Desperado (PRE) als vervanger van Amerigo met Sinterklaas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frankiej

Desperado (PRE) als vervanger van Amerigo met Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 22:25

Vandaag was dan eindelijk de grote dag daar. Een poos geleden had ik al eens laten doorschemeren dat ik een hele makke bijna-schimmel heb. Daarop werd gevraagd of ik hem beschikbaar wilde stellen voor sint op de basisschool. Desperado is een 5-jarige PRE-ruin (Andalusier), sinds een half jaar ruin en ongeveer een jaartje onder het zadel. Echt supermak en erg nuchter in de bol. We hebben eerst een keertje thuis zonder sintpak geoefend omdat die man (bijna 70 in dit geval) alleen vroeger eens op een paard gezeten had.

Vanochtend ingeladen en op weg naar school in Ammerzoden. In een woonwijk bij school gezadeld, langs de stoeprand en een kist ernaast en hop sint erop. Hij moest ff wennen aan de staf maar die ging toch niet mee te paard. De mijter etc was totaal geen probleem.

Normaliter wandelt mijn spanjaard op z'n gemak overal langs, nu hoorde hij de muziek al dus het tempo zat er wel in. Bij school was het even spannend: ik verwachtte dat een grote horde kids naar het hekwerk zou komen stuiven en ja dus dat gebeurde. Dessie even stilgezet om hem dat even te laten bekijken en toen konden we weer verder naar de ingang van het schoolplein. Sint is voor het plein afgestapt, het was wel erg druk met kleine kinderen. Daarna ben ik nog wel met m het plein opgegaan om hem toch maar kennis te laten maken met al dat vreemds. Is goed voor de volgende keer.... Nou, de meiden uit de hogere groepen hadden geen oog meer voor sint, Dessie stond binnen no-time volledig ingebouwd. Geen probleem, hij houdt ook wel van aandacht. Pepernoten kreeg ie ook al maar na een handvol hoefde dat niet meer.
Echt iedereen was het erover eens: zó hoort het gewoon, Sint te paard en niet lopend of in een auto.

Kijk mee en geniet. Kwaliteit is minder vanwege een ongemerkt gewijzigde camera-instelling.

1.

Afbeelding

2.

Afbeelding

3.

Afbeelding

4. Sint bij de schooldirecteur

Afbeelding

5.

Afbeelding

6. Zo druk was het, niet geschikt om met Sint te paard tussendoor te wandelen

Afbeelding

7. even later

Afbeelding

8. zoek het paard

Afbeelding

9.

Afbeelding

10.

Afbeelding

11. Ruimte maken? geen probleem, gewoon ff die staart omhoog en klep open

Afbeelding

12. thuis nog even laten zien wat ik kan, als er brokjes zijn doe ik dat graag

Afbeelding

edit: typo
Laatst bijgewerkt door frankiej op 04-12-09 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

SSDesign

Re: Desperado (PRE) als vervanger van Amerigo met Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:27

Wat leuk zeg :D! Al die aandacht moet zeker fijn zijn geweest!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:27

wow, wat enorm stoer van hem zeg!
gaaf!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:41

Super leuk :)

Die oortjes op alle foto's. Hij genoot ervan zo te zien!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:43

Ja, het was echt geweldig leuk en ik hoorde andere moeders alleen maar heel enthousiast zijn! Ik had het onder de moeders ook een beetje verteld, dus de opkomst met moeders was nog groter dan andere jaren!

Onze oudste van bijna 7 wist dat Des de sint zou dragen en die hadden we al briefjes in de schoen laten doen om het te vragen aan de sint of hij een keer Des wilde gebruiken hiervoor. Haar 'wens' kwam uit! ;) Op het moment zelf herkende ze Des pas, toen ze papa zag.... :+ Ze dacht dat we een grapje hadden gemaakt!

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:46

Echt stoer! En nog wel op een halstertje 8-)
Wat een wit koppie heeft ie gekregen :+:

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:51

Wat een heerlijk braaf paard toch weer die Des!! Leuke foto's en sint hoort inderdaad gewoon te paard te komen :D!!

ps. Frank je had ook wel als piet verkleed kunnen gaan hoor ;). Of was je bang dat Des je niet meer zou herkennen :P.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:01

Leuk Frank, vooral foto 7, jij met een big smile als trotse baas :D
Wel spannend hoor, maar fijn dat het goed ging :j

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:02

Esther, dat had meer te maken met onze dochter van 7. Die is heel slim... en als ze papa dan hoort praten vrees ik dat ze 1 en 1 optelt en...

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:02

Stoere des!!! Hij doet zeker niet onder voor amerigo!
Esther heeft wel gelijk! een *roze* pietenpak had je wel enig gestaan! ;)!

(ik zie wel overeenkomsten tussen des en perlita ;))!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:05

Kijk nou, Sint rijdt ook al bitloos... Beste man is z'n tijd ver vooruit zeg :j

Gaaf hoor, braaf peerd!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 23:18

leuk al zoveel reacties.
hahaha michelle, ja hoor, volgende keer misschien dan

kelly: dit was een moderne sint. ook een mobieltje op zak.

borderjay: heb ik bewust gedaan. hij heeft er een gruwelhekel aan als er in z'n mond getrokken wordt en om dat te voorkomen dus zo.

siem: ja hij genoot echt. overigens is ie ook erg op mij gericht. waar baasje heen gaat, kan dessie ook heen

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:34

borderjay schreef:
Echt stoer! En nog wel op een halstertje 8-)
Wat een wit koppie heeft ie gekregen :+:

Precies wat ik dacht!! Jeetje, wat is hij braaf!! Zie je Chico al gaan _O- hahaha.. achja, je hebt baas boven baas he :D !
Wat ontzettend stoer... wat is hij toch lief met al die kids.. helemaal omsingeld! Geweldig. Je zult wel trots zijn op zo'n braaf paard!
Die des toch :+:

Ook moet ik Mies gelijk geven hoor.. dat roze pietenpak had je goed gestaan :+

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:38

8-) ! Echt gaaf *\o/*
Nou ja, dat van het Pietenpak, was ook het 1e wat ik dacht :o .
En heel slim van dat halster +:)+ enne ... heb Des nu al ff tijdje niet gezien maarre wat is ie al wit geworden :oo
Dat hoop ik met Gui ook nog ooit te doen :D (alleen dan mot die nog wat witter worden en daar mag ie nog jaaaren over doen ;) )
Toppie!

mirtje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:02

wat leuk zeg. ik dacht eerst waarom niet met hoofdstel. want vond dit toch wel gevaarlijk.. maar als ie niet van dat getrek in zijn mond houd is dit idd een stuk veiliger. :D dan zou ik dat ook zo gedaan hebben. en neem aan dat jij je paardje goed kent.

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:17

Wat vind ik dit toch ontzettend gaaf. Wat zullen jullie kindjes trots geweest zijn dat Desperado Sinterklaas naar school had gebracht. (en ik stiekem ook)

Michelle ziet er trouwens ook heel mooi uit, een echt pietenmeisje.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 22:23

trots? ik denk papa nog het meest haha. sabrina had het van tevoren al aan de juffen verteld. ze dacht al die tijd dat we haar voor de gek hielden. dat viel dus mee gisteren.

miranda: als het niet zonder hoofdstel zou kunnen, had ik het niet gedaan. maar Desperado is net zoals de meeste PRE's erg mensgericht en vertrouwt dan ook volkomen op z'n baasje. het was ook wel nodig om even te wachten toen de school in zicht kwam en al die kinderen zoals verwacht op het hek (langs de straat) af kwamen stormen. ik merkte aan hem dat ie dat toch wel ff eng vond maar een half minuutje bekijken doet dan weer wonderen.

ilona: haha chico met de sint. en dan een groepje hardlopers ernaast hè ...

hm, ik zal het roze pietenpak voorstellen aan de oudercommissie die alles regelt hieromtrent

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:17

Jaah, en sint belde vanmorgen om nogmaals persoonlijk te bedanken voor de perfecte verzorging van zijn entree! Volgend jaar doet hij het met een gerust hart weer. ;)

Vandaag waren er 2 pieten op bezoek bij opa en oma. Nou... die moesten het nog wel even horen van haar, dat sint op Des had gezeten!

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 01:01

Geweldig, die kindertjes die helemaal opgaan in het sinterklaasfeest.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:55

Supergaaf hoor, Frank & Anouk.
Dat je hem met een halstertje mee hebt genomen ;).

Leuk hoor!!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:11

Knappe Des!!
Sluit me aan bij de rest volgend jaar een roze pietenpak voor jou hoor Frank :P haha...
Ennuh verder vrees ik net als Iloon dat het met Hinc ook niet zou lukken hahah..

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:56

|Tja, dat halster..... \\Als er nu iets gebeurt was, dan had je hem dus met geen mogelijkheid meer kunnen tegenhouden! Voor zover ik lees in je verhaal is hij nog niet eerder in zo'n situatie geweest, dus is het ook moeilijk te voorspellen hoe hij gaat reageren. Ik vind het dus een vrij gevaarlijke situatie, die gelukkig goed is afgelopen.
Met een hoofdstel kan je ook niet alles en als het paard weg wil, dan is hij dan ook wel pleitte, maar je hebt dan toch meer te vertellen! Over het gebruik vd teugels kan je afpsraken maken, of teugels aan de neusriem voor de sint.

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:58

Ik ken Desperado wel een beetje ;), en Frank gelukkig ook. Begrijp jouw opmerking over het halster wel, maar dit paard zal niet gaan rennen. Als dit paard schrikt, zal hij kijken hoe zijn baas reageert (heel rustig) en zal dus nog meer op zijn baasje gaan leunen. Hij vertrouwt volkomen op de mensen. Het is niet voor niets een koele PRE.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:01

inderdaad. en ik ben met zo'n evenement van mening dat het paard aan een halster onder controle moet zijn. als daar een hoofdstel (wellicht voor de zekerheid) voor nodig mocht zijn, zeg ik: niet aan beginnen! anders had ik Desperado echt niet ingezet. alle paardenmensen bij school keken ook verbaasd als ze hoorden dat ie pas 5 is.

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:11

Nee, met een paard aan de hand heb je toch niets te vertellen met of zonder hoofdstel. Als ze al schrikken en ze voelen de druk van het bit in de mond, dan kan het schrikken nog weleens heftiger zijn.

Het broertje van Desperado is ook al zo superkoel. Zij is ook al wezen wandelen aan halster en hij schrikt ook nergens van. Ze is hem nu aan het beleren en dat gaat hetzelfde als met Desperado.