over minipaarden en prijzen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

over minipaarden en prijzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 20:36

Omdat het in een kraamstaltopic een beetje offtopic begon te gaan, hier maar even verder over de prijzen van minipaarden

Redrumfox

Re: over minipaarden en prijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:38

Ik heb blijkbaar iets gemist, gaat dit over het topic van Meavey? Over het bontkleurige veulentje wat paar dagen terug bij haar is geboren? Zo niet, dan moet ik even bijgepraat worden. Clown

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 20:40

niet zozeer over dat veulen, maar in dat topic ontstond er een discussie over de prijzen van minipaarden. Vond ik een beetje zonde van het topic, vandaar

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:41

Dat is idd zonde van het topic ja Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:43

Oke, ik weet dan ongeveer wel waar het zo'n beetje over gaat. Lachen

In principe vind ik wel dat overal het dekgeld vrij hoog ligt, €1000 voor een dekking vind ik veels te veel. Je hebt namelijk 50% kans op een merrie, als je een hengstveulen krijgt kan je dat er misschien nog uithalen als het een ggk dekhengst wordt. Bij een merrie lijkt me dat een heel ander verhaal. Nagelbijten / Gniffelen

edit: flinke typo

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:45

Idd hoop dat er hier verder over gegaan kan worden, aangezien sommige mensen het niet kunnen laten daar off-topic te blijven gaan.
Kunnen we daar verder over mijn kleine Youri, alvast bedankt! Knipoog

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:55

Idd dekgelden van 1000 en daarboven word wat gek, maarja sommige hebben ook heel veel geld betaald en als je het geld niet nodig hebt dan kun je mooi exclusief blijven snap ik ook wel weer.
Ik vind tot 750 hoog genoeg. Knipoog
Voor die hogere prijzen koop ik voor wat meer liever wat nieuws weet je idd zeker dat het is wat je wilt. Knipoog
Hoewel er een paar zijn van boven de 1000 waar ik voor zou kunnen bezwijken hoor als ik het geld zou hebben. Knipoog

En ja voor wat moois en aparts betaal je, er zijn ook (nederlandse) mini´s die voor 75 euro dekken hoor maarja of je daar altijd blij van word. Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:02

Wat is eigenlijk het verschil in waarde als je kijkt naar bvb. Friezen en Mini's (ik noem maar wat Knipoog ). Als je even rondsnuffelt op marktplaats, dan staan er friese hengsten ter dekking voor minder dan sommige Mini's. waar zit dan het verschil? wat maakt een miniveulen meer waard dan een veulen wat een rijpaard kan worden? de maat? In verhouding kan je véél minder met een mini, als met een groot paard. is het ergens dan niet een beetje vreemd dat ze meer waard zijn? Nagelbijten / Gniffelen
ze staan natuurlijk wel voor minder te koop, maar het dekgeld is vaak veel hoger als bij andere rassen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:15

Dat valt mij inderdaad ook op. Dekgelden vind ik ook vrij fors. Daarbij vind ik het ook per hengstenhouder soms enorm verschillen. Voor paardjes die je in dezelfde categorie zou kunnen plaatsen liggen de prijzen nog hemelsbreed uit elkaar. Ik ga geen namen noemen, niet van hengsten noch van eigenaren.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:17

Omdat het toch vrij exclusief is, de echte mooie en aparte, friezen is meer aanbod dan vraag de laatste jaren en daar gaat het natuurlijk om.
De amerikaanse mini´s zijn in aanschaf duur en import komt daar nog bij dat telt ook mee, als er hier in europa meer komen zal het wel wat dalen maar die zijn gewoon flink populair.
Ook het showen en fokken is enorm populair aan het worden, en ja voor kwaliteit betaal je. Haha!

En ik ben er blij om dat de afgelopen jaren ook de prijzen van de nederlandse mini´s stijgen, ook door de chip en registratie plicht, dan kan je niet voor een tientje een veulen fokken die weer bij de slager terecht komt.
Als je iets knaps wilt fokken moet je er meer moeite voor doen en kun je het er dus ook weer uitkrijgen zo blijft het leuk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 21:18

Ik wil Hon graag door een amrikaan laten dekken, maar ik heb gewoon geen 500 euro over voor een veulen wat half wordt. Gelukkig zie ik steeds meer hengstenhouders die voor AMHA 500 rekenen en voor niet AMHA bijv 350.
Ook de aanschafprijzen zijn duur, maarja, het wordt ervoor neergeteld, dus zolang dat gebeurt zullen de prijzen ook hoog blijven liggen. Dit maakt het allemaal wel moeilijk voor een startende fokker.
ik bedoel, als je haflingers wilt gaan fokken heb je voor 10.000 euro 4 leuke merries met goede bloedlijnen.
bij AMHA 2, misschien 3 (volwassene)

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:52

Misschien is dat juist ook wel een uitdaging.. Je moet in ieder geval wel een leuk startbedrag hebben, anders kom je niet zo ver vrees ik.. Enne €5000 voor een AMH vind ik echt idioot, ik zie de waarde er gewoon niet in. Voor datzelfde bedrag heb je een mooi sportpaard lopen.

Mini's fokken is in ieder geval een dure hobby blijkt maar weer. Nagelbijten / Gniffelen

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 23:07

Tja waarom zijn chihuahua´s vaak duurder dan een grote hond? Knipoog
Ik zie de waarde dus juist niet in die grote sportpaarden met hun (vaak) saaie uiterlijk en pijntjes zijn duurder in onderhoud, en je kan dan er vaak maar 1 houden, dus net van welke kant je het bekijkt, ik heb geen interesse in rijden maar wel in het verzorgen, trainen, showen, toiletteren, fokken, genieten, en houden van, heerlijk dat tutten, ik zeg altijd maar dat ik last heb van het my little pony syndroom. Knipoog

Het hoeft allemaal niet zo duur als de AMHA´s hoor ik heb ook een paar hele mooie NMPRS paardjes. Knipoog
En met een luxe shet of mengelmoes kan je ook een leuke start maken bij het NMPRS, mijn Daisy die is zelf super vind komt uit een shetje zonder afstamming en die doet het érg goed, al zeg ik het zelf. Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 11:57

maar stel dat je die zou verkopen: Die heb je ook niet voor een paar 100 euro Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:23

Ik vind het ook te gek kwa prijsen, ze zijn vaak te iel om leuk aan te spannen, laat staan om op te rijden. Dus je kan er naar kijken en ze aaien om het simpel te zeggen.

Geef mij maar gewoon een grote maatse shet (die ook pittig aan de prijs kunnen zijn als je de juiste hebt, mijn laatste aanwinst heeft meer gekost dan de rest van de kudde bij elkaar heeft gedaan), maar daar kan je imo veel meer mee.

Ook showen, tutten, trainen, knuffelen, iedere ochtend een liefde vol kusje van krijgen en dergelijke, maar die kan je ook leuk inspannen of onder het zadel rijden.

Voor mij is het dus niets, maar ik zal ook AMHA fokkers zeker niet over proberen te halen om NSPS te gaan fokken oid (ieder zijn hobby en fokdoel).

En mijn NL mini (oke, shetland gefokt) dekt voor 75 euro, voor de enkele hobbyfokker die eenmalig een veulentje wil. Maar zijn veulens zullen nooit duur worden Knipoog.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:45

Niet banketstaaf boedeld maat te iel om aan te spannen heb ik nog nooit van gehoord.
Ja het zijn geen mini trekpaarden als de shets maar voor het wagentje zijn ze juist super mooi en elegant, niet van de duikboten maar mooi opgerichte diertjes, en word er zeer veel daarmee gedaan in amerika maar ook hier flink in opkomst. Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 23:36

Maar lekker met z'n 2en een bos rit met een mini zie ik toch echt niet zitten.
Heb vorig jaar een leuk (zeg maar verschrikkelijk gaaf) merrietje(was een Mon Cherie dacht ik) betuigt, maar die kreeg mij op het harde net aan vooruit voor een super licht 4wielertje (en ik trok hem met 1 hand met 2 kinderen er op zo alle kanten op, dus hij was echt niet zwaar). Als ze er zo aan moeten trekken heb je echt geen mooie elegante opgerichte diertjes meer hoor. Haar borstje was nog niet eens de helft van die van Dennis terwijl ze even groot waren.

Om echt leuk te mennen zijn mijn pony's zelfs al te klein en te licht, zeker in het enkelspan. Een dresuur wedstrijdje wil nog wel lukken, een keer vaardigheid of een indoor ook wel. Maar ik moet ze geen klasse 1 laten lopen!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:44

Het dekgeld is idd hoog, maar een echt amerikaantje kost dan ook een hoop geld. Dus in verhouding: dekgeld / aankoopprijs, klopt he wel aardig.
Zelf vind ik een max. van 500,- Dat zou ik niet snel aan een dekking uitgeven hoor.
Ik vind dat een amerikaans hengstje voor niet amerikanen 50% van het dekgeld zou moeten tellen, want je veulen is tenslotte half amerikaans en dus vaak ook de helft van het geld waard.

Fokken moet leuk blijven en als het dekgeld hoog is, dan heb je meer stress en spanning. Gelukkig zijn er genoeg plaatsen die een levend veulen garantie geven, dan loopt je minder risico.

voor 500,- heb ik 250 pakken hooi! (en zo tellen wij hier!)

vlekje05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:56

Ik heb een shetlandmerrie met papieren ze is gedekt door een 100% fallabella hengst het veulen komt in het mini paarden stamboek.
wat zou het veulen waard kunnen zijn?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 18:41

welke hengst?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 18:42

Dennis: Ranger v/d weipolder loopt marathons in 2 span....

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:49

stef schreef:

Haha! ja en nu loopt 'onze' Marverick er ook naast (fewspot) Pling

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:00

vlekje05 schreef:
Ik heb een shetlandmerrie met papieren ze is gedekt door een 100% fallabella hengst het veulen komt in het mini paarden stamboek.
wat zou het veulen waard kunnen zijn?

Ligt aan maat, kleur, geslacht, type, bouw, correctheid en kwaliteit, dus kan zijn dat je het dekgeld er nieteens uithaalt, en wie weet brengt ie wel 4 cijfers op, dat blijft altijd de vraag.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:15

idd...is het iets speciaals en mooi luxe en klein en toch helemaal correct...een leuk kleurtje...dan kun je er misschien een mooi bedrag voor krijgen...het blijft toch:'Wat de gek ervoor geeft-verhaal'

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:33

stef schreef:

Maar dat is een basis hengst. En loopt in het 2span. Loopt hij alleen indoor of ook de buiten marathons incl lange wegtrajecten en zware hindernissen (want een indoor is niet meer dan vaardigheid met wat grappige hindernissen ipv pionnetjes).

Zet nu zo'n super de luxe paardje voor een heel licht 4 wielertje (geen 2 wieler omdat die misschien weer op de schoft kan drukken) en je kom het bos niet door hoor.
Het paardje waar ik het over had kwam met iemand van rond de 70 kg op een licht wagentje het weiland (wat er keurig strak bij lag) niet eens over! Met mij (van rond de 43 kg) net aan.