koniks van spaarnwoude itp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Re: koniks van spaarnwoude itp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 21:07

haha de dames zijn idd echt tonnetje rond, ik ben heel nieuwsgierig naar wanneer de veulens en kalveren van de koeien geboren gaan worden.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:08

@arjanboerman: respect voor je duidelijke reactie! Mooi werk heb je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:13

Wat zijn het toch prachtige paarden. Ik wil ze ook nog wel eens in het echt zien. Maar jeutje die merries zijn denk ik ook wel aan ht eind van hun dracht, wat een ronde tonnetjes hihi.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:19

Grapig dat het nu net over deze paardjes gaat.
Zo stonden ze er een x aantal jaar geleden bij, toen maakte dat allemaal niet uit.
Heb ik ook met de beheerder gesproken...
Ook was er 1 zeer kreupel, en had 1 onwijs lange hoef.
Maar dit werd toen natuur genoemd.
Ik ben heel blij voor de paarden dat het op dit moment wel goed met ze gaat.
Maar er had meer om bekomerd moeten worden toen ze in de staat waren van deze foto,s....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:22

Volgens mij is dat toen ook breeduit in het nieuws geweest dat ze zo weinig voedsel konden vinden toch? Ze zien er zeker stukken beter uit!

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:24

Wat een prachtige dieren zeg!
En gaaf dat Arjen zo netjes is en je ook mee wil nemen, super gaaf aanbod, geniet ervan!

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:24

Dat was een ander natuurgebied.
Dit zijn echt dezelfde ponys.
Bij de houtrak , spaarnwoude.
Meteen naast het paintbal terein.

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:25

Prachtige foto's !

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 21:28

jeetje skaay wat hebben ze er uit gezien zeg, gelukkig zien ze er nu stukken beter uit
maar zal denk ook te maken hebben met t aanbod van voedsel in de winter maanden.
heb wel t idee dat er nu beter naar de dieren gekeken word, en ook eerder word ingegrepen als t niet goed gaat dit gevoel kreeg ik namelijk wel na praten met arjen en het lezen van hun fb pagina.
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 17-02-15 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:30

Ja natuurlijk komt het door te weinig eten.
Maar daar maakte de beheerder zich niet druk om, even als de super kreupele merrie.

En van jou dichte aanwezigheid wel, dat is het punt :(
Ik snap dat dat ook niet de bedoeling is, maar de beheerder had zich toen druk moeten maken over de conditie van de paarden.

Had ik of een ander in nederland eens moeten doen zijn paarden zo houden...
Buiten het feit dat het super zielig is.

Mooie foto,s trouwens nathalie!
Laatst bijgewerkt door skaay op 17-02-15 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 21:35

dankje skaay :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:14

Ben wel benieuwd naar een reactie van Arjan... Op t feit dat er zeer magere paarden voorbijkomen op wat oudere fotos.

arjenboerman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:11

Allereerst kan ik mij geen gesprek herinneren met een jongedame over de conditiescores, dus zal mogelijk mijn voorganger zijn geweest. Ik ben sinds 2009 kuddebeheerder van het geuzenbos en vanaf 2012 kunnen de koniks via een vee passage zelf kiezen waar ze voedsel zoeken. Hiervoor leefde er in zoals wij dat noemde Geuzenbos Noord een harem van 7 koniks op 14 hectare redelijk schraal grasland en bos. In Geuzenbos Zuid van 24 ha leefde in die tijd een kleine hengstengroep van 5-7 koniks en 10 schotse hooglanders.

Dat ze aan het einde van de winter dan erg inteerde op hun vetreserves, was voor mij al snel iets waaruit bleek dat de draagkracht bereikt was. Het oude paintbal gebied op Noord wat er sinds 2012 bij is gekomen, gebruikt de noordelijke harem nu ook als deel van hun territorium. I.v.m. de aanleg van de vee passage heb ik als beheerder de samenstelling van de kudde koniks veranderd van eerst de harem op noord plus een hengstengroep, naar twee harems met sinds eind 2014 ook weer een kleine hengstengroep. Op in totaal 65 hectare leven nu s winters ongeveer 12 koniks en 12 hooglanders.

Dat de grazers interen op hun vetreserves is ok, maar op een gegeven moment wordt het tijd om iets te gaan doen. Hiervoor houden we conditiescores bij, aan de hand hiervan wordt besloten of er bijgevoerd moet worden. Dit jaar is dat niet nodig, al zie ik wel zo in de laatste weken de condities weer langzaam afnemen. Is acceptabel en voor sommige dieren juist heel gezond, want overgewicht is niet gezond. De dikke merries leven in de zuidelijke harem, maar ondervinden er geen problemen van.

Groet,
Arjen

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:11

Ik werd getipt over dit topic.

Ik ben blij dat het nu beter met de koniks gaat in het geuzenbos. Ook ik ben hier destijds geweest en heb mij enorm zorgen gemaakt over de paarden die op een veel te klein stuk, zich moesten zien te redden.
Dit was na 2009. Ik zag later dat er inderdaad mogelijkheid voor de paarden is gecreëerd om ook op het voormalige paintball terrein te kunnen komen.
Jammer dat het destijds zover heeft moeten komen en ik denk dat je de conditie van deze paarden ver van gezond kan noemen. Het verschil tussen overgewicht en hoe de paarden er destijds uitzagen, zit een grote middenweg.

De merrie van deze foto was er echt heel slecht aan toe.. Eigenlijk vind ik dit nog steeds schandalig. (Foto genomen in 2010, geuzenbos)
Afbeelding

In dit topic hebben wij destijds ookal aandacht gevraagd voor de paarden toen. Vandaar dat ik ook zeker weet dat we jou (Arjen) hebben gesproken.

Icecrystal @ [VN] Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:30

Ik woon er op zo'n 3 minuten fietsafstand vandaan!

Fijn dat het er een heel stuk beter aan toegaat met deze paardjes.

Icecrystal: klopt, ze waren toen heel mager en dat was nog niet echt heel lang geleden.
De boomstammen waren toen ook kaalgevreten geloof ik.

Maar het is wel beter dat ze slank het voorjaar in gaan, al het vetreserve moeten eruit voordat ze weer wat dikker worden maar dat het zo enorm in ging teren op de spieren etc. dat is toch wat teveel van het goede, maar dat is mijn mening.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:45

Icecrystal schreef:
Ik werd getipt over dit topic.

Ik ben blij dat het nu beter met de koniks gaat in het geuzenbos. Ook ik ben hier destijds geweest en heb mij enorm zorgen gemaakt over de paarden die op een veel te klein stuk, zich moesten zien te redden.
Dit was na 2009. Ik zag later dat er inderdaad mogelijkheid voor de paarden is gecreëerd om ook op het voormalige paintball terrein te kunnen komen.
Jammer dat het destijds zover heeft moeten komen en ik denk dat je de conditie van deze paarden ver van gezond kan noemen. Het verschil tussen overgewicht en hoe de paarden er destijds uitzagen, zit een grote middenweg.

De merrie van deze foto was er echt heel slecht aan toe.. Eigenlijk vind ik dit nog steeds schandalig. (Foto genomen in 2010, geuzenbos)
[ Afbeelding ]

In dit topic hebben wij destijds ookal aandacht gevraagd voor de paarden toen. Vandaar dat ik ook zeker weet dat we jou (Arjen) hebben gesproken.

Icecrystal @ [VN] Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Dat staat hem dan netjes, om zijn voorganger 'de schuld' te geven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:35

Zelf vind ik dat ze bijgevoerd dienen te worden wanneer er niets meer te eten is.

Het is geen echte overal toegankelijke wildernis maar het zijn "gehouden" dieren in een beperking doordat het terrein is omheind.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 14:12

Maar waar leg je de lat qua bijvoeren?
Bij zogezegd wild gehouden dieren, want toestanden zoals bij oostvaardersplassen vind ik nog zorgwekkender.

En blijf er zelf bij dat de dieren niet "wild,wild" zijn maar semi wild, al zouden ze echt wilde dieren willen hebben zouden ze t gebied gewoon voor de mensen moeten sluiten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:41

Dat kun je toch wel zelf bedenken?
Wanneer ze teveel interen op spieren en echt te mager worden.
Het zijn geen wilde dieren maar gehouden dieren en dan mag je ze niet teveel honger laten lijden.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 20-02-15 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:44

Sjezus wat een flinke merries :wow: als je daar op de goeie plek tegenaan duwt vallen ze zo om :+

Mooie foto's!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 19:19

Ragdollcat schreef:
Dat kun je toch wel zelf bedenken?
Wanneer ze teveel interen op spieren en echt te mager worden.
Het zijn geen wilde dieren maar gehouden dieren en dan mag je ze niet teveel honger laten lijden.

Nou ja ik zou zelf al eerder bijvoeren bij t beginnen van ribben zien, zou t voor mij al zo zijn dat ik bij ga voeren

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:45

Ja, zou ik ook doen.

Maar de beheerders doen dat niet die kijken het te lang aan......zeker als het zo erg is zoals op die foto's die hier te zien zijn.

Maar het is wel zo dat het beter is voor ze om gewoon slank het voorjaar in te gaan en dus niet vet...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 20:51

klopt ook omdat als ze vet de zomer in gaan dat hoefbevangenheid dan weer sneller in kan treden enz, maja graat mager vind ik dan ook weer t andere uiterste van "slank"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:03

Waarom zo doorgaan over hoe het toen was? Ze staan er NU toch goed bij? Daar gaat het toch om?
Mooie foto's TS!
Ik woon er vlak bij, misschien binnenkort toch eens wandelen door Spaarnwoude.
Is dat als je vanaf station Spaarnwoude naar beneden gaat dan links of rechts?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 21:13

vanaf station is volgens mij voor jou rechts en dan rechtdoor tot je een wildrooster tegen komt :D ze staan aan beide kanten