Knielen, liggen, en veel meer kan Frits!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Titsie
Berichten: 1163
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 22:39

leusteren sorry luisteren (lezen sorry)

Hinnik2
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 23:20

Tof Titsie dat je rekening houd met onze opmerkingen. Het is niet fijn als je zoveel negatieve dingen te verwerken krijgt. Maar het is echt allemaal goed bedoelt hoor. Voor jou en je ponietje. Ik wens alvast nog veel plezier met je pony en geniet van zijn veulen zijn.
PS er zijn nog heel veel dingen hoor die je kan doen met je pony. Denk ik aan voeten leren geven, gaan wandelen aan de hand. Enge dingen overwinnen en nog zoveel meer... Maar ook dat met mate. Laat hem vooral veulen zijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 23:58

2.5 jarige leeftijd is een mooie leeftijd om te beginnen, een stukje basis, een stukje *opvoeding*, het leren de link leggen tussen het commando, het uit te voeren ding, en de beloning.
Als je met de basis begint, heb je de 2 touwen om hem op zijn plaats te houden Verward niet nodig, en dat werkt alleen maar prettiger (zitten ze niet in de weg ook)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:07

Vin het ook een goed besluit van je hoor OK dan!

En bekijk het van de positive kant, je hebt nu een half jaar de tijd om te kijken of die het echt niet tegen je gebruikt en zo wel, kan je het meteen afleren Knipoog Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:03

Ik zal even het goede voorbeeld nu proberen te geven na alle adviezen en gewoon zeggen dat ik het een mooie pony vind Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:23

over de leeftijd zeg ik nix...

maar de manier waarop je het beesje alles laat doen , lijnen veel te strak, bij het liggen zie ik dat dunne knietje al breken ...je vouwt het helemaal op een wonder dat zijn onderarm niet gebroken is.. daarbij vind het het niet ontspannen om op de grond te liggen ( zie uitdrukking op zijn koppie, hij is bang.. )
Buigen en compliment zijn 2 verschillende dingen doe dat nooit samen!

Erg jammer.. als je iets doet doe t dan goed.... of helemaal niet

Stopcontact
Berichten: 8860
Geregistreerd: 27-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 17:03

Hey sily :p Ik ben ook blond Haha! POWER:p wahah:P

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:45

heeeeeeeeyz mayoooowww Tong uitsteken nee ik vin wat Debo zegt ook waar!!!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:20

wendy007 schreef:
[en ten tweede vraagt een simpele buiging zoveel minder dan een paar rondjes longeren.
[/quote]


Nou nee, daar ben ik het niet mee eens. Voor een buiging moet een paard ontzettend lenig zijn en goed z'n rug gebruiken en andere spieren.
Het eist heel veel concentratie en inspanning...
Niet echt lekker voor zo'n jong ding...

Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:03

het is haar pony dus ze moet het zelf weten wanneer ze hem dingen leert, je mag je mening geven maar niet opleggen ieder zijn eigen ideeen.
K Vind het een leuke pony, maar zelf zou k ook ff w88 met dit soort kunstjes... maar wat ik al zeg het is jou pony..... OK dan!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:20

Toch nog maar eens voor de duidelijkheid: ZE GAAT STOPPEN MET KUNSTJES TOT HAAR PONY IETS OUDER IS Haha!


OK dan!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:49

Hier moet ik even op reageren, dit raakt me behoorlijk...

Als eerste uiteraard iets over zijn leeftijd. Nee, ik ben geen meeloper, dit komt van mezelf. Het is lichamelijk niet zo gigantisch belastend (even daar gelaten dat de buiging VEEL te diep is voor zo'n jonkie) maar in het koppie is het zo zwaar. Van af en toe vd zal hij echt niet overdreven slijten, maar zo te zien is dit niet in 2 keer toevallig geleerd. Voor een jonge pony beheerst hij erg veel.

Wat je met deze informatie doet moet je helemaal zelf weten. Mijn advies is; Flink minderen
Laat het beestje nog lekker even jong zijn. Op de weide met zijn vriendjes en ga af en toe wat oefenen aan de basis en het wandelen langs enge dingen.
Pak het op zijn 2/ 2.5 weer langzaam op en bouw het dan uit. Maar dat is enkel mijn advies!

Verder nog even wat toevoegingen op de foto's... Ik vind het knap dat hij al zoveel kan alleen zou je zelf iets bekwamer moeten worden met de kunstjes, imo. Dan zouden ze (als hij dadelijk oud genoeg is) veel netter en vooral veiliger worden.

Foto1 Spaanse pas:
Vind ik er erg netjes uitzien. Kijk zelf een beetje uit dat je er niet voor staat maar ik vind dit er erg goed uitzien. Af en toe een spaanse pas is ook niet zo erg.

Foto3 Steigeren:
Dit vind ik er erg rot uit zien. De touwen staan erg gespannen en hij wordt dus in het omhoog gaan geblokkeerd. Als je mee wil geven ga je automatisch naar voren en heb je voor dat je het weet een hoefafdruk. Erg peinlijk...
Probeer eens naast hem te blijven staan. Je pony kan zelf zo hoog gaan als hij wil en jij riskeert geen blauwe plekken.

Foto 6 Knielen:
Dit heet in Vd termen: Het Compliment. Niet heel belangrijk maar wel leuk om te weten Lachen.
Ik vind dit er al aardig uitzien. De enige fout die je imo maakt is dat je het snoepje onder de borst door geeft waardoor je pony zijn hoofd tussen zijn benen doet. Bij deze foto is het niet extreem maar als hij nu iets dieper gaat en dan zijn evenwicht verliest dan breekt hij zijn been of nog erger, zijn nek...
probeer dus de volgende keer het snoepje te geven VOOR de borst. Dan komt deze oefening helemaal goed OK dan!

Foto 10 de Buiging:
Deze oefening vind ik erg gevaarlijk. Zien knietjes zijn gebogen en zijn hoofd zit bijna tussen zijn ballen... Nog even en hij verliest zijn evenwicht en dan maakt hij een koprol, met alle gevolgen van dien.
Buiten dat schijnt het ook nog erg slecht te zijn voor de buikspieren. Deze schijnen te kunnen scheuren als een paard te diep buigt zonder dat het opgebouwd is aangezien deze spieren in het dagelijks leven nouwelijks gebruikt worden.
Neem bij de buiging dus een flinke stap terug in diepte en let goed op de houding van de benen. Ook dan zie ik in deze oefening een erg nette buiging want je pony heeft zeker aanleg.

Foto 11 Liggen:
Ook vind ik deze foto er niet echt goed uitzien. Een beetje te gespannen. Maar dat kan een moment opname zijn. Geef je pony de tijd en laat hem na denken.

Neem dit aub niet op als commentaar. Ook ik ben jong en onwetend begonnen aan vd. En ook ik kwam mezelf tegen. De reden dat ik je waarschuw is dan ook dat ik niet wil dat er iets mis gaat.
Liever 100 mensen die zeggen dat je stom bezig bent dan 1 keer de nek van je pony gebroken...

Ps kijk eens op www.vrijheidsdressuur.nl e lees de kuntjes eens goed door.

Succes!

Titsie
Berichten: 1163
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 21:43

Dank je wel. als ik weer ga beginnen als ie 2,5 is zal ik er op letten. altijd handig om te weten. hij bijgt uit zich zelf heel snel diep.

XXgalaxyXX
Berichten: 57
Geregistreerd: 21-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:25

Scheve mond jammer genoeg krijg ik alleen mar krijsjes te zien

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:33

das logisch met een oud topic. iok ga even Temmen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132124
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 18:50

Dit is al een erg oud topic, vandaar een slotje.