Oorzaak is dat mijn fjord Figor ernstig insuline resistent was geworden (soort suikerziekte waardoor het lichaam resistent raakt voor insuline en ze dus ook heel moeilijk vet verliezen, Figor kwam alleen nog maar aan, kreeg de typerende extreem harde nek en vetophopingen op zijn lichaam. Hij hield overal vocht vast en woog uiteindelijk 630 kilo terwijl hij maar een klein dier is..
Nu ben ik sinds lange tijd eindelijk weer een beetje in de jubelstemming.. Ondanks dat ik al 2 weken niks met Fiek kan doen door een operatie aan mijn been en dergelijke en hij dus veel minder beweegt dan voorheen lijkt het product gluco balance van phytonics wat vruchten af te gaan werpen..

Een foto van November 2008 waar mijn paard doodziek was en zo'n 630 kilo woog
(Hij heeft niet op vette weides gestaan en is altijd zeer arm gevoerd. Ergens heeft hij de aanleg voor deze resistentie gekregen en van daaruit was het lang puzzelen wat de juiste manier was. Hem in een paddock zetten met droog hooi en veel werken leidde niet tot veel afvallen.. Veel alternatieve dingen ook gedaan maar hij bleef lang op hetzelfde gewicht hangen en hield dan veel vocht vast..)

Foto van vanavond.. Meetlint gaf voor het eerst onder de 540 kilo aan.. Vocht gaat eraf en alles wordt veel zachter. Hij beweegt soepeler, tilt zijn benen weer lekker op en had zijn oude grappen terug.. En die rare kwab op zijn boeg lijkt verdwenen...
Voor de mensen die het verhaal van Fiek niet kennen.. Insuline waarde zat op de foto van november boven de 42.. (onder de 10 is normaal) Paar maanden later zat het onder de 20 en was Fiek afgevallen naar 570/560 kilo en daar bleef hij op hangen. Schommelde heel erg en het ging er niet af, ondanks in paddock te staan en te werken met hem.. Hij leek weer aan te komen en zat tegen bevangenheid aan leek het.. Zag het allemaal niet meer zo positief in en toen dus de phytonics producten besteld.. Hoop zo dat dit de oplossing is voor ons maar dat hij nu onder het gewicht is gekomen wat zo'n groot obstakel was zonder extra inspanning vind ik een hele opluchting..
Normaal maak ik dus nooit echt meer fototopics maar hier wilde ik graag een uitzondering voor maken

Zit dus 9 maanden verschil tussen deze foto's... En hopelijk gaan we zo door met afvallen richting de 500... Dan zal hij nog gezonder kunnen zijn..
Groetjes Roos
Edit: Voor de mensen die willen weten wat het echt allemaal inhoudt: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... suline.htm
En het enige product dat tot nu toe aan lijkt te slaan: http://www.nmlhealth.com/p,58,1397/Gluc ... NIEUW.aspx