Zijn leven hing aan een zijden draadje...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amberhaike

Zijn leven hing aan een zijden draadje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 02:37

Ik zal hem eerst even voorstellen, dit is Tarek. Een minishetlander ruin van bijna 13 jaar oud.
Afbeelding

Tarek is van een goede vriendin van mij, ImkeTarek hier op bokt. Imke wilde graag een jaar naar Australië en vroeg mij of ik voor Tarek wilde zorgen. Natuurlijk wilde ik dat! Direct naar de eigenaar van de wei waar ik sta maar er mocht geen shetlander bij. Hij vond het teveel werk met de draden, zelfs als we het zelf zouden doen. We begrepen niet waarom maargoed, op zoek naar een ander plekje. Vlakbij mijn huis is een paddock met 2 stallen en een stuk wei. Dus de stoute schoenen aangetrokken en daar gaan vragen, en ja hoor, hij mocht daar staan. Lange tijd ging dat gewoon goed. De oudste merrie moest wel even wennen aan Tarek maar we hadden verder niks te klagen. Imke vertrok met een gerust hart naar Australië.

Na ongeveer 3 maanden waarin alles gewoon soepel verliep kreeg ik een appje, Tarek heeft een trap gehad tegen zijn kaak. Ze kon niks aan hem zien maar ze wilde het even melden. Toch direct gaan kijken. Hij stond er een beetje wazig bij maar nadat ik zorgvuldig gevoeld had en geen pijnreactie kreeg ging ik er vanuit dat het de schrik moest zijn en ben ik weer naar huis gegaan. De volgende dag nog steeds niet helemaal helder, hij stond een beetje zielig om zich heen te kijken. Weer geen pijnreactie op druk en ik voelde verder niks bijzonders. Op dat moment kon ik alleen maar denken dat hij een enorme deuk in zijn ego had opgelopen. De dag erna begon het op te vallen dat hij niet wilde eten. Hoewel het geen échte shetlander is in zijn eetgedrag (eten interesseert hem niet zoveel) is 2 dagen niet eten toch opvallend. Dierenarts, die ook tandarts is, gebeld om te vragen of hij even kon kijken. Misschien een tand of kies die ongelukkig geraakt is en pijn doet? Ook hij kon eigenlijk niks vinden, geen wiebelende tanden ect. Ik kreeg pijnstillers voor de komende 3 dagen mee om te kijken of het dan beter ging en hij weer wilde gaan eten. Zelfs met die pijnstillers en brok tot pap kregen we hem die dagen niet aan het eten. Dierenarts opnieuw gebeld en toen zijn we naar de kliniek gereden om een foto te maken, hopelijk konden we zo wat meer ontdekken.

En ja hoor, iets waar je wel in je achterhoofd rekening mee houdt, maar toch vanuit het diepst van je hart wenst dat het niet zo is. Kaak gebroken. En niet een klein beetje... Ik zal niet zeggen dat het verbrijzeld was maar het was flink kapot. Wat ik dan niet begrijp is dat die pony geen kik gegeven heeft. Wat een bikkel zeg.... Het was zo danig kapot en gebroken dat we ontzettend op moesten passen. Nog een tikje er tegenaan en alles zou van elkaar loskomen, en dat zou het eind betekenen.

Afbeelding

Dat betekende complete boxrust, hij mocht zich nergens aan kunnen stoten of bezeren. Ondanks dat de eigenaar van ons land het eigenlijk niet wilde hebben we Tarek toch bij ons neergezet. Op het andere plekje kon hij niet op stal en mijn paarden gebruikte hun stal alleen om er in te poepen, dus die konden ze best even missen. En omdat we daar toch al elke dag zijn is dat wel handiger als continu langs 2 stallen te moeten racen. Ook direct een flink aantal zakken senioren slobber gehaald. Hij mocht geen pijnstilling om te voorkomen dat hij het ging over belasten. Het duurde nog enkele dagen maar uiteindelijk begon hij te eten (godzijdank). Hij had er in de dagen daarvoor wel een beetje op gesabbeld maar niet echt gegeten. Een flinke berg slobber in een grote flexibele emmer tegen het knoeien. Eet maar jochie, zoveel je kan. Inmiddels was hij zoveel afgevallen dat hij nog maar 80 kilo woog. Dus ik was heeel blij toen hij een hap nam!

Afbeelding

Mijn dames waren wel jaloers op zijn bakje dampende slobber!
Afbeelding

Een paar dagen later kwam daar ook nog eens een ontsteking bovenop. In een holte die ontstaan was in het bot is het gaan ontsteken, de huid is daar open gebroken en er kwam een hoop rommel uit, ik zal jullie de details en de foto's besparen. Kliniek gebeld en antibiotica opgehaald.

Helaas ging het alleen maar slechter van de antibiotica. Maar we moesten ermee doorgaan om de ontsteking weg te krijgen. Na 3 maanden antibiotica was ik het zat, Tarek ging steeds harder achteruit. Hij kreeg rare kale plekken en zijn haren begonnen in plukken los te laten.

Even de beentjes strekken en een eindje wandelen met de hond erbij. Halster zo laag mogelijk en touwtje in een boog. Hier is overigens niks meer van die kleine trotse pony over..... Het deed me zeer maar ik kon er weinig aan doen op dat moment. Machteloos voelt dat!
Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels zijn we nu 6 weken later. We moesten op controle komen. De vader van imke had een schapentrailer kunnen lenen die achter hun auto mocht. Tot overmaat van ramp zijn we toen ook nog eens aangevallen door een doorgedraaide rottweiler. De trailer stond in de berm en tijdens het inladen kwam er vanuit het niets ineens een hond aangerend die vrijwel direct in de staart van Tarek ging. Het is een ontzetten lang verhaal dus dat zal ik jullie in dit topic niet aandoen. Voor diegene die wel geïnteresseerd staat het verhaal in dit linkje > http://nl.tinypic.com/r/28vd3b5/9

Nog natrillend op onze benen toch naar de kliniek gegaan en foto's laten maken.
Afbeelding

De breuk zag er 'goed' uit, voor zover een breuk mooi kan zijn.... Het was nog niet geheeld maar het heelde wel zoals het normaal zou moeten.

Langzaam ging het weer ietsjes beter, hij keek weer wat frisser uit zijn ogen en werd alweer wat vrolijker.
Afbeelding

Afbeelding

Na een tijdje mochten ze eindelijk lekker de wei op, daar knapte hij zienderogen van op!

Afbeelding

Eind mei, de laatste controle foto! Behalve dat de ontsteking nog steeds af en toe opspeelt gaan het met de breuk goed, het is zo goed als geheeld, nu kan er eigenlijk niks meer fout gaan. Nog steeds even rustig aan doen natuurlijk maar hier viel een enorme last van mijn schouders.

Stoere man staat daar ontzettend braaf, zonder verdoving, met alle gekke apparaten om zich heen. Toch wel een trots momentje.

Afbeelding

Afbeelding

En met zo'n verhaal zijn we de dierenartsen allemaal heel erg dankbaar! Dat vraagt om een "op de foto met je lievelingsdierenarts"-foto
Afbeelding

Juni, een ontzettend mooie dag, dus shampoo uit de kast en eens flink in de sop.
Afbeelding

En dan moet je als Tarek zijnde weer net pech hebben dat precies dan de wolken voor de zon schuiven en je dan overdreven erg moet bibberen van de kou. Bij gebrek aan een fleece dekentje, dan maar mijn eigen fleece deken om zijn hals binden.
Afbeelding

Het gaat weer goed met de kleine man, pfoeh wat heeft hij ons laten schrikken! We zijn nog niet klaar maar wat zijn wij dankbaar dat hij nog bij ons is! Kleine vechter <3
http://boktimg.nl/img/m/MHsIvb.jpg

Januari vorig jaar begon alle ellende, en nu een jaar later zijn we nog steeds niet klaar. De ontsteking wil nog niet helemaal weg maar we weigeren er nog eens antibiotica in te stoppen. Hij ging er zo kapot van, dat doen we hem niet nog eens aan. Gelukkig is het wel heel rustig en heeft hij er eigenlijk geen last van. De angst dat het een chronische ontsteking zou zijn was er al wel een beetje, maar we zetten toch alles op alles om te zorgen dat het toch verdwijnt. Supplementen, kruiden, poeders, druppels ect. Als iemand nog een goede tip heeft hoor ik het heel graag! Voor nu zijn we gewoon ontzetten blij dat hij weer (bijna) de oude is!!

Respect als je het allemaal gelezen hebt! _/-\o_

:wave:
Laatst bijgewerkt door Angela op 03-02-16 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: maximaal 15 zichtbare afbeeldingen. 1 in link

leeneliefje

Re: Zijn leven hing aan een zijden draadje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 02:52

Woooow heb t hele verhaal gelezen en heb een brok in m'n keel. Wat een ontzettend dapper en lief paardje, en wat heb jij geweldig voor m gezorgd! Ik ben oprecht blij dat hij weer aangesterkt is, wat een pechvogel zeg... Geniet van de kleine held! Hopelijk gaat het vanaf nu goed!

ZipTugwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 03:02

Wat een verhaal, wat een pech! En wat zag hij er slecht uit met die antibiotica! Echt zielig om te zien maar ook fijn om te zien hoe hij toch weer is opgeknapt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 03:20

Omg wat eng met die hond , maar geloof me ik had hem ook kapotgemaakt als mij dat was gebeurd. afhankelijk hoe je reageert en daarna die 15 jarige dochter alleen met dat enge beest. Wat fijn dat hij toch nog zo opgeknapt is.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 07:27

Wat een heftig verhaal. Denkt je vriendin lekker naar Australië te gaan wordt haar pony dood ziek. Wat moet je je dan ellendig voelen. En jij ook trouwens, moet je een jaartje op passen krijg je dit. Jullie doen er in ieder geval alles aan om het weer goed te krijgen. Heel veel respect voor jullie!

En met die hond. Ik snap dat je misschien spijt hebt maar dit is wel de meest logische oplossing. Je kon echt niet anders.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:29

Jeetje wat een verhaal!

Beide verhalen...

Gelukkig zit er toch nog een soort van happy end aan het hele gebeuren. Wat een pechvogel. Ik moest al bijna denken aan inwendige beschadigingen.
Wij hadden ook een paard op stal die een trap had gehad. En die had zijn evenwichtsorgaan blijvend beschadigd. Helaas is hij ingeslapen. ( voor hem maar beter ook)

Wat betreft die hond. Schuldig snap ik, omdat de hond vaak handelt naar hoe hij (niet) is opgevoed.
Ik had precies zo gereageerd en ik denk iedereen met ons.

Gaat z'n kaak uiteindelijk helemaal genezen? Of zal de ontsteking er altijd blijven zitten?

Xx

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:39

Wat goed dat hij zich er doorheen geslagen heeft! :D

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:49

Wij gebruiken Yucca druppels voor een fjord met chronische maagonsteking.
Dit werkt super. Krijgt hij te weinig dan merken we het gelijk en eet hij een stuk slechter.
Het werkt pijnstillend en ontstekingsremmend. (yucca intensive Holistic animal care)
Wat een verhaal van kleine Tarek, dikke knuf voor de kleine man

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:52

goh, je foto's halen oude herinneringen van mij naar boven. Ik heb een aantal jaar geleden ook met mijn paard zo in de kliniek gestaan, foto's makend van zijn hoofd. Bij hem was het echter zijn voorhoofd, vermoedelijk ook door een klap van een ander paard. Hij is er overigens ook goed bovenop gekomen.
Wat fijn dat hij weer aan het herstellen is nu, verwen hem maar lekker!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:58

Jeetje wat een heftig verhaal. En dat heb ik t van de aanval van de hond nog niet gelezen.
Dikke knuffel voor m. Mijn duimen draaien dat hij snel ontstekingvrij is

Edit: hemel, hoe s t nu met je hand?
Blijft die hond op t erf nu?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 09:11

Jeutje wat een achtbaan was dat zeg! :wow:

En niet naar voelen over die hond hoor! Eentje die door het dolle heen is, is niet te stoppen met een wijzend vingertje en een ''foei!''.
Ik denk dat ik, en menig bokker ook, hetzelfde had gedaan. Dat hij loslaat is prioriteit, en soms is dat helaas niet even makkelijk :(:)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 09:39

Boeiend verhaal. Arme pony en arme jij, al die zorgen en ellende. Hij ziet er overigens nu prima uit als ik de foto's mag geloven.

Sterkte en hopelijk gaat het zonder ontsteking verder gewoon goed met hem.

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 09:44

Ik heb het verhaal via facebook ook in kleine stukjes meegekregen, erg heftig allemaal! Maar wat zal je vriendin blij zijn geweest met een vakantieadres bij jou voor Tarek! :D +:)+

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:55

Jeetje wat heftig allemaal ! Ik heb traumeel druppels op stal dat helpt voor zoveel dingen is ook ontstekingsremmend en pijnstillend misschien een tip ? Veel plezier voor de toekomst samen !

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:13

Wat een heftig verhaal, ga je een jaartje op een pony van je vriendin passen...
Ik kan me je reactie op de hond goed voorstellen, op zo'n moment is een hond "gewoon" een roofdier dat niet meer op een leuke manier af te leiden is... ik zou ook niet zo zachtaardig te werk zijn gegaan, in zo'n geval.

Je hebt aan de hele toestand natuurlijk wèl een leuke foto van je dierenarts overgehouden. :D

Van harte beterschap voor Tarek, en voor jou ook natuurlijk, hopelijk is je pols weer snel in orde. :(:)

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:39

jeetje dat is nog best wel heftig! doet me denken aan vorig jaar toen er iemand voor bij kwam lopen met een grote herdershond die ons terrein op rende en een kip greep. het enigste wat ik toen kon was gillen en papa heeft met een beetje grof geweld zn vingers in de neusgaten van de hond gestopt en de boel dichtgeknepen. de hond liet los alhoewel de kip het een paar uur later heeft opgegeven. :(

gelukkig is het bij jullie wel goed afgelopen, een shetlander is wel wat anders dan een kip maar toch.
beterschap voor jou en tarek! :(:)

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:30

Ons lieve kleine toppertje!
Ik ben je nog steeds zo dankbaar voor je goede zorgen Am <3 !

Gelukkig is ie weer lekker happy! Nu hopen dat de ontsteking nog ooit weg gaat!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:31

Dappere kleine tarek! Heftig jaar hebben jullie gehad.

Qua kruiden weet ik zeker dat basilicum ontsteking remmend is. Ik heb ergens een lijst dus als je meer wilt weten zeg je het maar dan zoek ik die op. Ik heb de kruiden gewoon in bakken staan waar de paarden altijd bij kunnen zo kunnen ze zelf de dosis bepalen. Duurt alleen nog even voor het weer gaat groeien. Stomme winter. Tot die tijd kun je eventueel wilgentakken bijvoeren. Doen niets tegen de ontsteking maar wel pijnstillend dus wel een goede indicatie.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:52

Zo jeetje wat een heftig jaartje

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 23:04

Nou, zeker een heftig verhaal..!

Wbt je vraag wat je zou kunnen doen tegen de ontsteking: ooit had mijn paard van toen een vreselijke bacteriële infectie, die hem van binnen aan het "opvreten" was. Na kuren van maximale dosissen antibiotica van de da's op de kliniek, waarna hij ook niet meer mocht hebben, ben ik zelf verder gegaan met een homeopathisch middeltje. De naam weet ik jammer genoeg niet meer, maar het waren druppels die ik gewoon in de drinkbak moest doen. Ik had het verhaal uitgelegd aan een man die een winkel met homeopathische middelen had, en hij vertelde bij het middel wat hij van een plank haalde, dat het (ook?) lichaamsreinigend was en op die manier mijn paard kon helpen. Dit is in ieder geval wat ik er nog van weet en mijn paard is er uiteindelijk gelukkig wel bovenop gekomen.

Misschien hebben jullie er iets aan, in ieder geval heel veel succes met jullie superleuke shet!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 23:12

Stoere vent! En een goede verzorger!

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:11

Onze tandarts raad met een ontsteking ( heeft sanne gehad en een stallingspony) pyrogenium aan dat kun je gewoon kopen bij de welkoop, maar gelukkig gaat het al veel beter! Bij die stallingspony is de ontsteking ook nooit helemaal weg gegaan maar wel zo dat ze geen last ervan had

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:41

Die koppen achter de tralies bij de slobberfoto _/-\o_ :')

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:47

Wat een verhaal, veel sterkte! Ik duim dat hij er weer helemasl bovenop komt en je de ontsteking onder controle krijgt.

amberhaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 02:09

MarlonNaldo schreef:
Gaat z'n kaak uiteindelijk helemaal genezen? Of zal de ontsteking er altijd blijven zitten?

De breuk is zo goed als geheeld, alleen de ontsteking niet. We zijn een beetje bang dat het chronisch is maar we gaan het toch proberen weg te krijgen. We hadden namelijk 3 opties. Kijken of het lichaam het zelf kon oplossen. Schoon laten spuiten in de kliniek en dan zelf een aantal keer spuiten herhalen. (maar dan wel echt naar binnen spuiten, niet van buitenaf) Dus dat vind ik een beetje eng om te doen en risico is heel groot dat het dan nog niet volledig weg gaat. Of optie 3 en dat was operatief laten weg schrapen. Dan maken de ze opening in het bot waar de ontsteking vandaan komt weer groter en gaan het dan helemaal schoon krabben als het ware. Maar dan rijzen de kosten helemaal de pan uit en daarna moet ik ook zelf weer schoonspuiten. De kans is dan wel groter dat het weg blijft maar het voelt niet goed om weer een gat in die kaak te boren en voor je gevoel vanaf voren af aan te beginnen. We wilde het liefst graag optie 1 proberen, zonder te veel poespas het lichaam het zelf laten reinigen. Wat we tot nu toe als supplement voerden heeft het nog niet bijzonder veel verbeterd helaas maar ik heb nu een ander poedertje wat hopelijk beter moet gaan werken. Fingers crossed!

boyca schreef:
Wij gebruiken Yucca druppels voor een fjord met chronische maagonsteking. Het werkt pijnstillend en ontstekingsremmend. (yucca intensive Holistic animal care)

Aah oke, ik ga er eens op googlen! Bedankt voor de tip!

CarinaR schreef:
Edit: hemel, hoe s t nu met je hand?
Blijft die hond op t erf nu?

Nope... Helaas niet... Hij heeft pas weer een pony gegrepen. Aan de overkant van de straat, dus naast het huis van de hond. Ik was in de stal de paarden aan het verzorgen toen ik een hoop gegil en geschreeuw hoorde. Mijn nekharen vlogen direct overeind en heb alles laten vallen. Ik wist meteen dat het die hond was. Gevoelsmatig want er wordt wel vaker gegild door ouwehoerende voorbij fietsende jongeren. Ik twijfelde geen moment en ben de straat op gerend en zag diezelfde hond achter het paard aan gaan van de overburen. Met dat ik de wei in spurtte om te komen helpen kwam net de eigenaar aan lopen. Die heeft uiteindelijk zelf de hond gepakt en weer meegenomen. Alles kwam weer even bovendrijven, stond weer strak van de adrenaline. Bang was ik wel maar ik wist hoe wij met die hond gevochten hadden, dus ik liet die mensen er echt niet alleen voor staan! Thuis heb ik meteen weer de politie gebeld en die zijn er later die middag naartoe gereden. Ze hebben een officiele waarschuwing en moeten een hek om hun terrein plaatsen (wat er overigens maanden later nog steeds niet staat...) daarbij worden ze wel nauw in de gaten gehouden door de wijkagent en ik heb de afspraak met de politie dat ik in het volgende geval gewoon direct 112 mag bellen om zo snel mogelijk de zaak af te kunnen handelen. Ook zodat zij meteen op dat moment kunnen ingrijpen ect. Dus dat is wel fijn.

Met mijn pols gaat het beter. Die is toch wel beschadigd geweest en heb een paar weken in het gips gezeten. Ik ben nog steeds niet helemaal van de klachten af maar mijn polsen waren al vrij zwak dus dat verbaasd mij niet. Wel heb ik natuurlijk de rekening van het ziekenhuis direct doorgestuurd!

secricible schreef:
goh, je foto's halen oude herinneringen van mij naar boven. - - - Hij is er overigens ook goed bovenop gekomen.

Oh gelukkig! Naar gevoel is het he... Zo machteloos. Je wilt helpen maar je hebt eigenlijk geen idee wat je moet doen om het je paardje comfortabel te maken... Fijn dat hij ook weel helemaal gezond is nu!

tootje71 schreef:
Ik heb traumeel druppels op stal dat helpt voor zoveel dingen is ook ontstekingsremmend en pijnstillend misschien een tip ?

Traumeel hebben we inderdaad maar we kregen niet echt veel resultaat helaas...

Malyma schreef:
Wbt je vraag wat je zou kunnen doen tegen de ontsteking: ooit had mijn paard van toen een vreselijke bacteriële infectie, die hem van binnen aan het "opvreten" was. Na kuren van maximale dosissen antibiotica van de da's op de kliniek, waarna hij ook niet meer mocht hebben, ben ik zelf verder gegaan met een homeopathisch middeltje. De naam weet ik jammer genoeg niet meer, maar het waren druppels die ik gewoon in de drinkbak moest doen. Ik had het verhaal uitgelegd aan een man die een winkel met homeopathische middelen had, en hij vertelde bij het middel wat hij van een plank haalde, dat het (ook?) lichaamsreinigend was en op die manier mijn paard kon helpen. Dit is in ieder geval wat ik er nog van weet en mijn paard is er uiteindelijk gelukkig wel bovenop gekomen.

Als je de naam weet tebinnen schiet zou je me die dan in pb willen sturen! Ben wel heel benieuwd want het klinkt hetzelfde als wat we met Tarek nodig zouden hebben.

Bedankt voor al jullie lieve reacties en het meedenken! De kleine man voelt zich in ieder geval alweer aardig happy dus dat is een hele geruststelling! Bedankt allemaal!