Zes jaar geleden... (Ode aan mijn paardje)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Zes jaar geleden... (Ode aan mijn paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 17:03

…waren we (niet zo intensief) aan het uitkijken naar een paardje. Toen de eigenaresse van de manege terugkwam van de paardenmarkt in Leuven had ze jou bij. We waren meteen verliefd. Op 15 september 1998 werd je officieel van ons en doopten we je Marengo.

Afbeelding
(september 1998)

Je was 12 jaar en kende nog niet zo veel, maar nam snel alles op. Het was duidelijk dat je de voorbije maanden enkel op een wei had gestaan. Jouw hoeven werden bekapt en we verzorgden al je kleine wondjes. Je grasbuikje trainden we af. Lesley, mijn zusje, leerde je zoveel mogelijk aan, ik leerde enorm veel dankzij jou. Hoewel je nog nooit gesprongen had, reed mijn zus na een kleine maand haar eerste wedstrijd met jou. En je deed het goed! Je bleek ook heel veelzijdig te zijn.

Afbeelding
(oktober 1998)

Afbeelding
(januari 1999)

Enkele weken later begon je echter te hoesten. De dierenarts stelde droes vast, je moest twee weken rusten. Je werd weer beter en stond al snel weer te schitteren op het wedstrijdveld: je werd tweede op je tweede wedstrijd. Ik was zo fier op jou! Maar eind november werd je steeds zieker en zieker en besloten we op aanraden van de dierenarts naar het ziekenhuis in Luik te gaan. Daar constateerden ze dat je stofallergie had. Nu we eindelijk wisten wat je had, ging je gezondheid in stijgende lijn omhoog. Je voelde je duidelijk goed in je vel en werd wat moeilijker te rijden, je had een voorliefde voor bokken en rodeo’s. Ik zag de grond heel vaak van dichtbij. Ondertussen stal je samen met Lesley de show op de jumpings.

Afbeelding
(maart 1999)

En dan, die verschrikkelijke dag begin mei 1999. Je deed een verkeerde beweging en stond opeens kreupel. De dierenarts gaf ons 20% kans dat we je ooit nog zouden kunnen berijden, hij zweeg over springen en wedstrijden. Conclusie: we konden je beter verkopen. Maar tegen de raad van anderen in, hielden we je en begonnen we samen met jou aan een lange weg terug. Eind augustus liep je balkjes en in september stonden we verder dan we ooit gehoopt hadden: je maakte weer je eerste sprongetjes. De dierenarts hield ons nauwlettend in het oog en had het over mirakels. Die winter behaalde je opnieuw prachtige resultaten op verschillende wedstrijden. Je sprong wel wat lager wegens je zwakke been. In februari 2000 begon ik met wedstrijden te rijden. Terwijl Lesley samen met Kali aan een nieuwe uitdaging begon, reden wij samen de ene foutloze ronde na de andere. Je bleef wel een zorgenkindje maar meestal verliep alles goed.

Afbeelding
(juli 2000)

Afbeelding
(juni 2001)

Afbeelding
(juli 2002)

Na vier gelukkige jaren op de manège, verhuisden we met heel de familie naar een boerderij met veel land aan. Texas, onze pony, werd je stalgenootje en grootste vriendje. Je voelde je duidelijk meteen thuis op dit nieuwe plekje.

Afbeelding
(oktober 2002)

Door verschillende omstandigheden had ik je enkele maanden zeer weinig gereden. Net toen ik alles weer opnam, kreeg je koliek. De eerste keer in vier jaar en het betekende meteen bijna je einde. Maar opnieuw vocht je terug. Na twee bange nachten en dagen was je genezen.

Afbeelding
(maart 2004)

Tot vandaag (twee jaar later) ben je nog steeds aan het revalideren. Je ziet er alweer veel beter uit, hier en daar moeten nog wat spieren bij gekweekt worden en ook de motivatie voor dressuur is wat verdwenen. Maar daar komen we nog wel uit.

Afbeelding
(maart 2004)

Eén ding weet ik zeker, je hebt me de voorbije zes jaar enorm veel bijgeleerd. Niet alleen op het rijgebied, maar ook op vlak van mensenkennis en zelfkennis. De afgelopen jaren ben ik als persoon enorm gegroeid en dat heb ik aan jou te danken. Je wijst mij voortdurend op mijn goede en slechte kanten. Maar het voornaamste is wel onze band, de band die er tussen ons is, is onbeschrijflijk. De liefde en vriendschap die ik van jou krijg is onvervangbaar. Ik wil je daar ook voor bedanken en ik hoop dat je mij nog jaren jou kennis wil bijbrengen. Ik hou van je Marengo.

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0VgDrAlgY4gPFbhDvak2gHe7JodjcxeZIa1E4TlT4VVNuVVVW!!XzdlsI4drcgvpir84PjLIJhPSym7qaXibSKAkr7dSHZjNgoVJ1ok5KdgjZndNqJ1h8jAhfejvvsh!J/Marengo2%2021-07-04%20(net).jpg?dc=4675482476586952202[/img]
(juli 2004)

Dikke kus van je baas
Laatst bijgewerkt door Marengo_82 op 15-09-04 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:11

wat lief!
wat kan dat beessie goed springen zeg!
en gelukkig dat ie er weer bovenop komt!
wat naar dat je hem bijna kwijt was geweest!

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:11

Heel mooi geschreven en echt hele leuke foto

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:15

Wouw wat een verhaal, heb er kippenvel van Lachen

Wat een super mooi beestje en ze heeft ze te lezen een super leventje bij jullie!!!

Ze lijkt op die eerste foto trouwens een stuk ouder dan op de laatste *LOL*

LISWA

Berichten: 381
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:16

heel mooi verteld!
ook hele mooie foto's
nog veel plezier en succes met revalideren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:17

Heel mooi verhaal Lovers! Mooie foto's ook. Als je kijkt naar de eerste en de laatste foto; daar zit echt een hele verbetering in.
Wat springt ie mooi zeg!! Veel succes verder met je paardje Lachen!

Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:34

Wow, echt een verhaal om traantjes bij in de ogen te krijgen en dan nog vooral omdat alles goed afloopt!
Binnen 4 jaar zou ik het 10-jarige samenzijn vieren met een groot feest Knipoog

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:12

Hey Kristel, wat een mooi idee, en leuk voor mij ook dat ik zo eens oudere foto's kan zien van Marengo Tong uitsteken Ben jij dat op de eerste foto of Lesley?

Gefeliciteerd met jullie zesjarig samenzijn! Lachen

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:32

Wow Kristel, fantastisch mooi geschreven, wat jullie allemaal tegengekomen zijn maar altijd samen doorstaan hebben... Zit hier echt met tranen in mn ogen. Ik hoop dat je nog veel jaren met Rengo gaat hebben, het is echt een unieke lieverd.

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:39

prachtig Kirstel, echt op kippevel van te krijgen!!

geniet nog maar van de komende jaartjes samen!!

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 18:54

Eilandje schreef:
Hey Kristel, wat een mooi idee, en leuk voor mij ook dat ik zo eens oudere foto's kan zien van Marengo Tong uitsteken Ben jij dat op de eerste foto of Lesley?

Gefeliciteerd met jullie zesjarig samenzijn! Lachen


Bedankt voor de lieve reactie. Ik had tranen in mijn ogen toen ik deze tekst schreef.

Op de eerste drie foto's is het Lesley.

Ik verschoot zelf trouwens toen ik die eerste foto zag. Die buik Bloos!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:02

Super Kristel, zo mooi geschreven, echt ontroerend. Het moet geweldig zijn, zo'n band samen. Al de goede (en slechte, droevige) momenten die je je blijft herinneren.
Super gewoon!:)

Steff_

Berichten: 5394
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:03

Mooi geschreven idd
Hele mooie foto's zeg

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:31

Super gemaakt... Was heel leuk om te lezen en de foto's erbij... Jullie hebben samen al heel wat mee gemaakt... Ik kan geloven dat Marengo een speciaal plekje in je hart heeft...

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:48

Prachtig geschreven, ik zit hier ook met tranen in mijn ogen, maar hij weet zich wel overal door te slaan Lachen
Geef hem een dikke kus van mij Lovers

Jinkiepinkie

Berichten: 144
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Rijkevorsel,in de Kempen(Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:53

Waw!Prachtig,zeg!Nog veel succes en veel liefde verder,hé! Knipoog Lovers

FlEuRXBoNnY
Berichten: 837
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:29

echt mooi geschreven zeg! echt een doorzetter Ach gut

moppy

Berichten: 243
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Eck en Wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:20

Wat een mooi verhaal, ik hoop dat jullie nog lang samen zullen zijn !!!!!

Blijf genieten.

Groetjes
ilonka

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:24

Verhaal om van te huilen!
leuk geschreven met de tekst en fotos!
gelukkig dat alles nu weer goed is

Vogeltje
Berichten: 60
Geregistreerd: 16-03-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 23:31

Mooi verhaal, dit is waar het allemaal om draait!!!
Ik hoop dat je nog lang van hem mag blijven genieten en hij van jou!!!!

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 23:41

Een terechte ode!
Mooi verhaal; geweldig paardje!
Veel plezier nog samen!

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:57

*snik*

Prachtig!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 14:02

Afgelopen juni heb ik ook even stilgestaan bij 6 jaar leysander. De slechte keuring de wedstrijden zijn karakter de pech van de koliekoperatie en dan toch blijven vechten. Ik kan mij erg vinden in je verhaal het past ook precies bij mijn paard het vechten voor de baas is zoo geweldig. Alleen zou het fijn zijn als ze af en toe konden praten.

Afgelopen dinsdag vierde ik even dat hij klinische helemaal oke was en dan na 6 jaar hard trainen toch een beloning terwijl 6 jaar geleden hij klinisch werd afgekeurd Haha!.

Ramsesje
Berichten: 624
Geregistreerd: 16-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 19:10

wat een verhaal, 'k heb er kippenvel van gekregen, succes met je geweldig paardje

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:54

Ohh, de rillingen lopen door me lijf, wat een mooi verhaal zeg.. Daar moeten ze een film van maken!! Succes met je paardje Lachen