Paardenmarkt hedel...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alja

Berichten: 25603
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:28

heel veel spijt dat ik haar niet heb gekocht, mijn probleem was dat ik geen vervoer had ( en ze moest naar drente) en waarom ik het niet heb geregeld, al sla je me dood!!!

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 23:05

AWWW, das zielig, die haflingerveulen.. en ik zach er ook al ondervoede beestjes en met touwen etc. ZIELIG ! Boos!

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 23:54

Liesje_Lover"]
[quote="xKatleentjex schreef:
Maar Branca, zie ik nu slecht of hadden ze bij die hengst een touw DOOR zijn mond gestoken en zo vastgemaakt? of had ie dat zelf in zijn mond gestoken? ik vroeg mij af of dat niet scherp was...


Hmm ik zie het nou ook, is volgesmij niet echt fijn ofwel?
[/quote]

Bij zo'n grote hengst die in de buurt is van allerlei andere paarden is dat wel nodig, moet wel een brave hengst zijn dattie alsnog zo rustig is.
Mijn paard krijgt ook altijd het touw door de mond als hij de trailer in moet, anders loopt ie zow door je heen

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 07:53

Nimmedor"]
[quote="Liesje_Lover"][quote="xKatleentjex schreef:
Maar Branca, zie ik nu slecht of hadden ze bij die hengst een touw DOOR zijn mond gestoken en zo vastgemaakt? of had ie dat zelf in zijn mond gestoken? ik vroeg mij af of dat niet scherp was...


Hmm ik zie het nou ook, is volgesmij niet echt fijn ofwel?
[/quote]

Bij zo'n grote hengst die in de buurt is van allerlei andere paarden is dat wel nodig, moet wel een brave hengst zijn dattie alsnog zo rustig is.
Mijn paard krijgt ook altijd het touw door de mond als hij de trailer in moet, anders loopt ie zow door je heen
[/quote]

Ow sorry, ik had eigenlijk nog nooit van touw door de mond daarvoor gehoord Haha!

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 08:50

Nimmedor"]
[quote="Liesje_Lover"][quote="xKatleentjex schreef:
Maar Branca, zie ik nu slecht of hadden ze bij die hengst een touw DOOR zijn mond gestoken en zo vastgemaakt? of had ie dat zelf in zijn mond gestoken? ik vroeg mij af of dat niet scherp was...


Hmm ik zie het nou ook, is volgesmij niet echt fijn ofwel?
[/quote]

Bij zo'n grote hengst die in de buurt is van allerlei andere paarden is dat wel nodig, moet wel een brave hengst zijn dattie alsnog zo rustig is.
Mijn paard krijgt ook altijd het touw door de mond als hij de trailer in moet, anders loopt ie zow door je heen
[/quote]


Als ik van het voorjaar met Baggio langs de wei van de merries moest, legde ik vaak zat een touwtje of een kettingje door zijn mond, puur om hem te kunnen corrigeren... Hengsten hebben nou eenmaal last van hormonen...
Maar wat en bonk zeg, die hengst....

Ben een keer op Hedel geweest en het grote deel wat er staat is voor de slacht. Het betere spul wordt wel aan particulieren of eventueel aan handelaren verkocht. Zo gaat het daar, het is immers een slachtmarkt. Wij hebben iig sinds gister een hengstveulen van daar op stal staan, die hebben stalgenootjes gekocht.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:02

Ik wil denk ik niet weten wat al die rode stippen betekenen!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:10

hmmm ik eigenlijk wel...

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:49

Sja, er zullen er wel weer een hoop naar de slager af zijn gevoerd En die lompe boeren die de hele tijd met stokken op die konten lopen te mepppen Scheve mond Sja....

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:01

Tja, zag ze zelfs op hoofden meppen met die stokken. Maar je kan dat soort dingen wel verwachten op een paardenmarkt, zo zit die wereld in elkaar. Ik was eigenlijk wel trots op een handelaar hier uit de buurt, die had er 30 bij zich, allemaal keurig in het vlees, netjes ingevlochten en met allemaal mooie nieuwe felrode halstertjes aan. Zo kan het dus ook. En ook de paarden van Van Manen uit Ede, waar wij zaterdag onze Whisper kochten, zagen er heel netjes uit. Heeft trouwens nog iemand een foto gemaakt van die geweldig mooie Shire??

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 13:56

kheb n vraagje............hoe zagen de manen van dat zwarte paardje met die hele gespierde nek eruit?? En was het een fries?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:42

al de paarden hier op de foto's heb ik ook gezien ja, en deze stond er om 15.00 uur nog:
Afbeelding
Inderdaad, arm beestje. Je gunt ze wel meer dan de bestemming waar het uiteindelijk zal belanden.......

En had je de voorbeentjes gezien van dit merrietje?
Afbeelding
Ik had zo'n medelijden met dat beestje. Ik wilde het uit medelijden wel kopen. Ik bood 10 euro (voorbeentjes waren zo slecht, ze kon niet goed lopen). "nee, ik moet er 110 euro voor hebben!" zei die man. "ach meneer, dat geeft toch niemand voor dat beestje", zei ik. "ja maar het is een merrie!", "nou en? merrie, hengst, dat maakt bij deze niet uit, hier kun je toch niet mee fokken". Zei ik toen. Ik liep maar weer door.

Heb uiteindelijk wel zelf een klein zwart shetveulentje gekocht, van iets van 6 maanden oud. Een hengstje. Japie, heet hij nu.

en inderdaad, deze trok heel veel bekijks. WAT vroegen ze er ook weer voor, 2000 euro? Afbeelding
En ouw manneke keek naar zijn edele delen, ik zei "jaha, doar kende gij nie an tippen eh?" Extreme duivel Hij lachte wat schaapachtig en liep weer verder.

Ook Cor stond er weer. Met 2 mooie veulens, beide van Osmium. Eentje van een havidoff merrie en de andere uit een Contender merrie. 1400 vroeg hij er voor. Misschien had ik ze voor 1100 wel kunnen krijgen, maar ik besloot mezelf maar niets op de hals te halen.

Er stond ook nog een mooie zangersheide gefokte schimmel. Vroeg me af wat zo'n dier daar nou deed. MAar dat vroeg ik me wel af bij meer dieren.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:57

Nog niet op de voorbenen gelet van de hengst hierboven? Beest is gekluisterd geweest. Kijk maar 's goed ... en da's niet van eventjes, da's van gekluisterd gestald te staan. Dat merrie'tje had ik ook meteen gezien ... en het haflingerveulen ook (op de foto's hé, ben daar niet geweest). Mensen zouden ook als het niet goed is hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Het is voor die dieren niet nodig nog 's een markt te moeten doen, die kunnen toch gewoon meteen afgevoerd worden (hoe hard het ook mag klinken).
Staan wel een paar leuke bonte shetters tussen. Jammer dat de foto van het tinkerveulen niet echt duidelijk is Knipoog

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:19

Tja de bittere waarheid over paarden. Nog een! paarden die 23 uur per dag 7 dagen per week bijna 300 dagen per jaar op stal staan en dat vinden we niet zielig. Maar gelukkig verkopen ze ook goed spul op Hedel de tinker hengst die bij ons op stal staat bij voorbeeld goed gekeurd voor de fokkerij en krijgt hele leuke veuelentjes

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:39

er staan wel een paar mooie bij
maar toch de meeste zijn slecht verzorgd
maar wat wil je bij een handelaar gaat het alleen om het geld

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:59

welke hengst is dat pferdje?

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 16:11

die voorbenen van dat shetje haddik gezien ja echt niet normaal
en die witte pony naast de lama zag ik eerst wel maar op de terug wel stond alleen de lama er nog....

zielige paardjes... ik had ook een SUPER mooi vos veulen gezien!
echt mijn droomveulen werd ie *7%# voor me neus weg gehaald (verkocht).... jammerz....

ik zou wel willen weten welke paarden niet verkohct zijn, weet iemand dat?

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:15

op de 11e foto, waarvan jij de rechtse leuk vindt, vind ik die linkse ook errug mooi Kwijl
En die hengst, die is echt heel stoer! Cool

[edit: links & rechts omgedraaid..]

Loeser

Berichten: 2578
Geregistreerd: 09-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:44

jah idd dat is de harde paardenwereld, sommige dieren kunnen idd meteen maar beter door gaan, ( alhoelwel ik in de supermakt altijd de pakjes met paardenvlees omdraai, niet dat het nut heeft, maar voor dat moet ik gewoon doen)

ik vind deze schimmel erg leuk de linkse,

Afbeelding
*LOL*

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:47

jah veel rode stippen op de kleine paardjes he, allemaal opgekocht door de slager, maar dan kunnen ze die beter laten staan, en beter de beessies opkopen met ernstige gebreken zoals dat shetje met die kromme beentjes, en dat haflinger veulen met die zwakke rug.
je wilt nog niet weten hoeveel paarden er worden opgekocht voor de slacht, gewoon schandalig! die grote hengst is erg mooi, maar hij lijkt wel gekluisterd te hebben gestaan, en ook niet maar voor heel eventjes volgens mij! ik zou best eens weer op de markt willen kijken, als je goed kijkt zit er wel leuk spul bij, maar die kunnen alsnog niet zichtbare gebreken hebben! het is altijd oppassen en gokken als je op de markt wat koopt! net als dat grote rijpaard wat je zei, van wat doet die hier, die zal echt nog wel een gebrek hebben wat zo 1,2,3 niet zichtbaar is.
kleine grut dat is er in overvloed, en daar wordt ook vaak veel te veel mee gefokt, ja dan beland alles op de markt.
ik ga zeker nog eens kijken, en als ik wat koop, kijk ik het diertje goed na! ik zal wel snel ene beestje willen kopen dat het verdiend zo'n goed tehuis,wat er zielig bijstaat, en anders toch naar de slacht gaat, dat zal ik wel gedaan hebben als ik de lotto had gewonnen, en genoeg ruimte had, maar dat zou ik nu niet doen, nu zou ik op het mooie spul afgaan, goed nakijken, en dan wat voor weinig hebt., maar dat kan ik me nu ook niet evroorloven dus hahaha, blijf dromen san!!

Loeser

Berichten: 2578
Geregistreerd: 09-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:51

wat is eigenlijk precies gekluisterd staan?

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:54

Als je goed kijkt heeft dat hafveulen ook rode stippen, dus zijn lijden is gelukkig snel over denk ik!

Mariekje

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:18

Hallo mensen,

Ik ben ook op de paardenmarkt geweest aangezien ik in Hedel woon...
Ik kom er nu al heel lang en als je er woont is het een echt dorpsfeest, maar die arme paarden, pony's, ezels en lama's...

Er staan natuurlijk ook wel een aantal goede paarden tussen, maar soms tref je echt dieren aan waarvan de tranen je in de ogen springen...Verdrietig;

Zo stonden er om 2 uur 's nachts al hele jonge Shetjes die ze hadden GESCHOREN!!! Boos! Ze hadden dan wel een dekje op, maar als het de hele dag regent, worden die dingen doornat en toen ik ze rond half 5( 's middags!) weg zag gaan, stonden ze te rillen van de kou... Verdrietig

Ook kwamen we een stel pony's tegen die recht naast een café stonden, midden in een berg kapotte bekertjes (van die harde doorzichtige, die hebben kei scherpe randjes).

Verder heb ik een aantal shetlanders gezien (veulens) die in mijn ogen nog veel te jong waren om verkocht te worden. Volgens mijn zusje ging er een veulentje tegen het einde van de markt gewoon plat op de grond liggen en het was me toch een zooi op de grond...!!!

Wat me ook nog is bijgebleven was een c-pony (Ik denk een tweejarige) met een zadel waar een hele groep mensen omheen stond. Op een gegeven moment klom er zo'n kei grote vent op om de laten zien dat je op de pony kon 'rijden', maar het arme beestje snapte er niks van en was hartstikke bang! Begon ie de pony ook nog eens ff flink te trappen om 'm voorwaarts te krijgen en toen dat niet lukte, mepten de handelaren die er omheen stonden er maar ff flink overheen. Verdrietig (De pony was duidelijk NIET ingereden en veel te jong.) Toen ie nog steeds niet voorwaarts ging, is de man afgestapt. (jammer dat die arme pony hem er niet af kon gooien...)

Zo kan je toch niet met een pony omgaan? Echt afschuwelijk. Ik had zo'n medelijden met die dieren. Eén paard stond er met een enorme hoofdwond, er liep een paard los, er zat een pony vast, de één was te vet, de ander te mager, paarden waren verkeerd gebouwd, stonden recht voor de kermis(=onwijs veel lawaai en licht)...Zo kan ik nog wel even doorgaan, het is te triest voor woorden...

Groetjes, Marieke

PS: de dierenbescherming wil paardenmarkten gaan verbieden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:44

Mariekje schreef:
Hallo mensen,
Zo stonden er om 2 uur 's nachts al hele jonge Shetjes die ze hadden GESCHOREN!!! Boos! Ze hadden dan wel een dekje op, maar als het de hele dag regent, worden die dingen doornat en toen ik ze rond half 5( 's middags!) weg zag gaan, stonden ze te rillen van de kou... Verdrietig

.

Ja, die heb ik ook gezien! Te rillen van de kou stonden ze inderdaad. die blauwe dekentjes waren slechts zomerdekjes en ze waren inderdaad doorweekt. Belachelijk ja.

Overigens, dat andere voorval van die onredelijke zak op die kleine pony is mij helaas ontgaan. Ik hou namelijk mijn mond niet als ik zoiets zie.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:57

Mariekje schreef:
PS: de dierenbescherming wil paardenmarkten gaan verbieden.


Dat zou ik dus jammer vinden. Niet als het op de manier gaat waarop het bij Hedel gaat hoor, maar als er gewoon regels voor worden gesteld en er streng gecontroleerd wordt op de naleving van die regels? Ik vind het namelijk machtig mooi, al die paarden bij elkaar, en je kunt meteen het karakter van het dier goed zien (komt het nieuwsgierig naar je toe of trekt het bang zijn hoofd weg?)

Mariekje

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:02

[/quote]Overigens, dat andere voorval van die onredelijke zak op die kleine pony is mij helaas ontgaan. Ik hou namelijk mijn mond niet als ik zoiets zie.[/quote]

Ik voel me erg aangevallen door deze quote... Scheve mond

Denk jij dat die handelaren jou serieus nemen als je daar iets over zegt dan???

Ik weet uit EIGEN ervaring dat dat niet zo is en dat ze je zelfs gaan bedreigen, omdat jij je met hún zaken bemoeid.

Je kan er iets over zeggen, maar als je er echt iets aan wilt doen moet je het paard kopen. (en dat ging nu eenmaal niet... ) Die mensen luisteren echt niet, behalve als ze er hun eigen voordeel mee kunnen doen. Boos!