Kleine Helga is op date!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19546
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Kleine Helga is op date!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 11:13

Ons kleinste gezinslid Helga is vanmorgen op date gegaan. Spannend hoor, haar ergens anders achterlaten, maar ze heeft een superplekje en hopelijk gaat het allemaal niet te lang duren voordat ze hengstig wordt en dus snel weer naar huis kan.

Ik heb wat foto's gemaakt van de kennismaking met haar knappe vriendje, maar helaas was het weer erg grijzig en dat trekt mijn toestel niet echt. Toch moet ik ze even met jullie delen. Ik ben zo benieuwd of het gaat lukken met ze *D

Hij ziet haar alvast wel zitten. <3

Helga is een grote maat NSPS merrie en het hengstje is een mini appaloosa.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Re: Kleine Helga is op date!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:56

wat is de merrie groot in tegenstelling tot de hengst! Gaat dat wel lukken? :')

Muronia

Berichten: 19546
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Kleine Helga is op date!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 16:13

haha, dat valt op zich wel mee. Ze schelen 20 cm, maar ze zal sowieso uit de hand gedekt worden buiten wat ze zelf van plan zijn :)

Muronia

Berichten: 19546
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Kleine Helga is op date!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 20:25

Voor de duidelijkheid trouwens, Helga is de blonde vos en het hengstje de bruine appaloosa.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Kleine Helga is op date!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:29

Wat is het verschil tussen een nrps merrie en een shetlander?

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:30

Wat leuk! Ik volg mee!
Weet jij toevallig hoe de andere Appaloosa heet die erbij loopt? Die komt mij zo bekend voor maar ik kan het niet plaatsen..

Muronia

Berichten: 19546
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Kleine Helga is op date!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 20:47

mrie, er staat nsps (nederlands shetland pony stamboek) merrie, niet nrps :). Ze is dus een echte shet.

Ik heb geen flauw idee hoe zij heet Animal, ze is wel behoorlijk drachtig aan het zijn.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Kleine Helga is op date!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:16

Ah sorry misterie opgelost, had ik maar beter moeten lezen.

Muronia

Berichten: 19546
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Kleine Helga is op date!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 21:41

haha, geen probleem hoor!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kleine Helga is op date!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:40

Waarom heb je de keus gemaakt voor deze hengst?
Vind je het niet zonde om een merrie met zulke mooie oude vos-lijnen (die heel zeldzaam zijn inmiddels!) door iets totaal anders te laten dekken waardoor je dit mooie bloed niet door kan zetten?

Muronia

Berichten: 19546
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 13:43

Ze heeft al 9 veulens gehad bij de vorige eigenaren waarbij op bloedlijnen is gefokt, dus haar merrielijn heeft ze daarmee al voortgezet. Volgens mij staan er 5 vosveulens van haar ingeschreven bij het NSPS. Dit veulen wordt voor onszelf en mij spreekt dit hengstje erg aan.

edit: ken je deze merrie misschien? (omdat ik haar stamboek naam niet in het topic had genoemd namelijk)

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kleine Helga is op date!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:48

Ff terug gezocht in je berichten omdat ik het een aansprekende merrie vind. Daar kon haast niets anders zitten dan dat mooie kostbare oude vos-bloed waar ik zo gek op ben.

Al haar nakomelingen zijn 'verdwenen', niet stamboek opgenomen en niet meer op de keuring verschenen.

Grassh0pper
Berichten: 116
Geregistreerd: 20-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:49

Leuk! Mooie merrie heb je, ik ga ook volgen :)

Muronia

Berichten: 19546
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 13:53

Iemand had een keer voor me opgezocht wat voor nakomelingen ze had, omdat ik dat zelf niet kon vinden. Daaruit bleek dat ze 9 veulens had gehad waarvan 5 NSPS vosveulens (ook allemaal uit een vosvader). Ook vertelde zij me dat de nakomelingen het niet super hadden gedaan op de keuring. Helga zelf heeft een paar keer een tweede premie gehaald op de keuring vroeger.

Voordat ze bij ons kwam, was ze weidemaatje / kinderpony en daarvoor heeft ze bij iemand gestaan die ermee gefokt heeft. Ze is nu 2 jaar bij ons en ik ken haar hele voorgeschiedenis helaas niet. Jammer dat ik haar niet eerder had, want ze is nu op een leeftijd waarop we zoiets hebben van, dit zal de laatste keer zijn. Ze is nog wel in prima (op dit moment wel wat over)conditie en voelt zich kiplekker, dus daarom hebben we besloten om het nog 1 keer te proberen, zodat we zelf ook een nakomeling van haar hebben.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kleine Helga is op date!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:03

Er zijn 5 veulens geregistreerd bij het NSPS, eerste 3 zijn alleen als jeugd op de keuring geweest.
Eerste 2 veulens zijn van haar vader (dus met heel hoog inteelt coefficient), 3e van een redelijke hengst, 4e is een hengstveulen van een super hengst (maar veulen is niet voor de keuring geweest) en de 5e ook van een prima hengst(weer een hengstje die er ook niet voor geweest is).
Nummer 1 en 3 zijn merries.

Ik had een merrie als deze heel graag bij een hengst als Chris van de provincialeweg gezien :j. Dat is zo'n super fijne bewezen hengst, geeft super fijne nakomelingen die het heel goed doen als gebruikspony. En een super optie om dat mooie oude vosbloed te behouden aangezien Chris ook inmiddels 28 lentes jong is.

Muronia

Berichten: 19546
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 14:11

:? Ze heeft veulens van haar eigen vader? Wow, dat zou mijn keuze niet zijn geweest. Bedankt voor je informatie! Ik vind het ook jammer dat er dan verder niet veel met haar nakomelingen is gedaan.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kleine Helga is op date!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:21

Ja, de eerste 2 zijn van haar vader. Mijn keus ook niet. Broers en zussen ook niet, neef en nicht alleen als de rest van de bloedlijnen helemaal vrij zijn (maar dan ook nog steeds liever niet).

Muronia

Berichten: 19546
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Kleine Helga is op date!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 14:27

Ik krijg net telefoon dat ze kneiterhengstig staat, alleen het hengstje kan er niet goed bij omdat hij toch wel wat kleiner is dan de merrie. Ze gaan nu even uit elkaar zodat het hengstje kan bijkomen van alle pogingen en vanavond ga ik er naartoe en gaan we ze even begeleiden. Gelukkig is het terrein daar behoorlijk oneffen dus er zal wel een dalletje te vinden zijn waar we de merrie in kunnen zetten.

Muronia

Berichten: 19546
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Kleine Helga is op date!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 22:28

Nou we hadden een geslaagde dekking vanavond! Merrie voor een heuveltje en hengstje op het heuveltje en dat werkte goed! Ze zit nu op dag 3, morgenavond weer dekken en dan zaterdagochtend kijken of ze afslaat. Spannend hoor nu!

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 00:30

Wat fijn!
En leuk dat je zo via een bokker nog meer te weten te komen krijgt, is toch iets bijzonders bokt :D Vind de kleur zelf ook prachtig, had een verzorghaf met die kleur. Ben zeer benieuwd wat deze kleurcombi kan geven?
En ik hoop voor je dat het lukt, mocht het dit jaar niet lukken wil je het dan volgend jaar opnieuw proberen of is het dan gebeurd?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Kleine Helga is op date!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 00:35

Heuveltjes genoeg ;)

Leuk joh!
Hoop dat het raak is, veel geluk +:)+

Muronia

Berichten: 19546
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Kleine Helga is op date!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 07:13

Bedankt! Ik vind het ook heel mooi om meer informatie over haar te krijgen, absoluut! De meeste paarden die ik heb zijn zelf gefokt en daar ken ik de hele geschiedenis van. Dit merrietje heb ik pas sinds haar twintigste, dus ze heeft al een heel leven gehad voordat ze bij me kwam.

Gelukkig stond ze wel echt open voor ons en is er wel echt een band tussen ons ontstaan. Ik heb eerder een merrie gekocht die al wat ouder was en die had duidelijk zoveel bagage meegenomen dat ze zich niet aan ons kon / wilde binden. Zoiets is erg jammer.

Als het dit jaar niet gaat lukken dan denk ik dat we het volgend jaar niet weer proberen. Dan is het gewoon klaar zo. :j

Kleurkansen, die heb ik wel berekend. Volgens mij zou het dit moeten zijn:
32.81% - Bay
32.81% - Bay Appaloosa
12.50% - Red (Chestnut/Sorrel) Appaloosa
12.50% - Red (Chestnut/Sorrel)
4.69% - Black Appaloosa
4.69% - Black

In principe is er 50% kans op appaloosa omdat de hengst heterozygoot appaloosa is.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Kleine Helga is op date!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 07:49

Leuk zeg , ik ben benieuwd naar het veulen :)

Mik_Frits
Berichten: 102
Geregistreerd: 28-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 13:44

Je hebt je keuze wel overwogen genomen maar ik ben het wel met Dennis eens, jammer dat je niet voor mooie voshengst van hetzelfde bent gegaan.
Sinds kort heb ik ook een Shetlander, het is een ruin van 14 jaar 1.10m. hoog. Helaas zijn zijn ouders onbekend. Misschien is het wel familie van jouw merrie. In ieder geval heel veel plezier met je veulentje straks.
Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Berichten: 19546
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Kleine Helga is op date!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 13:59

Mik_Frits, leuke pony! Onze pony heeft al meerdere vosveulens gehad bij vorige eigenaren en daarbij heb ik thuis alleen maar vossen en zou ik een keer een andere kleur juist heel leuk vinden (mocht het toch een vosje worden, ook geen probleem natuurlijk). Zie mijn profiel voor mijn andere paarden :)