Fjord, Haflinger , Tinker, wie is het meest eigenwijs?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daydream

Fjord, Haflinger , Tinker, wie is het meest eigenwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 21:31

Vandaag had ik hier een discussie over met een aantal mensen. Een paar vonden het raar dat Fjorden worden aangeprezen als eerste eigen kind-van12 paard terwijl ze heeeeeel eigenwijs zijn volgens diegene.
Wat is dan het meest geschikt voor zo iemand ? (nee ik ben alllllaaaang geen twaalf meer en heb al een paard, maar ik had altijd gehoord dat fjorden geschikt zijn) Of is het niet van ras afhankelijk maar van het paard zelf? Wat voor paard zou jij kopen voor je dochter van twaalf?
En: welke van de Fjord Haflinger of Tinker is het meest eigenwijs, en welke is het "makkelijkst" of is er een ander "makkelijk"ras (in het algemeen dan, er zijn uitzonderingen)
Ook leuk : is dit een idee van je of heb je echt ervaring met deze ras(sen)

silas

Re: Fjord, Haflinger , Tinker, wie is het meest eigenwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:34

ieder paard heeft zijn eigen karakter

Dus moet je een paard gewoon goed op proef nemen eerst!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:35

Het verschilt heel erg, de ene fjord is de ander niet, en hetzlefde is het bij haflingers en tinkers Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:37

Hangt van elk paard op zich af en de ervaringen die iemand met paarden van die rassen... Clown Persoonlijk vind ik Friezen eigenwijzer en lomper dan bovengenoemde rassen Bloos!

Ik heb zelf een Haflinger en Tinker in bezit Lachen Mijn Haf is wel eigenwijs, maar valt altijd mee te overleggen en dan komen we er wel uit. Mijn Tinker is niet eigenwijs in de zin van lastig (die is sowieso eerder geschift). En de diverse Haflingers, Tinkers, Fjorden die ik ontmoet heb, daar zaten hele meewerkende en lieve exemplaren tussen, maar ook vreselijk eigenwijze donders.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:56

Jah inderdaad, zou mijn haflinger ook niet aan een beginner toe vertrouwen. Die is ook zo eigenwijs als het maar kan.

En tsjah je hoort altijd, haflingers zijn zo mak en lief... denk dat elk paard zn eigen karakter heeft en dat het daaraan ligt Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:50

stalgenoten hebben tinkers, een andere stalgenoot een haf en ik een fjord. In onze volgorde wordt het dan: mijn fjord, de haf en dan de tinkers. De mijne is het meest eigenwijs.
Zegt in principe niks, elk paard kan eigenwijs zijn.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 23:30

Ligt echt aan het paard, niet aan het ras.
Mijn dochter van 12 kan prima met mijn tinker rijden maar vloog bijna de bak uit met een haf.
Wil daarmee zeggen dat een ras niet bij voorbaat ongeschikt is voor een kind van 12, hangt af van de ervaring van het kind en het karakter van het paard.
Zo is die tinkerdame van mij precies op de hoogte van wie erop zit en past zich er naar aan.

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:25

Ik heb eigenlijk alleen ervaring met haflinger. Maar wat ik wel weet, is zoals meerdere hier zeggen. Eigenwijsheid ligt aan het paard, en niet aan het ras. Natuurlijk zit in het paard ook wel stuk karakter dat door het ras komt, maar veelal zit het in het paard.

Hummell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:30

ik heb een verzorg tinker die is wel eigenwijs maar kan ook SUPPER lief zijn.
en idd wat iedereen zegt het verschild per paard!

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 00:23

Verschilt echt per paard en niet per ras Lachen

Ik heb zelf een fjord die super eigenwijs kan zijn en een deel fjorden hier uit de buurt zijn echt harstikke makkelijk / lief Lachen
Heb ook een poosje 2 haflingers gereden, waarvan de ene eigenwijs was en de ander weer niet. Verschilt dus echt gewoon per paard.

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:33

ik denk niet dat dat veel verschild per paarden ras , licht dr ook aan hoe die opgevoed is enzo! .. ik ken een hele eigenwijze tinker en 1 die totaal niet eigenwijs is!