Slipjacht

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Slipjacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 11:11

Gisteren was er weer een slipjacht in ons dorp en toevallig kwam deze vlak langs ons huis.
Tijd om foto’s te maken :D


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Slipjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 18:08

Gezien evenement verplaats ik dit topic naar EV-ITP.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Slipjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 18:20

Zo gaaf een slipjacht. Is echt een droom van me om er nog een keer eentje mee te rijden!!

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 20:25

Iris82 schreef:
Zo gaaf een slipjacht. Is echt een droom van me om er nog een keer eentje mee te rijden!!

Jaaaa, ik ook!
Had vroegah een bijrijdpaardje waarvan de eigenaar elke zaterdag naar een jacht ging, ik mocht ook een keer mee om te kijken, zo gaaf.

En dan op een wit, veels te groot paard ( ik vind alles boven 1.50 tè groot :o ) in de vlechten, en helemaal volgehangen met tuig, borsttuig, peesbeschermers, twee teugels op de pelham, platte neusriem, zo'n afgekloven nep-wollen schabrak, en ik in mijn mooiste pakje erop, met een fluwelen dop uiteraard.
Nu alleen de lef bij elkaar rapen, mocht er hier iemand dit lezen en denken, laten we Nielojram ff meenemen :D

Was zojuist een mooie docu op NPO2 : https://npo.nl/start/serie/2doc-kort/se ... t/afspelen

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 01:45

Mooie foto's! Een spektakel om te zien en die heerlijke hondenmeute mee. Zoveel meutehonden (ik zie een soort BT bloedhond kruising?) zijn er niet in Nederland, laat staan dat ze mogen doen waar ze voor gemaakt zijn.

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Slipjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 06:50

Prachtige foto's!

Mooie herinneringen aan de slipjachten van mijn oude rijvereniging. Als kijker uiteraard. En als "pauze-uitstapper", want wij mochten altijd met of op die enorme paarden stappen in de middagpauze.

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Slipjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:02

Hele gave foto’s! :))
Paar jaar geleden meegedaan aan een soort clinic dag van de Midland Hunt. Dat was zo gaaf *\o/* Helaas woon ik veel te ver weg om vaker mee te rijden of te gaan kijken

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Slipjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:04

Mooie foto's! Zag je filmpje van de reactie van je eigen paarden op Facebook voorbij komen :P

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:32

Lys_PPA schreef:
Mooie foto's! Zag je filmpje van de reactie van je eigen paarden op Facebook voorbij komen :P


Ik hoop niet dat het dezelfde reactie was als de shetlander een jaar of tig terug: de meute + paarden kwamen voorbij. Shet breekt uit de wei en volgt de groep paarden. Klein stuk verder was een hindernis: de baakse beek, waar ze doorheen "moesten" (konden ook via een brug, maar dat is niet zo spectaculair). Die beek is diep, menig ruiter (op die grote jachtpaarden) moest de voetjes hoger optillen om geen water in de laarzen te krijgen. De shet bedenkt zich geen moment, rent gewoon mee, neemt een spong en .....
Verdwijnt koppie onder in de beek. Zwemt naar de overkant, klautert de kant op en kon daar door de toeschouwers worden gevangen. _O-

Simsannah

Berichten: 111
Geregistreerd: 18-10-23

Re: Slipjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:49

Zo'n slipjacht blijft altijd een heel spektakel! Mooie foto's en wat geluk zo dicht bij huis

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:50

Yabloko schreef:
Mooie foto's! Een spektakel om te zien en die heerlijke hondenmeute mee. Zoveel meutehonden (ik zie een soort BT bloedhond kruising?) zijn er niet in Nederland, laat staan dat ze mogen doen waar ze voor gemaakt zijn.


Black&tan Kerry beagles zijn dit.

Mooie foto’s ts, fijn dat je eigen paarden aardig rustig bleven (zag het filmpje ook op fb)

Contemplate
Berichten: 200
Geregistreerd: 21-01-20

Re: Slipjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 12:27

Zo gaaf! Ik weet nog dat ik een keer een groep de bossen in zag gaan. Wilde kijken en die meute paarden en honden voor laten. De ijslander waar ik op zat werd een beetje heet en die mensen hebben me gewoon meegenomen in de kudde de 'enge' brug over. Mijn paardje was helemaal overdonderd en ik voelde me zo klein tussen al die grote paarden. Helaas heb ik niet zoveel kunnen zien, maar ik ben toch wel heel benieuwd hoe dat gaat. Lijkt me enorm tof om zo'n jacht ooit te ervaren!

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 12:30

De foto's zijn prachtig en de ruiters kijken ook regelmatig in beeld.
De paarden allemaal prachtig!
Hou er van.

Ik vind het heel spectaculair om te zien als ze over dikke sloten gaan.

Hier paar jaar terug kwamen ze ook langs, had het graag geweten wanneer het was.
Want hier kletste ze wel door de draden heen....
prikpaaltjes doormidden, draad kapot.
Gelukkig geen verdere narigheid, maar toch.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Slipjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 12:35

Mooie foto's, het plezier spat ervan af op de foto van de meneer op de schimmel.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 12:43

Vorig jaar onbedoeld met mijn pony een slipjacht tegen gekomen.... Was mooi voor 10 seconden, en toen brak de pleuris uit. Helft van de groep honden ging het verkeerde spoor op, groepje ruiters schreeuwend daar achteraan, nodige paarden in die groep die flipten....en eigenlijk álle dieren in de omgeving die flipten.

Ik heb mijn pony bij me kunnen houden, maar jeetje, wat een kakshow was dat...was wat fijner geweest als deze jachtstal de andere stallen had ingeseind. Blijf ik thuis :o

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 12:53

Het blijft gaaf om te zien. Geeft me altijd zo'n Downton Abbey gevoel. Zoals velen al zeggen, zou echt tof zijn om eens in het echt mee te mogen maken :j .

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 12:59


Ponytante

Berichten: 209
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:35

Juut schreef:
was wat fijner geweest als deze jachtstal de andere stallen had ingeseind. Blijf ik thuis :o


Ik ben een paar keer wezen kijken. Alleen dat is al lastig want omdat ze geen gedoe met demonstranten of zo willen blijft het een vrij stiekeme cluppie. Je moet echt goed je best doen om een datum te bemachtigen (ik heb wel eens verenigingen gemaild en zo maar geen gehoor). Nu weet ik dat het in onze buurt een bepaald weekend is maar alsnog moet ik de starttijd (en zeker de route) gokken. Dus misschien gaan ze het daarom ook niet al te breed van te voren vertellen (als in buurt waarschuwen)?

En misschien heb ik de "verkeerde" gezien. Je kunt wel spectaculaire momentopnames krijgen maar buiten de foto's om zijn er heel veel pauzes en wachten en staan en er waren in feite ook nauwelijks hindernissen. Bij de 3 hindernissen staan dan de fotografen (van de lokale krant oid) voor die éne foto maar als je de hele jacht volgt (zonder deel te nemen) is het zelfs redelijk saai. :+ Laatst stond ik nog bij een uitgestippeld hindernis (slootje) en iedereen ging er langs. :roll:

Wat niet weg neemt dat überhaupt galop, ook zonder hindernissen, in zo'n grote groep spannend kan zijn. Alleen het meeste was in een rustig drafje over de weg. Ik had meer actie verwacht. (En ik bedoel geen foute actie of valpartijen maar gewoon tempo en sprongen).

Nou, misschien ook goed, hoor, gezien de onveilige caps. :D De paarden zijn wel stoer en super braaf (zeker gezien het rijniveau / de rijstijl van sommigen).

Adrija

Berichten: 1896
Geregistreerd: 28-11-01

Re: Slipjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 14:15

Nu nog allemaal een actuele veilige cap

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 17:17

Ponytante schreef:
Juut schreef:
was wat fijner geweest als deze jachtstal de andere stallen had ingeseind. Blijf ik thuis :o


Ik ben een paar keer wezen kijken. Alleen dat is al lastig want omdat ze geen gedoe met demonstranten of zo willen blijft het een vrij stiekeme cluppie. Je moet echt goed je best doen om een datum te bemachtigen (ik heb wel eens verenigingen gemaild en zo maar geen gehoor). Nu weet ik dat het in onze buurt een bepaald weekend is maar alsnog moet ik de starttijd (en zeker de route) gokken. Dus misschien gaan ze het daarom ook niet al te breed van te voren vertellen (als in buurt waarschuwen)?

En misschien heb ik de "verkeerde" gezien. Je kunt wel spectaculaire momentopnames krijgen maar buiten de foto's om zijn er heel veel pauzes en wachten en staan en er waren in feite ook nauwelijks hindernissen. Bij de 3 hindernissen staan dan de fotografen (van de lokale krant oid) voor die éne foto maar als je de hele jacht volgt (zonder deel te nemen) is het zelfs redelijk saai. :+ Laatst stond ik nog bij een uitgestippeld hindernis (slootje) en iedereen ging er langs. :roll:

Wat niet weg neemt dat überhaupt galop, ook zonder hindernissen, in zo'n grote groep spannend kan zijn. Alleen het meeste was in een rustig drafje over de weg. Ik had meer actie verwacht. (En ik bedoel geen foute actie of valpartijen maar gewoon tempo en sprongen).

Nou, misschien ook goed, hoor, gezien de onveilige caps. :D De paarden zijn wel stoer en super braaf (zeker gezien het rijniveau / de rijstijl van sommigen).


In drenthe zijn ze wel bekend. Blijft een mooi gezicht <3

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 21:36

Ik heb bij meerdere verenigingen meegereden en ook lid geweest. De Knjv is een vrij gesloten vereniging al veranderd dat nu ook. Soestdijkse en de Veluwe hunt zijn heel open en daar mag je altijd meerijden. Ook zijn die open over hun agenda. Het is heel erg leuk!!

Andere verenigingen ken ik niet dus kan ik niets over zeggen.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 21:43

Mooie foto's!
1x mee mogen rijden, met de ponyclub heeeeeel lang geleden in Havelte. Was natuurlijk een belachelijke combinatie, zulke grote paarden en die kleine(re) pony's. Op den duur in keiharde rengalop erachteraan :')
Was 1 van de leukste dingen die ik ooit heb gedaan!

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Slipjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:17

....die docu is dus van de jachtgroep hier in de buurt...dr is blijkbaar nog even geoefend voor het filmen :=

Demonstranten weet ik niet of dat echt de reden is....ben ook eens terecht gekomen in een mountainbike tour, waarbij een aantal rijders me de sokken uit de schoenen reden, en voor serieus onveilige situaties zorgden door vol gas vlak langs de pony op te scheuren. Die vereniging had ik benaderd omdat ik van hen zeker wist dat het niet gecommuniceerd is met de omwonenden. Blijkt dat evenementen tot 50 (uit mijn hoofd) niet van te voren bekend gemaakt hoeft te worden, want klein evenement. Als dat geldt voor mountainbikers, zal dat ook wel voor de slipjacht gelden...

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:28

lies schreef:
Mooie foto's!
1x mee mogen rijden, met de ponyclub heeeeeel lang geleden in Havelte. Was natuurlijk een belachelijke combinatie, zulke grote paarden en die kleine(re) pony's. Op den duur in keiharde rengalop erachteraan :')
Was 1 van de leukste dingen die ik ooit heb gedaan!

Ik heb ook met een pony mijn eerste jacht gereden. Die liep echter zz samengesteld, dus kon prima meekomen. Was vooral zelf heel boos dat ik maar 1 run mee mocht doen :+ ik was 10 jaar.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:29

Juut schreef:
....die docu is dus van de jachtgroep hier in de buurt...dr is blijkbaar nog even geoefend voor het filmen :=

Demonstranten weet ik niet of dat echt de reden is....ben ook eens terecht gekomen in een mountainbike tour, waarbij een aantal rijders me de sokken uit de schoenen reden, en voor serieus onveilige situaties zorgden door vol gas vlak langs de pony op te scheuren. Die vereniging had ik benaderd omdat ik van hen zeker wist dat het niet gecommuniceerd is met de omwonenden. Blijkt dat evenementen tot 50 (uit mijn hoofd) niet van te voren bekend gemaakt hoeft te worden, want klein evenement. Als dat geldt voor mountainbikers, zal dat ook wel voor de slipjacht gelden...

Ik woon hier aan een toeristische route blijkbaar en je wilt niet weten hoe vaak hier wielrenwedstrijden, toertochten met (klassieke) auto's, mountainbikeritten, motortoertochten etc etc voorbij komen. Aanwonenden informeren is eerder uitzondering dan regel lijkt het wel. Heel irritant soms. Ik gun iedereen zijn rit, maar ik gun mezelf ook een fijne buitenrit met mijn eigen paard vanaf mijn eigen oprit :')

Slipjachten zijn hier ook heel heel algemeen en volgens mij weet iedereen altijd wel zo'n beetje wanneer welk dorp aan de beurt is zeg maar. Het blijft een machtig gezicht altijd!