Natte boel, ook in Portugal

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Natte boel, ook in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 15:50

Ook hier even zware regenval gehad zodat ik allerlei vijvers en beekjes op het land kreeg, dat overigens hard aan water toe was. Nu zijn de putten weer op peil, dus ik zal niet klagen. Omdat het land niet plat is, valt er nog genoeg te grazen voor de paardjes.


Afbeelding


Gandhi, altijd een blitser, hier met wapperende manen die van veulen af aan al dik en lang waren en nu belachelijk lang beginnen te worden. Als veulen van drie maanden van zijn moeder gescheiden en uit noord Spanje naar Portugal gekomen, waar ik hem als 8 maanden oude veulen van de hongersdood heb gered. Hij is door zijn slechte start mentaal achter gebleven.

Afbeelding

Chico, een Pottok, ooit met een hoefsmid uit Frankrijk meegekomen. Via een ruil met eem zadel bij mij gekomen. Hij is extreem getraumatiseerd, maar ook heel dapper en intelligent.

Afbeelding

Pócótó (=kataklop) de enige merrie in de groep. Achtergrond een mysterie, hoewel ze brandmerken heeft.

Afbeelding

Olímpio, Franse draver, de oudste, van 1995, dus bijna 30.

Afbeelding

en als laatste Vincent van Gogh, een cruzado die als veedrijverspaard gewerkt heeft, mijn laatste rescue, van 2019 alweer. ik heb nadien geen nieuwe paarden mee aan kunnen nemen wegens aanhoudende droogte en dus watergebrek en niet in de laatste plaats gebrek aan voldoende geld voor verzorging van meer.
Vincent heeft een grote bult onder zijn linkeroog, waarschijnlijk het gevolg van een gebroken jukbeen waarbij er kalkophoping is ontstaan bij de genezing.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 10-03-24 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typo op verzoek verbeterd

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 20:12

Kijk ze nou lekker relaxed grasmaaier zijn. Zo lief dat je ze dit gunt!


En gefeliciteerd nog he vandaag :D

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Natte boel, ook in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 20:21

Dank je wel.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Natte boel, ook in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 20:27

Van harte gefeliciteerd!

Wat een fantastisch leven kun jij ze bieden. <3

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Natte boel, ook in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 20:56

Gefeliciteerd. :)F

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 21:22

Leuk om je paarden weer eens te zien :) en fijn dat je regen hebt gehad!

Gefeliciteerd met je verjaardag *\o/*

Elisa2

Berichten: 37178
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Natte boel, ook in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 23:15

Zo die Draver zou ik echt geen 30 geven! Ze zien er goed uit en fijn dat er wat regen is gevallen.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Natte boel, ook in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 23:19

Dank jullie wel.

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Natte boel, ook in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 23:23

Gefeliciteerd met je verjaardag! Je hebt daar een super plek voor de paarden, echt mooi dat jij ze zo'n goed leven kunt geven. Regen was dus wel zeer welkom, fijn dat alles weer aangevuld is nu.

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Natte boel, ook in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 23:43

Gefeliciteerd!
En wat een prachtige, gevarieerde kudde heb je!

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Natte boel, ook in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 00:54

Dank jullie wel!

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Natte boel, ook in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 09:27

Heerlijk om te zien. Fijn dat jullie regen hebben gehad.
Ik ben nu in Spanje. Stond er helemaal niet bij stil dat er op hele droge plekken gewoon 0,0 hooi te krijgen is voor paarden. Ze krijgen alleen sto qua ruwvoer en daar is ook al moeilijk aan te komen.
Bij jou ziet het er gelukkig wel mooi groen uit!

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 09:35

Gezellige kudde heb je zo te zien.Waaraan merk je dat Gandhi mentaal achter loopt als ik vragen mag ? is hij traag van begrip dan ?

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Natte boel, ook in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 11:01

Heerlijk dat de putten weer op peil staan. Het ziet er wel mooi groen uit. En ze zitten nog lekker in het haar.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 12:31

office schreef:
Gezellige kudde heb je zo te zien.Waaraan merk je dat Gandhi mentaal achter loopt als ik vragen mag ? is hij traag van begrip dan ?

Ja. Ik heb er bv een jaar over gedaan om hem te leren voetjes geven en doe dat altijd in dezelfde volgorde en het komt nu nog voor (hij wordt deze maand 13) dat als ik links sta, hij rechts optilt. Ook trekt hij verkeerde conclusies als in hij linkt dingen niet aan elkaar of de verkeerde dingen aan elkaar die niks met elkaar te maken hebben. Maar hij is wel lief en we gaan langzaam vooruit. Toen hij jong was hing hij erg aan Chico en raakte hij in wilde paniek als die niet bij hem was en er iets was, ging daarbij ook gewoon dears overal doorheen, maar sinds zijn tiende ofzo is hij zelfstandig en gaat niet meer aan de ren als er wat is, maar onderzoekt of gaat naar/blijft bij mij. Dus er is vooruitgang.

Omdat ik slimme paarden gewend ben en mijn hele leven (ben net 63 geworden) gericht was om die kalm en meewerkend te krijgen na mishandeling en/of verkeerd bereden te zijn, was het wel een hele klus om me aan te passen aan hem. Maar al doende leert men. :D

Sure_lee schreef:
Heerlijk om te zien. Fijn dat jullie regen hebben gehad.
Ik ben nu in Spanje. Stond er helemaal niet bij stil dat er op hele droge plekken gewoon 0,0 hooi te krijgen is voor paarden. Ze krijgen alleen sto qua ruwvoer en daar is ook al moeilijk aan te komen.
Bij jou ziet het er gelukkig wel mooi groen uit!

In de zomer droogt het wel uit en hooi is hier ook slecht te krijgen in sommige streken. Gelukkig heb ik een lokale hooiboer die zelf ook paarden en vee heeft, maar die heeft wel steeds meer klanten af moeten stoten en eigen dieren weg moeten doen om te voldoen aan de behoefte. Maar ik weet dat mensen in de Algarve bv hooi uit andere landen hebben aan laten rukken. Dit jaar zal gelukkig wel weer een goed hooijaar worden.
ikn het noorden van het land, waar ik eerder heb gewoond, blijft het gewoon het hele jaar door groen, omdat de regen daar meer verdeeld valt, zoals in Nederland. In het zuiden heb je echt regenperiodes en aanhoudende droogte.En de afgelopen jaren waren de regenperiodes kort en zwak.

Stro wordt hier ook wel gegeven als ruwvoer en als je een paard hebt van een ras die niet veel nodig heeft, is dat prima te doen.