Ik heb veel foto's gemaakt en zal er een aantal hier neerzetten zodat jullie een indruk kunnen krijgen.
Bij sommige foto's zal ik proberen uit te leggen wat de bedoeling was van de "oefening".
Het begon met het (enge) blauwe zeil. Je moest je paard er mee over zijn zij aaien. Op zo'n manier dat het ook nog wat lawaai maakte.
Wat ik meekreeg was dat je je paard, als je met het zeil aan komt lopen, niet moet aankijken. Als je je paard namelijk aankijkt, schijn je aan te geven dat je een (schrik)reactie verwacht. En dat is uist niet de bedoeling.

Een ander onderdeel was het "zwepen" gedeelte. Er gaat dan iemand voor het paard staan en met een zweep heen en weer slaan. (Dus voor het paard langs)
Ook nu is het weer de bedoeling, gewoon de beweging van de zweep te volgen en het paard niet aan te kijken.
(De merrie was in het begin erg bang voor de zweep)

Maar uiteindelijk staat ze hier met de zweep op haar rug gewoon rustig.

Deze ruin was schijnbaar minder onder de indruk van de zweep:

Een ander onderdeel was het inpakken van je paard met plastic.

Het afhalen van het plastic deed men dan ook weer op een aparte manier. Tijdens het verwijderen van het plastic schoof men deze met veel lawaai nog eens heen en weer onder de buik van het paard:

Ook moesten de paarden over een laag plastic lopen. (Hier wordt het al geïnspecteerd.

Zo heel leuk vonden ze dat niet

Ook werd er geoefend met zo'n grote bal:
Sommige cursisten speeden voetbal onder het paard door of speelden volleybal over het paard heen.
Weer een ander ging voor het paard zitten "skippyballen". In het begin vonden ze het wel "eng", maar alles went.

Ondertussen werd er ook al vuurwerk afgeschoten. Het ging dan om knal en knetter vuurwerk en om luchthuilers. (zie deze foto)

In het begin deden ze dat alleen in de hoek van de bak, maar later ook gewoon tussen de paarden.
(ook werd er met zwepen geslagen en met gastoeters geblazen tijdens de cursus)
Cursus onderdeel: met je paard door een gordijn van plastic. Alle paarden twijfelden toch wel bij dit onderdeel, maar gingen er uiteindelijk wel doorheen.

Vervolgens kwam er als volgende obstakel ook nog eens rook tevoorschijn

Ook te paard moest men door de rook:

Het laatste onderdeel was: te paard in galop, met het zeil in 1 hand, door de rook:

Lekker wazige foto:

De rest van de foto's staan op www.stalpegge.nl

.