"enorme platvoeten had ie met gigaflares er aan!
dus wel kort in de zin van op de zool lopen maar de lengte was duidelijk niet goed....
Tommie is na een paar weken bekapt door een hoefsmid welke al eens met haar hoofd schudde en zei "dat gaat wel een tijd duren eer we die weer goed hebben" en heeft in kleine stapjes de voet verbeterd,in Januari waren ze voor de kap beurt zoals op onderstaande foto's
en na de kapbeurt zo
al weer wat beter maar nog niet spectaculair....
een week of wat later is ie weer gedaan en daarna ben ik het zelf bij gaan houden met een oude rasp.
ik reed veel over het harde met Tom zowel aangespannen als onder het zadel en naast de fiets,zijn voeten sleten behoorlijk maar bleven toch een vreemde vorm houden.
een maand of 3 geleden sprak ik een smid die de paarden van een kennis van me doet en vertelde hem van Tommies vreemd gevormde voeten,ook in het NB forum hier op bokt had ik al eens foto's van zijn voeten geplaatst (die zet ik er hier maar even niet bij want dan worden het er wel erg veel) en daar hadden diverse mensen al gezegt dat ik met betrekking tot de flares (die flappen aan de zijkant van de hoeven) best eens rigoreus te werk kon gaan maar mijn toenmalige smid zag dat niet zitten.
Jurgen,de smid van mijn vriendin,durfde dat echter wel aan en is een week of 5 geleden geweest en heeft Tommies voeten flink onder handen genomen,wel met de mededeling dat Tom waarschijnlijk best een tijdje gevoelig zou lopen,l*llig voor Tom maar het was voor een goede zaak.
zijn hoeven hadden voor het eerst sinds ik hem heb een 'normale' vorm.
maar helaas liep Tommie megagevoelig op het harde,en daar moet ie toch dagelijks overheen om in de wei danwel bak te komen,je zag hem telkens kijken zo van "ooooh neeee hè moet ik weer over het beton"
ook buiten zocht ie continue het gras/berm op, sturen was echt niet nodig
aangezien Tom in Januari naar de hengstenkeuring gaat en ik hem dan wel een beetje in zijn spieren wil hebben wilde ik wel doorgaan met zijn training maar aangespannen kon echt niet nu en ook naast de fiets was het een kleine ramp!
ook na 4 weken liep Tommie nog erg gevoelig en dat duurde me nu toch echt te lang....
hoewel ik het type ben die het liefst een onbeslagen paard heeft kon het zo toch echt niet langer en heb ik besloten om Tom toch maar (tijdelijk) te laten beslaan zodat we weer buiten kunnen komen en zijn voeten een beetje kunnen groeien,niet dat ze nu zo kort waren trouwens,de smid begreep dan ook echt niet dat ie nog steeds gevoelig liep.
gezien het feit dat Tom toch nog wel vreemde voeten heeft en Jurgen de ijzers flink wat tikken heeft moeten geven duurde het hele beslaan maar liefst 2,5 uur!
Tommie heeft zich keurig gedragen,geen paniek tijdens het branden (wat de smid wel verwacht had,dit omdat de meeste paarden van de eerste keer branden schrikken)
en met af en toe een snoepje in zijn mond bleef ie geduldig wachten tot alles gebeurd was....
het resultaat is er dan ook naar,Tom loopt als een trein!
Jurgen was nog niet 100% tevreden met zijn werk maar ik vind dat ie een dikke pluim verdiend,petje af......
ja oké er hadden ijzers onder gezet kunnen worden met de lip iets opzij,zodat het minder opvalt dat Tommie scheef staat (de binnenkant van de hoeven is lager dan de buitenkant) maar het gaat erom dat hij nu weer kan lopen en een redelijk perfecte voet heeftniet dat het voor het oog super is.
over 8 weken gaan de ijzers er weer onder weg,zodat meneer nog 3 weken de tijd heeft om te wennen aan het blootvoets lopen,op de keuring mag je namelijk niet met ijzers onder de voeten verschijnen,hopelijk gaat het dan een stuk beter dan de laatse tijd zonder ijzers want anders kan ik de keuring wel afzeggen
ziehier het resultaat van 2,5 uur hard werken(moet je eens vergelijken met de eerste foto's)
en? iemand nog een smid nodig ??
hij werkt in West-Brabant, Zeeland en in de rook van Rotterdam,telefoonnummer via pb verkrijgbaar
oeii oeii... wahahahh mmmmmmmm*

,

wahahahahaha