Topic uit 2013
Om dit geweldige paardenjaar te kunnen samenvatten zal ik eerst de dames voorstellen. De zwarte is mijn eigen paard Exception V.D.T. (Diarado x Candillo) en de bruine is mijn bijrijdpaard Ciska (Samba Hit x Roman Nature).

Aangezien Exception niet mee kon op wedstrijd en ik al heel lang graag de wedstrijdsport in wilde heb ik de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of ik bij Ciska een startkaart aan mocht vragen. Tot mijn grote verbazing zei de eigenaresse gelijk ja, waar ik haar uiteraard nog steeds erg dankbaar voor ben!
Zo begonnen we gelijk op 2 januari met onze eerste wedstrijd. Erg spannend, gelijk kringkampioenschappen gestart. Het ging boven verwachting goed en we behaalden gelijk 2 winstpunten en een 3e prijs! Helaas niet door naar de Overijsselse, maar dat maakte niet uit. Het begin was er!
Nu ik Ciska mee mocht nemen met de trailer werd het natuurlijk ook tijd om buitenritjes te gaan plannen. Ciska vond het op eigen terrein nog wel spannend om op buitenrit te gaan, waardoor ze nooit mee is geweest voor een buitenrit op ander terrein. Samen met een stalgenootje besloten we dan ook om naar de Sahara Ommen te gaan. Wat een geweldige locatie voor een rit en wat vond Ciska het mooi!

Eind januari vond er een onderlinge wedstrijd plaats in Hengelo. Exception heeft hier een dressuurproefje gelopen, waar ze ondanks heel veel spanning toch nog een 4e prijs haalde. Super trots was ik natuurlijk! Ciska mocht hier iets doen wat ze ook nog nooit eerder had gedaan, namelijk een springparcours van 60 cm. Ze keek haar ogen uit toen ze het parcours in kwam, maar na een paar hindernissen kreeg ze het spelletje door en sprong ze twee foutloze parcoursen, wat resulteerde in een 1e plaats!
Eerste parcours: https://youtu.be/ejUtKw-EGQ0
Tweede parcours: https://youtu.be/DV4YlytgyTU
Op Valentijnsdag stond er een speciale date gepland voor Exception. We gingen naar het bos in Beekbergen, om daar een buitenritje te maken met een vriendin. We hadden het er al jaren over dat als we ooit allebei een eigen paard zouden hebben, we dan samen een buitenrit zouden maken. Nu was die dag dan eindelijk daar:

In Februari deed ik met Ciska ook mee aan een dressuurwedstrijd in Markelo, waar ze haar topscore van 207 punten haalde in de dressuur met een 1e plaats! In Maart nog een aantal wedstrijdjes gereden, met vaak goede punten en prijzen. Hierdoor sloten we in maart de B af met 14 winstpunten.
De rit op de Ommense Sahara van januari beviel zo goed, dat ik in April Exception ook een keer mee heb genomen. Heerlijk genieten!

In April maakte ik met Ciska de overstap naar de L1. Dit was wel even wennen. Ciska kon zich niet altijd even goed loslaten in de proef en ik vergat nog wel eens te rijden in de proef. Toch behaalde we al snel winstpunten. Bij onze derde L1 wedstrijd haalden we zelfs al 199 pnt en een 3e prijs. De wedstrijd daarna weer 199 pnt en een 2e prijs in Geesteren!

In juni zaten de Almelose Ruiterdagen er weer aan te komen. Het was al heel lang een wens van mij om hier ooit met Exception te starten. Ze zat goed in haar vel, dus kon er voor geoefend gaan worden. Ik besloot om eerst een kleine wedstrijd in Denekamp mee te pakken, aangezien ze al lang niet meer mee was geweest. Tot mijn grote verbazing behaalden we hier onze eerste winstpunt in de B dressuur! Ik heb wel even een traantje weggepinkt toen ik mijn protocol zag en ben Exception dan ook om de hals gevlogen.
Direct na de wedstrijd was het tijd om Exception naar de hengst te brengen. Ik speelde al langere tijd met de gedachten om een veulen te fokken, aangezien een carrière in de (spring)sport er waarschijnlijk niet in zit. Zelf heb ik te weinig verstand van hengsten, maar gelukkig ben ik in contact gebracht met een fokker die hier wel verstand van heeft en wel een veulen met Exception wilde fokken.
De toekomstige papa van het veulen is de Zangersheide hengst Akarad Hero Z

In Juni vroeg een stalgenoot of ik haar Lippizaner in de dressuur uit zou willen brengen. Dit paard had ik in 2014 al een paar keer gereden, dus hiermee akkoord gegaan. Begin juni reden we, na er net weer 3x op te hebben gezeten onze eerste B wedstrijd. We behaalden hier gelijk mooie punten en 2 winstpunten.
Begin juni Exception laten scannen. Helaas bleek ze niet drachtig te zijn. Gelijk een cornage onderzoek laten doen, om bij Exception haar STER papier aan te vragen. Deze kwam ze met vlag en wimpel door, dus zo had ik ineens een STER, PROK merrie. Nu alleen nog drachtig krijgen, dus hup weer inladen en naar de hengst toe.
Twee weken later stond ze weer terug op stal, precies op tijd terug voor de Almelose Ruiterdagen!
De ruiterdagen, wat een geweldige en warme week! Van nog nooit meegedaan, naar gelijk met 3 paarden mee doen!
Dag 1: Ciska weer eens een parcoursje laten springen. Dit keer een echt BB parcours. De keren dat ik eerder een BB parcours met Ciska had gesprongen gingen niet echt goed. Wat was ik zenuwachtig. Ondanks 3 balkjes ontzettend blij dat ik was rondgekomen!
Na mijn springrondje stond Storm klaar voor 2 proefjes B dressuur, waar hij allebei de proeven netjes zijn winstpunten liep. Daarna gelijk weer Ciska opzadelen voor een proefje L1, waar ze ook nog een winstpunt haalde!
https://youtu.be/0IjrfxnYxEU
Dag 2: Alleen Ciska meegenomen voor 2 rondjes dressuur. Ging niet erg goed, dus slechts 1 winstpuntje.
Dag 3: De dag dat Exception mee mocht! En Storm natuurlijk ook. Wat geweldig. Wat gedroeg Exception zich goed en ook Storm liep keurige proeven. Alle proeven een winstpunt!
Dag 4: Ciska mocht weer mee voor 2 proeven. Ze liet zich van haar beste kant zien en haalde haar topscore van 200 punten in de L1! 4 winstpunten en 2 5e prijzen! Mijn eerste lintjes op de ruiterdagen

Dag 5: Storm had het zo goed gedaan de eerste 2 dagen, dat hij nog een keer mee mocht. Hij behaalde weer een nette winstpunt en net geen prijs. Door in totaal 4 goede proeven neergezet te hebben, heeft Storm zich geplaatst voor de finale!
Ook Exception zou mee gaan op dag 5. Helaas bleek dat ze was getrapt in de wei en liep ze te hinken met een dik been
Dag 6: Ciska voor een laatste proefje meegenomen, die ze ook weer super fijn liep en dus goede punten voor haalde.
Dag 7: De finale! Storm ging als “slechtste” de finale in, maar werd toch nog 11e van de 16! Wat een topper!

Midden Juli Exception weer laten scannen en gelijk haar beentje na laten kijken. En ja hoor, DRACHTIG!!
Verder nog met Ciska naar de Veluwe geweest
Eind Juli stonden de kringkampioenschappen outdoor gepland. Ciska mocht hier nog een keer L1 starten en Storm in de B. Beide liepen goed, maar haalden net aan uit twee proeven 60%
Aangezien de Overijsselse een eindje uit de buurt waren, bleek dat ik mij toch had geplaatst met beide paarden!

In Augustus afgereisd naar de Overijsselse. Beide paarden hebben het weer super gedaan. Goede punten gelopen en in de middenmoot geëindigd. Wat was ik trots dat ik met deze twee geweldige paarden dit kampioenschap heb mogen rijden! Helaas geen beeldmateriaal.
In September met Ciska de overstap gemaakt naar het L2 en met Storm nog een laatste B wedstrijd gereden. Hier met Ciska gelijk een winstpunt gehaald en heeft Storm zijn eerste lintje in de B gehaald.
Eind september de overstap gemaakt met Storm naar het L1. Eerste wedstrijd was even zoeken hoe ik deze het beste met hem kon rijden.
Tijdens de tweede wedstrijd in het L1 haalde Storm gelijk een 1e prijs met 200 punten in Almelo!
In September met Ciska ook een nieuwe uitdaging aangegaan, de boscross Haarle! Ik zou samen met een stalgenootje deze uitdaging aan gaan. Zij had een springpaard die normaal alles sprong en zou dan bij de hindernissen ook voorop gaan. Helaas stonden we bij hindernis 1 al stil, plan mislukt. Ciska had ook geen zin om voorop te gaan, maar nam uiteindelijk wel de leiding. Ondanks dat we bij alle hindernissen wel een weigering hadden, was het een ontzettende leerzame ervaring en zo ontstond het idee om ook eens oefencrossjes te gaan rijden.

Deze foto uiteraard laten afdrukken
Samen met hetzelfde stalgenootje ons opgegeven voor Broekelo! Wat een flinke hindernissen stonden daar! Gelukkig kon je ook het alternatief kiezen als het te hoog werd.
Plan was dit keer dat Ciska voorop zou gaan. Dit was Ciska’s plan helaas niet. Weer stonden we bij de eerste hindernis al stil. Gelukkig sprong ze vanaf hindernis 3 wel door en begreep ze het spelletje. Even later werden we door een ander duo ingehaald, waar we dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Hier wilde Ciska wel achteraan, waardoor we ineens alles konden springen! Waaw, wat eng, maar wat een kik!

In oktober ook nog een aantal dressuurwedstrijden gereden met Storm en Ciska, waar beide paarden weer een paar winstpuntjes in de wacht sleepten.
Door het crossen begon het springen ook weer te kriebelen. Ciska daarom opgegeven voor de onderlinge wedstrijd in Hengelo. Dit keer twee parcoursen van 80 cm gesprongen. Hier een snelle tijd neergezet met slecht 1 balkje.
https://youtu.be/sriIn_s-MLU
Daarna had ik weer een cross ingepland. Dit keer de BB cross in Rekken. Deze keer zou ik voor het eerst alleen gaan. Mijn enige doel was heelhuids bij de finish aankomen. Ciska verbaasde mij echter door een foutloos 60 cm parcours te springen en met slechts 2 weigeringen de cross uit te rijden! Het is dan ook wel duidelijk dat ik met een dikke glimlach de cross heb gereden

Doordat de cross zo fijn ging, begon bij mij de gedachte te groeien om in 2016 officiële crossen te gaan rijden. Hier is natuurlijk wel een winstpunt in het B springen voor nodig, dus hups een aantal BB springwedstrijden opgegeven en op oefenparcoursen gegaan.
Dit ging helaas allemaal niet zo van een leien dakje. Ik vergeet door te veel spanning vaak te rijden in de parcoursen, waardoor Ciska de kans krijgt om te weigeren of een balkje eraf tikt. Het sleutelwoord dat we moeten gaan leren is TEMPO. Af en toe pakken we al wel eens een hindernisje mee op B hoogte

Dat springen wilde dus allemaal nog niet echt vlotten, dus we gingen maar weer flink dressuren. Ciska begon wat losser in haar lijf te lopen door dat springen, waardoor de punten in het L2 eindelijk wat omhoog gingen.
Op mijn verjaardag gaf ze mij dan ook een erg leuk cadeautje, namelijk een eerste prijs met 201 pnt en M dressuur startgerechtigdheid.
Storm liep die dag zijn laatste dressuurwedstrijd met mij. Wegens omstandigheden besloten om met hem te stoppen. We zijn sloten het L1 af met 6 winstpunten.
Aangezien Exception drachtig is, ook besloten om voorlopig haar startkaart op te zeggen. Door het opzeggen kriebelde het wel om nog 1x met haar te starten. Daar heb ik geen spijt van gehad. Ze liep nog een winstpunt en een 5e prijs met 191 pnt! Knappe dikke pony

Zo sloten we december met de volgende standen bij de KNHS af:
Ciska L2 + 13
Storm L1 + 6
Exception B + 4
Naast het rijden met mijn eigen paarden, heb ik dit jaar ook nog mogen genieten van de paarden van stalgenoten, heb ik bij de studentenruiters nog fijne paarden in de M dressuur en het L springen mogen rijden en heb ik fijne handelspaarden onder mijn kont gekregen.

Ik kan met recht zeggen dat dit jaar op het gebied van paarden echt top is geweest!
Op naar 2016!

)