En toen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nientsje

En toen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 18:50

...was mijn hengst een ruin.

Tsja.. daar sta je dan.. Met je lieve jaarlingerhengst in het land, wachtend op de DA.
Afbeelding
Nee hij ziet er hier niet uit, maarja hij staat dan ook 24/7 buiten

Waarom, was hij wild druk oid? Nee, maar het is makkelijker/veiliger etc. om hem te ruinen. Ik wil geen risico's.

Dus de knoop door gehakt, om mijn lieve Lytse Feike te laten castreren. En vandaag was het dan zover.. De afspraak stond om 1 uur vanmiddag, en de DA was er dan ook mooi op tijd.

Eerst alles klaar gepakt en Feike in het aparte landje gezet, want we konden zijn weidemaatje er niet bij gebruiken en dat land was mooi droog en schoon.
Afbeelding

Eerst maar even voelen of zijn ballen wel ingedaald zijn en of hij ze wel beide had, maarja Feike vond dat niet prettig en begon te schoppen, dus eerst maar een verdoving in.
Afbeelding

Zelfs met de verdoving trapte hij nog wat, maar toch kregen we groen licht en besloot de DA om hem plat te gooien.
Afbeelding
Let maar niet op mijn hoofd, het was heel naar om hem te zien vallen.. Hij rolde namelijk door op zijn rug waardoor hij om zich heen begon te trappen.. En dat was echt vreselijk om te zien... Gelukkig was hij al snel rustig

Toen kon de DA aan de slag.
Eerst maar even schoonmaken en ontsmetten.
Afbeelding

En toen begon het knippen.
Deze foto's maar even in een linkje voor het geval mensen het schokkend vinden, opzich valt het heel erg mee.
http://oi46.tinypic.com/sb7sdd.jpg
http://oi46.tinypic.com/2eghe3d.jpg

Toen de DA klaar was, duurde het echt heel erg lang voordat Feike opstond.. Het heeft wel een uur geduurd... Hij kon mij niet snel genoeg op staan. Maar de DA vertelde mij ook dat het bij friezen altijd wat langer duurde (Feike is voor de helft fries). Ik was wel blij dat de DA had besloten op Feike te wachten. Hij bleef er dan ook bij tot hij op stond en ging toen pas zijn spullen naar de auto brengen ook heeft hij Feike goed ondersteund zodat hij niet weer helemaal plat ging. Daarna kwam hij nog even terug om alles nog even te controleren. Ik ben erg blij met deze man als DA, hij neemt alle tijd en je kan ook zien dat hij een hart voor dieren heeft. Dat maakte het voor mij ook veel makkelijker, want stiekem vond ik het allemaal heel erg spannend.

Meneer had geen zin om op te staan.
Afbeelding

ik was heel blij toen hij eindelijk stond. En toen hij wat minder wankel was ging hij weer lekker grazen. Op advies van de DA hebben we Feike nog even alleen in dat landje gelaten tot de verdoving uitgewerkt zou zijn. Helaas hadden mijn moeder en ik geen tijd meer om te wachten, want het was al laat en we moesten nog een half uur tot 3 kwartier op de fiets naar huis. Dus heb ik de vrouw die aan het land woont even gevraagd of zij Feike terug wou zetten als de verdoving uitgewerkt was. En haar antwoord was: Natuurlijk wel! Wat heb ik toch een mazzel met die lieve vrouw, die toevallig ook helemaal Feike-gek is haha, ik noem haar dan ook Feike's peetmoeder :=
Ze stuurde me zelfs nog een berichtje dat hij heerlijk stond te grazen, erg fijn!

Morgen komt de DA weer langs om Feike nog even een penicilline spuit te geven en nog even te controleren, en dan kan het genezen beginnen.

Hier nog even een foto van Feike van de zomer, nog als hengst :)
Afbeelding

Pff... dat was me een spannende dag zeg.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:08

Nou gelukkig is het allemaal goed gegaan, wel even naar dat hij een beetje onrustig was toen hij lag, maar ja gelukkig daarna ook snel weer kalm dus ;-) en een fijne DA heb je dat hij net zo lang heeft gewacht totdat Feike weer ging staan.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 19:23

Magica schreef:
Nou gelukkig is het allemaal goed gegaan, wel even naar dat hij een beetje onrustig was toen hij lag, maar ja gelukkig daarna ook snel weer kalm dus ;-) en een fijne DA heb je dat hij net zo lang heeft gewacht totdat Feike weer ging staan.

Pff ja ik ben erg blij dat het zo goed ging. Ik ben dan ook super blij met deze man als DA, hij neemt alle tijd die nodig is en dat vind ik heel erg fijn.
Maar ik ben vooral blij dat alles achter de rug is :=

Magica

Re: En toen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:24

Ja natuurlijk dat is vooral de grootste opluchting voor jou ;-)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 19:28

Magica schreef:
Ja natuurlijk dat is vooral de grootste opluchting voor jou ;-)

Ja echt wel!
De komende tijd zal ik mijn brave vent extra vertroetelen :+:

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:30

was er een reden voor liggend castreren. gewoon nieuwschierig omdat daar toch wel wat nadelen aanzitten.

verder succes en hou het in de gaten maar zo weinig mogelijk aan doen.
en wat is ie overbouwd jeetje zeg

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 19:39

StalNollie schreef:
was er een reden voor liggend castreren. gewoon nieuwschierig omdat daar toch wel wat nadelen aanzitten.

verder succes en hou het in de gaten maar zo weinig mogelijk aan doen.
en wat is ie overbouwd jeetje zeg

Ik heb meerdere DA's gebeld en gesproken in omstreken en er was er geen die staand wou castreren ivm veiligheidsredenen, dus vandaar ;)

Ik hou hem goed in de gaten :j

Haha ja hij is aardig overbouwd, maarja hij is nog maar jong en dat moet dus nog bijtrekken, alhoewel het op de foto erger lijkt dan dat het is hoor :)
De foto is namelijk ook scheef gemaakt etc.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:42

Nou dat was even een spannend dagje voor je dan!
Hopen dat Feike weer snel de 'oude' is, weer lekker verder kan met zijn leventje ;-)
Fijn dat de man weer bij zijn maatje staat en weer lekker graast!

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:09

Wat fijn dat het goed is gegaan! Knappe man heb je hoor

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:46

Trekt z'n rug nog bij of hout hij voor altijd zo'n kuiltje in z'n rug?
Lijkt net of de voor benen korter zijn dan de achterbenen..

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 15:07

Bedankt allemaal :)
Ik ben net weer bij hem geweest, hij kreeg nog een penicilline spuit van de DA, daarna heb ik hem nog wat verwend met een kapje brood en ben ik wat brokjes gaan halen :-) Nu moet hij gewoon in beweging blijven, dus morgen ga ik weer even met hem wandelen. Echt happy is hij nog niet (tot ik de zak met de broodjes tevoorschijn haalde) :=

Ik moest nog wel even lachen, want op de foto's kan je de handafdruk van de DA op Feike zijn kont zien vanwege het leunen, en toen ik zonet keek zat die afdruk er dus nog _O-

@amberguyt, het klopt dat zijn achterbenen langer zijn. Hij heeft geen 'kuiltje' in zijn rug maar is gewoon overbouwd en dat is doodnormaal voor een jaarlinger, dat trekt nog wel bij.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:37

Nientsje schreef:
Magica schreef:

Pff ja ik ben erg blij dat het zo goed ging. Ik ben dan ook super blij met deze man als DA, hij neemt alle tijd die nodig is en dat vind ik heel erg fijn.
Maar ik ben vooral blij dat alles achter de rug is :=

Ik kan je uit een klein beetje ervaring vertellen dat het vrij bijzonder is dat zo'n DA een uur de tijd heeft om op je paard te wachten... erg lief van hem! :j
Wat mij betreft ziet het er op de foto's allemaal vrij soepeltjes uit, paarden die neergaan vind ik inderdaad altijd een beetje schrikken. Ze zien er eigenlijk niet uit als dieren die makkelijk plat kunnen he?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:38

Goede beslissing om te ruinen. Good Stallions make great geldings. Ik hoop voor je dat de genezing voorspoedig verloopt, en er geen complicaties bij komen kijken.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 22:57

@Nemurin. Ja dat vond ik ook heel speciaal. Na de ingreep had Feike niet de kracht om zelf rechtop te gaan liggen en aanfezien het niet goed is voor een paard om zolang plat te liggen, tilde de DA hem een beetje op en bleef hij hem ondersteunen tot hij eindelijk stond. Echt een hele fijne en aardige man en ik ben erg blij dat ik voor hem heb gekozen. Hij zorgde er ook voor dat ik meer op mijn gemak was ten tijde van de ingreep. Want ik vond het toch enorm spannend en ook naar om mijn mannetje zo te zien. En als ik vragen heb kan ik hem ten alle tijden bellen en dat vind ik ook erg fijn en een enorme geruststelling :-)

@Cassidy. Dankjewel! Hij os nog niet heel happy en een beetje stikf ook is zijn koker iets dikker, maar gelukkig niks om me zorgen over te maken. Heb vandaag ook een nieuwe zak met brokjes gehaald en zal hem de komende tijd extra goed verwennen :-)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 23:00

Ik denk dat ik hetzelfde had gedaan... gewoon andere afspraken afbellen tot paard weer goed was. :j Die koudbloeden reageren soms toch anders op medicatie inderdaad.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 23:08

Nemurin schreef:
Ik denk dat ik hetzelfde had gedaan... gewoon andere afspraken afbellen tot paard weer goed was. :j Die koudbloeden reageren soms toch anders op medicatie inderdaad.

Dat klopt inderdaad, vertelde de DA ook. Had ik nog nooit van gehoord. Feike's weidemaatje is een draverruin enbde DA legde mij dus uit dat zulke paarden zomaar staan. Maarja Feike is dan ook lui aangelegd haha. Ik grapte nog met de mevrouw die aan het land woont dat als Feike nog rustiger zou zijn als een ruin dan als hengst, dat hij ipv te gaan lopen om zou vallen als hij er alleen al aan zou denken haha. De DA maakte zelf nog een grapje of ik wel op hem kan rijden straks of dat hij niet vooruit komt haha.

Volgens mij was de DA nog vrij die dag, maar dan is het extra fijn dat hij niet snel maar huis wou omdat hij juist vrij was. Hij vond paardlief toch belangrijker en dat is erg fijn om te weten dat hij niks afraffeld oid :-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 23:23

Wat is eigenlijk de reden dat je het niet in een kliniek hebt laten doen?

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 23:39

Cassidy schreef:
Wat is eigenlijk de reden dat je het niet in een kliniek hebt laten doen?

Wij hebben geen trailer waardoor wij hem niet weg kunnen brengen en het laten castreren is voor mij (als student) te duur.

Niet dat ik het geld niet heb om hem te onderhouden en als hij ziek mocht worden ooit dat kan ik hem gewoon laten behandelen. Maar dit is voor mij beter te doen. Daarbij is Feike verzekerd mocht hij er ziek van worden dus het castreren in het land was voor mij een goede optie. En daarbij heb ik het volste vertrouwen in mijn DA en hij weet wat hij doet dus ik zag niet in waarom het niet op het land kon :-)

Ook heb ik voordat ik mijn besluit nam goed rondgekeken op oa bokt om andere ervaringen te zien en die waren wel goed voo zover ik kon zien dus dat hielp ook bij mijn besluot. Ik wil wel het beste voor mijn paard en wil geen overhaaste besliiten en/of risico's nemen :-)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 23:40

Mijn excuses voor de typfouten. Maar typen met de telefoon is soms wat lastig :-)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 23:43

DA komt me bekent voor, volgens mij heb ik die ook :) Maar super dat het zo goed is gegaan!

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 23:48

aisie schreef:
DA komt me bekent voor, volgens mij heb ik die ook :) Maar super dat het zo goed is gegaan!

Dat kan best! Bij welke praktijk zit jij? (mag ook in pb) :-)

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 23:49

De kruising fries die ik heb gehad stond gelijk weer op hihi..
Gelukkig is het goed gegaan en fijn dat je DA wachtte tot hij weer stond :)
Leuk ding trouwens, ben benieuwd hoe hij uitgroeit !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 23:49

Ik snap dat je niet over een nacht ijs gaat, maar is de herfst niet een denkbaar slecht moment om een paard op het land te laten castreren?

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 23:51

mieske schreef:
De kruising fries die ik heb gehad stond gelijk weer op hihi..
Gelukkig is het goed gegaan en fijn dat je DA wachtte tot hij weer stond :)
Leuk ding trouwens, ben benieuwd hoe hij uitgroeit !

Grappig om te horen en wat fijn dat hij zo snel stond! Hoe ging het met hem met genezen? :-)

en bedankt! Vind ik altijd leuk om te horen :-D ik ben ook enorm benieuwd! Dus dat wordt spannend haha

SodeletuutJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 23:54

Wauw wat is die braaf zeg! Die van mij was echt 8)7 8)7 tijdens de castratie en toen hij los werd gehaald sprong hij meteen als een wilde weer op. := :(:) Fijn dat alles goed gegaan is, leuk paardje!