Fotoshoot bij Vanity

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:01

De compositie van de foto's in stilstand is over het algemeen prima (behalve de foto's van redelijk veraf waar je het gehele paard ziet, dat is echt een huis-tuin-en-keuken kiekje). De bewegingsfoto's hadden iets spectaculairder gemogen. Op welke resolutie heb je gewerkt?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:54

Nou, ik vind dat de basis er redelijk goed in zit hoor Debo. Je hebt aanleg en inzicht voor compositie en dat is het allerbelangrijkste. De technieken en theorie kun je altijd bijleren, toch?
Probeer wel over een tijdje een betere camera aan te schaffen, je hebt nu veel beperkingen, die je niet zou hebben met een digitale spiegelreflex camera. Just a tip Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:43

Charlotte schreef:
Het lijkt wel alsof iedereen die een uitde hand gelopen foto hobby heeft, een duur toestel koopt, wat foto's gaat maken en zich dan als 'professioneel' fotograaf verhuurt/benoemt.

Als je fotoshoots voor geld doet, heb je dan een cursus of opleiding gevolgd? Of gewoon wat ge-experimenteerd? Ik zie veel foto's die profesioneel aandoen, maar dat niet écht zijn hoor. Tuurlijk is het leuk als andere mensen je werk mooi vinden, en daar zelfs voor willen betalen om een fotoshoot te laten doen, maar ik vind dat je wel de eer aan je zelf moet behouden. Bij een fotoshoot zou ik toch ook wel verwachten dat de fotograaf met meer dan alleen een leuke camera komt aanzetten.


Tja,

Het is misschien vervelend om je dit te moeten vertellen, maar fotografie is een vrij beroep. Dat betekend dat iedereen die zijn brood verdient met het fotograferen zich professioneel mag noemen! Je hoeft er geen cursus voor te doen en geen diploma voor te behalen, zelfs geen enkele bladzijde van een fotografie boek voor te lezen. Als de mensen betalen en jij ervan kunt leven, mag je jezelf uitgeven voor pro.

De meningen over ieders foto's zijn natuurlijk verdeeld. Als iedereen hetzelfde mooi zou vinden dan zou het een rommeltje worden in deze wereld.

Het kan zijn dat iemand mijn werk niet mooi vind... dat is een mening. Feit is dat ik in verschillende bladen reeds gepubliceerd heb en daar ook van de redacties alleen maar goeds hoor. Hetzelfde bij enkele stamboeken zoals het NSHS en het Europese TWH stamboek. Als een enkele bokker mijn foto's niet zo ziet zitten of daar niet van onder de indruk is maakt dat mij niet zo heel veel uit; het gaat mij meer om de klanten en opdrachtgevers en mijzelf. Ik ben zelf ook nog geen jaaaren bezig hierin en kan dus ook niet vergeleken worden met bijvoorbeeld Arnd Bronkhorst, maar wellicht over een tijdje zijn mijn plaatjes wel net zo goed. Ervaring opbouwen noemt men dat.

Debo is goed bezig, en als ze wat centjes krijgt voor haar foto's is dat toch alleen maar leuk? Ik heb nergens gevonden dat ze schrijft professionele foto's aan te bieden. Dus ze doet toch niets fout? Fotografie is een kwestie van investeren en terugwinnen en als dat terugwinnen prima lukt is dat hardstikke leuk. En natuurlijk moet iedereen nog wat bijleren en met de camera die ze momenteel heeft zijn er nou eenmaal beperkingen. Ik zou d'r dan ook adviseren om tóch weer die spiegelreflex te gaan gebruiken. Je leert daarme écht fotograferen, kijken naar je plaatje en dan pas een foto nemen. Ik ken zó veel mensen die 300 foto's nemen op een keuring waar er dan 3 of 4 leuk van zijn. Mijn doel is altijd om uit de 300 foto's minstens 200 perfecte kwaliteit foto's te maken. Daarvan is meestal 10% geschikt voor publictatie.

Zo werkt het in de fotowereld. Ik zit er al langer in, niet als fotograaf maar als model en weet dat er uit één reportage meestal niet meer dan 10% v/d foto's topfoto's zijn. Het is een kwestie van proberen, expirimenteren en kijken wat het resultaat is.

Een ieder die op de site van Arnd Bronkhorst eens in de zoek database heeft gekeken weet ook dat zelfs zijn reportages niet alleen maar topfoto's opleveren, maar ook wel eens de simpele en soms niet eens mooie huis-tuin-en-keuken kiekjes.

Maar goed, zoals Debo al zei: we houden erover op, over professionaliteit en het betalen voor reportages, een ieder hollander heeft het recht om dit te doen. Zolang niemand verplicht wordt tot afname van de foto's of afname van een reportage is er toch niets aan de hand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:45

Charlotte schreef:
Het was ook geen aanval, maar gewoon iets opviel, maar toch bedankt voor de uitleg! Natuurlijk is er niets mis mee, daar ben ik het mee eens, ik wilde alleen even benadrukken dat 'fotograaf' eigelijk niet veel meer inhoudt zoals ik het omschreef. Maar aangezien je er dus ook geen echte vakdiplomas voor hoeft te halen, is dat natuurlijk wel verklaarbaar.



Hey charlotte,

Ik snap dat het geen aanval was, maar je reactie had misschien wel bij iemand anders een aanval kunnen openen... vandaar.

Als we gewoon proberen iedereen in z'n waarde te laten dan blijft het hier een vrolijk forum. Knipoog


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ashleytjuhh, grace1989 en 23 bezoekers