Janssen en Whisper een jaar in Frankrijk bij Equine Pensions

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Janssen en Whisper een jaar in Frankrijk bij Equine Pensions

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 21:26

Zoals sommigen nog wel zullen weten, hebben wij vorig jaar een hele moeilijke beslissing genomen en onze paarden weg gedaan. Weg in de zin van, weg bij ons, bij ons huis, onze stallen en uit ons leven. Want wegens gezondheidsredenen moesten we een stap terug doen en werd de dagelijkse verzorging ons teveel. Om dezelfde reden gaan we Nederland verlaten en in Spanje wonen. Precies over vier weken vertrekken we definitief.

Voor we gingen zoeken naar een huis in Spanje, ons huis in Nederland te koop zetten en alles overhoop gingen halen, wilde ik zeker weten dat de paarden het goed zouden krijgen. En dat leidde ons naar Equine Pensions, een paardenpensioenpension in het midden van Frankrijk, waar Rob en Jane Eyre met alle liefde die je maar kan bedenken zorgen voor oude of geblesseerde paarden of voor paarden waar de eigenaren geen afscheid van willen nemen, maar ook niet voor kunnen zorgen.

Vandaag, precies een jaar geleden, brachten we ze weg. Een van de zwaarste dingen die we ooit hebben gedaan. Een 11 uur durende rit waarop onze mannen zich helemaal perfect hebben gedragen, genoten van bakken water met worteltjes en appeltjes en lekkere hapjes en op elke parkeerplaats vrolijk stonden te kijken naar al die mensen die weer naar hen keken. Helemaal in hun elementje waren ze en wij waren, ondanks ons verdriet om het naderende afscheid, zo trots en zo blij met ze. Toen we een paar uur later weg reden, gingen alle remmen los en hebben we samen gejankt als kleine kinderen. En geloof me, ik heb maanden niet over ze kunnen praten en het droog kunnen houden.

Elke maand krijgen we een update van Jane mét foto's. De winter was best een beetje moeilijk, vooral voor Janssen die nu toch wel de leider van de groep wilde worden en zijn plekje zwaar heeft bevochten. Dat heeft hem toen heel wat kilo's gekost. Toen we er in januari waren, was Jane hem dan ook druk aan het bijvoeren en was hij best mager. Elke maand zagen we hem op de foto's opknappen.

En vandaag, precies een jaar later, staan ze er zo bij:

Uit de verte, in de groep:

Afbeelding

Janssen heeft weer vlees op zijn (oude) botten:

Afbeelding

Whisper (de vos) staat er tevreden bij en die heeft écht moeten wennen:

Afbeelding

MoniqueT

Re: Janssen en Whisper een jaar in Frankrijk bij Equine Pensions

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 21:27

Eh, ik zie dat ik bij de Young Riders zie. Da's niet handig, met mijn 45 jaar. Kan een mod dit topic verplaatsen? Weet niet precies waar het wel hoort!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:39

[JITP] -> [ITP]

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:51

ah ze staan er goed bij zeg, mooie omgeving zo te zien! Vind het een erg dappere beslissing van jullie geweest.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:57

Ach jeetje Monique,heb je topic toendertijd gevolgd,sjonge dat het al weer een jaar geleden is zeg,maar wat staan die lekkere kerels van je er heeeeeeeeeerlijk bij,wat een fijn mooi plekje hebben jullie voor ze gevonden en wat gaaf dat je de mogelijkheid hebt om ze zo'n goede oude dag te bezorgen,blijven ze daar hun verdere leventje staan? En wordt er nog wel eens iets met de paarden ondernomen of hebben ze echt een luilekkerleventje?
Ontzettend veel succes met de laatste loodjes wat betreft je verhuizing,

Groetjes Linda

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 21:45

Dank jullie ;-)

En ja, in principe mogen ze daar oud worden. Ze doen het super en leiden met een hoop andere oudjes inderdaad een luizenleventje.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:49

Wat staan ze er heerlijk bij daar zeg.
Enne.... heet zij serieus Jane Eyre?? :D

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 22:42

Goof schreef:
Enne.... heet zij serieus Jane Eyre?? :D

Yes, seriously :j

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:44

Jeetje wat een mooie plek voor jullie paardjes !!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:46

MT, wat zal het idd ontzettend moeilijk voor jullie geweest zijn om Janssen en Whisper naar Frankrijk te laten gaan. Moedige beslissing heb ik dat altijd gevonden. Ze staan er fantastisch bij, glimmen je tegemoet :D en Whisper zou echt zo wel eens een broer van Huugje kunnen zijn :D
Fijn dat je iedere maand een update van deze mensen krijgt :)
Het is met recht een paardenparadijsje :j

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:47

Wat staan je paarden er tevreden bij zeg.
Ik denk dat menig (oud) paard jaloers op ze zal zijn

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:24

Monique, met tranen in mijn ogen zie ik dit topic en ik vind het fantastisch deze foto's van jouw mooie mannen in Frankrijk te zien. Volgend jaar hoop ik Jane en Rob te bezoeken en dan zal ik zoals beloofd wat foto's van jouw mannen maken, ook al duurt het nog lang. Ze zien er goed uit! Liefs Carlijn

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 17:26

Hoe gaat het met je Carlijn? Kan je een beetje wennen aan het leven zonder Missy? Ze staat niet op de foto's natuurlijk, zit in de merriegroep.

Jane is er niet als we in juli gaan, ze gaat met de kinderen naar haar ouders in Engeland. Wil je dat ik Rob vraag of ik wat foto's van Missy mag maken?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:29

Wat een heerlijk leventje hebben ze zo!
En wat super dat je dan foto-updates krijgt!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 21:34

De foto-updates horen bij de pensionprijs ;-) Maar ze doet het inderdaad trouw, elke maand weer.

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:54

Hee monique,

Ik ''ken'' je uit het oudtjes topic en ik wilde even zeggen dat ik het top vind dat je paardjes zo'n goed leven hebben gekregen. Helemaal geweldig!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 22:00

Dank je Metellica. Het was best een beslissing om ze zover weg te brengen, maar voor hen is het helemaal geweldig daar. Ik tel de dagen af dat ik hen kan gaan knuffelen ;-)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:20

Hier nog 1 uit het oudjes topic, wat een moeilijke beslissing een jaar geleden, maar wat een goed gevoel moeten deze foto´s jullie geven.
Misschien overheen gelezen, maar blijven jullie eigenaren van de paarden en betaal je dan een bedrag per maand, pensiongeld ofzo?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 22:31

Ja, wij betalen gewoon pensiongeld. Dat is een stuk minder dan je hier in Nederland kwijt zou zijn, maar evengoed nog wel een bedrag om rekening mee te houden hoor. Wij betalen op jaarbasis (10 procent korting) en zijn 1400 euro per paard kwijt. Hier zit de hoefsmid, tandarts, tetanusinjectie (elke 2 jaar), voer en maandelijkse update met foto in. Het fijne is dat ze het hele jaar rond in het gras kunnen, toen het van de winter erg sneeuwde hadden ze een grote open inloopstal. Het klimaat is er prettig en droog.

De contacten zijn erg leuk, het is een Engels stel wat volledig leeft voor de paarden. We gaan er over vier weken voor de derde keer op bezoek.

Er is een getekend contract waarin inderdaad staat dat de paarden van ons zijn en dat er altijd contact gezocht wordt als er problemen, ziekten of grote dierenartskosten zijn. In geval van uiterste nood, als wij niet bereikbaar zouden zijn, beslissen zij wat op dat moment het beste is.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:48

Hier ook weer iemand uit het oude paarden topic en wat onwijs fijn om te zien dat ze het zo goed hebben in France en dat ze ook lekker samen zijn gebleven. Merk je daar nu ook nog wat van, dat ze samen zijn gekomen of hebben ze elk een eigen groepje opgebouwd?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 09:00

Ze hebben heel lang met z'n tweeën met één ander paard gelopen. Oscar is een paard wat eigenlijk niet in de groep kan, die heeft met iedereen mot. Met Janssen en Whisper samen ging het wel goed, dus is het drietal lang bij elkaar gebleven. Tot het ging sneeuwen en Janssen en Whisper in de groep gingen, zodat ze ook in de schuilstal konden.

Whisper was toen heel snel vriendjes met iedereen, Janssen heeft zich naar de top gewerkt om leider van de kudde te worden. Dat heeft hem heel wat energie en vooral vlees gekost. Ze zijn ervan geschrokken hoe mager hij werd en hij kreeg elke dag apart voer in een box. Janssen heeft enorme voernijd, altijd al gehad, die moet nu rustig eten. Dit jaar gaan ze hem eerder wat vetmesten voor de winter, zodat hij meer bij te zetten heeft.

Zie het verschil:

Juli 2010 (ze waren toen 6 weken bij Equine Pensions)
Afbeelding

Januari 2011 (na Janssens gevecht om het leiderschap en de koude weken)
Afbeelding

Juni 2011 (zie boven!).

OK, nog ééntje, Whisper in zijn wintervel en onder de modder, leuk dat hij dat vindt:

Afbeelding

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:05

Wat een mooi plekje!
Kan me voorstellen dat het heel moeilijk was om ze weg te brengen, maar wat staan ze er top bij daar!
Zou willen dat er zoiets in NL was.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:42

Hey! vorig jaar niet je topic op bokt gevolgd, maar toen via google op jullie blog op www.nieuwenoord.nl. gekomen.....

een paardje van stal waar ik sta, is vorig jaar in ongeveer dezelfde tijd ook naar Frankrijk vertrokken naar Domaine Soulisse.
ikzelf heb menig traantje gelaten toen ik je blogs las, waar je alles in vertelde en hoe jullie de keuzes hebben gemaakt. Ikzelf had ook voor equine pensions gekozen, omdat het echt paardenmensen zijn en bij Domaine Soulisse hebben ze ook de camping e.d er nog bij.
vorig jaar ook bijna mijn eigen merrie naar Frankrijk gebracht (n.a.v jullie verhalen!!!) omdat het eigenlijk einde verhaal leek voor mijn paardje ivm Kissing spines....(maar het gaat nu weer goed!)
Is Whisper nog een rijpaard geworden voor Jane??

Ze zien er echt top uit!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 09:54

Fijn dat het nu beter gaat met je paard Martine.

Nee, Whisper is geen rijpaard geworden. Hij heeft de eerste maanden erg veel moeite gehad met het lopen zonder ijzers en vooral de ongelijke ondergrond. Zijn krampenbeen speelde hem behoorlijk parten. Zo erg zelfs, dat hij ook stijf stond van de spanning toen we er in juli waren. Geen paard om mee te gaan rijden en zeker niet als lespaard voor leerlingen, wat Jane graag wilde. We hebben toen besloten het een jaar te geven en gewoon voor hem te gaan betalen. Als hij na een jaar nog zo gespannen en slecht zou zijn, zouden we hem laten inslapen.

Maar zie, in januari was het ventje al helemaal gelukkig en nu heeft hij zijn draai helemaal gevonden. Wij hebben besloten hem gewoon lekker paard te laten zijn en betalen nu voor hem ook.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:42

dank voor je reactie monique! wel fijn dat het nu goed gaat en ze het met zijn tweetjes zo naar hun zin hebben daar. Begrijp dat je er naar uitkijkt om ze straks weer te kunnen knuffelen.
En ja, ben heel erg blij dat het met mijn paard goed gaat, nooit verwacht, toch gebeurd.
Wil nog even kwijt dat ik de laatste 2 foto's in je profiel fantastisch vind van je 2 kanjers!