Neon Light op de NAS-keuring

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Neon Light op de NAS-keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 07:16

Afgelopen zaterdag was de NAS-keuring, en aangezien het veulen zich daar ook zou presenteren moeders ook maar opgegeven.
Neon Light is een nu 8-jarige merrie van Kantje's Ronaldo, en heeft haar 4de veulen aan de voet. Haar eerste veulen is een inmiddels goedgekeurde hengst.
De voorbereiding voordat ze de ring in moest was niet optimaal, Dotje had een ongelukje gehad, dat is te lezen (en te zien) in [KS-ITP] Reedhill's Dot Com in actie op de keuring. Ook in de stromende regen toen gestaan, en Neon Light heeft daar een gigantische hekel aan. Gelukkig was het wel droog toen we de baan in gingen.

Opstellen voor de jury, 's morgens toen haar veulen aan de beurt was wilde ze er nog wel mooi bij gaan staan, nu niet echt. :7 Oren standje vliegtuig, maar zo kennen de meesten haar ook. :+

Afbeelding

Rondstappen, met een zwalkend Dotje er achteraan.

Afbeelding

En ronddraven, hier ben ik echt heel tevreden over, ze liet zich echt heel goed zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog even buiten de ring, wachten voor ze de ring in moesten voor "mooist getekende veulen", Dotje was 1 van de 5 genomineerden hiervoor.

Afbeelding

En nog een vrij unieke foto, want na die gigantische plensbui hebben we toch nog even het zonnetje gezien. :D

Afbeelding

Uiteindelijk kreeg Neon Light een 2de premie. Bemerkingen waren er op haar ietwat weke lendenen, koehakkigheid op stand en arme bespiering. Commentaar waar ik me goed in kan vinden, ze hebben mij in ieder geval niets nieuws verteld. Met het fokken zijn dit ook de punten waar ik rekening mee houdt. Over de beweging hadden ze in ieder geval niets aan te merken, en daar ben ik blij om, want ze liet zich van haar goede kant zien. :D

potverdikkie

Re: Neon Light op de NAS-keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 07:37

Jammer dat het weer niet meewerkte joh. En als je je er in kan vinden met een 2de premie is het toch prima?
Was dus wel een geslaagde dag voor je. :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 07:47

Tja, ik had natuurlijk gehoopt op een 1ste premie, maar dat zal er voor haar toch niet inzitten. Maar ik weet haar tekortkomingen, en ik weet ook wat voor een goede fokmerrie ze is. Wij slaan nu gewoon het sterpredikaat over, en gaan voor het preferentschap. :D En wellicht ook prestatieschap A over een aantal jaar. :D Haar kinders hebben ruinschoots voldoende sportkwaliteiten in ieder geval.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:10

Haar beweging geeft ze in ieder geval goed door ;)
Jammer van de 2e premie maar zoals je al zei, aan haar veulens zie je niks. Alleen maar dat ze heel erg mooi zijn *D

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:43

we gaan voor prefferent, dan toch nog een predicaat.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:42

Ze gaat de goede kant uit voor haar preferentschap, nog 1 zo'n mooi appieveulen.

Is altijd fijn als je met een tevreden gevoel de ring kunt verlaten.

Mooie foto van het zonnetje!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:57

Aan de arme bespiering is toch wat te doen voordat je naar een keuring gaat? Hoe bereid jij de merrie voor?
Als je tevreden bent met de tweede premie, dan is het goed, stoor je je echt aan de opmerking over de bespiering kun je haar toch voor de keuring aan het werk zetten?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 20:37

Cassidy, ze is een maand lang bijna dagelijks gelongeerd, meer niet. Neon is een merrie die geniet van haar zwangerschap en het moeder zijn, maar niet een merrie die geniet van het werken tijdens een zwangerschap. Na een maand of 5 drachtig zijn wil ze echt niet meer werken en ze wordt er ook vreselijk chagerijnig en zuur van. Ik heb liever een genietende merrie die ik in haar waarde laat, dus dan doe ik concessies daarin. Op het moment dat het veulen geboren is geeft ze vreselijk veel aan het veulen (is denk ik ook wel te zien aan die dikke billen van het veulen :+ ) en is ze zelf moeilijk op conditie te houden. Daar is ze sowieso moeilijk in, maar als ze zoogt helemaal. Volop aan het werk zou veel van haar vragen. Bovendien schort het in die maanden bij mij ook aan tijd, aangezien wij dan volop in het wedstrijdseizoen van de hackney's zitten.
Aan de bespiering kan inderdaad gewerkt worden, maar ze is echt wel arm bespierd, dat is niet in 1 jaar voor elkaar. :n Die jurybemerking is echt wel terecht. :) Kijk, ik had natuurlijk het liefste een milde jury gehad die een beetje door de vingers keek en de fokkwaliteiten meetelde, en dan een 1ste premie geeft, maar ik kan me hier toch wel goed in vinden.
En ik denk dat de mensen die mijn merrie vaker op keuringen hebben gezien kunnen beamen dat Neon er voor haar doen ook echt heel goed uit zag.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:57

Ik vond idd dat Neon er dit jaar echt mooi op stond en ze werd prima voorgebracht (heb stiekem tussendoor gekeken)