Johnny

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6920
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 19:11

Karintich schreef:
Tja en dan is dit topic ten einde. TS is trots op haar nieuwe paard na een verdrietige tijd met haar andere jonge paard.
Goede Paints zijn moeilijk te vinden en ook nog eens duur. Ik wens je in ieder geval meer geluk met dit paard.

Ook ik rij niet met 2 in eerder 3 a 4 jaar. Maar dat heeft ze zelf ook niet gedaan.


Je stimuleert het wel door paarden te kopen die met deze leeftijd ingereden worden. Net als honden in de broodfok, die bestaan alleen maar omdat er kopers zijn.

Dit moeten we gewoon niet normaal vinden ongeacht of het een leuk paard is en hoe ts haar vorige paard is verloren

Sheeltje2

Berichten: 1769
Geregistreerd: 15-09-13
Woonplaats: Abbekerk

Re: Johnny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 20:08

Ik ben er stil van en dit zal mijn laatste bericht zijn …

Jammer dat er zoveel haat en nare mensen zijn op het forum heb er de woorden niet voor iedereen zeikt elkaar af of heeft het wiel zelf uitgevonden ….het raakt me ik wens iedereen heel fijne avond toe ik vraag bokt om dit topic te sluiten

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:15

Amber_anne schreef:
Karintich schreef:
Tja en dan is dit topic ten einde. TS is trots op haar nieuwe paard na een verdrietige tijd met haar andere jonge paard.
Goede Paints zijn moeilijk te vinden en ook nog eens duur. Ik wens je in ieder geval meer geluk met dit paard.

Ook ik rij niet met 2 in eerder 3 a 4 jaar. Maar dat heeft ze zelf ook niet gedaan.


Je stimuleert het wel door paarden te kopen die met deze leeftijd ingereden worden. Net als honden in de broodfok, die bestaan alleen maar omdat er kopers zijn.

Dit moeten we gewoon niet normaal vinden ongeacht of het een leuk paard is en hoe ts haar vorige paard is verloren

En als je een groene 4 jarige hebt raak je hem aan de straatstenen niet kwijt en vragen mensen zich af waarom dit paard niet harder aan het werk staat.
Zoveel mensen zoveel wensen. Ts heeft hier niks aan

Ts ik wens je enorm veel plezier met deze knapperd. Het is een leuk paard. Het is je gegunt :*

Karintich

Berichten: 4
Geregistreerd: 07-03-24
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:16

Precies dit..vind het zo jammer het was mijn eerste bericht wat ik ooit op bokt zetten. Gewoon omdat ik de deugneuzen zo zat ben


Ik weet niet meer precies hoe hij gaat. Maar zoiets als,

Laat de eerste zonder fouten opstaan.

_Rebecca
Berichten: 464
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:21

Karintich schreef:
Precies dit..vind het zo jammer het was mijn eerste bericht wat ik ooit op bokt zetten. Gewoon omdat ik de deugneuzen zo zat ben


Ik weet niet meer precies hoe hij gaat. Maar zoiets als,

Laat de eerste zonder fouten opstaan.


"Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen" ~ Johannes 8:7
:o

Karintich

Berichten: 4
Geregistreerd: 07-03-24
Woonplaats: Mussel

Re: Johnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:23

Jaaaa die *\%/*

Earth

Berichten: 7920
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Johnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:24

Tja ts, je kunt nu wel teleurgesteld zijn, maar wat had je dan verwacht? Dan men zou staan te juichen dat je op een 2-jarige zit? Dat is gewoon wat naïef. Ik hoop dat je het aan het denken zet, dat het gewoon niet oké is.

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:10

Earth schreef:
Tja ts, je kunt nu wel teleurgesteld zijn, maar wat had je dan verwacht? Dan men zou staan te juichen dat je op een 2-jarige zit? Dat is gewoon wat naïef. Ik hoop dat je het aan het denken zet, dat het gewoon niet oké is.

Je kan ook gewoon niks zeggen he, is ook een optie
Ts heeft dit dier beleerd gekocht. Dus dan zou je die stal even moeten mailen hoe gek ze wel niet in hun hoofd zijn. Niet TS..

Earth

Berichten: 7920
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Johnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:20

Ja maar TS kiest er ook voor om er zelf op te gaan zitten. Dus die vlieger gaat wat mij betreft niet op. Je kunt er voor kiezen om enkel voor paarden te kijken die ouder zijn, of het dier kopen en dan weg zetten tot hij een fatsoenlijke leeftijd heeft bereikt. Zo ingewikkeld lijkt het mij allemaal niet.

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:26

Earth schreef:
Ja maar TS kiest er ook voor om er zelf op te gaan zitten. Dus die vlieger gaat wat mij betreft niet op. Je kunt er voor kiezen om enkel voor paarden te kijken die ouder zijn, of het dier kopen en dan weg zetten tot hij een fatsoenlijke leeftijd heeft bereikt. Zo ingewikkeld lijkt het mij allemaal niet.

Beestje was 2 jaar en 11 maanden toen ze hem kocht, je bent niet serieus toch?

Earth

Berichten: 7920
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Johnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:29

Jawel, dan kun je hem toch evengoed even weg zetten?

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:31

Earth schreef:
Jawel, dan kun je hem toch evengoed even weg zetten?

Voor 4 weken? Jawel. Maar of dat lichaam daar iets mee doet betwijfel ik enorm in die 4 weekjes

Ik praat het verder niet goed. Maar om TS erop af te straffen vind ik niet fair.

Earth

Berichten: 7920
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Johnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:36

Ik straf haar niet af, tenminste dat is niet mijn intentie. Maar ik wil wel eerlijk zijn over dat ik dit niet vind kunnen. En het lijkt me ook niet dat we dit als voorbeeld willen zien toch? Jij weet dat het toendertijd met jouw paard ook niet altijd positief over werd gesproken. En dat je dat anders had willen doen. Wat zou jij dan ts aanraden om anders te doen?

Ik zou 'm overigens een stuk langer weg zetten, een paar maanden ofzo. Of alleen grondwerk doen bijv. Beetje het lichaam de tijd geven om te groeien.

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:46

Earth schreef:
Ik straf haar niet af, tenminste dat is niet mijn intentie. Maar ik wil wel eerlijk zijn over dat ik dit niet vind kunnen. En het lijkt me ook niet dat we dit als voorbeeld willen zien toch? Jij weet dat het toendertijd met jouw paard ook niet altijd positief over werd gesproken. En dat je dat anders had willen doen. Wat zou jij dan ts aanraden om anders te doen?

Ik zou 'm overigens een stuk langer weg zetten, een paar maanden ofzo. Of alleen grondwerk doen bijv. Beetje het lichaam de tijd geven om te groeien.

Ja zeker. Maar kan mij herinneren dat je dat op de vorige pagina al hebt gezegt, toch?

En ja ik heb er van geleerd. Mijn barock pinto wordt later beleerd onder het zadel omdat ze zo groot is. Wel voor de wagen, dat is wel minder belastend. Maar mijn paard werd ook stuk genoemd als ze 10 zou zijn. Kan je vertellen dat ze volgend jaar volledig op röntgen komt om te zien of ze gelijk hadden of niet. Wil ik het ook meemaken :P Ik zou hem ook langer weg zetten, zeker een nieuw paard. Maar ik weet ook dat iedereen anders is, iedereen heeft een andere aanpak. En bijvoorbeeld in Amerika is dit normaal met quarters en lopen zelfs al wedstrijden als net 2 jarige. Das ook niet goed te praten, maar ja. Het gebeurd...

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:49

Kabayo schreef:
Earth schreef:
Jawel, dan kun je hem toch evengoed even weg zetten?

Voor 4 weken? Jawel. Maar of dat lichaam daar iets mee doet betwijfel ik enorm in die 4 weekjes

Ik praat het verder niet goed. Maar om TS erop af te straffen vind ik niet fair.



Vier weken? een half jaar kan toch ook? De meeste paarden worden zadelmak gemaakt, de zomer weggezet in de wei zodat ze het fysiek en mentaal goed kunnen verwerken en daarna weer opgepakt. Wat ze voor die tijd geleerd hebben vergeten ze echt niet.

@TS, ik heb altijd moeite met mensen die kritische opmerkingen gelijk als haat bestempelen, want dat is het niet. Het is een kritische vraag/opmerking.

De meesten zijn oprecht blij voor jou en wensen je heel veel goeds. Maar hebben wel een kritische opmerking over het al zo jong onder het zadel zijn van je paard. Ze willen je bewust maken hiervan.

Dit soort opmerkingen zijn nooit leuk om te horen, maar je kan er ook iets positiefs mee doen, ik zou zeggen ga op onderzoek uit, ga na waarom ze dit deze opmerkingen maken en doe er dan mee wat je wil doen. Of vraag bij degenen die de opmerking na waarom ze vinden dat het te jong is. Ze zeggen het immers niet voor niets.
Vind je het allemaal onzin en gezeur op niets af, klaar en verder, maar je kan ook van mening veranderen en besluiten Johnny nog een aantal maanden rust te geven en daarna weer op te pakken.

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:53

ingvdh schreef:
Kabayo schreef:
Voor 4 weken? Jawel. Maar of dat lichaam daar iets mee doet betwijfel ik enorm in die 4 weekjes

Ik praat het verder niet goed. Maar om TS erop af te straffen vind ik niet fair.



Vier weken? een half jaar kan toch ook? De meeste paarden worden zadelmak gemaakt, de zomer weggezet in de wei zodat ze het fysiek en mentaal goed kunnen verwerken en daarna weer opgepakt. Wat ze voor die tijd geleerd hebben vergeten ze echt niet.

Ja joh, om mij wel ;) Heb het over de leeftijd. Het is een feit dat ie 4 weken later 3 was. Dan was iedereen happy geweest ;) Tuurlijk kan je 'm langer weg zetten, daar heb ik het nota bene totaal niet over

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Re: Johnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 17:27

Ik had expres niet meer gereageerd omdat door mijn reactie al deze reacties gekomen zijn. Maar ik wil toch wat uitleg geven, want iedereen maakt er nu een heel groot ding van terwijl jullie eigenlijk niet weten hoe die “gereden” is. Misschien wat het handig om dat eerst te vragen ipv aannames te doen? Want echt rijden was het niet. Het was in de roundpen rond stappen, leren sturen en ho, rondje draven en ho. Heel basic en vooral heel kort. Ik heb hem ook niet vaak “gereden” en hij werd ook absoluut niet dagelijks gepakt. Hij was ook vrij vlot verkocht aan ts en was dus 2 jaar, 10 maand en 2 weken. En ja de 1 vind dit te vroeg en de ander minder. Ik zelf denk dat wat wij deden niet veel kwaad kan, hij is super gehouden en kwam niks te kort, kon heerlijk naar buiten met vriendjes en vriendinnetjes en heeft netjes de basis mee gekregen. En wat erna gebeurd is aan ts en ik weet zeker dat hij het daar net zo goed heeft. Denk dat menig paard slechter kan starten.

Earth

Berichten: 7920
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 17:37

Gerliev schreef:
Ik had expres niet meer gereageerd omdat door mijn reactie al deze reacties gekomen zijn. Maar ik wil toch wat uitleg geven, want iedereen maakt er nu een heel groot ding van terwijl jullie eigenlijk niet weten hoe die “gereden” is. Misschien wat het handig om dat eerst te vragen ipv aannames te doen? Want echt rijden was het niet. Het was in de roundpen rond stappen, leren sturen en ho, rondje draven en ho. Heel basic en vooral heel kort. Ik heb hem ook niet vaak “gereden” en hij werd ook absoluut niet dagelijks gepakt. Hij was ook vrij vlot verkocht aan ts en was dus 2 jaar, 10 maand en 2 weken. En ja de 1 vind dit te vroeg en de ander minder. Ik zelf denk dat wat wij deden niet veel kwaad kan, hij is super gehouden en kwam niks te kort, kon heerlijk naar buiten met vriendjes en vriendinnetjes en heeft netjes de basis mee gekregen. En wat erna gebeurd is aan ts en ik weet zeker dat hij het daar net zo goed heeft. Denk dat menig paard slechter kan starten.


Tja jij ziet er geen kwaad in, maar wat kan het kwaad om ze nog even en paar maanden te laten staan? Ik weet dat het in de westernsport gebruikelijk is, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom dat zo is volgens jou? Soms zie ik die kleine 2 jarige dieren bijna verdwijnen onder een groot westernzadel en dan ook nog met een groot persoon erop, dat kan niet altijd goed zijn lijkt me.

CharleyT
Berichten: 3994
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 17:53

Jolliegirl schreef:
Earth schreef:
Gewoon niet op een tweejarige gaan zitten, wat is daar zo moeilijk aan?


Tja...
Het smoezenboek kan open..


OMG, wat een negatief weer. Bokt op zijn best. Soms is het beter om helemaal niks te plaatsen want het tribunaal staat klaar om te oordelen/veroordelen.

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 17:57

Earth schreef:
Gerliev schreef:
Ik had expres niet meer gereageerd omdat door mijn reactie al deze reacties gekomen zijn. Maar ik wil toch wat uitleg geven, want iedereen maakt er nu een heel groot ding van terwijl jullie eigenlijk niet weten hoe die “gereden” is. Misschien wat het handig om dat eerst te vragen ipv aannames te doen? Want echt rijden was het niet. Het was in de roundpen rond stappen, leren sturen en ho, rondje draven en ho. Heel basic en vooral heel kort. Ik heb hem ook niet vaak “gereden” en hij werd ook absoluut niet dagelijks gepakt. Hij was ook vrij vlot verkocht aan ts en was dus 2 jaar, 10 maand en 2 weken. En ja de 1 vind dit te vroeg en de ander minder. Ik zelf denk dat wat wij deden niet veel kwaad kan, hij is super gehouden en kwam niks te kort, kon heerlijk naar buiten met vriendjes en vriendinnetjes en heeft netjes de basis mee gekregen. En wat erna gebeurd is aan ts en ik weet zeker dat hij het daar net zo goed heeft. Denk dat menig paard slechter kan starten.


Tja jij ziet er geen kwaad in, maar wat kan het kwaad om ze nog even en paar maanden te laten staan? Ik weet dat het in de westernsport gebruikelijk is, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom dat zo is volgens jou? Soms zie ik die kleine 2 jarige dieren bijna verdwijnen onder een groot westernzadel en dan ook nog met een groot persoon erop, dat kan niet altijd goed zijn lijkt me.


Het is/was niet mijn paard en niet mijn stal. En in dit geval ik ben klein en niet zwaar en hij verdween niet onder het zadel. Mijn eigen paard word met 1 week 3 jaar en ook daar leg ik al een zadel op en hang ik aan beide kanten eraan. Puur om dit “normaal” voor hem te maken. Het zijn erg korte en ontspannen sessies. En waarom ik niet een jaar wacht? Omdat ik merk hoe meer ze in de hand komen hoe een fijner paard je ervan krijgt, dit is mijn ervaring. En dit hoeft zeker niet belastend en lang te zijn. Ook focus ik mij erg op de reactie van mijn paard. En zie ik direct wanneer er spanning is en wanneer het voldoende is geweest. Ik hou het zelf altijd zo kort mogelijk en sluit het altijd positief af. Ik heb niet het idee dat hij er slechter van word, sterker nog hij zit lekker in zijn lijf en vind de aandacht ook fijn. Die van mij gaat ook aan de hand wel eens mee naar het bos, of een schriktraining en ja zo nu en dan leg ik een zadel erop en hang ik aan beide kanten. Maar echt belastend wil ik dit niet noemen. Maar daar heeft ieder uiteraard zo zijn mening over en dat accepteer ik.

Amber_anne

Berichten: 6920
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Johnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:04

Ik ben gewoon verbaasd dat dit anno 2024 nog gebeurt en mensen het verdedigen

Ik heb er gewoon geen woorden voor dat het hier op bokt een plek heeft. Je zou toch denken dat iedereen dit niet oke vindt. Er is geen enkele goede reden om het paard op deze leeftijd al in te rijden

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:19

Amber_anne schreef:
Ik ben gewoon verbaasd dat dit anno 2024 nog gebeurt en mensen het verdedigen

Ik heb er gewoon geen woorden voor dat het hier op bokt een plek heeft. Je zou toch denken dat iedereen dit niet oke vindt. Er is geen enkele goede reden om het paard op deze leeftijd al in te rijden

Het is zelfs gewoon bewezen dat het beter is voor het hele gestel om het paard geleidelijk aan te trainen vanaf jongere leeftijd ipv pas op 7 jarige leeftijd.

Wil je graag leesvoer. Hier een link
https://bartelsinstituut.nl/doseren-het ... ong-paard/

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:40

Ik zie hier een topic vol met aannames. Men gaat zwart wit af op het feit dat het paard onder de 3 jaar beleerd is en dat het “kapot wordt gereden”.

En er zijn verschillen tussen een paard met 2 jaar (let wel; 2 jaar en 11 maanden)” beleren” en vol in het werk zetten en een paard beleren en daarna rust gunnen om verder te groeien. Een paard jaren lang in de opfok in de kleuterklas zonder opvoeder en daarna “breken” “zadelmak maken” op 4 jarige leeftijd en vol de dressuur wedstrijden in tot max niveau behaald en dan wachten tot we verder kunnen? En het dan gek vinden dat je paard de ene na de andere blessure heeft?

Dit is een veel voorkomende en terugkomende discussie. En of het nu gaat om Westernsport of Engels rijden, de basis begint met respect en samenwerking naar je paard en inschatten wat je paard wel of niet aankan.

Daarnaast vind ik het respectloos deze discussie op deze plek voort te zetten gezien het verleden van de TS. Even hard gezegd.. ik noem dit k*tnijd, riekt naar jaloezie.

Jullie weten niet hoe het paard verder getraind of gehouden wordt, ga ervan uit dat dit met de beste bedoelingen gedaan wordt; ga uit van het positieve van de mens.

dioni

Berichten: 827
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Johnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:03

Eens met Kabayo en Gerliev.
Het is inderdaad bewezen dat lichte training beter is voor de ontwikkeling dan stil laten staan tot uitgegroeid.
En mijn ervaring is ook dat ze er makkelijker van worden.
Niemand hier zegt dat je een bijna 3 jarige vol aan het werk moet zetten, amerikaanse toestanden hebben we het hier niet over.

Wat mij altijd verbaasd is dat kinderen op sport worden gestuurd, want bewegen is goed, dat puppen op cursus gaan en mee naar het bos, maar paarden moeten tot ze uitgegroeid zijn wachten met iets doen.

Overigens is er ook een studie gedaan naar hd bij honden, de beste manier om hd te krijgen is niks doen tot ze een jaar zijn en dan vol laten gaan. Gepaste beweging geeft betere spieren en gewrichten in de opgroei fase.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:05

anca schreef:
Gerliev schreef:
Ja ik heb hem wel eens gereden! Vind het zo een leukerd! Is van dezelfde leeftijd als mijn ruin. Je gaat hier heel veel plezier van hebben!! :))



Dat snap ik niet. Hij moet nog 3 worden.


Ik ben er ook heel verbaasd over dat iedereen daar overheen stapt. Het gaat hier over het rijden op een twee jarige, dat moeten we toch niet normaal vinden[/quote]

Dit viel mij ook al op, zag er al een zadel op liggen. Dat moet je toch niet willen. Hoe maak je een paard kapot, door op een paard dat niet uitgegroeid is, te gaan rijden.