Miniatuur paarden. Jullie mening?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ogrop

Miniatuur paarden. Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 20:47

Dag bokkers,

Ik was vandaag toevallig op een paardenmarkt. En daar stelden de organisators, mét véél trots, hun eerste voorstelling van de 'miniatuur paardjes' voor. Als je die naam hoort, zullen velen wellicht denken aan de schetlander, of de mini shetlander. Maar het gaat dus niet over een shet. Deze paardjes hebben de grote van een shetlander, maar het uiterlijk van een gewoon sport paard, ook kan er gerust een mini hoofdje van een arabiertje op zitten.

M.a.w. een sportpaard in het klein. Volgens mij zijn ze niet eens berijdbaar, daar voor zijn hun benen en gewoon hun totale bouw veel te rank. Op het eerste gezicht vond ik het erg leuk, tot ik even naar beneden keek, met name, de benen. En nog zoveel erger, de hoeven. Hun benen waren hoogstens 3/4 cm. dik, en de hoeven misschien een diameter van 3/4 cm.

Ik vind het eerlijk gezegd totáál niet kunnen, eerder zielig zelf. IMO kunnen die ranke benen, en kleine hoeven nog gevaarlijk worden ook. (denk aan hekken,gewoon het houden van mensen, of rondhuppelen in de weide.)

Nu moet ik ook zeggen, dat ik weinig informatie over deze paardjes kan vinden, dus diegene die hier meer over weten, of ook hun informatie willen delen zijn hier zeker welkom.

Even om jullie een zicht te geven, de beste gevonden foto's:
Foto's zijn niet van mij.
http://s158.photobucket.com/albums/t82/ ... ent=x6.jpg
http://s158.photobucket.com/albums/t82/ ... ent=x5.jpg
http://s158.photobucket.com/albums/t82/ ... ent=x4.jpg
http://s158.photobucket.com/albums/t82/ ... ent=x3.jpg
http://s158.photobucket.com/albums/t82/ ... ent=x2.jpg

Afbeelding

http://www.stalhazelberg.nl/pizzazz/fot ... izz07b.jpg
http://www.stalhazelberg.nl/awestruck/f ... uck02b.jpg
http://www.stalhazelberg.nl/yazzmann/fo ... azz28b.jpg
http://www.stalhazelberg.nl/winselot/fo ... win01b.jpg
http://www.stalhazelberg.nl/fascination ... fas01b.jpg
http://www.stalhazelberg.nl/westernboy/ ... est40b.jpg
http://www.stalhazelberg.nl/alegro/fotosalegro/al04.jpg
http://www.stalhazelberg.nl/sheza/fotos ... heza10.jpg
http://www.stalhazelberg.nl/impress/fot ... /imp04.jpg

Verder wil ook nog even zeggen, dat het niet de bedoeling is om deze paarden, en of de fokkers van deze paarden zwart te maken. En dat dit ook niet mijn doel is van dit topic. Wél om mijn visie hier op te geven, én informatie te vinden over dit 'ras', en anderen hun mening hier over te horen.

Ogrop

Re: Miniatuur paarden. Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 20:49

fokkers schreef:
We fokken kwaliteit.
Ons doel is een miniatuurpaardje te fokken dat u kunt omschrijving als:
"Een elegant goed gebouwd groot paard, geconcentreerd in een klein pakje"

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:50

De miniatuur paarden vind ik echt gaaf, als ik nog 'ns geld over heb koop ik er zeker eentje. Ze zullen hun benen niet breken bij gewoon huppelen in de wei, maar je moet ze niet bij hele grote paarden zetten want met 1 trap heb je geen pony meer (zijn ze toch effe te duur voor Nagelbijten / Gniffelen ).

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:51

Ja, wij hebben bij mijn pony's 2 paardjes, wel te verstaan, 2 minipaardjes. Carlos en Indy. Althans, t zijn geen gewone shetlanders, vooral Carlos niet. Heb even geen fatsoenlijke foto's. Maar ze zijn idd niet berijdbaar. Ik vertel nu vanuit die van ons gezien, al zijn dat wss niet de echte echte.
Ik vind het verder wel vreselijk leuke paardjes, heel lief en aanhankelijk. Die van ons hebben dan wel grotere voetjes. Ook niet heel groot, maar wel groter. Zitten niet vast in hekken oid, tenminste, nog niet *klopt heel hard af*.
Natuurlijk heb je ook de ver doorgefokte, daar vind ik dus niks an. Maar dat is ieder zijn eigen smaak.
Groetjes, mij

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 21:15

Ze hebben inderdaad een erg coole look. Ik vond ze ook erg leuk, tot ik de beentjes en voetjes zag wel te verstaan. Ze hebben een dikke manenbos, mooi elegant buikje en hoofdje.

Maar ook op verschillende site's krijg ik de indruk dat het gaat om: Hoe sportievere look, hoe eleganter, en hoe kleiner = Hoe beter. Er word volop gepronkt met de grote (of eerder kleinte) van de pony's, want hoe kleiner = hoe beter.

Dan vraag ik me toch af, in hoeverre alles nog goed is met de botjes, benen, of gewoon het algemeen totaal over een dikke 15 jaar?

Btw: Op de foto heb ik wel de indruk dat Indy zijn schouders een stuk breeder zijn dan dit soort paardjes, maar ik kan het natuurlijk altijd mis hebben. Lachen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:18

hoezo zouden deze paardjes niet gewoon gezond kunnen zijn? ik heb vorige week zondag een hele leuke dag gehad in Aalten, daar heb ik gezien, wat deze kleine opdondertjes allemaal kunnen, onder andere voor de kar, echt heel erg leuk om te zien.....
Laatst bijgewerkt door Dana01 op 30-06-07 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

idooltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:23

ik heb zelf 1 mininatuur-paardje en het is echt helemaal geweldig vind ikzelf !!!
ze zijn bij mij dan voor gezeldschap paardje voor mijn pony.
maar ze is supper lief, ze wilt alleen maar kroelen Tong uitsteken
ik vind ze iniedereval geweldig

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 21:29

Dana01: Mijn visie + gedacht/reden heb ik ondertussen al een goeie drie keer gezegd Lachen
idooltjuh: Heb je toevallig ook foto's van jou mini? Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:35

Wij hebben op de kinderboerderij drie van die mini's staan.
En de bedoeling is om daarmee te gaan fokken, op kleine schaal.
Dit brengt natuurlijk ook wel enkele risico's mee, maar naar mijn idee niet meer dan een normale dracht, of bijvoorbeeld een dracht waarbij de merrie stukken kleiner is dan de hengst.
Kan je zelfs vertellen dat er DA's proffecioneel bezig zijn met het fokken van mini-friezen..

Er zit natuurlijk ook een grens aan de hoogte, of eerder kleinte van die beestjes. Op een gegeven moment is het niet meer gezond. Maar denk dat dit nog wel een beschermde grens is en blijft.
Weet ook dat deze diertjes zeker geen problemen hebben met het 'op het land gaan', ze zijn net zoals gewone paarden, hebben alleen minder ruimte nodig.

Maar, hoorde wel van mn hoefsmid dat de hoeven kleiner blijven doordat er minder gewicht erop drukt wanneer ze veulen zijn. Hierdoor zijn de hoeven zo klein/iel.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:43

Soet schreef:
Ze hebben inderdaad een erg coole look. Ik vond ze ook erg leuk, tot ik de beentjes en voetjes zag wel te verstaan. Ze hebben een dikke manenbos, mooi elegant buikje en hoofdje.

Maar ook op verschillende site's krijg ik de indruk dat het gaat om: Hoe sportievere look, hoe eleganter, en hoe kleiner = Hoe beter. Er word volop gepronkt met de grote (of eerder kleinte) van de pony's, want hoe kleiner = hoe beter.

Dan vraag ik me toch af, in hoeverre alles nog goed is met de botjes, benen, of gewoon het algemeen totaal over een dikke 15 jaar?

Btw: Op de foto heb ik wel de indruk dat Indy zijn schouders een stuk breeder zijn dan dit soort paardjes, maar ik kan het natuurlijk altijd mis hebben. Lachen

Klopt, ze is ook niet echt n miniatuurpaardje, maar ze is ook geen standaard shetlander Knipoog

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:43

RianneH schreef:
Kan je zelfs vertellen dat er DA's proffecioneel bezig zijn met het fokken van mini-friezen..

Maar dwerggroei bij Friezen is een genetische afwijking, vind ik toch wel wat anders dan de echte Amerikaanse minipaarden.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 21:44

@ RianneH: Welke paarden worden dan op de merrie's gezet RianneH? Lachen Ik wist eigenlijk niet dat ook DA's met dit soort zaken bezig zijn. Dat wil natuurlijk nog áltijd niets zeggen, maar toch langs de ene kant een bevestiging dat het zo mis nog niet is.

Dat van de hoefsmid kan zeker kloppen, hebben deze dieren hier later ook geen last van? En ken je ook mini's die nu al wat ouder zijn? (10 jaar oid.) Waarschijnlijk zijn er maar weinig hiervan, aangezien dit (volgens het internet) nog maar een kleine drie jaar word gefokt.

Maar anders hoor ik het zeker graag Ja

@Pluttersput: Ze ziet er inderdaad wat ieler uit dan een standaard shetlander Ja
@Jus_dOrange: Volgens mij gaat het niet over een genetische afwijking? Maar echt het fokken van een Mini fries/sportpaard? Verder zijn er ondertussen ook bedrijven hier in België/Nederland, en is dit toch niet helemaal typisch amerikaans. Weet zelf niet zeker als het van daaruit komt? (al zou me dat natuurlijk niet verbazen Knipoog.)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:48

Als ik geld had, had ik er meteen 1 Lovers
Vind ze super leuk, en die beentjes; Er word niet zoveel mee gedaan. Ze zijn meer voor keuringen en om voor een klein karretje te gaan (met 1 á 2 personen erop!). Die beestjes zijn best veel waard, en de fokkers zijn er trots op als ze er 1 bij hebben gefokt. Voorzichtig zullen ze er dus wel op zijn Knipoog

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:51

ik vind het echt héle leuke pony's om te zien maar om nou zo'n dure grasmaaier te kopen?
nee niet echt Vork

je kunt er zo weinig mee al kunnen ze wel voor een mini-karretje.

als ik moest kiezen koos ik toch voor de shet Bloos

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:53

toch wel amerikaans geloof ik Haha!
http://www.amha.com hier staan ze ook wel duidelijk beschreven...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:54

Soet schreef:
@ RianneH: Welke paarden worden dan op de merrie's gezet RianneH? Lachen Ik wist eigenlijk niet dat ook DA's met dit soort zaken bezig zijn. Dat wil natuurlijk nog áltijd niets zeggen, maar toch langs de ene kant een bevestiging dat het zo mis nog niet is.

Dat van de hoefsmid kan zeker kloppen, hebben deze dieren hier later ook geen last van? En ken je ook mini's die nu al wat ouder zijn? (10 jaar oid.) Waarschijnlijk zijn er maar weinig hiervan, aangezien dit (volgens het internet) nog maar een kleine drie jaar word gefokt.

Maar anders hoor ik het zeker graag Ja

@Pluttersput: Ze ziet er inderdaad wat ieler uit dan een standaard shetlander Ja
@Jus_dOrange: Volgens mij gaat het niet over een genetische afwijking? Maar echt het fokken van een Mini fries/sportpaard? Verder zijn er ondertussen ook bedrijven hier in België/Nederland, en is dit toch niet helemaal typisch amerikaans. Weet zelf niet zeker als het van daaruit komt? (al zou me dat natuurlijk niet verbazen Knipoog.)

Van de merries, bedoel ik meer algemeen, ik ken namelijk een veulen wiens vader en moeder toch al ruim 40cm schelen, maar het veulen is er zonder problemen uitgekomen.

Over de friezen, kan ik niet echt meer zeggen hoe dat nou zat. Weet niet of ze bewust dwerggroei fokken, lijkt me sterk, want dwerggroei is niet een 'afwijking' waar je een ras van wilt maken omdat er organen enz. niet zo zullen zijn als je wilt hebben. Geloof dat ze werkelijk mini-friezen fokken, niet friezen met een afwijking. Gebeurd trouwens op de Faculteit, dus misschien dat je hier nog wat info over kan vinden, maar dit is een ander onderwerp.

Een van onze mini's is nu negen. Heeft helemaal geen last van zijn hoeven oid. De stand is iets anders, maar dat komt ook door de belasting van die hoeven. Beestjes hoeven ook niet zo veel te doen verder, dus veel problemen zullen die hoeven niet opleveren. Lijkt mij altans...

idooltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:54

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:55

Hoe groot/klein zijn de mini's van jullie hier eigenlijk?
Om even op te scheppen Knipoog

idooltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:58

mijn bruime mini is 75cm en die andere is 82cm

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:58

mijn wannabe Mini is 78 cm Haha!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:59

indy zal tussen de 75 en 80 centimeter zitten, en Carlos tussen de 78 en de 80 gok ik zo.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:01

Estado is 67 cm, Elvis is rond de 75 cm en Annabel zal ietsjes groter zijn dan Elvis.
Trekken heel veel mensen, en het zijn ook echte mensen paardjes Tong uitsteken

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 22:09

@Idooltjeh: Volgens mij is die onderste linker foto helemaal geen mini? En ook de 2 langs de rechterkant lijken me nogal groot voor een echt miniatuur paardje. (kan natuurlijk ook aan de foto liggen.)
@RianneH: Bedankt iig voor je informatie Ja

idooltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:26

onderste linker is wel een mini die is 75cm een echte mininatuur stamboom heb ik van die pony en de 2 rechter zijn geen mini's maar ik zei ook de 2linker zijn mini-s Knipoog

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:28

Ma is die links onderste een mini shetlander, of echt een mini paardje...