Dit vind ik niet kunnen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:05

Ik doe mijn ruin ook wel eens het touw door zijn mond als hij overmoedig wordt. En dan nog kan ik m'n handen aan hem vol hebben.
Geloof ook niet dat deze hengst zo onder de indruk is van het hele gebeuren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:12

Mijn merrie heeft ook wel eens een touw over haar neus gehad...superhengstig en zo gek als een deur.
Voordat ik op mijn buik erachteraan ga, en mijn paard absoluut niet wil luisteren, ga ik over tot hardere maatregelen.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 16:17

Mexx2"]
[quote="Mystica schreef:
Ik heb er 3 jaar lang 1 gehad. Haha!
En hij is er nog goed vanaf gekomen ook. (Daar bedoel ik mee, is geen onhandelbaar rotbeest geworden en hij heeft niemand vermoord, geplet ed)



een dekhengst????
dat geloof ik niet,anders zou je niet zo reageren?!!
je bent ook nog niet vaak op een hebgstenshow/hengstenkeuring geweest hé?!
[/quote]

Nee, een gecastreerde hengst. Ik ben al wel 1 keer op de hengstenkeuring geweest hoor!!! Clown

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:18

Nou, als jij dit niet vind kunnen, dan weet je nog niet echt hoe je met paarden moet omgaan. Dit is een hengst in een vreemde omgeving waar ze altijd opgefokt worden zodat ze lekker gaan sjouwen. Wat moet die man dan doen? Paard maar loslaten als ie een keertje trekt? Lekker gevaarlijk wordt het dan!
Ik vind dit echt niet zo erg. Beter dit dan een losgeslagen / stijgerende / gevaarlijke hengst.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:21

Mystica schreef:
Nee, een gecastreerde hengst.


Hmmm...ik weet het niet hoor, maar had een gecastreerde hengst niet een andere naam? Tong uitsteken

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:22

Cassidy"]
[quote="Mystica schreef:
Nee, een gecastreerde hengst.


Hmmm...ik weet het niet hoor, maar had een gecastreerde hengst niet een andere naam? Tong uitsteken
[/quote]


HIHI *LOL* het word idd tijd voor een slotje!!!
Schijnheilig

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:23

je weet toch ook niet wat het paard heeft geflikt voor hij een mep kreeg. Als de mijne achter me loopt, en hij bijt bv, kan ze rekenen op een fikse mep. Ga anders maar eens bij een kudde paarden kijken, de leider van de kudde is niet bepaald zacht voor de andere paarden.

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:26

Wat is der nou zo zielig aan die foto

Jemine ik heb op een hengstenhouderij stage gelopen
Nou die jonge hengsten die moet je wel zo aanpakken anders heb je grote problemen
Ik heb zelf 1x gehad dat ik de zweep er niet bij had dat ik achter een hengst ben aangesleept en kan je zeggen dat het geen pretje is

En dat ze hem er zo voor houden de zweep is alleen maar om te zorgen dat die niet te sterk wordt en dat die dus niet dwars in galop er vandoor gaat

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 16:29

Mystica"]
[quote="Mexx2"][quote="Mystica schreef:
Ik heb er 3 jaar lang 1 gehad. Haha!
En hij is er nog goed vanaf gekomen ook. (Daar bedoel ik mee, is geen onhandelbaar rotbeest geworden en hij heeft niemand vermoord, geplet ed)



een dekhengst????
dat geloof ik niet,anders zou je niet zo reageren?!!
je bent ook nog niet vaak op een hebgstenshow/hengstenkeuring geweest hé?!
[/quote]

Nee, een gecastreerde hengst. Ik ben al wel 1 keer op de hengstenkeuring geweest hoor!!! Clown
[/quote]

Dit was natuurlijk sarcastisch bedoeld. Dacht dat jullie dat toch wel zouden snappen...

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:40

Ik heb op de eerste pagina gezegd dat k die mond er niet fijn uit vond zien , en nee ben nog nooit naar hengstenkeuring geweest Tong uitsteken Maar door jullie argumenten is mn mening al veranderd en nu ik heb nagedacht, was die reactie van mij nogal penny-achtig Schijnheilig Bloos . Kben het nu met jullie eens Schijnheilig

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:02

Ik zeg ook dat je een paard niet op zijn hoofd mag slaan maar het moet eenmaal.
Ik ben misschien niet zo oud maar ik heb een hengst verzorgd en ik had een hengst en heb er nu een.
Die hengst die ik heb verzorgd heeft 3 keer gedekt en ik heb hem langs 2 hengsitge merries laten lopen (ik zat erop) denk je dat ik dat zo voor elkaar kreeg? Nee hoor , ik heb hem gewoon een tik gegeven van "En nou doorlopen".
Ook op een keuring heb ik op hem gereden, meer dan 200 hengsten, merries, ruinen en veulens.
Hij stijgerde wel 7× en ik heb hem gewoon drie tikken gegeven en klaar was Kees.
Thuis stond hij rechtop, ik viel eraf en heb hem een paar schoppen gegeven.
Mijn shetten-hengstje deed eigenlijk niks, hij steigerde wel vaak dus een schop hielp wel.
De hengst die er nu is...oei, dat is de duivel }> van m'n leven maar dat geeft niets!
Als hij wat bij mij waagt krijgt hij net zoveel tikken totdat hij stopt!


Heb je hier wat aan?

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:06

Slaan met een zweep op het hoofd vind ik te ver gaan, slaan op het hoofd om hem erbij te houden, oké.

Maar met een zweep vind ik overdreven. Waarom dan niet slaan op borst, ofzo....


Dat je consuquent moet zijn Oké (heb ook 2jr hengst gereden), maar met een zweep op het hoofd slaan heb ik nooit gedaan. Wel op borst als ie brulde (terwijl ik ernaast liep).

Hinniken mocht ie niet, en als ze dat als niet mogen is het al ver over.

Niet natuurlijk bij elk paard...

Ik zette hem gewoon op de poetsplaats of ging ergens staan waar ie merries zag, brulde hij dan een tik met zweep op zn borst.

Na paar weken brulde hij zelfs niet.....Ze leren heb echt wel, maar echt op het hoofd slaan is echt niet nodig!!
Laatst bijgewerkt door Let_be op 15-03-04 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:08

Ik vind het WEL overdreven .. zie dat bit .. Scheve mond je kunt het altijd eerst met beleid doen, kijk, mocht het daarna nog niet gaan, oke .. maar dan nog steeds niet met die zweep !

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:18

In dit soort omstandigheden moet je om jezelf denken.
Als je er niks aan doet dan sleep je erachteraan...
echt waar....je moet niet met je laten sollen en al helemaal niet door een hengst...anders loopt ie letterlijk over je heen.
En het lijkt me niet dat dit zonder reden was. (Anders was ik het met je eens hoor)

enneh...dat paard gooit zijn kop onhoog door de tik, vandaar dat bit...
als ze hem niet tegen hadden gehouden ging ie waarschijnlijk met de beentjes de lucht in.

(maareh...een hengst is geen monster ofzo Haha!)

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:19

Yellowfish schreef:
Ik vind het WEL overdreven .. zie dat bit .. Scheve mond je kunt het altijd eerst met beleid doen, kijk, mocht het daarna nog niet gaan, oke .. maar dan nog steeds niet met die zweep !


Was jij erbij?? Denk anders niet dat je kunt beoordelen hoe ze met die hengst omgaan.. Verder weet je waarschijnlijk ook niks van het karakter van die hengst..
Het Pennygehalte stijgt nog steeds.. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:23

Ik vind dat sommige reacties hier een beetje overdreven zijn. Knipoog Kom op zeg, zo'n beest is één brok spieren. Niet echt prettig als ie met je aan de haal gaat voor de eerste de beste merrie.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:24

Yellowfish schreef:
Ik vind het WEL overdreven .. zie dat bit .. Scheve mond je kunt het altijd eerst met beleid doen, kijk, mocht het daarna nog niet gaan, oke .. maar dan nog steeds niet met die zweep !


op de keuring heb je geen tijd om het eerst met beleid te proberen.. Scheve mond
beetje sneu...hou je zo weinig punten over Scheve mond

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:24

Mystica schreef:
Ik vind voornamelijk de laatste pagina slap gezever.
Zowel van anderen als van mezelf.
..... Vandaar het slotje.


Slap gezever ? Knipoog
Tsja, als je zo'n topic opent met bijbehorende foto, dan kun je erop rekenen dat er tegengas wordt gegeven.
En zolang iedereen elkaar met respect behandelt (wat hier in mijn ogen gebeurt) is er niets aan de hand.
Je hebt de voorzet gegeven voor een interessante discussie, en je krijgt nu waarom je hebt gevraagd Knipoog
Persoonlijk vind ik het wel interessant om de meningen te horen van mensen die vaker met hengsten werken en/of er het nodige van af weten, en door de discussie open te laten kunnen we allemaal wat wijzer worden

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:34

Thanks Oscar, wel een wijs besluit.. Zolang we niet beginnen te schelden of iets, is er imo niks aan de hand..

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:38

*amen*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:45

OK dan!

Dankjewel Oscar...het is nooit leuk als een topicstarter een topic op slot laat zetten omdat de discussie een kant uitgaat die hij/zij niet had voorzien (of waar hij/zij niet blij mee is)

*edit* tikfout verwijdert
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-03-04 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:01

Cassidy schreef:
Mijn merrie heeft ook wel eens een touw over haar neus gehad...superhengstig en zo gek als een deur.
Voordat ik op mijn buik erachteraan ga, en mijn paard absoluut niet wil luisteren, ga ik over tot hardere maatregelen.


Die van mij heeft standaard een touwtje over haar neus als ik er mee ga wandelen. Niet dat ze niet braaf is hoor. Maar soms zet ze wel eens iets te hard aan en dan kan ik haar niet meer houden. Het is puur voor mijn veiligheid, voor andere weggebruikers én voor mijn paard.
Dat is hetzelfde op die hengstenkeuringen. Het is veiliger voor voorbrenger, publiek en paarden.
En tuurlijk doet het zeer. Maar hij kan ook gewoon luisteren, dan is het voorbij.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:20

jantina schreef:
Mensen... wat denk je dan? Hoe zul je een opgewonden standje anders in bedwang houden? Als je een brok hormonen in de hand hebt, wat niet wil luisteren, dan gebeurt dit hoor. Zo heel erg schokkend vind ik het niet.


Hmmmmm, dan mag je een hengst toch echt wel beter gaan africhten voordat je ermee op een wedstrijd of keuring komt. Ik ken veel dekhengsten bij het Groninger stamboek, het KWPN en het Welshenstamboek die 'werk' en 'privé' aardig goed kunnen scheiden. Die zijn tenminste goed opgevoed!

Dat kun je een paard echt wel aanleren, hoor. Een denkhengst is meer dan een bonk hormonen. Hoe moeten anders toppertjes als wijlen Coctail, Junior, Rousseau en al die andere hengsten hun proefjes lopen? Ok, ze zijn pittig, maar de tengerste amazones kunnen er prima mee uit de voeten! Dat heet dus discipline. Dat leer je een paard aan, ongeacht wat voor geslacht het heeft. En je gaat niet op een keuring nog eens met een zweep een neus bewerken (als dat hier aan de hand is, want het is een momentopname), dan ben je gewoon te laat. Als laatste noodingreep à la, maar dat getuigt toch niet van een gedegen voorbereiding!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:26

ja,maar dan zitten ze erop!
bij ons op stal,weten de hengsten ook wanneer ze aan het werk zijn(onder zadel,etc)of wanneer ze mogen (op de bok danwel) maar op en keuring of show aan de hand is toch wat anders hoor,dan loopt coktail of wleke hengst dan ook,echt niet als een schoothondje naast je mee!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:32

Mystica schreef:
Afbeelding
Op de hengstenkeuring zag ik dit... Huilen
Dit vcind ik echt niet kunnen, om zo met een paard om te gaan. Ik moest er dan ook even een foto van maken... Wie de ongelukkige was weet ik niet meer... :evil


vind het niet meer dan normaal, Hengsten en zeker dekhengsten zijn geen kinderponys en die moet je ook niet zo behandelen. Met elk paard dat ik ga lopen neem ik een zweep mee...... bij de merries ben ik wat makkelijker maar bij de hengsten krijgen zn hem gelijk tegen de borst en als ze niet luisteren tegen de kop......... zal een mooi verhaal zijn zeg als ie zich losrukt