Nieuwe aanwinst: Valkkleurige Welsh Cob merrie!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Nieuwe aanwinst: Valkkleurige Welsh Cob merrie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 21:52

Sommigen kennen mij nog wel, een aantal jaar geleden was ik zeer actief op bokt, de laatste jaren wat minder. Toch wil ik jullie mijn nieuwe aanwinst niet onthouden.
Mijn grote shetlandpony's Bas en Tom heb ik nog altijd, Tom was mijn menpony. Helaas is hij het laatste jaar wat dampig geworden, en heeft hij een zogenoemd 'knijpkeeltje' ; zijn luchtweg wordt afgesloten door z'n verhemelte bij inspanning. Resulteert dus in benauwd zijn wanneer hij voor de wagen loopt, en daarom heb ik met pijn in mijn hart, maar als beste keuze voor Tom besloten hem niet meer in te spannen. Hij mag gewoon zijn kunstjes als kinderrij-en knuffelpony nog wel vertonen, dat is nog wel te doen voor hem, maar de wagen is verleden tijd.

Maar aangezien het menvirus mij niet los laat, moest er natuurlijk wel een vervanger komen voor het mennen.
Ik speurde wat rond op marktplaats en stuitte op een valkkleurige b-pony die betuigd en beleerd onder het zadel was. Foto's op marktplaats lieten een vette zware pony zien, wel een leuk kleurtje, niks bijzonders verder. Omschrijving vertelde ook niet meer dan dat het een welsh merrie was, beleerd en betuigd, in verleden lesjes gelopen, nu niks meer gedaan de laatste tijd, punt.

Toch trok de merrie mij en ik ben gaan kijken. De eigenaren vertelden mij dat de pony geïmporteerd was uit Engeland, een jaar geleden. Zij hadden haar even later gekocht om mee te mennen, maar de relatie ging stuk en de eigenaar deed er niks meer mee, was niet ervaren genoeg.
Het eerste wat me opviel was dat ze ontzettend dik was, maar wel knap kon bewegen. Er bleek ook een papier bij te zitten, daar was ik niet echt mee bezig, zocht gewoon een leuke menpony, maar een knap papiertje is natuurlijk leuk mee genomen. Het bleek een welsh sectie C te zijn, de eigenaren hadden geen idee.
De merrie was wat onrustig maar opzich wel braaf, liet zich wel weer pakken nadat ze haar even los hadden gelaten en liet zich netjes aanraken.
Ik vond haar leuk, maar stond nog niet enorm te juichen, ook gezien haar conditie en ik wist niet precies wat ze kon voor de wagen omdat ze mij niks konden laten zien aangezien ze al een half jaar niks meer deed en ze het ook niet echt aan durfden om haar nu wat te laten doen.

Die avond ben ik gaan googlen op haar naam en achtergrond n.a.v haar papier, en toen werd ik wél enthousiast! Ik trof een site waar ze vorig jaar op werd aangeboden nadat ze uit Engeland was gehaald. Daar stonden foto's van een knappe welsh cob merrie in super conditie en knap ingespannen en onder het zadel. Haar bloedlijntje bleek voor zover ik kan beoordelen ook wel interessant te zijn. De merrie zoals daar op de foto trok mij absoluut wel! Ik ben in overleg gegaan met de stalbaas met wie ik samen op zoek was naar een nieuwe pony. Ook hem leek het wel wat n.a.v de foto's van de site en hij gaf mij akkoord om haar te kopen.

Een week later heb ik haar opgehaald en zodoende ben ik sinds half December trotse (half)eigenaresse van een mooie Welsh Cob merrie genaamd Menai Nanci, stokmaat 1.27.
Later heb ik contact opgenomen met de mensen die haar uit Engeland hebben gehaald en die gaven mij allerlei informatie over haar zeer nette achtergrond, inclusief de gegevens van de fokker.

Ik ben haar langzaamaan aan het trainen, haar conditie moet verbeterd worden en mijn kar moet aangepast worden op haar formaat, de stokken zijn te smal :o
Zo in de eerste weken doet ze alles heel goed, ze vindt het leuk om weer in handen te komen. Ik longeer haar meerdere malen per week, ze heeft alweer wat in de lange lijnen gelopen,het tuig opgehad, vrij gesprongen, een keertje onder het zadel etc. Ze pakt alles weer heel leuk op, geniet van de aandacht en verzorging. Ze kan goed samen met mijn andere pony's en de paarden op stal. Ik denk dat ik hier een hele leuke veelzijdige menpony aan heb en wie weet bieden we haar in de toekomst ook wel aan op de keuring.

Genoeg gekwaakt, tis een lange inleiding geworden, nu foto's van mijn nieuwe dame:

Dag van aankoop (touwtje om haar nek was omdat ze haar anders niet uit de wei konden krijgen?!)
Afbeelding

Een van de foto's waardoor ik wel vrolijk van dr werd:
Afbeelding

1e dag bij ons in de bak
Afbeelding

Voetjes van de vloer, ze stortte gelijk neer
Afbeelding

Klaar voor de longetraining
Afbeelding

Met haar nieuwe hoofdstel
Afbeelding

Met rijmeisje
Afbeelding

En afgelopen middag, mijn knappe al iets afgevallen merrie even showen op stand:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn zoontje van 3 weet wel hoe hij haar kan verwennen :D
Afbeelding

Even bovenop Nanci zitten, die hier voor mevrouw Wijdbeens speelt!
Afbeelding

Afbeelding

Het is heel wat anders dan mijn shetmormels, maar ik vind haar zó leuk!

Haar afstamming is trouwens Menai Cadfridog x Cathedine Telynor voor de geïnteresseerden, zowel in de vader- als moederlijn voert ze terug op de stempelhengst Parc Welsh Flyer. Ze komt voort uit ondermeer Synod, Cathedine en Cyppin bloedlijnen. Ik moet me hier zelf nog wat meer in verdiepen en zal binnenkort eens contact opnemen met haar fokker, die haar halfbroer, tevens een valk, ook als dekhengst inzet.

Wat vinden jullie ervan ? Eventuele cobkenners mogen ook kritisch reageren, daar ben ik juist wel nieuwschierig naar, of ze een beetje knap binnen de sectie C kenmerken valt. Ik heb lang geleden heel vel met welsh A's gedaan, maar die zijn toch anders.

_Carien

Re: Nieuwe aanwinst: Valkkleurige Welsh Cob merrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:00

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, onwijs leuk beest!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:05

gefeliciteerd! Wat een prachtig dier!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:17

Ohhh wat een leuk dier heb je daar :D
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:28

Mooie dieren heb jij ook altijd he.
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst in ieder geval!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:33

Wat een mooie dame! Gefeliciteerd.
Leuk dat je er ook nog een rijmeisje bij hebt. :)
Veel plezier er mee!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 00:22

san4nie schreef:
Wat een mooie dame! Gefeliciteerd.
Leuk dat je er ook nog een rijmeisje bij hebt. :)
Veel plezier er mee!

Ghihi, dat klinkt alsof die bij de toebehoren zat :P

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:29

Wil niet vervelend zijn, maar denk dat je nieuwe aanwinst gauw eens naar de hoefsmid mag!

Maar een mooi paardje hoor!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 00:40

Is niet vervelend, heb je gelijk in hoor Meliszy, die komt dan ook deze week de boel weer bijwerken en corrigeren, tegelijk met het beslaan van de paarden op stal ;-) Het was nog niet dusdanig dat het al a minute de eerste week moest, dus we hebben haar bij de paarden op het lijstje geplakt

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:41

Haha oke!
Had ik ook wel verwacht, het paard ziet er namelijk verder erg goed uit en is zeker al goed opgeknapt zeg!
Heel veel plezier met je paard!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 07:28

Dankjewel voor de complimenten ;-)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 07:34

Wat een leukerd, ik ben niet bekend met deze sectie(alleen met de atjes) maar het ziet er naar uit dat je papiertechnisch ook een leuke merrie erbij hebt.
Qua conditie mag ze nog iets strakker maar naar de keuring gaan met een afgetrainde welsh is (helaas) niet zinvol ;-)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 08:28

Potver wat heb je toch weer een leuk dier in.bezit. zie uit naar meerdere fotos, in.de.toekomst.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 08:30

Mooi paardje, veel plezier ermee. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 08:30

Wat leuk dat je weer actiever bent! En wat is jouw zoontje toch al weer groot! 3!!
Ik weet nog zo goed dat je zwanger was. De pony is echt ontzettend mooi, helemaal mijn smaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:26

wat is ze leuk zeg!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:36

Getemd op bovenstaande spam post.

TS: Prachtige pony! <3

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:40

Leuk jou weer tegen te komen!
Erg jammer dat Tom niet meer voor de wagen kan maar je hebt een knappe vervanger gevonden!
Ik ben erg benieuwd hoe ze er uit ziet als ze op gewicht is :D

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:41

Knappe dame hoor !!! Wel idd behoorlijk wat kilotjes te zwaar maar dat gaat helemaal goed komen.

heb toevallig 1 week geleden ook een welsh C aangekocht voor het mennen. Alleen die van mij is
iets groter. Zal eens gaan kijken naar de afstamming die van mij heeft ook een engels papier.

Succes met het herbeleren en veel plezier met haar voorde wagen !!!

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:43

Wat een ontzettend leuk dier! gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! :)

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:29

Prachtige merrie is het!
Gefeliciteerd en heel veel plezier met haar!

ps: zag in je profiel dat jullie zoontje op dezelfde dag geboren is als ons zoontje; leuk :D
Laatst bijgewerkt door Buster op 16-01-12 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikysammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:34

Wat een leuk dier zeg!! Kan leuk bewegen en een mooi kleurtje!!
(alleen volgens mij is een welsh sectie C niet hetzelfde als een Cob, een Cob is sectie D, toch?!)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:38

gefeliciteerd!
echt een mooi dier!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:40

Wat een leuke pony! Gefeliciteerd! :D

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:52

Het isofficieel welsh pony van het cob type. Sectie C. Welsh cob is idd sectie D. Welsh cobs zijn weer net een slag groter zo rond de 1,45.