Doyth voor Monya Erb haar revalidatieclinic en Reus voor Lammert Haanstra, clinic vrij bewegen.
http://www.paardenzo2010.nl/
José (Ploegie19 @ bokt) ging me de hele dag vergezellen en helpen met de paarden, super bedankt meid!!

Smorgens om half 9 was ik bij de paarden, nog even de laatste dingetjes in orde maken en om 9 uur kwam José.
Half 10 hebben we de paarden op de trailer gezet en reden we richting Oenkerk.
Doyth vooraan met hoofd uit de trailer, Reus er nieuwschierig achter:

Kontjes

Aangekomen in Oenkerk rond 11 uur hebben we de paarden nog op de trailer laten staan, ze waren zo rustig en gingen ons eerst even melden.
Trof Monya binnen en afgesproken 12 uur klaar te staan met Doyth in de inrijbak.
We hadden een stal voor Reus kunnen regelen gelukkig want die moest enige tijd wachten gezien hij pas 15.50 aan de beurt zou zijn bij Lammert.
Op stal ging het prima met Reus en dus Doyth erna op de trailer klaargemaakt.
Monya kwam even wat dingen voorbespreken voordat de clinic zou beginnen, 12.20 begon de clinic.
Even wat dingen testen en voorbespreken:

Ze legde de mensen uit dat ik vorige maand Doyth heb gekregen, hij liep voorheen ohz in de sport en na een val in het land is hij atactisch geworden.
Doyth is een 8-jarige ruin > french buffet x ahorn.
Ze legde goed uit wat ze bij hem zag, betrok het publiek er goed in.
Hij plaatst vooral zijn rechtebeen gigantisch naast de massa, coördinatie is lang niet goed.
Ze had balkjes klaargelegd waar ik met hem over moest stappen en tussen balkjes door moest stappen, zat een hoek in waar ik stil moest staan en dan wegstappen, hoek omdraaien.
Tussen de balkjes doorstappen een hoek om:

Ze nam hem later van me over en liet een aantal oefeningen zien waardoor ik hem sterker zou kunnen maken.
Monya met Doyth:

Oefeningen die ik met hem moet doen:
- Linksom mijn hand bij drukpunt in de hals houden en proberen te laten buigen linksom. (alleen in stap en korte stukjes)
- Vierkant stil te laten staan en van daaruit wegstappen
- balkjes lopen, overheen en tussendoor.
Rechtsom moet ik niet vegeten, maar minder aandacht aan schenken gezien dat zijn slechte kant is en dat moeilijk vindt.
Toen Doyth klaar was had iemand van de organisatie nog een stal geregeld, bedankt!

We hebben wat clinics gekeken en mijn moeder was er nog met mijn dochtertje.
Doyth op stal:

Doyth links, Reus rechts:

Amber mijn dochtertje gaat vreemd met het buurpaard van Reus

En hebben we der in het kuil/voordroog achtergelaten *grapje*

Er was ook nog een clinic schapendrijven *Mike & Fly*
Amber deed ook mee:

Hij had meer moeite de kids in een lijn te houden dan met de schaapjes

Toen was het tijd Reus klaar te maken, die was op voorhand al zenuwflapsig

Amadeus is een 12-jarige ruin > Aristo x Saros
We kwamen de hal binnen en toen denderden we bijna 3 mensen omver

Even lekker rondje laten lopen en medebokkers hebben met hem kennisgemaakt

Even losdraven:

Reus en ik

Dan mochten we nadat alles iets uitliep naar bak2, heb de organisatie maar gevraagd het pad erheen mensvrij te maken want moeten geen ongelukken gebeuren

Hij snorkelde door de bak en liep ontzettend te dansen, na een paar rondjes stappen ging Lammert hem een longeersingel omdoen.
Echter had meneer dit niet in zijn koppie.
Heb hem met zijn voorkant tegen de bakrand gezet en Lammert deed hem de singel om.. Reus protesteerde en probeerde te slaan.. toen die dan uiteindelijk vastzat ging hij als een onbeleerde 3-jarige tekeer

Hij sprong op zijn plaats met zijn rug bol te stuiteren

Lammert wilde hem overnemen en nam hem mee naar de afgezette cirkel toen ie weer wat tot bedaren was gekomen.
Daar even lekker laten lopen links en rechtsom, ondertussen uitleg aan het publiek wat hij aan het doen was en hij beoordeelde het paard op zijn bouw en karakter. (erg leuk en informatief!)
Zoek Lammert Haanstra

Op een gegeven moment liep hij linksom wat onregelmatig helaas.. toen rechtsom was het weer over.
Hij haalde hem naar zich toe en wilde Reus gaan bijzetten, vraag of hij eerlijk was.
Ja hij is wel eerlijk, maar wel een apart gevalletje zo nu en dan.
Na even prutsen en veel geduld zat de staartriem vast en kregen we weer een rodeo

Kreeg nog een compliment dat ik erg rustig bleef, hij dat erg prettig vond en dat ook de enige manier was met zo'n paard om te gaan, gedrag ietwat negeren en laat maar stuiteren zonder te trekken, boos te worden, slaan.
Was leuk om te horen

Aan de touwtjes liep hij op een gegeven moment erg fijn en liet met zich werken:
Later nog paar rondjes laten vrijbewegen.
Toen Lammert klaar was legde hij nog het eea uit en had Reus gewoon losstaan die hem volgde waar hij ook stond, toen kroop Lammert zelfs nog onder hem door

Kreeg als laatste toen we klaar waren nog een compliment mee:
"dit paard heeft het erg bij je getroffen" (*voelde me zo trots*)

Het was een mega leerzame dag voor zowel mij als mijn paarden!!'
Zou het zo weer doen

Het evenement was ook aanzienlijk verbeterd met vorig jaar, complimenten!

*verslag is wel langer geworden als gedacht*

Hier staan ook nog een paar mooie foto's van ons maar heb nog geen toestemming via mail gekregen (heb mail gestuurd met de vraag) om ze te mogen gebruiken, dus dan de link maar

http://www.fotovanjou.nl/webalbums/2010 ... index.html