daarbij draafde hij ook kilometers achter elkaar over de verharde weg, maar die steunsels sleet hij toch niet helemaal weg. Wel had hij wat hollere zolen toen zijn hoeven 'natturlijk' afsleten.
Even ter illustratie een foto, toen deze foto gemaakt is was hij al tijden niet bekapt, dit is natuurlijke slijtage:
Afbeelding
Zoals je ziet zitten er nog best behoorlijke steunsels, vandaar mijn vraag waarom die weggehaald worden

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 07:19

hey alice, overgroeid wil zeggen dat ze niet zijn bijgehouden en over de zool lopen. soms zie je dat niet eens, en denk je dus tegen de zool aan te kijken terwijl het in werkelijkheid doorgegroeide steunsels zijn.

dat had gam in het begin ook. ik heb daar erg veel werk aan gehad om het er af te krijgen want het is harder materiaal dan de zool zelf. ik dácht dat hij het niet had tot ik een keer na een ritje zag dat er een stukje los was gelaten.

het lijkt alsof jordy het niet heeft maar dat kun je altijd met je krabber proberen te voelen, kun je de dode hoefzool gemakkelijk wegkrabben dan heeft hij geen last van overgroeide steunsels, is het bikkelhard, dan waarschijnlijk wel.

hier aan de voorkant zie een dat een stukje mist, zover had gam het dus!!
Afbeelding

en zo is ie mooi schoon,
Afbeelding

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:13

goed gefotografeerd... mag ik vragen wie de bekapper is?

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:10

Ghe intressant zeg!
Leuke foto's

Btw Maaike wat heb je met je haar gedaan , je had laatst een foto met die mooie krullen erin

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 18:59

ja hoor, dat is herman koobs uit bant. traditioneel en natuurlijk bekapper. al geloof ik dat hij dat eerste nog amper doet. hij bekapt ook alleen op zaterdag.

bedankt parouscha

IloveKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:04

Mooie foto's. De hoeven zijn weer mooi geworden zeg!Natuurlijk bekappen lijkt mij ook wel wat(Bij het paard he )

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:51

Haha! Ik heb het eraf geknipt en uit laten dunnen (krullen eruit) en Pellie heeft het geverft Wilde es wat anders hihi!

MarLottie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:57

heeejjj
leuke foto's interresant oookkk

MAAAAAAAIKEEEEEE JEUMIGG JE PAARD STAAT ER VERWILDERD BIJ

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 07:14

IloveKelly schreef:
Mooie foto's. De hoeven zijn weer mooi geworden zeg!Natuurlijk bekappen lijkt mij ook wel wat(Bij het paard he )

misschien lukt het bij je nagels ook wel

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 08:16

Leuk om het zo eens te zien...
misschien dat die steunsels extra hardheid aan de hoef geven bij bepaalde natuurlijke omstandigheden? Waarom is het erg als die overgroeid zijn? Mijn pony heeft een dunne/gevoelige zool, voor hem is het fijn als die wat harder en dikker is. Als die zool uitgesneden wordt is hij de eerste week kreupel op steentjes en daarna nog een tijdje gevoelig...

Hoe bevalt jullie nieuwe huis Pellie? En hoe gaat het met Gammon?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 19:31

hoi joyce! misschien moet de bekapper eens afblijven van de zool want daar hoor je ook niet in de snijden. ik kan me indenken dat het dan gevoelig is.
steunsels zijn dermate hard dat ze in de hoefzool kunnen drukken en kneuzingen kunnen veroorzaken. bij de paarden in het wild zitten ze er helemaal niet aan.

nieuwe huisje bevalt best en gammon doet het er goed. nu even minder omdat het frieske van maaike er bij staat maar daar went hij hoop ik wel aan. hij moet nu alles delen, met haar...

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:56

Hihi, dat probeer ik ook elke keer voor elkaar te krijgen, maar die smid is al eind 50 en haalt er voor zijn gevoel al bijna niets af
Ik probeer hem zo min mogelijk te laten komen en zelf wat bij te vijlen Goede man verder hoor
Interessant in elk geval dit!