mijn jaarling

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:23

Leuke paardjes hoor Lachen

Doe lekker rustig aan, dan komt alles goed

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:35

Ook jaarlingen zijn niet van suiker. Een keer bandages om voor de leut krijgen ze niks van.
Ik ben niet pro opfok in de zin van in een club leeftijdsgenoten en er niks mee doen.
Ja, ik ben het er mee eens dat een jaarling buiten hoort met soortgenoten, liefst ook wat oudere opvoed paarden erbij, wat je in een opfokgroep vaak mist.
Je kan een jaarling best eruit halen en een stukje stappen, een beetje poetsen, hoefjes doen etc.
Tuurlijk zijn er grenzen, je moet er niet mee gaan longeren of erop gaan zitten. Maar kom op zeg, waar hebben we het nou over?
Als ik een jaarling had zou ie ook niet met een bit in lopen, maar het is haar paard, en hij krijgt er niks van, van een keer (!!!!) een bitje in. Een keer bandages om...
Mijn veulen heeft een keer een shabrakje op gehad. Ok, je zag alleen nog de oortjes en haar staartje, maar vooruit Haha!

Iedereen moet maar als bokt denken en hun jaarling in de opfok gooien. Volgens mij is dat nog steeds ieders eigen keus.
Zolang een jaarling met soortgenoten buiten loopt, kan je best een beetje tutten.
Maarja, wie ben ik?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:15

stef schreef:
Ook jaarlingen zijn niet van suiker. Een keer bandages om voor de leut krijgen ze niks van.
Ik ben niet pro opfok in de zin van in een club leeftijdsgenoten en er niks mee doen.
Ja, ik ben het er mee eens dat een jaarling buiten hoort met soortgenoten, liefst ook wat oudere opvoed paarden erbij, wat je in een opfokgroep vaak mist.
Je kan een jaarling best eruit halen en een stukje stappen, een beetje poetsen, hoefjes doen etc.
Tuurlijk zijn er grenzen, je moet er niet mee gaan longeren of erop gaan zitten. Maar kom op zeg, waar hebben we het nou over?
Als ik een jaarling had zou ie ook niet met een bit in lopen, maar het is haar paard, en hij krijgt er niks van, van een keer (!!!!) een bitje in. Een keer bandages om...
Mijn veulen heeft een keer een shabrakje op gehad. Ok, je zag alleen nog de oortjes en haar staartje, maar vooruit Haha!

Iedereen moet maar als bokt denken en hun jaarling in de opfok gooien. Volgens mij is dat nog steeds ieders eigen keus.
Zolang een jaarling met soortgenoten buiten loopt, kan je best een beetje tutten.
Maarja, wie ben ik?


Ik neem aan dat je langer met je paardje wil doen?? Ik namelijk wel.. Ik ga echt niet lopen met mijn jaarling en zeker NIET met een bit in.. Ze krijgen er misschien niks van als dat 1 keer gebeurt.. Maar wat de TS ons verteld is dat ze dit dus zeer regelmatig doet.. Dan is het WEL schadelijk en dat is dus nu mijn punt! Zij plaatst foto's en dat vraagt gewoon om een reactie.. Kom op Stef ik heb wel verstandigere reacties van jou gezien dat dit..

Sheerza

Berichten: 4054
Geregistreerd: 30-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:32

Ik denk dat je zelf wel moet weten dat dit ontzettend slecht voor je paardje is.. Een jaarling moet lekker kunnen ''uitpuberen'' en lekker kunnen spelen met leeftijdsgenootjes. Ik ben het ook met Stef eens want ze vallen niet uit elkaar van dit.. En het is ook zeker belangrijk een band met je paard op te bouwen. Maar op deze manier Als jou veearts zegt dat je bij een jaarling een bit in moet dan vanwege zijn benen, zou ik echt heel snel een ander nemen.
Verder is het echt een heel erg leuk beessie maar geef hem lekker de tijd.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:38

Wie zegt dat het de eerste keer was van dat bit? Verward


En ik liep wel al kleine stukjes langs de weg in de polder met mijn jaarlingen hoor. In de berm en ze vonden het leuk. Dat is toch beter? Waarom lopen jullie geen stukjes met de jaarlingen dan? Daar zie ik echt het kwaad niet van in ...

(moet ik er wel bij zeggen dat het echt maar 1 keer in de week 25 meter was en weer terug ging hè, zodat er een fiets of een auto langs was geweest en dan vond ik het ook weer genoeg....)

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:28

Nou een x bandages om kan geen kwaad! poetsen,wandelen ed ook niet, maar NIET longeren,bit in vind ik. De 1 denkt hier anders over dan de ander. Zoals Youngster niet met haar jaarling wandelt, is dit geheel haar keus, ik doe dit echter wel met mijn jaarling. Maar goed ik ga er ook bijna iedere dag heen, en moet zeggen heb in 4 maanden tijd toch al een hele goede band met hem opgebouwd. Maar goed ik heb naast Charly ook geen andere verzorg of bijrijdpaarden én komt daar nog eens bij dat hij mijn eerste pony is, waar je dus ook gewoon al je aandacht, vrije tijd die je hebt aan wilt geven. Maar goed dat is dus mijn mening.

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:46

gretoes schreef:
Wij doen de twee jarigen wel een hoofdstel in, vooral de hensgetn, das gewoon handig dat ze daar aan wenne, en zo kan je af ent oe es met ze wandelen, en hengsten kunnen echt gek zijn!


Sommige hengsten wel maar ik loop al vanaf dat ie 3 maanden is met m langs de weg en gaat prima met halster. longeer m ook wel 1 x in de maand ofzo 10 min dat ie t ff weet en hij vind t leuk ook. Gewoon met een kaptoom (hoe t ook getypt wordt) maar hij is nog best met de omgang en ook bij de merries, hij loopt hij een 5 jarige arab hengst en een dominante half arab ruin en gaat wel goed ook zo. Dus voor mij hoeft t hoofdstel nu nog niet persee. Maar is gewoon mijn eigenste mening hoor Haha! Heb met m ook lange wandelingen gemaakt, ook wel s aan zn moeder vast gemaakt (zadel) en zo ff een ritje gemaakt een paar x. Vond hij ook geweldig en is nu ook mak met het verkeer. Voetjes geven doet ie ook vanaf dat ie een paar maanden was, ff een voor beentje op tillen een x en dan weer s een achter been... deerde m niet veel. Ook wel s een zadel erop gelegd om te kijken voor zijn reactie en een deken, ook nix aan de hand. dat was ook maar eenmalig hoor Knipoog nou ja alleen nog s de trailer in proberen daar heb ie wel eens een nare ervaring mee gehad maar dat komt ook wel goed denk. Hij wilt alleen een beetje happerig doen met vreemde mensen. maar dat wordt ook minder. Ben apetrots op hem Lovers en dat weet hij ook Haha!

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:35

leuke pony's heb je hoor !!!!
Snap alleen even niet wat er gezeurd xordt over het wandelen ze lopen normaal gesproken ook de hele dag in de wei dus een stukje over de weg kan echt geen kwaad.
En het is erg makkelijk als ze op jonge leeftijd verkeer gewent zijn als je dat met een driejarige moet gaan doen en hij is niet zo goed opgevoed kan hey best gevaarlijk zijn.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 14:24

ik loop ook gewoon met blits hoor en dit was de eerste keer met bitje en hij stond gewoon voor het hek en meer hebben we er niej mee gedaan maar ik heb ook geen hoofdstel voor hem dit was die van zijn shetlander vriendje maarja joh hij loopt nu op de wei en waarschijnlijk dankzij elibeest heeft ie van de winter een weiland als het van die eigenaar mag en daar zal ik ook wel emt ehm naar buiten gaan hoor want hij is nu nergens meer bang voor niej voor tractoren enz. hij is dus super mak gelukkig en inderdaad wat een tijdje terug werd gezegd tegen mij het is een paardje dat alles toelaat nou en dat is ook zo hoor in de wei ken je op hem afrennen en hij doet niks hij loopt alleen maar op je af lopen maar ja ik heb liever nu dat blits zo is en blijft dan dat het een paard word dat overal bang voor is en heel druk enz. oh jah zijn ras is een new forest met arabier leuke kruising he hahaha

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:27

Geef me 1 rede waarom je niet met een jaarling zou gaan lopen youngster...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:30

stef schreef:
Geef me 1 rede waarom je niet met een jaarling zou gaan lopen youngster...


Omdat ik het niet nut er niet van inzie.. Maargoed dat ik ieder voor zich. Waar het mij om gaat is dat bitje en die bandages.. Hopelijk heeft ze dat nu afgeleerd en houd ze dat uit de mond van haar paardje..

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 14:34

ja ja hij loopt al zeker 4 dagen zonder bit hoor
en het was de 1e en de laatste keer nou laatste niet maar iniedergeval tot hij goed gewisseld heeft en 3 is

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:10

Goed zo! Dat is het enige waar het mij om ging. Kijk dat iedereen anders met zijn beesten omgaat dat weet ik ook wel, daar ga ik me verder ook niet druk om maken. Maar hier kreeg ik kippenvel van..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:24

Nogmaals, ik zie ook het nut van de bandages en het bit niet in, maar, het kan geen kwaad, ze krijgen er niks van. Tegenwoordig mag je niks meer met een jaarling doen, net of ze afbreken ofzo, ik weet niet wat het is tegenwoordig

lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:41

sorry hoor maar waar ben je nu mee bezig!??? Boos! het is niet normaal okej..een keer bandages omdoen dat is goed?maar een hoofstel gaat nu nmog te ver..dat beestje is nog veels te jong..straks krijg jij zin om te rijden en probeer je hem dus te berijden...je kunt hem wel poetsen dat is niet erg maar je moet nu niet te veel doehn haal de bit weg en halster en laat hem lekker in de wei rond lopen en als hut 3 is begin dan met het echte werk(naatuurlijk nog niet te veel)

als je zoiets niet begrijpt dan vind ik dat je geen paard verdiend

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:44

lovelygirly schreef:
sorry hoor maar waar ben je nu mee bezig!??? Boos! het is niet normaal okej..een keer bandages omdoen dat is goed?maar een hoofstel gaat nu nmog te ver..dat beestje is nog veels te jong..straks krijg jij zin om te rijden en probeer je hem dus te berijden...je kunt hem wel poetsen dat is niet erg maar je moet nu niet te veel doehn haal de bit weg en halster en laat hem lekker in de wei rond lopen en als hut 3 is begin dan met het echte werk(naatuurlijk nog niet te veel)

als je zoiets niet begrijpt dan vind ik dat je geen paard verdiend

Ik geloof dat hier nu al wel voldoende over gezegt is, niet waar? Alsof jij de perfectioniste bent hier onder ons. Van je fouten moeten leren vind ik. En geloof dat ze dat nu ook wel inziet.

Poenarie

Berichten: 4974
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:14

sweet_angel schreef:
Ik geloof dat hier nu al wel voldoende over gezegt is, niet waar? Alsof jij de perfectioniste bent hier onder ons. Van je fouten moeten leren vind ik. En geloof dat ze dat nu ook wel inziet.

Idd
Wel leuk paardjes

sarleen
Berichten: 8
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: sint-truiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:26

Hoi,

Ik heb ook een haflingermerrietje van 1,5 jaar. En ik moet ook bekennen dat ik regelmatig eens met haar ga wandelen aan het halster. Ze heeft ook al eens bandages om gehad en een zadeldekje. Ben ik nu een dierenbeul????

Vroeger behandelden de mensen paarden slecht. Sommige kregen niet genoeg eten anderen werden mishandelt enzoverder.

Nu beziet iedereen paarden als suiker. Ze mogen niks meer of ze kunnen iets tegen komen. Komaan vroeger heeft een paard op rotsen geleefd van de armste grassoorten gegeten en moeten vluchten voor roofdieren. Maar als je nu je veulen een zadeldekje zou opleggen of bandages omdoen dan breekt hun rugje in 2 of hun benen in 4. Waar zijn mensen toch mee bezig.

Behandel paarden als paarden. Laat ze in de wei in een groepje staan. Laat ze lekker smullen van gras en hooi. En wees er af en toe eens mee bezig. Wie een veulen koopt wil dit opkweken tot een vriend waar je alles tegen kan vertellen en alles mee kan doen. Waarom kan je dan al niet aan die band beginnen bouwen vanaf hun geboorte.


Alleszinds, ik weet dat ik hier nu veel reactie op kan ontvangen en dat sommige mensen het zelfs in hun hoofd halen om scheldmails te sturen.

Misschien kan iedereen eens bij zichtzelf gaan kijken wat men verkeerd doet en wat men goed doet. Deel je mening via bokt maar begin niet tegen iemand te zeuren die raad vraagd. Ze vragen raad om geholpen te worden. niet om uitgejouwd te worden. Denk daar maar eens allemaal aan.

Mvg
Stefanie

ps: Als ik zelf nog eens een vraagje zou mogen stellen. Vanaf wanneer kan je een veulen/paard een bit indoen??? En kan je die leeftijd deftig verantwoorden en er niet gewoon met de pet naar slaan. Ik zou graag eens een eerlijk antwoord krijgen van mensen die echt weten waarmee ze bezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:42

Mijn paard van 4 heeft nog nooit bandages omgehad laat staan een van 1,5

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:46

[quote="ps: Als ik zelf nog eens een vraagje zou mogen stellen. Vanaf wanneer kan je een veulen/paard een bit indoen??? En kan je die leeftijd deftig verantwoorden en er niet gewoon met de pet naar slaan. Ik zou graag eens een eerlijk antwoord krijgen van mensen die echt weten waarmee ze bezig zijn.[/quote

denk dat iedereen een andere leeftijd doet om met het bit te beginen.
mishcien is het bij somige hengsten ook anders.
maar wat wil wel weet is dat ik mijn veulens pas een bit in doe als ze 3 jaar zijn geweest en klaar zijn om ingereden te worden, eerder zie ik eigenlijk niet het nut van in , vind het goed om met een halster te lopen maar nee ik gebruik geen bit voor hun 3 jaar zijn. ( heb 2 veulens)
maarja ieder zijn mening..

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:49

Ik denk zelf dat de gemiddelde leeftijd een jaar of 3 is dat ze leren omgaan met het bit, de ene doet t een half jaar erder de ander ff later.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:02

sarleen"]
Ik heb ook een haflingermerrietje van 1,5 jaar. En ik moet ook bekennen dat ik regelmatig eens met haar ga wandelen aan het halster. Ze heeft ook al eens bandages om gehad en een zadeldekje. Ben ik nu een dierenbeul????
[/quote]


[quote="sarleen schreef:
Behandel paarden als paarden


Deze twee uitspraken zijn voor mij niet met elkaar te combineren maar maakt niet uit.

Ik heb zelf ook een jaarling en die staat op de wei. Niet opfok, de wei hier.
Tussen haar moeder en nog 2 volwassen paarden. Ik zoek nog steeds naar een jaarling erbij maar je kan niet alles hebben.
Het enige wat ik met haar doe is poetsen, vastzetten en soms meelopen. En dit allemaal in max. 15 min

Voorderest mag ze paard zijn. Geen bit, bandages of dat soort onzin.

Kinderen leren we ook nog geen volwassen dingen alleen maar omdat dat later makkelijk is. Alleen de basis.

Ik denk dat de voornaamste reden om je jaarling zoveel mogelijk buiten te zetten is dat ze zo beter groeien en hard worden in het gestel.
Op stal zetten en frummelen met bitten gaat dat juist tegen. Dán behandel je ze als suiker.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:42

dit meisje heeft het nu wel gehoord dat het mischien fout is en niet goed en hoe je je paard berkloot, nock er nou gewoon mee, hardstikke leuke paardjes en ech mooi voor een naarling, ongeveer het positiefste wat ik zie

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:44

Sarleen: Als je paarden als paarden moest behandelen moet je der niet gaan opzitten maar ze in de natuur laten met kuddegenoten!!! Ik lach me krom om je!! Haha!

nicolina
Berichten: 468
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:08

jeuzus wat doen we weer kinderachtig hier zeg!!!
het is gebeurd en dat meisje weet nu wel donders goed wat ze verkeerd heeft gedaan....
laat het rusten...of kunnen jullie je zinloze tijd niet ergens anders aan verpatsen..bijv paarden???