I believe I can fly...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

I believe I can fly...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 16:27

... I believe i can touch the sky... :+

Zhufarno is een inmiddels 6 jarige KWPN merrie. Haar vader is Radar ( v. Cocktail ) en ze komt uit een Karandasj merrie. Begin dit jaar raakte Zhuf ernstig geblesseerd, ze had een peesblessure in haar rug en in beide voorbenen had ze haar colleterale hoefbandjes gescheurd. Ze moest 5 maanden boxrust, om de twee á 3 weken naar de kliniek, een IRAP behandeling ondergaan en had toen 30 % kans op voorledig herstel, niet zo heel veel dus. Inmiddels heeft ze 5 maanden boxrust achter de rug en het waren 5 maanden van stress, onzekerheid, tranen, verdriet en vooral heel veel terugslag. Máár, we zijn blijven knokken en eindelijk lijkt alles de goede kant op te gaan. Afgelopen woensdag hebben we in de kliniek groen licht gekregen om héél rustig te gaan opbouwen. Dat houdt in dat ze per dag 4 minutjes aan de longe of onder zadel mag in de bak, en 20 minuten stappen op het harde. Een hele klus met zo'n hete dame. Vandaag is ze voor het eerst weer aan de longe geweest en dat leverde een aantal mooie plaatjes op. :+

Voordat Zhufarno geblesseerd raakte liep ze op M niveau. :)

Dit was Zhufarno vorig jaar zomer:
Afbeelding

2 maanden terug, in Bodegraven vlak na de IRAP behandeling.
Afbeelding

Weer lekker thuis:
Afbeelding

En vandaag voor het eerst weer aan de longe! Helaas niet erg duidelijke foto's want het zijn stills uit een filmpje.
Afbeelding

Afbeelding

Even de benen strekken... :+
Afbeelding

Gek paard :P
Afbeelding

Van de week heb ik er ook al weer een keertje opgezeten, wat ze erg leuk vond. :+
Afbeelding

Afbeelding

En vandaag na het longeren, mocht ze nog even op een stukje wei. :D
Afbeelding

En van de week:
Afbeelding

Knappe kop :)
Afbeelding

Bedankt voor het kijken. :)
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 15-08-10 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Re: I believe I can fly...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:37

Hahahahah hele bekende beelden! Maar wat heerlijk he als het weer kan *D

Super! En dat na waar je bang voor was vorige week.
Hier lekker van genieten en verder blijf ik meeduimen voor een alleen maar stijgende lijn vanaf nu :*

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:31

Ik hoop van harte voor je dat ze weer helemaal herstelt. Die longeeracties zou ik wel achterwege laten, ik neem aan dat ze met 4 minuten longeren niet bedoelen dat ze 4 minuten uit haar dak mag gaan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 17:51

@ Sannah, Dit deed ze in Bodegraven ook en moest haar van Sander gewoon laten lopen, ook thuis. Ze is ver genoeg hersteld dat ze dit aan kan ( hoopt hij ), bovendien doet ze onder zadel precies hetzelfde. Ze is niet rustig te houden, en ze zal toch weer wat aan het werk moeten dus we hebben geen andere keus. Telkens haar op de rem trekken, kort bij je houden, meteen onder zadel het maakt allemaal niets uit. Ze heeft alle vormen van sedatie al gehad, maar helaas breekt ze hier dwars doorheen. Dit is ook juist het probleem bij haar, ze laat zich niet revalideren en daarom is het zo'n verschrikkelijk verrotte blessure voor dit paard.

@ Richtje, dank je wel! Je steun en medeleven doet me erg veel. :)
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 15-08-10 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:57

Ik bedoel het goed hoor. Neem aan dat ze onder het zadel iets meer te controleren is, anders vind ik het heel knap van je dat je blijft zitten :D
En ondanks dat Sander vindt/hoopt dat ze het aan kan, zou ik er toch nog steeds voorzichtig mee zijn. Zeker gezien het feit hoe jij er in staat en bang was dat je weer terug bij af was, kan ik dit niet begrijpen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 18:00

Ik snap dat je het goed bedoel hoor ;). Maar ze is gewoon niet rustig te houden, ook niet met sedatie. Dus we hebben geen andere keus dan te gaan longeren, ogen dicht en hopen dat het goed gaat. Helaas... Ben er zelf ook absoluut niet blij mee, maar kan haar niet nog langer opsluiten. Eens moeten we door dit punt heen. Overigens is ze onder zadel niet beter te controleren, das dus het probleem. Ben er inmiddels al een flink aantal keer afgeklapt...

Ik wil ook nog even benadrukken dat dit ook eigenlijk een alles of niets poging is, als het fout gaat houdt het helaas op. Ze zal eens in haar leven toch weer de box uit moeten en ze blijft op geen enkele manier rustig. We hopen dat ze nu vergenoeg hersteld is om het dan toch aan te kunnen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:04

Soms moet je voor de veiligheid van jezelf en het paard (want ze doen nog gekker als je er afklapt en ze in hun eentje doorgaan) dit maar laten gaan inderdaad.
Het is vreselijk moeilijk, maar als ze alleen maar springen aan de hand, onder het zadel en op het land. Dan is de longe toch de minst slechte oplossing.
Vaak kies je dan dus ook voor een iets langere boxrust/stapperiode voordat je ze aan de longe doet dan je zou doen met een paard dat wel rustig kan revalideren.

Het is heel moeilijk met dit soort paarden en altijd kiezen tussen twee kwaden. Ik kan me deze keuze goed voorstellen :j

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:06

Kan je haar niet bijzetten, of wordt ze dan nog gekker? Kan mij heel goed voorstellen dat je zelf ook heel wilt blijven :-)
Misschien krijgt ze wat meer rust nu ze ook het land in mag? Maar ik zal er verder niet over doorzeuren, snap ook wel dat je iets moet gaan doen.
Succes en sterkte!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 18:10

Als ik haar bijzet, doet ze net zo gek als wanneer ik haar niet bijzet. Sander had gezegd dat ik haar dan beter gewoon zonder bijzet kan longeren, omdat met bijzet ze in een houding gezet is en de kans op een andere blessure dan weer groter is.

Ik hoop dat ze van weidegang wat rustiger wordt maar ik vrees eerlijk gezegd van niet. Voordat ze geblesseerd raakte was het al een hele hete merrie die soms erg lastig te controleren was. In combinatie met een tijd boxrust barst nu dus de bom telkens.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:12

Het wordt inderdaad vaak pas beter als ze zover zijn dat je ze wat aan het werk kunt zetten. Waarschijnlijk verveelt ze zich ook teveel met het huidige 'werk' dat ze mag doen?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 18:17

Klopt Richtje, ze is heel werkwillig en wilt zó graag, maar ze kan gewoon nog niet meer aan. Ik hoop gewoon dat ze dit aankan en dat we haar binnenkort wat meer werk kunnen aanbieden waardoor ze rustiger wordt. Maar nu moeten we eerst dit punt door en ik vind het zelf ook verschrikkelijk moeilijk om dit te doen. Ergens sluit je ze het liefste maar gewoon de hele dag op "want dan gaat alles goed." Maar ze moet er toch weer een keertje uit, en het is zo moeilijk om te zien als ze zo gek doet, want ik zit mezelf gek te maken. Het enigste wat ik nu doe is hopen en vingers kruizen dat ze geen terugslag krijgt. Maar daar weet jij helaas alles van... Bedankt voor al je steun, dat doet me echt goed. :)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:21

Geen probleem :*
Wat mij het beste geholpen heeft in dit kader, is dat ik mezelf erbij neergelegd heb. Ik heb voor mezelf bedacht dat hoe lastig en eng ook, dit wel is hoe het paard is. Je kan alles doen om ze rustig te houden/krijgen, maar maak je het paard daar gelukkig mee als het niet in hun aard zit? Nee!
Ik heb toen voor mezelf besloten dat hij was zoals ie was en dat als hij het op die manier niet zou redden, dat het dan maar zo moest zijn.... Tot op zekere hoogte uiteraard! Ook moeilijk, maar dat geeft jezelf wel een hoop rust op momenten dat ze gek doen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 18:25

Dat hebben wij nu ook besloten idd. Ik had vorige week eigenlijk al voor mezelef besloten, en in Bodegraven stonden ze ook volledig achter deze beslissing. Ik wil dat ze kan leven zoals ze wilt en niet als een kasplantje, daar wordt ze niet gelukkig van. Als dat betekend dat het dan voor haar ophoudt, is dat heel verdrietig voor mij, maar beter voor haar en ik wil haar niet ongelukkig maken omdat ik geen afscheid kan nemen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:27

Hele dappere en eerlijke beslissing :j :*

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:33

Fijn dat ze haar benen weer een beetje mag strekken. Zo te zien geniet ze daar wel van :D .

Succes met het verdere herstel .

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:09

Wat is 't toch een lekker wijffie AL!
Tja en die uitbarstingen aan de longe waren natuurlijk te verwachten.
Zal vast wel minder worden als ze merkt dat ze weer aan 't werk mag/moet. :D

Abby_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:28

Ik vind het echt heel erg fijn voor je Kim dat ze weer wat mag doen :D.
Na al deze tegenslagen dit jaar, verdienen jullie echt dat ze 'eindelijk' een x beter word ;).
Ik vind het echt knap dat je die beslissing ook hebt genomen dat als het echt niet gaat je afscheid neemt!

M_anoonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:33

Jeetje wat een paard! Hopen op goed herstel! Je verdient ook wel is een beetje wind mee ;) Ik had je profiel van de week ook gezien.
Ik duim voor je dat het deze x wel goed gaat!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:40

leuke foto's. maarre werkt het niet als je het paard dag en nacht op de wei laat. dan wordt ie ook rustiger

x_dootje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:58

Hey
Ik vind dit super fijn voor je heeft al dat duimen en hopen toch nog geholpen. En we blijven hopen en duimen dat alles goed blijft gaan. Je hebt al genoeg pech gehad dit jaar :(:)
Wel fijn dat ze weer ff der benen kan strekken (strekken is nog ligt uitgedrukt :P)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 09:27

Gimli_ schreef:
Zal vast wel minder worden als ze merkt dat ze weer aan 't werk mag/moet. :D

Haha ja dat hoop ik ook. :D

@ Frankiej, dat hebben we geprobeerd maar mevrouw vond dat niet zo'n goed idee. Die kwam door alle draden heen terug naar stal.

Verder bedankt allemaal voor de leuke reacties. :)

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:32

Hé!

Wat fijn dat je weer rustig mag gaan opbouwen zeg! Ik ga voor je duimen!

Off topic zag dat je met je vosje je laatste puntjes heb gereden topp!

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:40

Wat een leukderd.
Ziet er goed uit. En wat een leuke foto's! :9

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 17:42

annika_s schreef:
Off topic zag dat je met je vosje je laatste puntjes heb gereden topp!

Ja, ik ga aankomende woensdag in het L1 starten. :D
En hoe staat het er bij jou voor?

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:46

Heerlijk een topicje van Snuf. Meis ik gun het je!!!