Eindelijk! Schilderij

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Eindelijk! Schilderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:33

Een maandje of drie geleden hebben we een scanner aangeschaft, drie weken geleden heb ik mezelf ertoe gezet om dat ding onder de duim te krijgen (dominantieverhoudingen lagen in het begin helemaal scheef, hij deed alles wat ik niet wilde dat hij zou doen) en afgelopen week ben ik maar eens begonnen aan een website (over vrijheidsdressuur, daar staat onder andere ook deze tekening op). Vandaar dat ik nu eindelijk (springt een gat in de lucht Knipoog) foto's en scans op internet kan zetten.

En dus bij deze maar meteen het eerste schilderij dat ik had ingescand, natuurlijk van een paard en in wat vrijheidsdressuurvakmensen 'de buiging' noemen. En circusmensen de 'plie'. Het is ook meteen het laatste schilderij dat ik kan scannen aangezien de rest allemaal net even groter is dan het A4-formaat dat de scanner nog aan kan...

Afbeelding


Hoewel de dominantieverhoudingen tussen mij en mijn scanner aardig rechtgetrokken zijn, heb ik nu met een temperamentvol bewerkingsprogramma te maken dat alles net even een stukje lichter maakt en steeds een aantal horizontale vegen over wil zetten. Die horen dus niet bij het origineel. Haha!

Bootjuh

Berichten: 38
Geregistreerd: 12-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:36

wauw, echt mooi!!!

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:40

*jaloers* Bloos

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:45

Mooi, mooie kleuren vind ik Lachen

pastelkrijt?

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 09:45

Prachtig!!! echt wauwie
Dat kan je ECHT super goed....!
Ik hoop dat er toch nog meer schilderingen van jou op bokt
komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:41

Dank jullie wel! Kritiek is trouwens ook welkom, hoor.

Het ziet er een beetje pastelkrijtig uit, inderdaad. Maar dat is het niet, ik vind dat altijd erg knoeien en ook erg stoffig. Het is volgens een beproefd recept gemaakt: Eerst met acrylverf geschilderd tot het echt helemaal nergens meer op lijkt en ik vreselijk geirriteerd raak en de verf uit het raam gooi, vervolgens met potlood (echt supergoed tekenpotloos, het heet volgens mij Karima of Karisma?) tot het weer heel toonbaar is, en daarna met acrylverf weer over het potlood heen om verkeerde stukken 'uit te gummen', higlights te zetten of relief aan te brengen.

Je kunt het proces trouwens ook in de tekening zelf terugzien, voor wie dat interessant vindt:

Achter de paardenbenen (rond de staart) was ik begonnen met acryl schilderen in een kleur die meteen goed was. Omdat dat nog de kladderfase was en ik de staartharen nog met potlood uiteen moest rafelen liet ik om de staart een witrand staan, omdat ik toch nog over die achtergrond heen zou gaan met potlood. De kleur was in mijn ogen daar echter perfect en mocht zo blijven, met witrand om de staart (dan inkleuren lukt dan toch niet in dezselfde tint en dat wit komt ook in de sokken en pluimen terug).

Onder de buik ben ik echter wel enorm aan het klungelen geweest mte verf en potlood om die kleur hetzelfde te krijgen als bij de staart. Dat lukt natuurlijk nooit, aangezien de staartactergrond nog door het oker heenschittert, en de achtergrond onder de buik inmiddels al volgeplemd was... Haha! Dus wie goed kijkt ziet dat die kleuren vooral qua dekkendheid niet overeen komen. En wie nog beter kijkt ziet twee 'schaduwen' naast de achterbenen in die dekkende laag, die echter twee ex-benen zijn die verkeerd stonden. Vooral het linker-achterbeen was onwillig en heb ik uiteindelijk echt moeten vastleggen in een dikke zwarte lijn omdat er anders steeds dat knagende gevoel bleef dat er iets niet klopte.. Haha!

En zo zijn er nog meer noodsprongen direct zichtbaar, maar doordat dit erg los en vrij gehouden is valt het niet zo op. Het wordt pas echt erg als je een keurig strak portret maakt waarin alle kleuren netjes op elkaar aan moeten sluiten en er geen achtergrond meer zichtbaar mag zijn.. Ik heb een schilderij waar ik al heel lang mee bezig ben (een soort historiestuk met allemaal stadhouders te paard) en als je die tegen het licht houdt zie je keurig het verschil tusen stukken die in een keer goed waren (daar valt het licht nog doorheen) en stukken waar alles fout ging en die steeds weer opnieuw overgeschilderd moesten worden (en zo volgeplempt zijn dat er geen straaltje licht meer doorheen kan). Dus schilderen is niet zo heel poetisch bij mij (even een dosis goddelijke inspiratie et voila, een schilderij), als ik niet oppast ben ik meer tijd kwijt met troubleshooten dan met schilderen. Knipoog
Ik ben wel benieuwd naar hoe andere schilders hier dat ervaren.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:29

Wow ziet er echt heel mooi uit.
Knap gedaan zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:40

Dankjewel! De site waar hij op staat is trouwens http://www.telebyte.nl/~nieuweme/
Er staan nog twee kleinere tekeningen op van de Spaanse pas, maar geen schilderijen meer.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:47

Heel erg leuk! En ik ben nu natuurlijk ook super benieuwd naar je pony's.
Weet nog wel dat we laaang geleden nog wel eens pbde over je shetjes en over dribs & vd.. Hoe gaat het nu allemaal??
Hoop dat je binnekort foto's kan plaatsen van je kanjers!!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 01:33

Mooi gedaan, en ook mooie kleuren. De 'verkeerde' achter benen zie ik wel maar vind ik niet storend. Het witte bij de staart xiel me wel gelijk op en storen me dus meer. Ook het linker achterbeen vind ik prima.

Dat de kleuren onder de buik niet hetzelfde zijn, is helemaal niet erg. Dat kan prima. Ik kloot wel vaker met de achtergronden en bij mij is die ook niet hetzelfde. Zoals je hier onder wel kan zien.

Misschien moet je eens met olieverf gaan schilderen. Die droogt niet zo snel en dus kan je heel fijn nat in nat schilderen en dan zijn er minder snel overgangen. Je kunt rustig het schilderij wegleggen en de dag erop weer verder gaan.

Het schilderij hieronder is ook met olieverf. Het is een foto van want het doek is 1.20m bij 80 cm.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:31

Prachtig schilderij, Heike, maar wat vreselijk groot! Hoe krijg je dat in vredesnaam allemaal vol?!? Haha! En nog meer, wat doe je met zo'n enorm doek als je eenmaal klaar bent? Ik schilder niet zo ontzettend veel, geef wel eens wat weg en werk niet groter dan 1 bij een halve meter, maar ook mijn kamer wordt steeds lastiger begaanbaar omdat overal tegen de wanden schilderijen staan die erg graag omvallen...

Olieverf heb ik trouwens ook wel, maar ik vind het teveel gedoe omdat je er ook terpentine voor nodig hebt en dat stinkt zo enorm, vooral als je in je slaapkamer schildert... Bovendien vind ik het juist prettig werken dat mijn acrylverf zo snel opdroogt, omdat ik er dan meteen een nieuwe (verbeterde! Knipoog) laag overheen kan gooien zonder wachttijd. Wat ook de reden is waarom aquarelverf bijvoorbeeld helemaal niet bij me past. Op dit moment ben ik dus helemaal into acryl en potlood. Ik heb ook nog eens naar de staart gekeken en de witrand, maar ik heb het idee dat die daar toch wel hoort. Als ik voor het oog de onderkant van de staart met mijn hand afdek, wordt de tekening voor mijn gevoel te netjes en een beetje saai. Vind je niet? Wat vinden anderen hier trouwens van? Niet om dit topic steeds weer omhoog te schoppen, maar gewoon omdat ik benieuwd ben naar de smaak van Bokkers. Zo heb ik een vriendin die dit schilderij erg leuk vindt, maar veel meer van mijn 'nettere' werk houdt. Daar zal ik nog even een plaatje van zoeken.

En Joyce, ik heb je gpbt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:08

Afbeelding

Stijl numero 2, geheel in potlood.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:58

Wauw echt super mooi gemaakt zeg!! Ik doe het je echt niet na!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 09:15

Ik vind het beiden erg mooi, en doe je het zeker niet na. Mij valt dat witte wel op, maar vind het niet storend. Die tweede met potlood vind ik ook heel knap gedaan!!