Dit vind ik niet kunnen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:29

daqn heb je mazzel gehad mystica Knipoog

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:30

Mystica schreef:
Ik heb er 3 jaar lang 1 gehad. Haha!


En heb je daar ook mee tussen andere hengsten rondgedraafd?

Overigens ken ik iemand bij wie het meer dan 5 jaar goed ging tot het ineens goed fout ging. Dat wil je echt niet meemaken

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 14:38

Luister jongens, tuurlijk zijn er gevallen waar in het wel moet. Met "foei" zeggen red je het niet. Dan gaat het uiteraard wel eens fout. Dat is gewoon zo. Maar het lijkt mij dat het op de hengstenkeuring de bedoeling is dat je je hengst zo goed mogelijk laat zien. Daar vind ik dit niet zo'n geweldig voorbeeld van. Als hij te snel gaat, laat dan je 2e man (of vrouw, die met blikje rammelt enz.) het paard, dan wat minder opjagen.

En nee ThePast03, niet tussen de hengsten, wel langs de hengstige merries. Maar dat maakt verder ook niet uit. Lachen

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:42

Wat een overdreven reacties hier allemaal van zielig dit zielig dat.
Zou een van jullie een hengst op de hengstenkeuring vast willen houden aan een gewoon halster.
Ik heb zelf ook een hengst gehad en ze moeten gewoon weten wie de baas is.
Zodra ze denken dat ze zelf de baas zijn is het leed niet te overzien.
Een hengst is absoluut niet te vergelijken met een merrie of ruin en al helemaal niet als hun hormonen op gaan spelen, wat zeker gebeurd op zo´n keuring.
Ik zie liever dat de hengst een goede mep krijgt en luistert dan dat ge- ho maar en een paard wat uiteindelijk losbreekt. En geloof me dan weet je op zo´n moment niet hoe hard je weg moet wezen.
Dit zielig absoluut niet: luisteren is luisteren.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:45

Mystica schreef:
Ik heb er 3 jaar lang 1 gehad. Haha!
En hij is er nog goed vanaf gekomen ook. (Daar bedoel ik mee, is geen onhandelbaar rotbeest geworden en hij heeft niemand vermoord, geplet ed)


Heeft ie ooit wel eens gedekt??

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 14:47

Nee, dat niet. En ja, dan is het meteen al een stuk minder gevaarlijk ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:49

Penny gezever van de hoogste plank. Gaaaap

Er is niks zielig aan.
Als het paard nu gewoon stilstaat, is de druk vanzelf weg bij zijn mond.
maar het paard kiest erzelf voor om tegen het bit in te trekken.

En die zweep ziet er helemaal niet uit alsof die tikt, maar meer van, hier en niet verder.
Loopt die dan door, ja dan een tik.
Ook zijn eigen keuze.

En van een consequente tik is nog nooit een paard kopschuw geworden.
dat worden ze bij penny meisje, die de ene keer niks doet en de andere keer slaat en het paard niet meer weet hoe het zit.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 14:59

WIEH! Ik ben penny!!! Haha!
Ik snap alleen niet helemaal waarom een dravend paard stil moet staan, als hij dus draaft. Verward
Niet alles gelezen blijkbaar.
"Waarom komen de andere penny's, die altijd commentaar geven op foto's van paarden die naar beneden worden getrokken en op foto's over VD waarop de paarden de oren naar achteren hebben, me niet helpen???"

Het woord zielig is hier alleen gevallen bij de mensen die het niet met mij eens waren. (Dat is hun goed recht.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:02

Citaat:
Ik snap alleen niet helemaal waarom een dravend paard stil moet staan, als hij dus draaft

Omda hij anders een tel later in volle galop over het terrein sjeest opzoek naar een knappe merrie?

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 15:05

Als dat het geval was, moesten ze dus de paarden op een aanhangwagen zetten, opstellen, de aanhangwagen in het midden van de piste parkeren, de jury het paard laten beoordelen, paard weer wegrijden en een video starten met de gangen van het paard erop. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:07

Met andere woorden je paard niks bijleren?

dat is een optie ja
Laat ik voor wat anders kiezen, maar ieder zijn idee hè Knipoog

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 15:16

Wij snappen elkaar niet helemaal Kawa. Haha!
Nou ja, ik jouw wel, jij mij niet niet. Lachen

Deze foto is gemaakt, toen de hengst zijn driehoekje moest draven, zodat de jury zijn draf kon beoordelen. Zoals sommige mensen zeggen is het heel logisch om je paard een zweep voor zijn neus te houden als hij moet stoppen. Maar dit paard hoefde niet stoppen, want hij was dus bezig met zijn rondje draf.
Als hij dus niet mocht draven, op het moment dat hij zijn draf moest tonen had je een probleem, want dan zag je de draf niet en kon je hem ook niet beoordelen. Daar sloeg mijn vorige opmerking op. Over de aanhangwagen en de videoband.

Maar dit wordt wel heel slap gezever zo, dus ik heb een slotje aangevraagd. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:19

Waarom een slotje?

Ja, ik snapte dat het paard moest draven.
Maar diegene die er naast loopt moet hem ook nog bij kunnen houden, wel zo makkelijk Tong uitsteken
Aan die foto te zien werd dat paard al tegen gehouden om rustiger te draven, wat hij dus niet deed.
En werd op het weigeren in tempo terug te komen de zweep voor zijn neus gehouden.

Of begrijp ik het nog steeds niet?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:22

Daar dacht ik dus ook aan RK.. Zo'n hengst draaft hard zat, dus ja je moet hem wel bij kunnen houden, dus ja..
Maar als je het slap gezever vind, waarom ben je dan dit topic gestart??

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:23

Bovendien hebben sommige hengsten nog weleens de neiging om door te drammen, die willen rechtuit in plaats van het bochtje om.
Dan is zo'n zweepje ook erg handig!
Of je moet werkelijk liever zien dat hij los komt te lopen met alle gevolgen van dien Verward

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 15:40

Ik vind voornamelijk de laatste pagina slap gezever.
Zowel van anderen als van mezelf.

Jazeker snap ik jullie wel, hebben jullie mij ergens het tegendeel zien beweren?

Ik voel me verplicht om te antwoorden op jullie reacties, omdat het anders nog wel eens kon zijn dat er reacties komen zoals: "volgens mij reageerd ze niet meer" of "waar is ze nou?" Maar dit is een discussie zonder eind geworden, daar ieder zijn eigen mening en principes heeft. Vandaar het slotje.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:47

Je hoeft van mij niet te reageren, maar je houd zelf vol dat dit de reinste dierenmishandeling is..dat is een beetje vreemd..

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:48

hahaha de mensen op de vorige pagina die het allemaal zo zielig en erg vinden, die nodig ik bij deze uit eens een rondje te doen met jos, een hengst van mij. Erg lief, maareh... heeeeey wat een leuke merrie kom daar gaan we eens langs! Links rechts links rechts kijken of je nog hakken overhoud en of je met paard en al bij de wei aan komt. Is echt niet kwaad bedoelt van die hengsten hoor, maar het is wel gevaarlijk als je er niks aan wilt doen. Maar je kan natuurlijk ook een schommel aan het halster hangen en daarop gaan zitten, trek je hem niet in de mond, en kan ie ook niet over je heen lopen :idee:

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:52

Die van jou zijn wel erg groot hoor sherwood Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:54

Zo'n trens in de mond (en ketting onder zijn kaak door) is nog heel erg mild. De ketting kan namelijk ook over zijn neus, door zijn mond of zelfs over het tandvlees, en dat doet pas echt zeer. En degenen die het zielig vinden weten niet wat hormonen met een hengst kunnen doen. In dit geval gaat veiligheid toch voor.

Die zweep zie ik ook als waarschuwing en daar wordt niet mee geslagen.

Pennymeisjes, wakker worden! Het is dat hengsten nodig zijn om kleine veulentjes te kunnen verwekken, een enkeling blijft ook als hengst goed te hanteren, maar het liefste zie ik ze toch als ruin hoor! Hengsten kunnen levensgevaarlijk worden!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:59

jantina schreef:
Mensen... wat denk je dan? Hoe zul je een opgewonden standje anders in bedwang houden? Als je een brok hormonen in de hand hebt, wat niet wil luisteren, dan gebeurt dit hoor. Zo heel erg schokkend vind ik het niet.


ook ik ben het hier mee eens

hebben jullie wel eens een rondje aan de hand gelopen met een dekhengst????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:01

Nee en ik ga het ook nooit doen. Lachen
Ik heb op een keuring eens langs een merrie van 1.72 met geweldige draf gelopen.
Nooit meer!!!
Ze was 3 en lekker fris, als je al weet hoe sterk die zijn en moeilijk de bocht om te krijgen, dan heb ik echt geen zin om het eens bij een hengst te proberen.
Jammer dat veel mensen dat niet in willen zien.
En een hengst veel te rooskleurig inschatten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:01

Nee, en als het niet hoeft doe ik het niet...of het moet een hele brave zijn, maar dan nog met zweep in mijn hand en ketting over zijn neus.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:02

Mystica schreef:
Ik heb er 3 jaar lang 1 gehad. Haha!
En hij is er nog goed vanaf gekomen ook. (Daar bedoel ik mee, is geen onhandelbaar rotbeest geworden en hij heeft niemand vermoord, geplet ed)



een dekhengst????
dat geloof ik niet,anders zou je niet zo reageren?!!
je bent ook nog niet vaak op een hebgstenshow/hengstenkeuring geweest hé?!
Laatst bijgewerkt door ikkemetwikke op 15-03-04 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:05

Ik heb eens ff een hengst gereden, die ook een paar keer gedekt heeft.
Toch bleef hij heel mak.
Stond ook gewoon met een merrie op de vrachtwagen Lachen

Maar dat zijn toch echt de uitzonderingen die de regel bevestigen.
Ken er ook die op 2 (of was het 3 Knipoog ) achterbenen in de stal staan te brullen als je alleen al maar ff vlug voor de stal door komt met je merrie.

Nee laat maar, die zijn voor mensen die veel beter zijn dan ik.