Ruby en haar gevecht tegen CAET - helaas overleden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seasons

Berichten: 910
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Rockanje

Ruby en haar gevecht tegen CAET - helaas overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 21:50

20 januari om half 5 in de middag begon het allemaal.... Ruby kreeg een koliek aanval, iets waar wij als paardeneigenaren voor vrezen. Stapper-de-stap dan maar en de dierenarts bellen. Opgevoeld, niks aan de hand, prikje gekregen en alles was weer goed. We moesten om 10 uur weer kijken of het nog goed ging, zo gezegt, zo gedaan, 10 uur 's avonds naar stal toe in de vreselijk ijskou in de hoop dat Ruby geen koliek zou hebben. Helaas mocht dit niet waar zijn, Ruby had weer koliek. De meeste bokkers kennen de koliek-routine, dierenarts bellen, stappen en afwachten (alweer). Paraffine erin en hopen voor het beste. Zo gingen we wel een dag door, elke keer als de pijnstillers waren uitgewerkt, kreeg Ruby weer koliek.

22 januari om half 4 's ochtends gingen we met spoed naar Utrecht toe, Ruby had een verstoppingskoliek. Eenmaal aangekomen, weer paraffine gekregen en ze moest daar blijven. 3 dagen later belde Utrecht dat ze weer helemaal goed was en dat we haar mee naar huis mochten nemen. Diezelfde dag hadden we haar opgehaald, blij dat ze naar huis mocht!
Nog geen 12 uur later was er weer paniek, Ruby had weer koliek! Potverdikkeme wat heb ik gescholden! Weer de hele koliek-routine... maar de dierenarts wist nu echt niet wat het was. Ze had geen verstopping, geen gas, leek alsof alles op z'n plek zat... 27 januari zijn we weer naar Utrecht gereden. Aangekomen en wel, werd ze opgevoeld en voelde de DA een lichte verdikking in haar dikke darm wand, heel duidelijk kon hij dit niet voelen, dus er moest een scan gemaakt worden. Aan de rechterkant was er niks te zien, maar aan de linkerkant was het duidelijk wat er mis was. Een paard's dikke darm wand hoort 0,3 cm te zijn, Ruby's was op dat moment 0,66 cm. Een beste irritatie dus. Ruby moest gelijk aan de Predisolon, niet een al te beste medicijn, maar we hoopten dat het aan zou slaan....

Helaas sloeg de Predisolon niet aan en werden Ruby's koliek aanvallen steeds heftiger. Ze werd agressief en gooide zichzelf tegen muren aan. Toen moesten we de keuze maken of we een operatie wilden doen... Ik wilde niet leven met een schuldig gevoel van "Had ik maar...", dus de operatie zou haar laatste redmiddel zijn.
De DA gaf 3 scenario's wat er bij de operatie zou kunnen gebeuren:
- Ze maken haar open en ze vinden niks -> Inslapen
- Ze maken haar open, vinden wat, maar kunnen er niks aan doen -> Inslapen
- Ze maken haar open, vinden wat en kunnen haar behandelen -> Herstel

19 februari, de dag van de operatie. Zenuwslopend en vermoeiend was die dag. 'S ochtends vroeg vertrokken thuis om Ruby voor de operatie te kunnen zien en "afscheid" te kunnen nemen. Wat een emoties gingen er door me heen.. "Is dit wel de juiste keuze?" "Stel je voor ze vinden niks.."
Ik moest de operatie zien... om heel de tijd maar te gaan wachten op een update, nee, dat is niks voor mij. Ik wist niet of ik tegen alle bloed en darmen zou kunnen, maar dan zou ik maar wegkijken. De eerste half uur had ik niet gekeken. Ik wilde niet zien hoe ze Ruby onderste boven in de operatie kamer takelde. Toen ik eenmaal bij de operatie kamer was, lag Ruby klaar voor de chirurg.

Afbeelding

Ik vond het eerst een naar gezicht om te zien... je geliefde paard, ondersteboven met vanalles en nog wat in haar huid en mond. Maar na een tijdje, zie je dat de mensen die bij haar in de operatie kamer waren echt alles eraan proberen te doen om haar te redden. Al die mensen willen jouw paard redden...
Open gesneden en al, kwam als eerste de blinde darm eruit voor inspectie. Daar was niets mee aan de hand, behalve dat die vol zat met gas. Toen kwam de dunne darm... Ik eet nooit meer worst. Een paard's dunne darm lijkt verdomt veel op worst. Daarna kwam de dikke darm eruit, jeutje minetje, wat is de dikke darm enorm van een paard! :wow:
Ik zag de chirurg op een paard plekken voelen bij de dikke darm, dat waren de verdikte stukjes darm wand. Daar werd biopten van genomen en die zouden zo snel mogelijk naar de patholoog gestuurd worden. Wat voor ontsteking daar zat, dat wisten ze niet, maar om haar niet uit narcose te halen, was volgens de dierenarts en chirurg hartstikke zonde. Ze maakten haar dicht en Ruby zou uit narcose worden gehaald.

Afbeelding

Een ruime halfuur later, kwam de chirurg naar ons toe, dat Ruby al is opgestaan en dat ze weer helemaal bij is. De chirurg had dit totaaaaaal niet verwacht, zo snel, aangezien het een flinke operatie was van 2 en een half uur en ze een flinke buik wond heeft. Een vechter, zo werd ze genoemd door de chirurg!

Ruby, nog geen 3 uur na de operatie.
Afbeelding

En haar buik wond, die maarliefst ruim 30 cm lang is!
Afbeelding

De dag na de operatie werd het bekend wat Ruby's ontsteking nou is. Ruby heeft Chronische Actieve Eosinofiele Typhlitis, een ontsteking waar maar heel weinig van bekend is. De dikke darm wand wordt dan zo dik, dat ze zenuwen in de darm wand afsterven. Zo krijgt ze dan weer een verstoppingskoliek en ga zo maar door. Ze kreeg de zwaarste ontstekingsremmers die er zijn en het benodigde pijnstilling. De medicijnen moesten binnen 5 dagen aanslaan. 5 dagen later.... het slaat niet aan. Ze gaven haar nog een keer paraffine en ze kreeg nog 5 dagen de tijd. Als het dan niet aan zou slaan, is het einde verhaal.

5 dagen geleden kregen we een telefoontje uit Amerika... Een wetenschapper doet onderzoek over CAET en hij probeert de genezing ervoor te vinden. Hij denkt dat hij een middeltje kan maken voor Ruby, die haar ontstekings enorm hard aanpakt. Aangezien het onderzoek is, krijgen we het middeltje helemaal gratis! *\o/* Het is helaas nog niet gearriveerd, maar in de tussentijd hebben we ook al iets uit Engeland ontvangen, wat lijkt aan te slaan. Ze is al 3 dagen koliekverschijnselen vrij en dat hopen we nog een week vol te houden!

Ruby is een bijzondere dame. Ze heeft enorm veel vechtlust, dat maakt haar zo bijzonder. Onze band is ook veel hechter geworden sinds dat ze ziek is. Gisteren lag ze in haar stal en ik ging bij haar zitten, toen legde ze haar hoofd op mijn schoot en viel ze in slaap. <3

Ik hoop zo dat ze het gaat halen. Het boeit me niet als ik misschien niets meer kan doen met haar, al is ze een grasmaaier met speciale behoeftes, ze is wel mijn mooie dame, met pit en de moeder van mijn hengst. Een paard zoals Ruby vindt je niet gauw en ik wil nog lang van haar kunnen genieten.

<3 <3 <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ruby is een paard met veel massa, veel rondingen, om haar dan zo te zien, doet je hart toch wel breken.
Afbeelding

Afbeelding

Kom op meisje, je kan het. :+:
Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor het lang verhaal. :Y)
Laatst bijgewerkt door Berdien op 05-03-13 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek van TS titel aangepast

Loeky01
Berichten: 7319
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Ruby en haar gevecht tegen CAET

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:52

Had je vorige topic ookal gevolgd! Super dat het nu beter gaat. Ik blijf meeduimen :)

Levidepevi
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-11-12

Re: Ruby en haar gevecht tegen CAET

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:56

Wat mooi geschreven ik duim voor je! <3

maximexfleur

Berichten: 882
Geregistreerd: 12-11-11
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:57

Ik volgde je andere topic ook. Ik duim voor je dat het weer helemaal goed komt met haar! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:57

Zo wat heftig , hopelijk komen de amerikaanse medicijnen aan binnekort en helpt het!

FlameHorse

Berichten: 1499
Geregistreerd: 21-06-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:59

Ik volgde je vorige topic al maar wat een verhaal zeg! Ik hoop dat ze er boven op komt!

Taifoen

Berichten: 1036
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:59

Heftig, ik duim voor je. Wat een prachtig paard, ze kan het zeker! :(:)

Gub
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Westerkwartier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:00

Heel veel sterkte, ik hoop dat het nieuwe medicijn aan zal slaan!!

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:01

Succes, je kunt iig geen beter kliniek vinden

Feria

Berichten: 3367
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:03

Ik had je verhaal ook al gelezen. Ik hoop zo hard dat ze haar beter kunnen maken! Prachtige merrie is het!

fransje23

Berichten: 15439
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:05

Dapper paard heb je! Hopelijk slaat de medicijnen aan en kan ze nog een tijdje mee!

ankehoix
Berichten: 716
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:09

Ik volg ook je andere topic, prachtig paard heb je.
Hopelijk komt alles goed.

Saaams

Berichten: 13305
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:18

Wat een prachtig paard heb je. Zeker geen opgever zo te zien, evenals baasje.
Heel veel sterkte, ik hoop dat het goed komt.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:19

heel veel sterkte, ik duim met je mee, ik hoop dat je nog heel lang van je merrie kan genieten!

Kaatastrof

Berichten: 6275
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Ruby en haar gevecht tegen CAET

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:31

Heftig! Wel enorm goed dat er toch weer een lichtpuntje is in het duister. Ik ben ook een volger. Heel veel sterkte!

x_Heidi

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-04-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:34

Heel veel sterkte! Ik hoop dat je paardje er weer helemaal boven op komt!

_Carien

Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:45

Wat een paard en wat een liefde om dit paard te redden!
Weet nog je topic van vorig jaar op het strand waarbij ik dacht dat ik jullie merrie zo mooi vond.
Heel veel sterkte en beterschap voor Ruby!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:47

Wat vreselijk!Hopelijk knapt ze op!
Hoe komt ze daaraan?Ik had er nog nooit van gehoord..

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:52

heel veel sterkte met haar, en ik hoop voor je dat ze binnenkort weer helemaal de oude word!
en wat een super gaaf halster heb je haar om zeg!! staat er echt heel gaaf op dat mooie wit!
mag ik weten wat voor merk je halster is?

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Ruby en haar gevecht tegen CAET

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 01:02

Nare beelden maar super dat je haar deze kansen geeft. Heel veel sterkte voor jou en vooral jouw merrie!

Emie99

Berichten: 1202
Geregistreerd: 29-06-11
Woonplaats: In Zuid-Holland

Re: Ruby en haar gevecht tegen CAET

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 08:49

Vreselijk!
Heel veel sterkte en ik hoop dat je paard weer helemaal de oude wordt :(:)

Otti1977

Berichten: 3049
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Ruby en haar gevecht tegen CAET

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:03

heftig zeg, ik volgde je al, maar dit topic ga ik zeker ook volgen, op naar goed nieuws!

xMyrth

Berichten: 2813
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Ruby en haar gevecht tegen CAET

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:09

das heftig zeg!! wel heel mooi om te lezen hoeveel je om je paard geeft en dat je alles voor haar over hebt.
ik duim voor jullie!!!

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Ruby en haar gevecht tegen CAET

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:13

Het is echt een prachtig paard, wat een uitstraling he! <3 Ik had je vorige topic ook gevolgd en deze ga ik ook zeker volgen, ik duim enorm hard voor jullie, jullie verdienen het! +:)+

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:15

Ik heb je vorige topic ook gevolgd (als meelezer), enneuh: kom op Ruby! Je moet hoor!