Zondag is mijn knappe paard Amon verhuisd naar zijn nieuwe stalletje. Nouja, geen stal, maar een weitje, van oud-stalgenootjes van mij, die daar een Shire en een jonge Tuiger hebben staan. Erg leuk, is bij mij om de hoek (en nu mijn scooter gestolen is, kan ik geen grote stukken meer reizen
), bijna gratis (alleen mijn hooi en uiteraard verdere verzorging van mijn paard) en gewoon heerlijk knus! Omdat Amon een hekel heeft aan binnenstaan, staat hij lekker dag en nacht buiten. Aanstaande zondag wordt er een schuilstalletje voor hem gebouwd, zodat hij lekker zelf kan bepalen of hij binnen of buiten staat! Ideaal! Enige probleem is alleen, dat hun paarden 's nachts wél naar binnen gaan, en Amon dan alleen staat. De eerste nacht heb ik niet kunnen slapen uit schuldgevoel, toen ik wegging stond ie hartverscheurend te hinniken. Nieuwe stal en dan ook nog eens zijn vers gemaakte maatjes weg!
Gelijk besloten: dit gaat zo niet.Nu had ik twee keuzes: Of gelijk weer weg (waarheen?), óf een maatje erbij. Nou ben ik niet de rijkste student en is zelfs Amon nog maar gedeeltelijk van mij (de andere helft moet nog betaald worden), het onderhouden gaat wel, maar ik heb niet even een paar honderd euro op mijn spaarrekening staan voor zo'n aankoop.
Mijn moeder kwam met het idee om een shetje te kopen, gewoon een jong dier (Amon had op zijn vorige weiland ook drie jaarlingen onder zijn hoede genomen en was vooral van ééntje niet af te slaan, zo lief
), hoeft geen duur stamboekdiertje te zijn, maar gewoon een leuke, gezonde, 'paardenmarkt-shet'. Een man gevonden die af en toe wat shetjes fokt en er wat in handelt. Een kennisje van mij heeft er ook ooit een shetje vandaan en is een erge leuke pony. "Oh, het mot niet veel kosten? Nou, heb nog wel een leuk vosse diertje staan, van April, mot er nie zo veel voor hebben". Super! Vanmiddag gelijk gaan kijken en ooooooh wat LEUK!
Echt een pluizig propje, wát een schatje! Gelijk helemaal verliefd! Minihoefjes, minioortjes, minimondje, minikontje, HEBBEN! Die man gaf wel toe dat ie er nog nooit wat mee gedaan had, pony had twee keer in een veewagentje gestaan, krijgt elke dag een beetje bix en verder niet in de hand geweest.
Maar, was wel nieuwsgierig, héél rustig tegenover zijn maatje waarmee hij stond, liep netjes, stond (voor zover ik kon beoordelen door die pluizige staken) netjes op zijn benen, heldere oogjes en neusje. En niet dat ik er veel verstand van heb, maar zo op het eerste gezicht, leek het mij een gezonde pony. Zodra hij staat, komt er uiteraard een dierenarts bij om even te kijken! Eerst moet het weidehek zo gemaakt worden, dat ook een kleine shet er niet onderdoor kan. Dat ga ik zaterdag doen, zodat hij hopelijk maandag of dinsdag kan komen!
En nu zijn jullie uiteraard allemaal benieuwd om wie het nou allemaal gaat!
Zie hier, mijn nieuwe aanwinstje: Zinedine Zidane! En omdat dat wat lastig roept, voor intimi: Zizou (ook de bijnaam van 'dé' voetballer).

Hahaha aaah kijk mijn propje nou!
Die neusgaatjes, echt, vooral de neusgaatjes!
Tussen het eten door even stiekem kijken wat dat gekke zwarte mens nou aan het doen was, is toch wel spannend hoor!

Even kroelen met de baas.
Is ie niet gewéééldig!

!
Maargoed, ik ben wel meer van de ruinen dan de merries, dus eigenlijk is het wel prima.