Mijn ezelman verandert van zeur en oud naar blij en jong!!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iemandiemand
Berichten: 1198
Geregistreerd: 03-12-09

Mijn ezelman verandert van zeur en oud naar blij en jong!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 11:32

Hallo,
zoals mensen misschien wel weten heb ik een ezelman van 6 jaartjes oud. Hij heet Rommy. Het was eerder echt een monster(niet positief)Hij sleurde je overal heen, hij beet, steigerde(en niet te zuinig) Hij had heel erg voedselnijd, kon niet met andere ezels die viel hij als het ware aan. Kleine kinderen joeg hij zijn gebied uit. Hij beet altijd op mijn haar/hoofd. Hij jaagt nog een beetje de kinders weg, maar veel minder. Hij staat op dit moment bij een ezelopvang waar hij ook blijft. De vorige eigenaren hebben hem daar weggedaan omdat hij dus zo onhandelbaar was. Eerst hoorde ik het verhaal van hem. Dat hij dus echt zo mega dominant was. Mijn reactie was ochjee die moet zo snel mogelijk weer weg. Dus hij kwam woensdag(vorig jaar), had hem nogsteeds niet gezien. Hij ging 2 dagen later weer weg, hij naaide de hele groep op. De ezels bij ons aten veel minder omdat meneer alles opvrat. Toen naar een week waren de mensen waarbij we hem geplaatst hadden ook weer zat van hem. Die ezels aten ook niet meer. Dus toen ging ik mee. Ik zag hem, neus hoog in de lucht. Denk maar niet dat ze hem kregen. Steigeren tegen die man. Toen kreeg ik hem in de handen want hij moest ook nog de trailer op. Ik zag zijn oogje en die was vol agressie, dominantie. Nouja, hij moest de trailer op dus huppa. Met 2 benen de trailer op en 2 benen de trailer uit. Stond hij weer bij die ezels van ons. Ik ben de volgende dag metteen begonnen met hem. Ik had een halstertouw en een halster. Hij kwam er metteen aan, drukte me zo ongeveer omver. Hij kreeg een knietje van mij, toen dacht hij oeiiii. Ik pakte hem, heb hem vastgebonden aan een sterk weefrek. Maar begonnen hem te poetsen. Hij vloog alle kanten uit, beet mij heel vaak. Maar, reageerde niet. Ik was bezig met poetsen ik ben hem aan het poetsen ik ben hem aan het poetsen meer dacht ik niet. Op het laatst gaf hij zich maar toch niet helemaal. Hij ontspande en als beloning mag hij los. Dit heb ik zo 4 weken lang gedaan, en toen accepteerde hij vrijwel alles van mij(ik mag aan zijn hele lijf zitten)en dan ook alleen van mij. Hij is heel 1kennig. Toen ben ik begonnen met hem lopen aan een touwtje. Ging natuurlijk ook niet zo geweldig. Hij wou vreten en dat mocht hij niet. Dus meneer kwam weer omhoog. Dat liet ik gebeuren, reageerde niet, wachtte tot hij weer geland was en ging weer verder. Dit heeft heel goed geholpen, hij steigert nu alleen nog maar buiten als hij eventjes moet wachten voor het koetsje of iets dergelijks. Toen hij dat kon hebben we de lange lijnen eraan gebonden en toen begonnen we met mennen. Dit kon hij binnen een halfjaar. En sinds kort staat het karretje achter deze meneer. Het komt er dus opneer dat ik een mega dominant, agressief beestje heb opgeleid zonder enkele agressie. Als hij mij trapt trap ik hem, maar wordt niet boos het is gewoon ow jij trapt ik trap jou. Hij heeft ook verder nooit zijn gewicht in de strijd kunnen gooien bij mij. We zijn nu mega gek met elkaar. We zijn bezig met natural horsemanship. Hij kan al mijn persoonlijke ruimte accepteren, overaan aangeraakt willen worden, lopen aan een lijn. We zijn nu bezig met indirecte hulpen en dat hij dan moet stappen. Hij kan het wel, maar heeft nogsteeds de drang alles te willen bepalen. Er heeft verder ook nooit iemand van hem gehouden. Ze zeiden wel Rommy ik vind je leuk, maar ze meenden er niks van. Ik ben supper gek met mijn kind(zo noem ik hem vaak)Hij ook met mij en dat heeft hem al voor de helft verder geholpen. Ik accepteer dat hij soms uit zijn panty springt. Ik accepteer en hou van hem zoals hij is, dat heb ik altijd gedaan, en dat stukje liefde heeft hij nodig. Hier de foto's van hem:

Zo zag hij eruit toen hij kwam, Hij ziet er heel oud uit en kijkt vreemd uit:
Afbeelding

Een foto van nu, hij wou graag aandacht en nu ziet hij er ook jong en fris uit:
Afbeelding
(wat een verschil)

Een hele trotse ik, en hij vond het allemaal wel mooi :o :
Afbeelding

Maar af en toe wil hij graag de baas zijn over de ezels en dan:
Afbeelding

Rommy accepteert echt alles van mij:
Afbeelding

En nog een keer onder de douche:
Afbeelding

Zo, dit was ons verhaaltje(de vorige was alweer oud...)

Neffesh
Berichten: 327
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:49

Ik vind het echt heel mooi wat je gedaan hebt !
Hij ziet er nu echt veel gelukkiger uit... Wat goed dat je nu ook heel wat met hem kan doen

FornoydHest
Berichten: 917
Geregistreerd: 30-04-10

Re: Mijn ezelman verandert van zeur en oud naar blij en jong!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:58

Leuk!
Ook best wel speciaal dat je NH met 'm wil doen, hoor je niet zo vaak.
Ik bedoel met 'n ezel.
Trouwens, is dat karretje zelfgemaakt? Ziet er leuk uit!

Iemandiemand
Berichten: 1198
Geregistreerd: 03-12-09

Re: Mijn ezelman verandert van zeur en oud naar blij en jong!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 13:08

Dankjulliewel!
Ja, dat hoor je inderdaad niet zo vaak. Maar hij pakt NH heel goed op en zo wordt hij ook iets socialer, en kan uiteindelijk ook iemand anders van hem genieten(hoop ik)Ik heb het karretje zelf geschildert :D

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: Mijn ezelman verandert van zeur en oud naar blij en jong!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:21

Ziet er leuk uit hoor!

Bungarus

Berichten: 402
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Hengelo (Ov.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:38

wat leuk zeg, zo'n ezel(ik ben altijd zo dol op die lange oren :P ) veel succes met hem, dat komt wel goed! <3

Iemandiemand
Berichten: 1198
Geregistreerd: 03-12-09

Re: Mijn ezelman verandert van zeur en oud naar blij en jong!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 13:43

Dankje :D Ja, die oren zijn mij ook heilig hoor.(hij is me eigenlijk helemaal heilig) Ik doe altijd oormassage met hem dan mag ik ermee draaien, vind ik zo leuk en hij vind het fijn :D

Resfeber
Berichten: 4167
Geregistreerd: 24-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:03

Aghh, wat een schatje! <3
Super lief hoofdje..

Iemandiemand
Berichten: 1198
Geregistreerd: 03-12-09

Re: Mijn ezelman verandert van zeur en oud naar blij en jong!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 14:38

Hihihi, ja he :D

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mijn ezelman verandert van zeur en oud naar blij en jong!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:14

Wat goed zeg! Juist met een dominant dier is het goed wat NH toe te passen (merk ik met mijn opvoedprojectje ook haha). Goed van jou!

Iemandiemand
Berichten: 1198
Geregistreerd: 03-12-09

Re: Mijn ezelman verandert van zeur en oud naar blij en jong!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 20:27

Ja he!! Ezels reageren alleen heel anders dan paarden. De drijflijn is bij de ezel(bij mijn ezel) net op de lijn waar de achterhand begint. Terwijl in het boek staat net achter de schouder de juiste drijflijn is. Dit heb ik gemerkt toen we begonnen met stappen op indirecte hulp.

sannoa

Berichten: 56
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:54

leuk hoor :D

Iemandiemand
Berichten: 1198
Geregistreerd: 03-12-09

Re: Mijn ezelman verandert van zeur en oud naar blij en jong!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 21:48

Hihihi, dankjullie wel voor de leuke reacties!! :D

lalachico

Berichten: 427
Geregistreerd: 27-04-09

Re: Mijn ezelman verandert van zeur en oud naar blij en jong!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:55

leuk:)

jUstkiimmiej

Berichten: 628
Geregistreerd: 12-09-06
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:10

Goed nanette dat je er een topic over hebt gemaakt:j
Zo zie je maar weer! je doet het super goed en wilt het beste voor die lieve beesten! +:)+

Iemandiemand
Berichten: 1198
Geregistreerd: 03-12-09

Re: Mijn ezelman verandert van zeur en oud naar blij en jong!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 23:29

Dankje Kimmie :D

x_Rebecca

Berichten: 5797
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Mijn ezelman verandert van zeur en oud naar blij en jong!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:37

Aaah Rommy is echt heel leuk Nanette! Goed bezig man :):)

Iemandiemand
Berichten: 1198
Geregistreerd: 03-12-09

Re: Mijn ezelman verandert van zeur en oud naar blij en jong!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 12:50

Hihi, ja he. Hij is echt een topper, mijn topper :D

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:10

*ha* leuk een ezel en leuk dat ie onder de douche gaat!

Ik heb sinds een week een ezelruin die nu nog niets van de tuinslang wil weten :+
Ik ben overigens Parellier en behandelde ezel dus ook zo en het valt me op dat hij HEEL erg goed reageert op lichaamstaal, zowel van mij als van mijn paard en pony en hij is enorm slim: herkent de auto na 1 dag al, ik hoef hem maar 1 x iets uit te leggen (mijn pony 5000 x en dan doet ie het nog niet :+ ) en wandelen is heel leuk... hij is pas 3 maar ik ga hem zeker op Parelli wijze dingen leren!

Iemandiemand
Berichten: 1198
Geregistreerd: 03-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 20:27

Wat leuk zeg dat jij ook een ezel hebt!! :D
Ezels hebben over het algemeen ook een hekel aan water, ze voelen zich het lekkerst bij 35 graden _O- (stelletje mafkezen)Ze zijn echt heel gevoellig voor lichaamstaal, maar Rommy heeft wel eens de drang alles te willen bepalen dus we zijn nogsteeds bij stap 3 van ons boek NH :D Maaar ben natuurlijk blij met elke vooruitgang van hem :o Rommy is nu 6 en leert niet echt snel, maar vindt alles goed wat ik me in mijn hoofd haal. Hij kan ook op de wipwap :D En ik kan hem inpakken met een plastic zeil, hij stapt er ook zonder moeite overheen. Maar dat komt omdat ik erbij ben. Hij is mega 1kennig..Vind dat stiekem ook wel leuk, maar aan de andere kant had ik het ook leuk gevonden als anderen ook iets met hem konden _O- Ben nieuwsgierig naar je oefen foto's !!!