[Verslag] Zo wordt een [ras] bekapt!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[Verslag] Zo wordt een Trekpaard bekapt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:27

Hey! :wave:

Omdat ik het zelf heel erg interessant vind om mee te maken, heb ik besloten een verslag te maken van deze dag. :)

Vandaag, woensdag 28 April 2010, is onze hoefsmid (Hendrik de Kuijper) weer langs gekomen om Kim's hoeven te bekappen.
Zijn laatste bezoek was al weer 5 maanden geleden en Kim's hoeven waren tot voor kort nog prima, maar nu het zo lang droog is, gaan ook haar hoeven sneller achteruit.

Paspoortje van Kim;
Naam: Kim van de Hamstermolenberg
Geslacht: Merrie
Ras: Nederlands [ras]
Leeftijd: 6 jaar
Kleur: Valk
Aftekeningen: Kol en 2 witte voetjes

Rond 4 uur kwam Hendrik de Kuijper het terrein op rijden met zijn bekapstal.
Afbeelding

De bekapstal van 250 kilo(!) werd van de aanhanger afgeschoven en Kim mocht er in.
Op de foto zie je dat de schoftband al vast zit, dit is om te voorkomen dat ze gaat steigeren. :j
En het eerste been wordt vast gemaakt met een touw.
Afbeelding

Gevolgd door been twee..
Afbeelding

Kim vindt alles (nog) wel best. :)
Afbeelding

Drie benen staan nu vast.
Op deze foto kun je goed zien dat het echt weer nodig was.
In drie weken zijn haar hoeven van netjes rond naar erg brokkelig gegaan.
http://i44.tinypic.com/a4wy9z.jpg

Afbeelding

De buikband wordt bevestigd;
Afbeelding

http://i43.tinypic.com/nn1nk6.jpg

En daarna kan er aan de hoeven begonnen worden.
Tenminste.. als Kim een beetje mee werkt. :D

Poging 1; :o
http://i43.tinypic.com/taseoo.jpg

Poging 2; (Hierna ben ik maar even bij Kim's hoofd gaan staan.)
http://i42.tinypic.com/2cdvjn5.jpg

Maar uiteindelijk bezwijkt ook Kim voor de spierballen van de hoefsmid. :D
Afbeelding

De 'oude' straal weg snijden;
http://i42.tinypic.com/rrl8pi.jpg

Daarna de rest eraf halen met de tang.
http://i40.tinypic.com/2cgor9i.jpg

Afbeelding

En nog even haar pootje naar voren om de voorkant bij te vijlen.
http://i40.tinypic.com/2edb86g.jpg

Daarna door met het andere voorbeen.
Die ziet er van de onderkant zó uit; ben ik zelf ook van geschrokken want ik kan er zelf niet onder kijken.
Afbeelding

Bezig met snijden.
http://i39.tinypic.com/8vq4qv.jpg

Meisje helemaal blij met Kim's hoef.. hoezo groot?! :+
http://i43.tinypic.com/dw7u51.jpg

Dit vind ik een mooie foto.. :))
Afbeelding

http://i41.tinypic.com/jhqwy9.jpg

De laatste achterhoef.
Afbeelding

http://i42.tinypic.com/260g5mh.jpg

http://i43.tinypic.com/16c5fl3.jpg

Afbeelding

Het hijs-systeem!
http://i40.tinypic.com/2v1lwcl.jpg

Hierna ben ik bij Kim gaan staan, want die vond het leuk om met hoefstal en al naar voren te schuiven. :=

Heel mooi om te zien hoe de bekapstal van 250 kilo aan het eind weer heel makkelijk en snel op de aanhanger wordt geschoven. :j
Afbeelding

Nog een foto van de auto waar de bekapstal achter gaat.
http://i43.tinypic.com/5bs1h1.jpg

En Kimmes staat weer tevreden en met mooie hoefjes in de paddock. :j
Afbeelding

Tot zover mijn verslag!! :wave:

Afbeelding

hafjelinger

Re: [Verslag] Zo wordt een Trekpaard bekapt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:30

Mooi verslag!! :j Nu weet ik eindélijk hoe een trekpaard word bekapt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:40

Haha :D Ach.. volgens mij weet iedereen dat wel, maar ik vind het met de foto's wel leuk. :j

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:46

Dat tik jij nou wel,maar ik heb in dik 21 jaar tussen de paarden dit nog nooit gezien.Komt mede denk ik doordat ik in de randstad zit waar niet zoveel kimmetjes lopen ;)

Leuke reportage van foto's weer wat wijzer geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:55

Wat leuk! :))
Ik vind het zelf ook erg interessant om te zien.
Zelf moest ik op school ook leren bekappen, alleen moest je oefenen op dode paardenbenen uit de diepvries en dat durfde ik niet. :+

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:17

Poeh, mooi verslagje!
Maar ben wel heel super blij dat Pim niet in zo'n stal hoeft!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:29

Ik wist niet dat dat zo gebeurde, haha! Ik vind het wel een eng idee zeg, dat die benen helemaal vastgebonden worden... ik denk dan meteen, aaah dalijk maakt ie een rare beweging ofzo.. maar volgens mij lukt dat niet eens als ie helemaal in dat ding staat :+ Ik ben er ook blij om rensju, hihi.
Heel leuk zeg dat je dit verslagje gemaakt hebt, zeker interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:34

Rensju: Dat kan ik me heel goed voorstellen. :j
Als ik Kim als veulen/jaarling had gehad, was dit ook één van de eerste dingen geweest die ik haar zou leren.
Maar ik ben wel heel blij dat deze hoefsmeden met bekapstal bestaan. :)

CCindy: Nee klopt, ze zit zo stevig vast dat ze niet zelf los kan komen.
Af en toe verzet ze zich wel hoor, en dan schuift de hoefstal een stuk naar voren, maar er kan verder niks gebeuren. :)
Bedankt! :j

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:05

Wat een super gaaf veslag! Ze staat weer mooi op de hoeven :D
Misschien een idee om dit bij topic: "Hoefverzorging" te plaatsen? :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:21

Ja! Dat is wel een goed idee..
Ik ga even een berichtje sturen naar de moderator. :j

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:57

En misschien Aurora of Banjer een pb sturen of ze de foto's willen gebruiken voor de Bokt Wiki? Als je dat zelf wil? :-)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:28

Leuk verslag Tineke, maar jemig wat gebruikt die smid veel poespas om Kimmes in bedwang te houden zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:46

Volgens mij heb ik er overheen gelezen. Maar waarom moet kim in zo'n stal? waarom kan dat niet zoals men ieder paard bekapt?

Vind het een mooi verslag en kim lijkt het niet z'n probleem te vinden. :)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:48

Wat denk je van het gewicht van 800 tot 1000 kilo? ;) Wanneer die op een smid gaat hangen, kan die zijn werk niet meer uitvoeren :+

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:51

Super verslag Tineke! nou weet ik ook weer hoed at in zn werk gaat :D bij de belgen waar ik kwam deden ze dat gewoon met de hand zonder bekapstal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:52

izzy1985 schreef:
Wat denk je van het gewicht van 800 tot 1000 kilo? ;) Wanneer die op een smid gaat hangen, kan die zijn werk niet meer uitvoeren :+

Maar dat is toch gewoon opvoeden? ik vind het ook niet fijn als mijn paard(600 kilo) op mij(16 jaar en slap) gaat hangen.. en daar straf ik hem dan ook voor. Lijkt mij simpel genoeg. Verder moet je toch ook gewoon hoeven uitkrabben.. En dat doe je toch ook niet in zo'n stal ?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:20

Als jou dat simpel genoeg lijkt, zou ik me wat meer in het NLTP verdiepen ;)

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:21

Anoniem schreef:
izzy1985 schreef:

Maar dat is toch gewoon opvoeden? ik vind het ook niet fijn als mijn paard(600 kilo) op mij(16 jaar en slap) gaat hangen.. en daar straf ik hem dan ook voor. Lijkt mij simpel genoeg. Verder moet je toch ook gewoon hoeven uitkrabben.. En dat doe je toch ook niet in zo'n stal ?

Kim is niet gewend aan hoeven optillen etc. Dit is haar volgens mij toen ze jong was niet aangeleerd..
En probeer nu maar eens een been van haar omhoog te krijgen :')

Erg mooi verslag Tineke!! Erg jammer dat ik er niet bij kon zijn (zo lang vrij geweest, en net op deze dag me eerste werkdag, hoe verzinnen ze het :+ ). Hopelijk kan ik er de volgende keer wel bij zijn!!!

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:49

Jeetje, inderdaad wel leuk om te zien hoe dat nou gebeurd.
Is dat nou ook veel prijziger ?

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:07

Leuk verslag Tineke!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:21

VDB: Ik heb het overlegd, maar als hij verplaatst wordt, mogen er maar 2 foto's staan en de rest in links, en dat vind ik een beetje zonde.
Dat laatste kan ik ook nog doen! :j
Bedankt voor de tip.

Izzy: Klopt, maar dat is ook echt nodig hoor.
Hij had haar eerst aardig los, maar ze werd zo hysterisch dat hij haar wat hoger heeft opgetakeld.
Voor de rest is deze hoefsmid heel rustig en bekwaam, dat heb ik wel eens heel anders mee gemaakt. (Lees; schoppen, slaan etc.)

Nini_roosje: Kim heeft nooit geleerd om voetjes te geven, en toen ik haar als 3 jarige kocht, was dat eigenlijk al te laat.
We proberen het af en toe wel hoor, maar je gaat dan echt door je rug en als Kim met haar been naar voren slaat, vlieg je echt mee.
Dat is niet veilig en niet goed voor je lichaam. :)
Antwoord op je tweede reactie; Kom jij Kim maar eens even opvoeden dan. :D

Trekpaardluf: Dat kan ook prima, als ze dat geleerd hebben. :j
Als veulen/jaarling zijn ze nog niet zo zwaar en met veel geduld kan dat dan prima.
Ik wou dat ik het ook zelf kon.

Miranda, ja erg jammer, maar ze worden zowiezo voor de keuring nog een keer bijgevijld.
Misschien dat je er dan bij kunt zijn. :)

Kavama: Nee hoor! Dat valt heel erg mee. :j
Voor het bekappen (van 4 hoeven) betaal je 40 euro en als je ziet hoeveel werk daar aan te pas komt, valt dat 100% mee.

Antoinette: Bedankt! :))

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:29

Ooh, dat is geen geld eigenlijk.
Je zou het wel denken omdat er zoveel aan te pas moet komen.

Maar echt leuk om eens te zien. :j

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:33

Wat een leuk verslag! Ik wist niet eens dat er zn bekapstal bestond :P
maar dat is wel nodig met zn zwaar en groot paard want niet geleerd heeft om zijn voeten op te tillen om te bekappen of uit te krabben.

Maar echt leuk om het eens zo te zien.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:33

Wat een mooi verslag tien ! Heel leuk om zo allemaal eens te zien hoe dat gaat in een hoefstal en heel duidelijk ook.

Hummer word zonder hoefstal bekapt maar dat gaat ook niet van een leien dakje. Gaat wel steeds beter met ik zeggen maar ik ben er wel regelmatig mee bezig. Vaak in het voorbijlopen of als hij staat te eten (tegen een trekkerband aan waar het voer in ligt) vraag ik an hem een voetje. Hij sloeg ook vooruit maar dan laat ik echt wel los en tegen de band heeft hij zichzelf ermee. Dan vraag ik het nog een keer en slaat hij niet meer vooruit. In het begin gaf hij echt geen voet. Ik moest dan tegen hem aanduwen om zijn gewicht te verplaatsen en aan zn sokken trekken als een gek. Als hij hem maar een cm optilde liet ik los en beloonde hem. Naar mate ik het vaker deed kwam hij steeds hoger en kon ik hem steeds langer vast houden. Nog steeds niet lang genoeg omdat hij niet lang in die houding kan staan met die rare zware pootjes. Maar nu ben ik sinds bijna een jaar zover dat hij dus echt zn voet aan geeft als ik zeg voetje en mn hand op zn sok leg. Bij de smid doet hij dit dus ook. En hij heeft alles doorlopen hoor, steigeren, vooruit blijven slaan, vreselijk hangen op de smid wat hij nog wel doet. Met smid en al op drie benen gaan huppelen en zowel mijn smid als ik zelf hebben dan dagen flinke spierpijn. Maar afgelopen keer kon de smid zijn hoef en tijdje lang vasthouden met 1 vinger nog wel !! Daar ben ik dus inmiddels super trots op ! Helemaal als je je bedenkt dat ik geen held ben, zeker niet met benen en nog minder als ze zo mega groot zijn als wasteiltjes. Wat er ook gebeurd ik stop als ik denk dat er maar een beetje risico dreigt.

Dus in principe hoe oud ze ook zijn, met giga geduld kun je ze nog wel wat bijbrengen. Een gewichtsverplaatsing is al iets om te belonen en vandaar uit met heel kleine stapjes verder. Mijn smid moedigt mij dan ook erg aan en leeft mee en heeft er ook veel lol in hoe het met Hummert vordert. Het was dan ook mijn grootste zorg waar ik iedere keer erg tegenop keek en best eng vond.

Hummer heeft een tijd lang de neiging gehad om vooruit te slaan als hem iets niet beviel. Dan kreeg hij wel een tik hoor want dat is gewoon gevaarlijk. Laatst kwam ik er achter dat hij het eng vond als ik met mijn voet richting zijn hoef kwam, Dan denkt hij dat hij een trap van mij krijgt en ik wees alleen maar iets aan.

Al met al denk ik dat een hoefstal evengoed geen overbodige luxe is al is het alleen maar om de spieren en rug van de smid te sparen en wat blessures te vorkomen. Dat staat bij mij voorop tijdens het bekappen. Maar geduld heeft ie en slaan doet hij echt niet. Degene die ik hiervoor had wel, ook volkomen onnodig, en die komt er niet meer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:55

Bedankt voor de leuke reacties. :))

Perrokai, ik ben er zelf af en toe ook mee bezig.
Dan zet ik haar op de poetsplaats aan de stang, en als ze dan naar voren wil schoppen stoot ze haar knie tegen de stang. :o
Maar het is heel zwaar en niet langer dan 5 minuten vol te houden.
We belonen haar dan natuurlijk ook uitgebreid en bij spoed zal het ook altijd wel lukken hoor.
Als ze bijvoorbeeld ergens in gaat staan wat er uit moet, zal dat altijd goed komen. :j