Van (verzopen) hamster naar toch een jonge IJslander!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Van (verzopen) hamster naar toch een jonge IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 16:07

In de zoektocht naar een jonge IJslander als maatje voor mijn 2,5-jarige wees een vriendin mij op een advertentie van een goedkoop IJslander hengstje uit Duitsland, 1,5 jaar oud. Het was een nogal karige advertentie met een aantal slechte foto's en een opmerking dat hij klein zou blijven. Maar het koppie en de uitstraling had iets... En tja, klein blijven was hier geen probleem, ik wilde vooral een vriendje erbij.

Dus tegen mijn verstand in ben ik gaan kijken. En tja, eenmaal in die kraaloogjes kijken en alle verstand is het raam uit :') . Hij bleek niet alleen klein, maar vooral ook enorm ondervoed en gezien de bolle buik naar verwachting vol wormen.

Inmiddels bijna negen weken geleden is hij voor me uit Duitsland opgehaald (door T' Heideveld paardentransport, zulke fijne mensen). Onderweg kreeg ik al een fotootje dat hij er goed bij stond.
(En jep, zo ver steekt zijn heup echt uit. En als je goed kijkt zie je ook zijn uitstekende ruggengraat).
Afbeelding

Bij aankomst werd hij gelijk "geadopteerd" door mijn 2,5 jarige, Flyt. Er zit net iets meer dan een jaar tussen de twee. Het was ontzettend mooi om te zien hoe zorgzaam Flyt naar hem was en hoeveel rekening hij hield met zijn toestand.
Afbeelding

Hij toont op foto's in betere conditie dan hij daadwerkelijk was. De ruggengraat stak ongeveer 2 centimeter uit en er zat ook gewoon geen spier meer op. Hij stond ook helemaal "onderuitgezakt"/hangend in zijn botjes. Bodyscore conditie was ongeveer 1,5 op 9. Er zat echter een typische mega dikke en lange vacht op. Als extra bonus bleek hij ook onder de luizen te zitten. Die hadden we gelukkig snel onder controle. Bij aankomst is er ook gelijk een wormenkuur in gegaan, en dat was ook overduidelijk hard nodig, er kwam me toch een bult wormen uit.... Foto van zijn dichte vacht.
https://boktimg.nl/img/m/D70UnC.jpg

En nu vraag je je misschien af waar de topictitel vandaan komt. Nou, simpel. Het was net een Hamster :D Kiek dat harige snoetje met de kraaloogjes nou.. Zijn bijnaam was de eerste weken dus "De Hamster" :D
Afbeelding

En in die eerste periode hebben we nog goed wat regen gehad ook.
Toen werd het dus een "verzopen hamster" :') :')
Afbeelding

Ze hebben in die periode zelfs nog een nachtje op stal gestaan om hem wat extra te beschermen. Gelukkig is mijn noodbox 3,5 * 3,5 dus dat kon best even voor een keertje met twee jonge IJslanders. Je kan hier ook nog wel zien hoe enorm "hoekig" alles is.
Afbeelding

Naast vrije toegang tot onbeperkt goede kwaliteit hooi kreeg hij de nodige extra's voor de hoognodige eiwitten, vetten natuurlijk vitamines en mineralen. En dus hooi. Heel veel hooi. Gelukkig heeft hij vanaf het begin heel goed gegeten. De eerste twee dagen was het bijvoer erg onwennig, maar hooi at hij vanaf het begin heel prima.
Afbeelding

Naast twee keer per dag een flinke extra bak vol eten, introduceerde ik daarnaast een voerzak zodat ik hem gedurende de dag verspreid ook wat extra lijnzaad en lucerne kon geven. De eerste keer was maar maf, maar met voer zijn dit soort dingen doorgaans snel aangeleerd! Dit was ongeveer 10 dagen na aankomst en begon hij echt duidelijk al sterker te worden. Hij "staat" weer!
Afbeelding

Van bijtrekken en alles verwerken wordt je echter ook heel moe. En met zo'n voerzak kan je ook echt heel prima liggend eten!
Afbeelding

Na iets meer dan twee weken begon hij langzaam iets minder extreem "hoekig" te worden. Nog een heel weg te gaan, maar zolang we maar de goede kant op gaan!
Afbeelding

Flyt is het meest nuchtere paardje wat ik ooit gehad heb. Maar hij heeft wel een ontzettend goede "mare stare" :+ . Ondertussen is hij super braaf, doet precies wat je van hem wil. Maar die blik.... En die moest natuurlijk ook aan "de Hamster" geleerd worden! Dus toen stonden er twee het voer me uit de handen te kijken :')
Afbeelding

Drie weken bij mij. Nog steeds té schattig. En inmiddels steeds meer zichzelf. Er zit echt een heerlijk karakter in. het is een klein vuurvretertje (wat hem waarschijnlijk gered heeft) met een duidelijke mening. Maar laat zich goed begeleiden. En altijd in voor een knuffel. Langzaam raakt hij zijn bijnaam steeds meer kwijt en noem ik hem steeds meer bij zijn echte naam: Bjarni.
Afbeelding

Twee dagen na bovenstaande foto. Buiten dat hij flink aan het bijtrekken is en mooi uithaart, is hij ook in de groei! In verhouding heeft hij echt enorme stelten. Of hij na die enorme achterstand zijn normale eindmaat nog gaat halen weet ik niet. Maar ik vermoed dat het anders niet eens zo'n hele kleine zou zijn geweest. Hij heeft wel een nieuwe bijnaam, "Langpootmug" :D
Afbeelding

Het voordeel van hoge zandgrond is dat hij ook al vlot even dagelijks op de wei kon.
https://boktimg.nl/img/m/d37yIW.jpg

En waar ik echt ontzettend blij van wordt is dat Bjarni en Flyt enorme vriendjes zijn. Er wordt lekker veel gespeeld en gestoeid samen. Maar ook veel onderling gekriebeld en ze liggen regelmatig lekker samen te slapen, eten samen.
Afbeelding

Ongeveer zes weken na aankomst. Het verschil in formaat is al een heel stuk kleiner.
Afbeelding

En hoewel hier nog iets te schraal, toont het allemaal een heel stuk normaler. De ruggengraat steekt niet meer uit. Ribben zijn nog wat te goed voelbaar, maar je kan er in elk geval geen triangel meer op spelen
https://boktimg.nl/img/m/FYMnkM.jpg

Zijn eerste eigen touwhalstertje! En zijn voorpluk is inmiddels over zijn kolletje aan het groeien. Hij is smokey black trouwens, dus ik ben benieuwd hoe hij qua kleur toont van het zomer en over de jaren heen. Hij heeft nu een hele duidelijke "gloed", maar dat kan natuurlijk nog goed veranderen.
Afbeelding

En ter afsluiting een foto van een paar dagen geleden op de wei. Lekker plukkig van het fikse uitharen, heel tikje schraal maar voor een 1,5 jarige in de groei best heel ok. Er zit nog wat aangekoekt vuil bovenaan zijn achterbeen wat er echt met verharen moet uitkomen, maar gelukkig al een heel deel van het vervilte wat daar zat weg kunnen halen. En wat ben ik blij dat ik dat gekke ding heb gekocht <3 .

http://boktimg.nl/img/m/YbaI19.jpg
Laatst bijgewerkt door Sica op 03-04-24 17:25, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Teveel aan afbeeldingen in link gezet (max 15)

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Van (verzopen) hamster naar toch een jonge IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 16:11

Wat heeft hij geluk gehad dat hij bij jullie is gekomen. Het wordt vast een mooie. Hij heeft nog genoeg tijd om door te groeien.

L_iek
Berichten: 9711
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Van (verzopen) hamster naar toch een jonge IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 16:12

Die is al een stuk opgeknapt! Goed werk en fijn dat ze samen zo goed kunnen.

Berdien

Berichten: 64523
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Van (verzopen) hamster naar toch een jonge IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 16:16

Ik snap helemaal dat je hem niet kon laten staan. Wat is hij opgeknapt! Hij heeft een verschrikkelijk lief snuitje, houd je ons op de hoogte van zijn verdere ontwikkeling?

Fika
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 16:19

Wat een onwijs schattig koppie heeft hij!

MenteamJoey

Berichten: 105
Geregistreerd: 25-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 16:20

Wat heeft hij geluk met zo´n plekje als bij jullie! Wat ziet hij er opgeknapt uit!

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Van (verzopen) hamster naar toch een jonge IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 16:22

Wat een leuk ding en fijn dat hij bij jullie zo goed terecht is gekomen.

Marigold

Berichten: 12587
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 16:30

O wauw, wat is hij in relatief korte tijd al mooi bijgekomen!
Gelukkig verder wel gezond zo te zien, maar wat was dan de oorzaak van zijn achterstand? Verwaarlozing?
Of jong bij de merrie weggehaald, zoiets?

Ik ben benieuwd hoe hij zich ontwikkeld. Zijn achterhand lijkt nog zwak en zijn borst lijkt heel smal (breder is meer ruimte voor de longen dus ook meer conditie).
Een vriendin van mij had ook een al oudere IJslander, die was ook achtergebleven in de ontwikkeling. Zwakke achterhand, opvallend lage staartinplant, stijfjes in de bewegingen. Zwakste van de groep maar wel heel erg lief.
Was telkens ook extra voer nodig in een voerschema waarin de andere ijs en de shets eerder neigden te dik te worden bleef deze mager.
Wel normale stokmaat, althans, niet klein. Maar is nooit op gereden want hij toonde alsof ie dan zou kunnen omvallen zegmaar :+ (Fignir was zijn naam, leeft ondertussen al niet meer is wel ruim 20+ geworden).

Maar je was er vroeg bij, de veranderingen die nu al zichtbaar zijn geven wel hoop voor de toekomst en het is heel mooi dat hij zo’n goed kameraadje is voor je andere paard!
Super leuk om te zien en hopelijk blijf je updates plaatsen!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18130
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 16:43

Hij ziet er inmiddels al een stuk beter uit. Wat leuk dat de mannen het zo goed met elkaar kunnen vinden, zo fijn als ze echt een maatje hebben.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 16:43

Wat een geweldig lieve oogjes heeft Bjarni zeg. Ik snap helemaal dat je voor hem bent gevallen, of door hem bent ingepakt.
En wat geweldig van jou dat jij hem deze kans geeft. En dat hij een maatje van je andere knappert mag zijn.

Lys_PPA

Berichten: 1343
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 16:46

Wat issie al goed opgeknapt, op naar een mooie toekomst samen!

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 16:49

Ik begrijp volledig dat je voor dat koppie bent gevallen. En wat een mazzel voor deze hamster dat hij bij jou terecht is gekomen *\o/* . Hij trekt al mooi bij, dat komt helemaal goed.

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 17:25

Zo, die is al een heel eind opgeknapt. Ik snap wel dat je dat lieve koppie niet kon laten staan <3

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 19:54

op de eerste foto’s is het bijna net een shetlander met al dat haar.
wat mager zeg, wat sneu dat ze hem zo behandeld hebben.
bij jou heeft hij een super mooi plekje!

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Van (verzopen) hamster naar toch een jonge IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:23

Oh, hoe schattig !
Wat een geluk dat hij het nu goed heeft ! En hij ziet er echt al stukken beter uit ! Mooi stel, die twee <3

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Van (verzopen) hamster naar toch een jonge IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:36

Wat een leuke Ijslandse langhamspoottermug! :+ Die gaat samen met zijn vriendje nog wel wat boevendingen doen gok ik zo :))

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 20:44

Wat leuk al die reacties al zeg!!

senna21 schreef:
Wat heeft hij geluk gehad dat hij bij jullie is gekomen. Het wordt vast een mooie. Hij heeft nog genoeg tijd om door te groeien.


Dankje! Voor mij is in elk geval prachtig, al is het alleen al door het heerlijke karakter <3


L_iek schreef:
Die is al een stuk opgeknapt! Goed werk en fijn dat ze samen zo goed kunnen.


Bedankt! En die twee samen is echt goud waard ja <3 Dat hoop je wel altijd, maar in de praktijk is het natuurlijk altijd afwachten hoe het loopt en wat ze echt van elkaar vinden. Had echter niet beter gekund!


Berdien schreef:
Ik snap helemaal dat je hem niet kon laten staan. Wat is hij opgeknapt! Hij heeft een verschrikkelijk lief snuitje, houd je ons op de hoogte van zijn verdere ontwikkeling?

Dankje! En ja dat snoetje is echt alles <3 Ongelofelijk schattig en dan die mooie grote teddybeer ogen erbij... Ik zal in elk geval proberen mijn volgtopic weer wat beter bij te houden :o . Maar allicht is het ook leuk om in dit topic specifiek zijn vooruitgang te delen!

Fika schreef:
Wat een onwijs schattig koppie heeft hij!

Ja, daar kon ik echt geen nee tegen zeggen :D


MenteamJoey schreef:
Wat heeft hij geluk met zo´n plekje als bij jullie! Wat ziet hij er opgeknapt uit!

Dankje!


Mando schreef:
Wat een leuk ding en fijn dat hij bij jullie zo goed terecht is gekomen.

Dankjewel!


Marigold schreef:
O wauw, wat is hij in relatief korte tijd al mooi bijgekomen!
Gelukkig verder wel gezond zo te zien, maar wat was dan de oorzaak van zijn achterstand? Verwaarlozing?
Of jong bij de merrie weggehaald, zoiets?

Ik ben benieuwd hoe hij zich ontwikkeld. Zijn achterhand lijkt nog zwak en zijn borst lijkt heel smal (breder is meer ruimte voor de longen dus ook meer conditie).
Een vriendin van mij had ook een al oudere IJslander, die was ook achtergebleven in de ontwikkeling. Zwakke achterhand, opvallend lage staartinplant, stijfjes in de bewegingen. Zwakste van de groep maar wel heel erg lief.
Was telkens ook extra voer nodig in een voerschema waarin de andere ijs en de shets eerder neigden te dik te worden bleef deze mager.
Wel normale stokmaat, althans, niet klein. Maar is nooit op gereden want hij toonde alsof ie dan zou kunnen omvallen zegmaar :+ (Fignir was zijn naam, leeft ondertussen al niet meer is wel ruim 20+ geworden).

Maar je was er vroeg bij, de veranderingen die nu al zichtbaar zijn geven wel hoop voor de toekomst en het is heel mooi dat hij zo’n goed kameraadje is voor je andere paard!
Super leuk om te zien en hopelijk blijf je updates plaatsen!


Dankje! Hij lijkt inderdaad verder in de basis gelukkig wel gezond te zijn. Hoeven hebben ook nog wat aandacht nodig, maar ook die trekken al behoorlijk goed bij. En ondanks de heftige wormbesmetting (waar we nog niet volledig vanaf zijn) ziet zijn mest er bijvoorbeeld ook heel goed uit. Hij komt bij iemand vandaan wie het volledig boven het hoofd was gegroeid. De meeste paarden stonden te koop ook, maar hij was veruit de kleinste en magerste. De merrie waar hij uitkomt stond er ook nog en die zag er wel prima uit (hun hebben de merrie drachtig geïmporteerd uit IJsland).

Die achterhand was enorm verzwakt, ook hele stijle croupe. Maar ik moet zeggen dat die tot dusver al beter bijtrekt dan ik had verwacht. Hij traint hem ook prima met al het gestoei met Flyt :D Ik verwacht eigenlijk dat hij zich straks heel prima op het 'normale beleid' hier gaat redden gezien de huidige vooruitgang. En het scheelt dat hij sowieso geen rijpaard hoeft te worden. En zo aan huis is het ook makkelijker mocht hij wel blijvend meer nodig blijven hebben.

balance schreef:
Hij ziet er inmiddels al een stuk beter uit. Wat leuk dat de mannen het zo goed met elkaar kunnen vinden, zo fijn als ze echt een maatje hebben.

Ja dat is echt goud waard!


EngeltjeS schreef:
Wat een geweldig lieve oogjes heeft Bjarni zeg. Ik snap helemaal dat je voor hem bent gevallen, of door hem bent ingepakt.
En wat geweldig van jou dat jij hem deze kans geeft. En dat hij een maatje van je andere knappert mag zijn.


Ja met die ogen (en schattige koppie) kon ik hem onmogelijk laten staan :o En dankjewel! Ik ben ontzettend blij met zijn aanwezigheid hier!


Lys_PPA schreef:
Wat issie al goed opgeknapt, op naar een mooie toekomst samen!

Dankje!


miereneter schreef:
Ik begrijp volledig dat je voor dat koppie bent gevallen. En wat een mazzel voor deze hamster dat hij bij jou terecht is gekomen *\o/* . Hij trekt al mooi bij, dat komt helemaal goed.

Dankje! Daar gaan we zeker voor :D Maar gezien de vooruitgang in deze weken heb ik daar alle vertrouwen in inmiddels.


Dieuwke_ schreef:
Zo, die is al een heel eind opgeknapt. Ik snap wel dat je dat lieve koppie niet kon laten staan <3

Ja hè <3


ellepel schreef:
op de eerste foto’s is het bijna net een shetlander met al dat haar.
wat mager zeg, wat sneu dat ze hem zo behandeld hebben.
bij jou heeft hij een super mooi plekje!


Ohja, die bijnaam mist nog in het topic :D We hebben hier ook meermaals gezet dat het net een Shetlander met extra lange benen was :') . Maar inmiddels is hij daar wel aardig uitgegroeid :D En het is inderdaad echt sneu en zonde dat het zo ver is gekomen eerst.

Marilu schreef:
Oh, hoe schattig !
Wat een geluk dat hij het nu goed heeft ! En hij ziet er echt al stukken beter uit ! Mooi stel, die twee <3

Ja die twee zijn echt zo fantastisch samen! Kan niet wachten hoe ze samen verder gaan ontwikkelen en hoe hij er straks van het zomer uit ziet!


Hilli schreef:
Wat een leuke Ijslandse langhamspoottermug! :+ Die gaat samen met zijn vriendje nog wel wat boevendingen doen gok ik zo :))



Hahaha prachtige samentrekking :D :D
Zie trouwens dat er nog 1 bijnaam mist in het topic die hij ook nog ene tijdje heeft gehad: LuisePluis :') :D

Ik denk zeker dat je gelijk hebt en dat ik vast nog wel wat rollen behangpapier nodig ga hebben voor dit stel samen hahaha :D :D Ze zijn echt boevig, laat staan samen :D

Ethelate

Berichten: 21121
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 21:33

Ja daar is de knappe HammieBjarni met zijn eigen topic <3
En zo is het een mooi overzicht van de bizarre groei die hij al in 9 weken heeft gemaakt!

Cioppino
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-04-24

Re: Van (verzopen) hamster naar toch een jonge IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 21:39

hij is al flink opgeknapt! En zo fijn dat ie meteen een vriendje heeft om zich aan op te trekken

Narcissa
Berichten: 3048
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Van (verzopen) hamster naar toch een jonge IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 23:15

Ach gut, wat een dropje <3

Hij is nog erg jong. Ik denk dat met goed voer en veel beweging (spelen met Flyt) hij nog wel aardig gaat bijtrekken, misschien wel meer dan je verwacht ;)

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 08:38

Ethelate schreef:
Ja daar is de knappe HammieBjarni met zijn eigen topic <3
En zo is het een mooi overzicht van de bizarre groei die hij al in 9 weken heeft gemaakt!


Ja het is wel leuk om het even weer zo in 1 overzicht te zien. Weet natuurlijk hoe ver hij al gekomen is, maar het zo even weer bij elkaar zien maakt het nog veel meer duidelijk!


Cioppino schreef:
hij is al flink opgeknapt! En zo fijn dat ie meteen een vriendje heeft om zich aan op te trekken

Ja echt enorm fijn! En het spelen is voor beide goed!


Narcissa schreef:
Ach gut, wat een dropje <3

Hij is nog erg jong. Ik denk dat met goed voer en veel beweging (spelen met Flyt) hij nog wel aardig gaat bijtrekken, misschien wel meer dan je verwacht ;)


Zou goed kunnen! Ik ben eerlijk gezegd sowieso al positief verrast hoe goed hij nu al opgeknapt is. Zeker de eerste week heb ik er ook nog wel serieus rekening mee gehouden dat het helemaal niet goed zou komen. Maar hij doet het boven verwachting goed en heeft steeds minder extra zorg nodig.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Van (verzopen) hamster naar toch een jonge IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 08:53

Ai, die was mager zeg! :(:) Ik snap helemaal dat je hem hebt meegenomen, fijn om te zien dat hij zo snel bijtrekt! Mijn IJslandse merrie heeft als jaarling ook even heel schraal gestaan en daar een obsessie aan voer aan overgehouden. Nu is het een Obelix met een voer-obsessie :') maar helaas wel een beetje klein gebleven.

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Van (verzopen) hamster naar toch een jonge IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 09:05

Wat een schatje en wat is het al een groot verschil in slechts 9 weken.
Fijn voor hem dat jij een maatje nodig had zeg, hij heeft veel geluk met zijn huidige huisje.

Mirjam79

Berichten: 1718
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Van (verzopen) hamster naar toch een jonge IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 09:51

Wat een super leuk topic! Toch wel heel fijn dat je hem hebt kunnen ophalen. Wát een verschil zie je nu al.
Op naar een hele mooie toekomst!

Esplen
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 09:53

Wat een droppie! Wat heeft hij het getroffen bij jullie. Ik begrijp helemaal waarom je op hem gevallen bent.